Terug
Gepubliceerd op 05/03/2024

Notulen  districtscollege Hoboken

di 25/04/2023 - 19:00 Collegezaal

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Paul De Ranter, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester

Agendapunten

1.

2023_DCHO_00076 - Strategisch Ruimteplan Antwerpen - Voorontwerp. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Paul De Ranter, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
1.

2023_DCHO_00076 - Strategisch Ruimteplan Antwerpen - Voorontwerp. Advies - Goedkeuring

2023_DCHO_00076 - Strategisch Ruimteplan Antwerpen - Voorontwerp. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 19 december 2014 (jaarnummer 13003) keurde het college het evaluatierapport over het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) goed; de gemeenteraad nam er op 26 januari 2015 (jaarnummer 37) kennis van.

Op 22 februari 2016 (jaarnummer 109) keurde de gemeenteraad de doorstartnota van het s-RSA, met als titel “We geven de stad van morgen Ruimte” goed. De doorstartnota vormde de eerste fase van het totale vernieuwingsproces van het s-RSA zoals opgenomen in het evaluatierapport. De onderzoeksfase vormde de tweede fase en liep van 2016 tot en met 2018. De resultaten uit deze onderzoeksfase werden gebundeld in een inspiratienota. De derde en laatste fase bevat de effectieve opmaak van het nieuwe Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA).

Op 4 mei 2018 (jaarnummer 4144) keurde het college de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" goed.

Op 5 juni 2020 (jaarnummer 4855)  keurde het college de selectieleidraad GAC_2020_01116 voor de opmaak van het SRA goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling werd uitgeschreven met Europese bekendmaking.

Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8843) keurde het college de selectie van kandidaten en het bestek GAC_2020_01116 voor het opmaken van het SRA goed. 

Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2493) keurde het college de gunning voor het Strategisch Ruimteplan, op basis van bestek GAC_2020_01116, aan TV BUUR cvba – Rebelgroup Advisory Belgium nv – Sweco Belgium nv, goed.

Op 20 december 2021 (jaarnummer 730) keurde de gemeenteraad de formele start van het planproces voor het SRA goed. 

Op 14 januari 2022 (jaarnummer 322) keurde het college de conceptnota voor het SRA en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goed.

Op 10 maart 2023 (jaarnummer 1175) keurde het college het voorontwerp SRA goed.

Argumentatie

Begin 2022 werden de conceptnota en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goedgekeurd. De conceptnota bevat de krijtlijnen van het toekomstig ruimtelijk beleid dat Antwerpen wil vastleggen in het SRA. 

De drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad uit de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" werden in de conceptnota verder uitgewerkt. De centrale ambitie van de conceptnota is om de meest leefbare stad te zijn met een hoge levenskwaliteit. 

De conceptnota bevat de strategische visie met een tijdshorizon tot 2040. Ook werd een blik op twee beleidskaders gegeven: een onderzoek naar het ruimtelijk instrumentarium ter uitvoering van het SRA  en een onderzoek over de stedelijke ruimte rond het Albertkanaal. 

Gedurende 2022 werd de conceptnota verder uitgewerkt in een voorontwerp SRA. 

Inhoud van het voorontwerp SRA
De grote inhoudelijke lijnen die in de conceptnota werden uitgezet, bleven behouden in het voorontwerp, maar werden aangevuld en aangepast op basis van de adviesronde begin 2022 en bijkomend onderzoek ter onderbouwing van het SRA.

De strategische visie in het voorontwerp SRA is een verdere uitwerking van de strategische visie in de conceptnota SRA en vertrekt vanuit de ambitie van Antwerpen als meest leefbare stad van Vlaanderen met een hoge levenskwaliteit voor haar bewoners en bezoekers. De thematische en gebiedsgerichte benadering is behouden in de drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad en de zeven deelgebieden: Schelde, Over de Ring, Intra Muros, Linkeroever, de 20ste-eeuwse gordel, de Noordelijke districten en de Kanaalzone.

In de uitwerking van het voorontwerp is gekozen om één beleidskader uit te werken, het beleidskader "Ruimte geven aan de Stad van Morgen".
In dat beleidskader worden de zes krachtlijnen van de strategische visie uitgewerkt.

Het betreft de krachtlijnen:

  • De Antwerpse bouwshift: transformatie als hefboom voor vernieuwing;
  • Sterke wijken met een hoge leefbaarheid;
  • Van stadsbrede tot lokale groenblauwe en duurzame versterking;
  • Ringstad met Ringparken als complementen op de werf van de eeuw;
  • Gerichte verdichting rond multimodale knopen;
  • Verweven waar het kan, scheiden waar nodig.

Door het SRA op te bouwen rond de strategische visie en dat beleidskader is er een duidelijk verband tussen de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad voor de lange termijn en de operationalisering van die visie op de middellange termijn.

De keuze om slechts een beleidskader uit te werken komt voort uit voortschrijdend inzicht in de inhoudelijke en procedurele mogelijkheden van een ruimtelijk beleidsplan en de adviesronde over de conceptnota.

Het voorontwerp SRA wordt aan een adviesronde onderworpen. In het najaar van 2023 wordt het ontwerp SRA voorlopig vastgesteld en wordt het plan aan een openbaar onderzoek onderworpen.  Begin 2024 wordt het SRA definitief opgeleverd.

Juridische grond

Artikels 2.1.11, 2.1.12 en 2.1.13 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, die de procedure voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte vastleggen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:              

Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS03 - Ruimtelijke ordening
2WNS0302 - Plannen
2WNS030201 - Strategisch ruimteplan Antwerpen

Besluit

Het districtscollege hoboken legt het volgende voor aan de districtsraad hoboken:

Artikel 1

De districtsraad adviseert het voorontwerp Strategisch Ruimteplan Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
2.

2023_DCHO_00077 - Ondersteuning - Jeugd - Reglement werkingsondersteuning Hobokense jeugdverenigingen. Verschillende organisaties. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Paul De Ranter, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2.

2023_DCHO_00077 - Ondersteuning - Jeugd - Reglement werkingsondersteuning Hobokense jeugdverenigingen. Verschillende organisaties. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring

2023_DCHO_00077 - Ondersteuning - Jeugd - Reglement werkingsondersteuning Hobokense jeugdverenigingen. Verschillende organisaties. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Op 19 december 2022 (jaarnummer 93) keurde de districtsraad aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.

Op 19 december 2022 (jaarnummer 96) keurde de districtsraad het reglement werkingsondersteuning Hobokense jeugdverenigingen goed.

Meerdere verenigingen dienden een aanvraag in voor ondersteuning op basis van het reglement werkingsondersteuning Hobokense jeugdverenigingen. De ondersteuning wordt aangewend om hun werkingskosten en/of activiteiten te bekostigen. Het betreft volgende verenigingen:

  • Chiro Klinker fv (NXX0012971076);
  • Chiro Hoboken Sentroem jongens fv (NXX0012971175);
  • Scouting Hoboken fv (NXX0013837049);
  • Jeugdclub Het Bronnetje fv (NXX0026509209);
  • Philadelphia jongerenwerking fv (NXX0002659580);
  • Jeugdhuis JOH vzw (NBE0465118562).
Argumentatie

De gevraagde ondersteuning van volgende organisaties voldoen aan de voorwaarden van het reglement en worden goedgekeurd:

  • Chiro Klinker fv (NXX0012971076);
  • Chiro Hoboken Sentroem jongens fv (NXX0012971175);
  • Scouting Hoboken fv (NXX0013837049);
  • Jeugdclub Het Bronnetje fv (NXX0026509209);
  • Philadelphia jongerenwerking fv (NXX0002659580);
  • Jeugdhuis JOH vzw (NBE0465118562).


Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.

Regelgeving: bevoegdheid

Binnengemeentelijke decentralisatie

In het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0103 - Samen met de actieve Hobokenaar maken we een welvarend, warm en bruisend district
2HOB010303 - Verenigingen ondersteunen

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de toekenning en uitbetaling van volgende ondersteuning goed:

Chiro Klinker fv (NXX0012.971.076)3.083,33 EUR
Chiro Hoboken Sentroem Jongens fv (NXX0012.971.175)
3.390,00 EUR
Scouting Hoboken fv (NXX0013.837.049)
4.200,00 EUR
Jeugdclub Het Bronnetje fv (NXX0026.509.209)
2.580,00 EUR
Philadelphia Jongerenwerking fv (NXX0002.659.580)
2.056,67 EUR
Jeugdhuis JOH VZW (NBE0465.118.562)
5.125,00 EUR

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Chiro Klinker fv
Berkenrodelei 32-34
2660 Hoboken
Rekeningnummer: BE22 9793 3909 6847
Ondernemingsnummer: NXX0012.971.076
3.083,33 EURBudgetplaats: 5061000000
Budgetpositie: 6496500
Functiegebied: 2HOB010303A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 2HO090750
Budgetjaar: 2300
4505150026
Chiro Hoboken Sentroem Jongens fv
Oudestraat 81
2660 Hoboken
Rekkeningnummer: BE17 7895 5438 4421
Ondernemingsnummer: NXX0012.971.175
3.390,00 EURBudgetplaats: 5061000000
Budgetpositie: 6496500
Functiegebied: 2HOB010303A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 2HO090750
Budgetjaar: 2300
4505150027
Scouting Hoboken fv
Harold Rosherstraat 40
2660 Hoboken
Rekeningnummer: BE24 7330 6213 9038
Ondernemingsnummer: NXX0013.837.049
4.200,00 EURBudgetplaats: 5061000000
Budgetpositie: 6496500
Functiegebied: 2HOB010303A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 2HO090750
Budgetjaar: 2300
4505150028
Jeugdclub Het Bronnetje fv
Sint-Bernardsesteenweg 505
2660 Hoboken
Rekeningnummer: BE68 7310 0956 0434
Ondernemingsnummer: NXX0026.509.209
2.580,00 EURBudgetplaats: 5061000000
Budgetpositie: 6496500
Functiegebied: 2HOB010303A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 2HO090750
Budgetjaar: 2300
4505150029
Philadelphia Jongerenwerking fv
Sint-Bernardsesteenweg 505
2660 Hoboken
Rekeningnummer: BE34 9730 3685 5990
Ondernemingsnummer: NXX0002.659.580
2.056,67 EURBudgetplaats: 5061000000
Budgetpositie: 6496500
Functiegebied: 2HOB010303A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 2HO090750
Budgetjaar: 2300
4505150030
Jeugdhuis JOH VZW
Oudestraat 81
2660 Hoboken
Rekeningnummer: BE 98 8600 0234 8893
Ondernemingsnummer: NBE0465.118.562
5.125,00 EURBudgetplaats: 5061000000
Budgetpositie: 6496800
Functiegebied: 2HOB010303A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 2HO090750
Budgetjaar: 2300
4505150031
3.

2023_DCHO_00078 - Wekelijkse openbare maandag- en zaterdagmarkt Kioskplaats - Tijdelijke verplaatsing naar de Van Amstelstraat wegens de Septemberfoor - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Paul De Ranter, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
3.

2023_DCHO_00078 - Wekelijkse openbare maandag- en zaterdagmarkt Kioskplaats - Tijdelijke verplaatsing naar de Van Amstelstraat wegens de Septemberfoor - Goedkeuring

2023_DCHO_00078 - Wekelijkse openbare maandag- en zaterdagmarkt Kioskplaats - Tijdelijke verplaatsing naar de Van Amstelstraat wegens de Septemberfoor - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

Sinds jaren wordt in september een kermis georganiseerd op de Kioskplaats. Dit jaar vindt de Septemberfoor plaats van 9 september 2023 tot en met 18 september 2023.

Dit betekent dat de wekelijkse zaterdag- en maandagmarkt op de Kioskplaats niet op haar vertrouwde plek kan staan op zaterdag 9 september 2023, maandag 11 september 2023 en zaterdag 16 september 2023. De markt kan wel doorgaan op de gekende alternatieve locatie in de Van Amstelstraat.

Sinds jaren wordt ook in september de jaarmarkt georganiseerd door de Algemene Markthandelaars Vereniging (AMV). Dit jaar vindt de jaarmarkt plaats op 18 september 2023. Tijdens de jaarmarkt wordt het gebruikelijke marktterrein uitgebreid met een groot aantal marktstandplaatsen in de Van Amstelstraat en Kapelstraat.

Dit betekent dat de wekelijkse maandagmarkt op 18 september 2023 niet verplaatst kan worden naar haar alternatieve locatie in de Van Amstelstraat.

Argumentatie

De jaarlijkse tijdelijke verhuis naar de Van Amstelstraat werd voorgaande jaren steeds met succes doorgevoerd. Alle betrokkenen zijn vertrouwd met de tijdelijke alternatieve locatie. 

De marktleiders zullen tijdig aanwezig zijn om alle markthandelaars en plaats toe te wijzen op deze locatie en om alles in goede banen te leiden.

Er wordt voorgesteld om de wekelijkse markt op maandag 18 september 2023 op te schorten. Als alternatief wordt door de Algemene Markthandelaars Vereniging (AMV) een feestmarkt georganiseerd.

Juridische grond

Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals nadien gewijzigd. Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, zoals nadien gewijzigd.

Het politiereglement 'Reglement voor de openbare markten', goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2022 (jaarnummer 770).

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 9 van het besluit over de binnengemeentelijke decentralisatie en de delegatie van bevoegdheden, goedgekeurd op 12 mei 2017 (jaarnummer 4463), vermeldt dat de bevoegdheden over lokale markten en foren worden overgedragen aan de districtscolleges.

Artikel 5 § 1 van het stedelijk politiereglement - reglement voor de openbare markten goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2022 (jaarnummer 770) bepaalt dat het (districts)college een markt tijdelijk:

  • kan verplaatsen omwille van een kermis, evenement of werken die op het marktterrein plaatsvinden;
  • kan schorsen omwille van een kermis, evenement of werken die op het marktterrein plaatsvinden.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS08 - Markten en foren
2LWS0801 - Uitbouw markten en foren
2LWS080102 - Het marktaanbod is afgestemd op de behoeften van de klant

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt goed dat omwille van de kermis de wekelijkse openbare zaterdagmarkt van de Kioskplaats op 9 september 2023 en 16 september 2023 wordt verplaatst naar de Van Amstelstraat.

Artikel 2

Het districtscollege keurt goed dat omwille van de kermis de wekelijkse openbare maandagmarkt van de Kioskplaats op 11 september 2023 wordt verplaatst naar de Van Amstelstraat.

Artikel 3

Het districtscollege keurt de opschorting van de wekelijkse markt op maandag 18 september 2023 goed. Als alternatief wordt door de Algemene Markthandelaars Vereniging (AMV) een feestmarkt georganiseerd.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 5

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/EFMF/MF de marktkramers informeren over hun tijdelijke standplaatsen + toezicht bij aanvang van de verplaatste markt;
SB/EFMF/MF om toezicht te houden op de verplaatste markt;
SB/BOF
om straatafsluitingen te plaatsen in de Van Amstelstraat tussen de Antverpiastraat en de Marneflaan:
SB/SR
om het terrein te reinigen op de aangepaste locatie na de markt;
SW/B&O/VDC om tijdelijke verkeerssignalisatie te plaatsen én om de marktlocatie op de marktdag parkeer- en verkeersvrij te maken;
HO/wijkoverleg om de bewoners te informeren over de tijdelijke verplaatsing van de markt;
PZA om de Van Amstelstraat parkeer- en verkeersvrij te maken op bovenstaande drie marktdagen.


4.

2023_DCHO_00079 - Districtscollege - Notulen 18 april 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Paul De Ranter, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
4.

2023_DCHO_00079 - Districtscollege - Notulen 18 april 2023 - Goedkeuring

2023_DCHO_00079 - Districtscollege - Notulen 18 april 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context
Het districtscollege vergaderde op 18 april 2023. Iedereen was aanwezig, behalve de heer Paul De Ranter, districtsschepen.
Argumentatie
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Regelgeving: bevoegdheid
Artikelen 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.

Artikelen 50 en 129 van het Decreet lokaal bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege en door de districtssecretaris ondertekend. De goedgekeurde notulen worden in de loop van de week na de goedkeuring aan de raadsleden bezorgd, hetzij elektronisch, hetzij fysiek.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0104 - Hoboken is een verantwoordelijk en slim district
2HOB010403 - Het district is efficiënt georganiseerd

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de notulen van 18 april 2023 goed. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:
DienstTaak
DistrictssecretarisDe notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden.
5.

2023_DCHO_00080 - Lageweg. Uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein - Opdracht SWPR13411A - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Paul De Ranter, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
5.

2023_DCHO_00080 - Lageweg. Uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein - Opdracht SWPR13411A - Goedkeuring

2023_DCHO_00080 - Lageweg. Uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein - Opdracht SWPR13411A - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context
FaseActieDatumJaarnummer

Bestek GAC/2020/01241

Bestek en procedureGoedkeuring college19 juni 20205401
Publicatie 22 juni 2020 
GunningGoedkeuring college18 september 20207769
Toewijzingsbrief 12 oktober 2020 

Op 18 september 2020 (jaarnummer 7769) gunde het college de raamovereenkomst "uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein", Perceel 3 - Cluster Zuid, districten Berchem, Borgerhout, Hoboken en Wilrijk, aan de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van het bestek GAC/2020/01241.

De toewijzingsbrief werd verzonden op 12 oktober 2020.

Het districtscollege wil in de Lageweg de plantvakken uitbreiden.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWPR13411A ter goedkeuring voor.

Argumentatie
Voor de uitvoering van deze werken maakte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01241, de opdracht SWPR13411A op, voor een bedrag van 7.951,40 EUR (exclusief btw).
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget (in EUR):
Ten laste vanGunningherziening en VH21% btwTotaal
District Hoboken7.951,40
3.172,18
2.335,95
13.459,53
Uitvoeringstermijn: twee werkdagen.
Prijsherziening: volgens raamovereenkomst.
prijsherziening en overschrijding VH
periode van opmaak: februari 2023
 

posten exclusief  bitumineuze verhardingen

2.160,95

27,18%

actuele prijsherziening
overschrijding VH

1.011,23

10%



Juridische grond

17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:

  • Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges  vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
De Lageweg is een lokale straat.

Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.

Algemene financiële opmerkingen
Voor deze werken werd volgende bestelbon (in EUR) opgemaakt:
BestelbonnummerTen laste vanBedrag
4005550819 
District Hoboken13.459,53


Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0101 - We investeren in een goed onderhouden, fietsvriendelijk en groen district met plaats voor sport, spel en parkeren
2HOB010101 - Infrastructuur: aanleg en heraanleg openbaar domein
2HOB010101M02671 - SWPR13411 Lageweg (nieuwe plantvakken ter hoogte huisnummer 121 en 127)

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de opdracht SWPR13411A, Lageweg , district Hoboken, voor het uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein, goed voor een bedrag van 7.951,40 EUR (exclusief btw).
De werken worden uitgevoerd door de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van het bestek GAC/2020/01241, Perceel 3. Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget 13.459,53 EUR.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving
Bedrag
Boekingsadres
Bestelbon
Opdracht SWPR13411A
Lageweg
Verbruggen bv
Doornstraat 54
9140 Temse

ondernemingsnummer:
0439 524 816
rekeningnummer:
BE48 3930 0894 6927
13.459,53 EUR
budgetplaats:5062500000
budgetpositie:224
functiegebied:2HOB010101M02671
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2HO090200
budgetperiode:2300


4005550819 




6.

2023_DCHO_00081 - District Hoboken. Jules Pauwelsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Paul De Ranter, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
6.

2023_DCHO_00081 - District Hoboken. Jules Pauwelsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2023_DCHO_00081 - District Hoboken. Jules Pauwelsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Jules Pauwelsstraat in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 8 juli 2022 (jaarnummer 5814);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Hoboken - Noord'.
Op 16 februari 2023  werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Jules Pauwelsstraat om twee voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap te verwijderen.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • verwijderen van beide voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 7 (artikel 4).
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat deze plaatsen niet meer gebruikt worden. 
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege hoboken legt het volgende voor aan de districtsraad hoboken:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jules Pauwelsstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 8 juli 2022 (jaarnummer 5814).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.