Terug
Gepubliceerd op 25/10/2022

2022_CBS_08469 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2022050028. Adolf Greinerstraat 139, 475, Van Praetstraat 100, Scheldevrijstraat 80, 105. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
ma 24/10/2022 - 14:00 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_08469 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2022050028. Adolf Greinerstraat 139, 475, Van Praetstraat 100, Scheldevrijstraat 80, 105. District Hoboken - Goedkeuring 2022_CBS_08469 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2022050028. Adolf Greinerstraat 139, 475, Van Praetstraat 100, Scheldevrijstraat 80, 105. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen;

- het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de zaak van de wegen.

 

Projectnummer:

OMV_2022050028

Gegevens van de aanvrager:

nv UMICORE met als contactadres Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Gegevens van de exploitant:

nv UMICORE (0401574852) met als contactadres Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Adolf Greinerstraat 139, 475, Van Praetstraat 100, Scheldevrijstraat 80, 105 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie C nrs. 242C14, 242N23, 242W25, 507L, 584H, 593B, 596S, 597F, 599E en 601G

waarvan:

 

-          20220712-0078

afdeling 37 sectie C nrs. 242W25, 242C14, 593B en 597F (Ingedeelde inrichting of activiteit)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, Vegetatiewijzigingen

Voorwerp van de aanvraag:

het aanleggen van een omleidingsweg langsheen de Umicore-site met bijhorende riolering en nutsleidingen (met inbegrip van wijziging van vegetatie of kleine landschapselementen zoals onder andere het ontbossen van een terrein) en het exploiteren van een bronbemaling voor deze werken

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14//04/2022: vergunning (2022747)
het slopen van 2 vrijstaande gebouwen, het gedeeltelijk slopen van 1 gebouw en het slopen van asfaltverharding en een betonplaat;

-          17/02/2022: voorwaardelijke vergunning (20214393)
het veranderen van een metallurgisch bedrijf door de aanleg en exploitatie van drie parkeerzones voor werkvoertuigen;

-          08/07/2021: voorwaardelijke vergunning (20212243)
aanleggen van een bufferbekken en de weg ernaartoe en bouwen van een opslagtank voor stadswater;

-          9/01/2020: voorwaardelijke vergunning (20193736) voor het bouwen en exploiteren van een compressorengebouw.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          verhardingen in asfalt ter hoogte van Umicore site:

  • Adolf Greinerstraat:
    • opgedeeld in 2x1-rijstroken;
    • verschillende oversteekplaatsen voor voetgangers;
    • dubbelrichtingsfietspad aan de oostelijke zijde;
    • 12-tal parkeerplaatsen ter hoogte van het Wolplein;
    • laanbomen aan de oostelijke zijde;
    • verschillende bushaltes.
  • Curiestraat:
    • eenrichting woonstraat;
    • geen fietspad aanwezig;
    • voetpad aan de noordelijke straatzijde;
    • zuidelijke straatzijde is braakliggend met spontane begroeiing en populieren.

-          aan de oostelijke zijde van het projectgebied ligt het hoofdspoor met 2 spoorbanden van Infrabel/NMBS:

-          in het noordoosten van het projectgebied bevindt zich een zijspoor vanaf het hoofdspoor richting Umicore.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand.
 

Nieuwe toestand

-          het slopen/opbreken van bestaande verhardingen;

-          het aanleggen van nieuwe verhardingen;

-          plaatsen van afsluiting tussen de spoorweg en het openbaar domein;

-          plaatsen van een keerwand en geluidsmuur;

-          aanleggen van nutsleidingen en rioleringen;

-          het rooien van één hoogstammige boom (die geen deel uitmaakt van een bos);

-          reliëfwijzigingen;

-          voorzien van twee bufferbekkens.

 

Inhoud van de aanvraag 

-          opbreken van bestaande verharding;

-          aanleggen van een omleidingsweg langsheen de Umicore-site;

-          bijhorende riolering en nutsleidingen;

-          wijziging van vegetatie of kleine landschapselementen zoals onder andere het ontbossen van een terrein;

-          het rooien van één hoogstammige boom (die geen deel uitmaakt van een bos);

-          plaatsen van een geluidsmuur;

-          plaatsen van een keerwand;

-          voorzien van twee bufferbekkens;

-          exploiteren van een bronbemaling voor deze werken.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Ingedeelde inrichting of activiteit
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

53.2.2°a)

bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen, gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1°, met een netto opgepompt debiet van maximum 30.000 m³ per jaar of een maximale verlaging van het grondwaterpeil tot vier meter onder maaiveld;

22.270,00 m³/jaar

 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

23 september 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag 

 

Fluvius System Operator/ Fluvius

23 september 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij

23 september 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

23 september 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

23 september 2022

4 oktober 2022

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen

23 september 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Water-link

23 september 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

23 september 2022

12 oktober 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

23 september 2022

11 oktober 2022

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

23 september 2022

30 september 2022

Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten

23 september 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties

23 september 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

23 september 2022

26 september 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

23 september 2022

10 oktober 2022

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

23 september 2022

11 oktober 2022

 

Gemeentewegen

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

 

De gemeenteraad moet nog een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan industrie- en woongebied.
 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan parkgebied, op volgend(e) punt(en):

-          Het aanleggen van een omleidingsweg met fietspad en fietsstraat, van nutsleidingen en riolering, afsluitingen, aanleg van bufferbekkens, gracht en ontbossing. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 42 drainageleidingen en bemalingen:
    drainageleidingen, bronbemalingen en andere afvoerbuizen om grondwater te verlagen, dienen aangesloten te worden op een retourbemaling, infiltratievoorziening of oppervlaktewater (bijvoorbeeld gracht, meer, vijver).  

 

Sectorale regelgeving

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het Rooilijndecreet op volgend(e) punt(en):

  • artikel 16: de werken komen voorbij de rooilijn.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften - Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op het aanleggen van een omleidingsweg langsheen de Umicore-site. De projectzone is gelegen in twee bestemmingszones, enerzijds industriegebied en anderzijds parkgebied. De gewenste werkzaamheden zijn strijdig met deze laatste bestemmingszone. Op basis van algemeen belang (artikel 2.1 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) kan een afwijking hierop positief gemotiveerd worden.

 

Het dossier werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie:

“Het project omvat de realisatie van een omleidingsweg rond het terrein van Umicore omwille van ondermeer de veiligheidsproblematiek, als Seveso-inrichting en ook in functie van een inperking van de stofopwaaiing.

De wegenis ligt grotendeels op eigen terrein en binnen het industriegebied Umicore zoals voorzien in de beleidsnota ruimtelijke economie. De nieuwe weg zal gecombineerd worden met een nieuw fietspad.

 

Bijgevolg kan gesteld worden dat de aanvraag functioneel inpasbaar is in deze omgeving.

 

De dienst formuleert ook enkele aandachtspunten, onder andere:

 

  • Afstemmen van de timing van de werken in combinatie met de wegeniswerken in de buurt en de toekomstige werken aan de Sint-Bernardsesteenweg;
  • De toegankelijkheid voor de bedrijven naast Umicore moet gegarandeerd blijven.

 

Dit zal in voorwaarden opgelegd worden.

 

Er zijn ook opmerkingen op het signalisatie- en markeringsplan die ook worden aangehaald in de adviezen van de stedelijke dienst Mobiliteit en de lokale Verkeerspolitie. Dit wordt dan ook verder in het verslag behandeld.

 

Visueel-vormelijke elementen

In de aanvraag wordt ter hoogte van de fietsstraat zowel een geluidsmuur als keerwand voorzien in het project. Aan de hand van de aangeleverde plannen is het niet geheel duidelijk in welk materiaalgebruik deze voorzien worden. Er werd tijdens de procedure contact opgenomen met de aanvrager. Op 12 oktober 2022 werd per mail hierover door de firma Umicore volgende bijkomende info aangeleverd:

“Deze wordt uitgevoerd in betonstructuur en bekleed met een geluidswerend materiaal. Over het type geluidswerend materiaal dat gebruikt zal worden is nog geen definitief uitsluitsel. Hiervoor wordt nog bekeken welke materialen het meest geschikt zijn. Voor fietsers zal de geluidsmuur beperkt zichtbaar zijn door groenaanplantingen.”

Aangezien de geluidsmuur visueel impact heeft op het openbaar domein is het noodzakelijk om een duidelijk concreet beeld te hebben van de afwerking. Dit aspect moet nog verder verduidelijkt worden.

 

Bodemreliëf - Cultuurhistorische aspecten

Voor dit project werd er advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Archeologie:

“Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is binnen een woon- en recreatiegebied gelegen met een oppervlakte boven 3.000 m² (36.600 m²) en een ingreep boven 1.000 m² (gelijk aan projectgebied). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

 

De archeologienota werd opgemaakt door Lares en waarvan akte door het Agentschap Onroerend Erfgoed op 18 december 2021 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/20763). Het programma van maatregelen beveelt een vrijgave. Er dient met andere woorden geen verplicht onderzoek te worden uitgevoerd.”

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen:

“De plannen werden reeds met de groendienst besproken. De groendienst geeft een gunstig advies op de plannen die nu voorliggen op voorwaarde dat het groenonderhoud ook door Umicore zal uitgevoerd worden.”

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd maar de voorgestelde voorwaarde betreft geen stedenbouwkundig aspect en kan dus niet als voorwaarde opgenomen worden.

 

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst Publieke Ruimte:

“Ter hoogte van de aansluiting van de Adolf Greinerstraat op het Wolplein (inplantingsplan 1) dient er naast het tweerichtingsfietspad, een doorlopend voetpad te komen in plaats van groenzones.

Ter hoogte van de aansluiting van de nieuwe omleidingsweg aan de Adolf Greinerstraat (inplantingsplan 5) dient de grens van de werken nog verder afgestemd te worden met SW/ Publieke Ruimte.

Het materiaalgebruik en de bekleding van de betonnen wand dient naar uitvoering toe verder afgestemd te worden met SW/Publieke Ruimte en Structureel Onderhoud.”

Het verleend advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De voorgestelde voorwaarde worden mee opgenomen als vergunningsvoorwaarde.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Voor dit project werd er advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Mobiliteit:

“De aanleg van een rijbaan heeft geen parkeerbehoefte.

De markeringen op het plan zijn niet volledig in overeenstemming met hoe de stad markering aanbrengt. Een markerings/signalisatieplan moet nog definitief opgemaakt worden voordat markering en borden geplaatst worden.

De aansluiting van de plannen op de plannen die Publieke Ruimte maakt voor de overige straatsegmenten komt niet volledig overeen. Dit moet voor uitvoering nog exact op elkaar afgestemd worden.”

Dit advies wordt bevestigd door het verleend advies van de Verkeerspolitie:

“Een signalisatie- en markeringsplan dient opgemaakt te worden en afgestemd te worden alvorens deze aan te brengen.”

Dit wordt dan ook opgenomen als vergunningsvoorwaarde.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De aanvraag omvat wat betreft ingedeelde activiteiten enkel een meldingsplichtige bemaling noodzakelijk voor de realisatie van wegeniswerken.

 

Om het nieuwe tracé van de Adolf Greinerstraat ter hoogte van de Umicore-site te kunnen realiseren is een grondwaterbemaling noodzakelijk.

 

Het totaal op te pompen debiet bedraagt naar schatting 22.270 m³. De grondwaterbemaling met een lengte van 780 meter is opgedeeld in 2 delen. Het initiële debiet van de bemaling bedraagt 1.305 m³/dag (deel 1), naarmate de bemaling vordert zal dit debiet dalen tot circa 250 m³/dag en voor deel 2 tot 200 m³/dag in de stationaire situatie.


De aan- en afvoer van grond en materialen verloopt bij voorkeur over het spoor en het water. Indien dit niet mogelijk is verloopt het transport er van langs de hoofdindustriestraten en het hoofdwegennet.

 

Terecht wordt in de vergunningsaanvraag opgemerkt dat het grondwater over het volledige terrein verontreinigd is. Het grondwater is algemeen verontreinigd met zware metalen en zouten (waaronder sulfaat). Daarom zal het opgepompte grondwater via het interne rioleringsstelsel van Umicore afgevoerd worden naar de interne waterzuivering van het bedrijf. Na zuivering wordt het gezuiverd water hergebruikt als industrieel water op de site zelf. Dit betekent dat er geen bemalingswater zal worden geloosd in oppervlaktewater.

 

Qua performantie mag van de waterzuivering van Umicore verwacht worden dat de gekende vervuiling van het grondwater op een adequate kan behandeld worden binnen de grenzen van de momenteel toegekende lozingsnormen.

 

Een aandachtspunt blijft de eventuele aanwezigheid van PFAS in het grondwater. In een vergelijkbaar dossier met betrekking tot rioleringswerken in de directe nabijheid van de projectzone werd in een peilbuis een overschrijding van de bodemsaneringsnorm aangetroffen voor PFOSA, L PFHxS, PFOS en PFOA. Vertrekkende vanuit het voorzichtigheidsprincipe lijkt het verstandig de aanwezigheid van deze stoffen te onderzoeken en in de vergunning voor deze stoffen een lozingsnorm op te nemen.

 

In het kader van de verdrogingsproblematiek volgt de stad Antwerpen grondwaterbemalingen actief op. Om de stedelijke diensten toe te laten deze taak op te nemen wordt voorgesteld dat onder de vorm van een bijzondere voorwaarde in de vergunning wordt opgenomen dat de exploitant de startdatum van de bemaling samen met de contactgegevens van de werfverantwoordelijke voor de opstart van de bemaling dient te melden aan de diensten Vergunningen en Milieu-interventie. Ook het einde van de bemalingswerken wordt aan deze diensten meegedeeld.

 

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte

deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Mits de algemene en sectorale milieuvoorwaarden nageleefd worden, worden de risico’s voor mens en milieu niet verhoogd. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een signalisatie- en markeringsplan dient opgemaakt te worden en afgestemd te worden met de Verkeerspolitie en de stedelijke dienst Mobiliteit alvorens deze aan te brengen.

2. Ter hoogte van de aansluiting van de nieuwe omleidingsweg aan de Adolf Greinerstraat (inplantingsplan 5) dient de grens van de werken nog verder afgestemd te worden met SW/ Publieke Ruimte.

3. Het materiaalgebruik en de bekleding van de betonnen wand dient naar uitvoering toe verder afgestemd te worden met SW/Publieke Ruimte en Structureel Onderhoud.

4. De timing van de werken moet afgestemd worden met de wegeniswerken in de buurt en de toekomstige werken aan de Sint-Bernardsesteenweg.

5. De toegankelijkheid voor de bedrijven naast Umicore moet gegarandeerd blijven.

6. Ter hoogte van de aansluiting van de Adolf Greinerstraat op het Wolplein (inplantingsplan 1) dient er naast het tweerichtingsfietspad, een doorlopend voetpad te komen in plaats van groenzones.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

53.2.2°a)

bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen, gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1°, met een netto opgepompt debiet van maximum 30.000 m³ per jaar of een maximale verlaging van het grondwaterpeil tot vier meter onder maaiveld;

22.270,00 m³/jaar

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. De exploitant doet melding van de startdatum van de bemaling voor de opstart van de bemaling aan de diensten Vergunningen (mailto:milieuvergunningen@antwerpen.be) en Milieu-interventie (mailto:mi@antwerpen.be) samen met de contactgegevens van de werfverantwoordelijke met vermelding van het dossiernummer en de opgemeten grondwaterpeilen. De einddatum van de bemaling wordt eveneens medegedeeld aan deze diensten met de vermelding van het totaal opgepompte volume grondwater.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

5 september 2022

Start openbaar onderzoek

15 september 2022

Einde openbaar onderzoek

14 oktober 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

 

Uiterste adviesdatum

25 oktober 2022

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

15 september 2022

14 oktober 2022

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

 

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend.

 

Het bezwaar werd ingediend door Fluvius. Het betreft geen bezwaar maar een advies en wordt als dusdanig behandeld. Deze externe adviesinstantie werd ter advies aangeschreven tijdens de procedure. Fluvius verleent een voorwaardelijk gunstig advies, waarbij de voorgestelde voorwaarde mee dienen opgenomen te worden als voorwaarde van vergunning.

 

Informatievergadering

Over de aanvraag werd een informatievergadering georganiseerd op 22 september 2022.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Mits de stedenbouwkundige en milieuvoorwaarden nageleefd worden, kan gunstig advies gegeven worden de vergunning te verlenen.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een signalisatie- en markeringsplan dient opgemaakt te worden en afgestemd te worden met de Verkeerspolitie en de stedelijke dienst Mobiliteit alvorens deze aan te brengen.

2. Ter hoogte van de aansluiting van de nieuwe omleidingsweg aan de Adolf Greinerstraat (inplantingsplan 5) dient de grens van de werken nog verder afgestemd te worden met SW/ Publieke Ruimte.

3. Het materiaalgebruik en de bekleding van de betonnen wand dient naar uitvoering toe verder afgestemd te worden met SW/Publieke Ruimte en Structureel Onderhoud.

4. De timing van de werken moet afgestemd worden met de wegeniswerken in de buurt en de toekomstige werken aan de Sint-Bernardsesteenweg.

5. De toegankelijkheid voor de bedrijven naast Umicore moet gegarandeerd blijven.

6. Ter hoogte van de aansluiting van de Adolf Greinerstraat op het Wolplein (inplantingsplan 1) dient er naast het tweerichtingsfietspad, een doorlopend voetpad te komen in plaats van groenzones.


Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. De exploitant doet melding van de startdatum van de bemaling voor de opstart van de bemaling aan de diensten Vergunningen (mailto:milieuvergunningen@antwerpen.be) en Milieu-interventie (mailto:mi@antwerpen.be) samen met de contactgegevens van de werfverantwoordelijke met vermelding van het dossiernummer en de opgemeten grondwaterpeilen. De einddatum van de bemaling wordt eveneens medegedeeld aan deze diensten met de vermelding van het totaal opgepompte volume grondwater.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.