Fase | actie | datum | jaarnummer |
Projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtscollege Hoboken | 24 januari 2023 | 12 |
mobiliteitsvoorwaarden
| Goedkeuring
College | 10 februari 2023 | 799 |
advies | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 6 maart 2023 |
Op 24 januari 2023 (jaarnummer 12) keurde het districtscollege Hoboken de projectdefinitie en het concept goed.
Op 10 februari 2023 (jaarnummer 799) keurde het college de mobiliteitsvoorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een definitief ontwerp.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie/concept volgende wijzigingen aangebracht:
Mobiliteit
De Lijsterlaan is een woonerf (doorlopend) met asverschuivingen om de +/- 30 m.
Aan het kruispunt met de Oudstrijderslaan wordt een inritband voorzien. Deze wordt gepositioneerd rekening houdend met de positie van het bestaande rioleringsdeksel ter hoogte van de aansluiting met de Oudstrijderslaan.
Alle draaibewegingen en bochtstralen van de verschillende vervoersmodi werden uitgewerkt op plan. Ter hoogte van de keerlus werd de manoeuvreerruimte en zachte doorsteek naar het Meerlenhofpark geoptimaliseerd.
Groen en biodiversiteit
In de Lijsterlaan wordt maximaal vergroend, rekening houdend met de neutrale parkeerbalans. De open boomvakken werden uitgewerkt met aandacht voor maximaal behoud van de bestaande bomen langs één straatzijde.
De nieuwe boordsteen komt op de positie van de bestaande boordsteen. De nodige breedte is 5.50m. Bij werken in de wortelzone langs de overzijde worden bomen gerooid en gecompenseerd.
Er is bekeken of een grote volwaardige boom behouden kan worden ter hoogte van huisnummer 8. Hiertegenover wordt de kleine boom voor de inrit van huisnummer 7 gerooid.
De grasbetontegels ter hoogte van de inritten worden enkel geplaatst daar waar de woningen een apart toegangspad hebben vanaf de straat, omwille van toegankelijkheid.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een neutrale bomenbalans van 20 bomen in de bestaande toestand naar 20 bomen in de nieuwe toestand.
Er worden in totaal 5 bomen gerooid, waarvan 1 in slechte staat.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 11 plaatsen in de bestaande toestand naar 11 plaatsen in de nieuwe toestand.
Eén parkeerplaats wordt van huisnummer 8 naar huisnummer 7 verplaatst in functie van het behoud van de volwaardige boom bij huisnummer 8.
Gebruik
De banken ter hoogte van de keerlus werden niet weerhouden.
Er werden extra fietsenbeugels voorzien.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Er worden geen rioleringswerken uitgevoerd. De drinkwaterleiding wordt wel vernieuwd.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd. Lijsterlaan is een lokale straat .
Het budget wordt voorzien op SUB_NR/INTERN/5062500000/224/2HOB010101M02604/2HO090200/2300/2400.
Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseerde op 6 maart 2023 gunstig op voorwaarde dat:
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (20 februari 2023) voor de wegeniswerken in de Lijsterlaan, district Hoboken, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT | Opdrachtdocumenten opmaken. |
SW/Mobiliteit | Definitief signalisatieplan opmaken. |