Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023033544 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Anne Vanachter met als contactadres Gijsbrecht Van Deurnelaan 22 te 2100 Antwerpen, de heer Edwin De Ceukelaire met als adres Jan Denucéstraat 23 te 2030 Antwerpen en BV WOONHAVEN ANTWERPEN met als adres Jan Denucéstraat 23 te 2020 Antwerpen |
Ligging van het project: | Renaat Veremansstraat ZN te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 17 sectie F nrs. 589M, 589N en 589W |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van 2 meergezinswoningen met ieders 27 wooneenheden en het aanleggen van openbare wegenis |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/02/2007: vergunning (20054115) voor het bouwen van een appartementsgebouw met 24 appartementen (wijk Rozemaai) – vervallen vergunning.
Vergunde / Geacht vergunde toestand
- geen relevante vergunde toestand beschikbaar.
Bestaande toestand
- braakliggend terrein.
Nieuwe toestand
- functie: wonen – 2 meergezinswoningen met 27 wooneenheden per bouwblok;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- vellen van hoogstammige bomen;
- bouwen van 2 meergezinswoningen met elk 27 sociale wooneenheden;
- voorzien van private parking;
- aanleggen van openbare wegenis met bijbehorende fietsenstalling.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Gemeentewegen
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Omschrijving beslissing
De gemeenteraad besliste in de zitting van 18 december 2023 (jaarnummer 728) om:
- zijn goedkeuring te hechten aan bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_OMGEVING_P_N_rooilijnplan - nieuwe rooilijn’ en aan de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe wegen en openbaar domein in de bocht van de Renaat Veremansstraat onder voorwaarden.
Voorwaarden
- de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste
ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
- de bijgevoegde voorwaarden van Fluvius vanaf het moment van de start van de
realisatie/exploitatie strikt na te leven;
- de bijgevoegde voorwaarden van Aquafin vanaf het moment van de start van de
realisatie/exploitatie strikt na te leven;
- de bijgevoegde voorwaarden van de Agentschap Natuur en Bos vanaf het moment van de start van de realisatie/exploitatie strikt na te leven.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen | 11 augustus 2023 | 4 september 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Aquafin | 11 augustus 2023 | 8 september 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 11 augustus 2023 | 30 augustus 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 11 augustus 2023 | 18 september 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 11 augustus 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 11 augustus 2023 | 23 augustus 2023 | Geen bezwaar |
Proximus | 11 augustus 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
VMM |
| Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Water-link | 11 augustus 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 11 augustus 2023 | 24 augustus 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 11 augustus 2023 | 17 augustus 2023 |
Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen | 11 augustus 2023 | 4 september 2023 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 11 augustus 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsbeheer/ Stadsreiniging/ sorteerstraatjes | 11 augustus 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 11 augustus 2023 | 4 september 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 11 augustus 2023 | 30 augustus 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 11 augustus 2023 | 23 augustus 2023 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 11 augustus 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Straatnamencommissie | 11 augustus 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijking van de voorschriften
Het dossier is strijdig met artikel 26 van de bouwcode. De aanvraag voorziet diverse bergingen maar geen ervan is specifiek ingetekend als afvalberging. In voorwaarde van vergunning wordt opgelegd dat er een afvalberging moet voorzien worden, conform vernoemd artikel.
Het dossier is strijdig met artikel 27 van de bouwcode. Het gebouw beslaat het volledige bouwblok, alle open ruimte zal deel uitmaken van het openbaar domein. Dit is in overeenstemming met het masterplan Rozemaai. Een afwijking kan toegestaan worden.
Het dossier is ook strijdig met artikel 37 van de bouwcode, er worden geen centrale ruimte voor warmteproductie en bijhorende leidingschachten voorzien. Er wordt echter wel een lokaal voorzien om, zoals gepland, een aansluiting op een warmtenet te realiseren. Een afwijking kan bijgevolg ook hier toegestaan worden.
Functionele inpasbaarheid
De nieuwbouw van de 2 appartementsgebouwen wordt voorzien in de zone die binnen het masterplan Rozemaai is aangeduid als bouwveld 10 waar een mix van verschillende compacte type woningen wordt gerealiseerd, onder de vorm van 1 tot 4- slaapkamerappartementen. Het project houdt voldoende rekening met de gestelde principes van het masterplan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. De aanvraag vertaalt de uitgangspunten van het masterplan van de site Rozemaai.
Het ontwerp voorziet in 2 nieuwe volumes, elk bestaande uit 5 bouwlagen, waarin telkens 27 sociale woongelegenheden worden voorzien. .
Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.
Het park-wonen concept wordt vooropgesteld. Het projectgebied is gelegen langs het parkgebied waarin zich de Donkse Beek bevindt en sluit aan bij het speel- en evenementengebied.
Het project zal een beperkte impact hebben op de omliggende omgeving en kan bijgevolg inzake schaal en bouwdichtheid steenbouwkundig aanvaard worden in deze omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels worden uitgevoerd in bruin-rood-oranje baksteen aangevuld met geprefabriceerd gezuurd beton voor de vensterbanken, balkons, kroonlijst en plint. Deze materialen worden gebruikt in combinatie met grijs gelakt staal voor de balustrades en hekwerk en grijs gemoffeld aluminium voor het schrijnwerk. De voorgestelde materialisatie sluit aan bij de omgeving van de site. Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding, zodat de nieuwe gebouwen zich integreren in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Het project werd na de wedstrijdfase opgevolgd en gunstig geëvalueerd door de stadsbouwmeester.
Bodemreliëf
Het perceel is gedeeltelijk gelegen in overstromingsgevoelig gebied. De uitwerking van dit nieuwbouw project houdt rekening met de voorschriften uit het masterplan Rozemaai waardoor wateroverlast kan vermeden worden.
Binnen dit project wordt geen infiltratie van het regenwater op eigen terrein voorzien. De infiltratie van het regenwater zal gebeuren via een infiltratievoorziening zoals uiteengezet in het Masterplan waardoor een afwijking kan worden toegestaan met toepassing van artikel 3 van de Bouwcode.
Er werd voor deze aanvraag advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Archeologie:
“Het projectgebied bevindt zich buiten een vastgestelde archeologische zone, is gelegen binnen een woon- of recreatiegebied. Het gaat om een omgevingsvergunning met een projectgebied dat groter is dan 3000 m² (ca. 17 000 m²) en een ingreep groter dan 1000 m² (ca. 4 000 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.??
De archeologienota werd opgemaakt door RAAP en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 08/07/2022 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/22879). Er werd geen programma van maatregelen opgemaakt.”
Het gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd, er werden geen voorwaarden toegevoegd aan het advies.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is strijdig met diverse artikels van de gewestelijke verordening toegankelijkheid. Als voorwaarde van vergunning, moet de aanvraag in overeenstemming komen met deze artikels.
Het dossier werd bijkomend gunstig geadviseerd door AG Vespa en vastgoed.
Gelet op het onderwerp van de aanvraag werd er advies ingewonnen bij de stedelijke dienst milieu:
“Het is uit de huidig beschikbare plannen niet op te maken of er indelingsplichtige activiteiten van toepassing zijn op het voorwerp van de aanvraag, bijvoorbeeld stookinstallaties, warmtepompen en bemaling. Het is aan te raden dat de exploitant dit nagaat en zich indien nodig in regel stelt met de Vlarem-wetgeving.”
Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Sporting A / Sociaal ruimtelijke veiligheid ‘trage weg’, waarbij de voorwaarde integraal worden overgenomen als voorwaarde van vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 41 parkeerplaatsen.
De parkeernorm voor een sociale woning in buitengebied is 0.75 per wooneenheid. Dit brengt de totale parkeerbehoefte van het project op 0.75*54 = 40.5 = 41
|
De plannen voorzien in 41 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 41.
Voor gebied Rozemaai werd er een parkeerboekhouding opgemaakt. Daarin staat dat er binnen bouwveld 10, 33 parkeerplaatsen voorzien worden. De overige plaatsen die ze dienen te voorzien, worden langs de openbare wegenis aangelegd. Dit werd zo vastgelegd in een masterplan. Voor bouwveld 10 worden de overige plaatsen voorzien langs het project Donkse Beek, aanpalend aan het bouwveld conform de gemaakte afspraken in het masterplan.
Dit aantal is toereikend.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 41 – 41 = 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 41 – 41 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Fietsvoorzieningen:
Het advies van de stedelijke dienst mobiliteit bevat ook het volgende over de fietsvoorzieningen:
“Voor gebouw A moeten er 93 fietsparkeerplaatsen voorzien worden.
Voor gebouw B moeten er 89 fietsparkeerplaatsen voorzien worden.
De fietsparkeerplaatsen staan systematisch te smal afgebeeld op plan: ze zijn maar 35 cm breed, waar de bouwcode vereist dat deze 50 cm breed zijn in het systeem van 2 lagen.
Verder moet er per begonnen schijf van 30 fietsen een elektrisch oplaadpunt aanwezig zijn.
Er moeten extra plaatsen voorzien worden voor fietsen van buitengewone grootte.”
Het advies wordt bijgetreden. De gevraagde voorwaarde zal aan de vergunning worden gekoppeld.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Een gemeenschappelijke afvalberging is te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.
3. Er moet voldaan worden aan de gewestelijke verordening toegankelijkheid en meer in het bijzonder aan artikels 15, 19, 20, 24 en 25.
4. Er moet voldaan worden aan de voorwaarde opgelegd door de interne dienst Sporting A & Sociaal Ruimtelijke veiligheid door een buffer van laag onbetreedbare beplanting aan te leggen tot tegen de gevels ter hoogte van de slaapkamers zodat de privacy voor de bewoners gegarandeerd blijft.
5. De bijgevoegde voorwaarden van Proximus vanaf het moment van de start van de realisatie/exploitatie strikt na te leven.
6. De bijgevoegde voorwaarden van Fluvius vanaf het moment van de start van de realisatie/exploitatie strikt na te leven.
7. De bijgevoegde voorwaarden van Aquafin vanaf het moment van de start van de realisatie/exploitatie strikt na te leven.
8. De bijgevoegde voorwaarden van de Agentschap Natuur en Bos vanaf het moment van de start van de realisatie/exploitatie strikt na te leven.
9. Er moet voldaan worden aan de voorwaarden opgelegd door de stedelijke dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteit met betrekking op de fietsvoorzieningen:
• elektrische laadplaatsen te voorzien;
• fietsstalplaatsen minstens 50 cm breed te voorzien in het systeem zoals ingetekend staat: 2 lagen hoog-laag.
• extra plaatsen te voorzien met elektrische laaduitrusting, alsook extra brede plaatsen voor onder andere bakfietsen.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 26 april 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 11 augustus 2023 |
Start openbaar onderzoek | 24 augustus 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 22 september 2023 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 22 augustus 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | 18 december 2023 |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 23 januari 2024 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 22 april 2024 |
Verslag GOA | 20 oktober 2023 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
24 augustus 2023 | 22 september 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
2. Een gemeenschappelijke afvalberging is te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.
3. Er moet voldaan worden aan de gewestelijke verordening toegankelijkheid en meer in het bijzonder aan artikels 15, 19, 20, 24 en 25.
4. Er moet voldaan worden aan de voorwaarde opgelegd door de interne dienst Sporting A & Sociaal Ruimtelijke veiligheid door een buffer van laag onbetreedbare beplanting aan te leggen tot tegen de gevels ter hoogte van de slaapkamers zodat de privacy voor de bewoners gegarandeerd blijft.
5. De bijgevoegde voorwaarden van Proximus vanaf het moment van de start van de realisatie/exploitatie strikt na te leven.
6. De bijgevoegde voorwaarden van Fluvius vanaf het moment van de start van de realisatie/exploitatie strikt na te leven.
7. De bijgevoegde voorwaarden van Aquafin vanaf het moment van de start van de realisatie/exploitatie strikt na te leven.
8. De bijgevoegde voorwaarden van de Agentschap Natuur en Bos vanaf het moment van de start van de realisatie/exploitatie strikt na te leven.
9. Er moet voldaan worden aan de voorwaarden opgelegd door de stedelijke dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteit met betrekking op de fietsvoorzieningen:
• elektrische laadplaatsen te voorzien;
• fietsstalplaatsen minstens 50 cm breed te voorzien in het systeem zoals ingetekend staat: 2 lagen hoog-laag.
• extra plaatsen te voorzien met elektrische laaduitrusting, alsook extra brede plaatsen voor onder andere bakfietsen.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.