Terug
Gepubliceerd op 08/01/2024

2024_CBS_00022 - Omgevingsvergunning - OMV_2023094445. Italiëlei 67. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/01/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00022 - Omgevingsvergunning - OMV_2023094445. Italiëlei 67. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_00022 - Omgevingsvergunning - OMV_2023094445. Italiëlei 67. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023094445

Gegevens van de aanvrager:

AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Italiëlei 67 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nr. 1300B10

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een gebouw met functiewijziging, vermeerdering aantal woongelegenheden en afbraak van de achterbouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/6897;

-          31/10/2018: vergunning (20182530) voor het renoveren van de voorgevel en het isoleren van het hellend dak;

-          08/05/2002: vergunning (20013645) voor het verbouwen en uitbreiden van de keuken;

-          08/10/1992: vergunning (19921265) voor de verbouwing van de Finse zeemanskerk.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eerste verdieping: gemeenschapsvoorziening met 4 gastenkamers;
  • dareca op de gelijkvloerse verdieping;
  • wonen op tweede en derde verdieping: duplexappartement;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met zadeldak; 
  • tussenverdieping tussen de gelijkvloerse- en eerste verdieping;
  • bouwdiepte hoofdbouw tot op 10,76 m;
  • bouwdiepte aanbouw links tot op 17,06 m, bouwdiepte aanbouw rechts tot op 25,32 m (tot op de achterperceelsgrens);

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in witte bepleistering;
  • buitenschrijnwerk ramen en deur in blauw aluminium;
  • kroonlijst in wit geschilderd hout;
  • plint in blauwe hardsteen;

-          inrichting:

  • koer achteraan het perceel.

 

Bestaande toestand

-          functie, bouwvolume, gevelafwerking en inrichting ongewijzigd.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen – meergezinswoning met 3 appartementen;
  • dareca-functie verdwijnt;

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte aanbouw links tot op 17,27 m;

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk in geel geschilderd hout.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de achterbouw;

-          wijzigen van de functie;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          realiseren van een collectieve fietsenstalling in de soutterain;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

6 oktober 2023

12 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost

6 oktober 2023

24 november 2023

Geen advies

Fluvius System Operator

6 oktober 2023

16 oktober 2023

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

6 oktober 2023

6 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

6 oktober 2023

12 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

6 oktober 2023

10 oktober 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

6 oktober 2023

16 oktober 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

6 oktober 2023

7 oktober 2023

Sociale Dienstverlening/ Gemeenschapsvorming/ Ontmoeting/ Levensbeschouwingen

6 oktober 2023

9 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

6 oktober 2023

20 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

6 oktober 2023

8 december 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften, artikel 4 zone voor maatschappelijke functies - (ma1) en artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan:

-          artikel 4 Zone voor maatschappelijke functies - (Ma1):

  • Wonen op de gelijkvloerse verdieping is niet toegestaan.
  • Er ontbreekt een gemeenschapsfunctie waardoor minder dan de helft van de oppervlakte van het gebouw geen gemeenschapsfunctie bezit.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften / Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is onverenigbaar met de bestemmingsvoorschriften van artikel 4.1 van het RUP 2060 : Zone voor maatschappelijke functies - (Ma1).

Zo is wonen op de gelijkvloerse verdieping niet toegestaan en ontbreekt een gemeenschapsfunctie waardoor minder dan de helft van de oppervlakte van het gebouw geen gemeenschapsfunctie bezit.

 

Een afwijking kan toegestaan worden op basis van artikel 11/2 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de lijst van toelaatbare zonevreemde functiewijzigingen: ‘Met toepassing van artikel 4.4.23 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan een vergunning worden verleend voor het geheel of gedeeltelijk wijzigen van het gebruik van een gebouw of gebouwencomplex, voor zover de nieuwe functie betrekking heeft op de opvang van asielzoekers, daklozen of burgers wiens woning onbewoonbaar is’.

 

Voorliggende aanvraag betreft de wijziging naar noodwoningen voor burgers wiens woning onbewoonbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het hoofdgebouw blijft qua inplanting en volumetrie grotendeels ongewijzigd. In de tuin bevindt zich in bestaande toestand een achterbouw van 2 bouwlagen tot op de achterste perceelsgrens. Deze wordt in voorliggende aanvraag afgebroken. Hierdoor komt open ruimte vrij die wordt ingericht als groene tuin. In dergelijk dens binnenblok kan deze nieuwe groene open ruimte de nodige openheid genereren om de kwaliteit voor zowel de noodwoningen als de aanpalende buren sterk te verhogen.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld op voorwaarde dat ook de tuinmuur met de linkerbuur wordt verlaagd tot 2,60 m, uitgezonderd ter hoogte van de trap naar het terras.

 

De geplande werken in het binnengebied zijn mits naleven van de voorwaarden niet onaanvaardbaar storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Cultuurhistorische aspecten

Gezien het pand is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed werd voorliggende aanvraag ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Zij verlenen een advies met deze afweging: “De geplande ingrepen betreffen de inrichting van het pand tot noodwoningen. Voorafgaand aan de aanvraag werd het ontwerp besproken met de stedelijke dienst monumentenzorg en werd een plaatsbezoek georganiseerd.

Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen de herbestemming van het pand. De geplande ingrepen houden voldoende rekening met de oorspronkelijke configuratie van het pand en de resterende erfgoedwaarde.

Het schrijnwerk in de voorgevel wordt uitgevoerd in geschilderd hout naar historisch model. Typedetails van het schrijnwerk zijn voorafgaand aan de bestelling, ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg.”

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van  2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

In de laatst vergunde toestand is er reca op het gelijkvloers, 4 gastenkamers op het 1ste verdiep, en een appartement erboven.

Dit wordt verbouwd tot 3 noodwoningen.

(naastliggend pand dat samen met dit gebouw de Finse Zeemanskerk vormde werd reeds vergund voor het verbouwen tot noodwoningen)

In de noodwoningen komen gezinnen vaak enkel met bagage aan.

Voor deze noodwoningen hanteren we de parkeernorm van sociale huurwoningen van 0.6/wooneenheid.

3 noodwoningen : 3 x 0,6 = 1,8

De werkelijke parkeerbehoefte is 2

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

De reca, 4 gastenkamers en bovenliggen appartement verdwijnen.

Parkeerbehoefte appartement = 1

Parkeerbehoefte 4 gastenkamers : 4 x 0,2 (3 sterren) = 0,8

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 2

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

3. De typedetails van het schrijnwerk in de voorgevel, voorafgaand aan de bestelling, te bespreken met de stedelijke dienst monumentenzorg;
4. De tuinmuur met de linkerbuur te verlagen tot 2,60 m, uitgezonderd ter hoogte van de trap naar het terras.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

6 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

17 oktober 2023

Einde openbaar onderzoek

15 november 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

19 januari 2024

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

18 april 2024

Verslag GOA

20 december 2023

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

17 oktober 2023

15 november 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

3. De typedetails van het schrijnwerk in de voorgevel, voorafgaand aan de bestelling, te bespreken met de stedelijke dienst monumentenzorg;

4. De tuinmuur met de linkerbuur te verlagen tot 2,60 m, uitgezonderd ter hoogte van de trap naar het terras.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.