Terug
Gepubliceerd op 18/12/2023

2023_CBS_09137 - District Antwerpen. Generaal Cabrastraat. Wegeniswerken. SWOU12285 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09137 - District Antwerpen. Generaal Cabrastraat. Wegeniswerken. SWOU12285 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2023_CBS_09137 - District Antwerpen. Generaal Cabrastraat. Wegeniswerken. SWOU12285 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Advies

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

12 juni 2023

---
Projectdefinitie en conceptGoedkeuring districtscollege Antwerpen27 november 2023626

Op 27 november 2023 (jaarnummer 626) keurde het districtscollege van Antwerpen de projectdefinitie en het concept voor de wegeniswerken in de Generaal Cabrastraat, goed. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter kennisname en de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor aan het college. 

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd. De Generaal Cabrastraat is een lokale straat. 

Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden. 

Argumentatie

De Generaal Cabrastraat is een dubbelrichting woonstraat waar aan beide zijden langsgeparkeerd wordt. In het noordelijk deel van de straat staan er een aantal bomen op het voetpad. De straat blijft een dubbelrichting straat met parkeren aan beide zijden. In het midden van de straat komt een verkeersplateau. De bestaande bomen blijven behouden en krijgen grotere boomvakken. Nieuwe bomen worden aangeplant in de parkeerstrook.  

Mobiliteitsvoorwaarden
Puntsgewijze opsomming van randvoorwaarden met betrekking tot mobiliteit die in het aanvullend verkeersreglement opgenomen zullen worden: 

  • Gemarkeerde oversteekplaatsen voor voetgangers (zebrapaden). Markering doortrekken over fietspad indien geen of onvoldoende opstelruimte;
  • In woonstraten (zone 30) waar langs- of haaksparkeren van toepassing is, zouden ook plaatsen moeten worden voorzien waar voetgangers op regelmatige afstand veilig kunnen oversteken met voldoende zichtbaarheidWanneer plateaus worden gebruikt als snelheidsremmer kan dit uiteraard gecombineerd worden; 
  • Verkeerssamenstelling: gemengd verkeer; 
  • Fietsen en speedpedelecs in beide richtingen toegelaten;
  • Fietsbeugels;
  • Dropzones voor deelmobiliteit;
  • Snelheidsregime: 30 km/u;
    • 30 km/u (zone 30): voetpaduitstulpingen indien mogelijk, verhoogde inrichting (conform voorrangsregeling). Herhaling-stickers ‘30’ om de ca. 250m;
    • Snelheidsremmers: verkeersplateau, rijbaankussen, asverschuiving, wegversmalling;
    • Voorrangsregeling: voorrang van rechts;
    • Parkeerorganisatie: langs.
      Aandachtspunt voor de parkeerorganisatie: vermijden van parkeerplaatsen minimaal 5 meter voor de oversteekplaatsen (al dan niet gemarkeerd met zebrapaden);
    • Rijrichting: dubbel;
    • Rekening houden met de inritten en/of garages. 

Parkeerbalans 
Het concept van de Generaal Cabrastraat resulteert in een parkeerbalans van 27 plaatsen in de bestaande toestand naar 23 plaatsen in de nieuwe toestand. Binnen dit project wordt met het oog op verkeersveiligheid een verhoogd plateau geïmplementeerd. Bovendien zullen er nieuwe bomen worden geplant in de parkeerstrook, wat zorgt voor visuele vernauwing en tevens bijdraagt aan het creëren van een groenere omgeving. 

Bomenbalans
Het concept van de Generaal Cabrastraat resulteert in een positieve bomenbalans van 10 bomen in de bestaande toestand naar 19 bomen in de nieuwe toestand. 

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Adviezen

Coƶrdinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig advies

Het coördinatieoverleg openbaardomein van 3 april 2023 geeft gunstig advies op de project definitie en concept op voorwaarde dat: 

  • de aansluitingen op de Camille Huysmanslaan verder uitgewerkt worden en er zebrapaden voorzien worden
  • er bekeken wordt of er meer fietsbeugels geplaatst kunnen worden
  • er onderzocht wordt of het kruispunt met de Tentoonstellingslaan mee opgenomen kan worden in dit project
  • er onderzocht wordt of de bestaande bomen met elkaar verbonden kunnen worden met een open grasrabat 
    De opmerkingen worden meegenomen naar de fase definitief ontwerp


Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M01334 - SWOU12285 Generaal Cabrastraat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept van 7 september 2023 voor de wegeniswerken in de Generaal Cabrastraat, district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20231113_12285_SO_BT_NT.pdf