Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023041275 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA ALLODIUM met als adres Handelslei 254 te 2980 Zoersel |
Ligging van het project: | Dorpsbeekstraat 86 te 2040 Berendrecht-Zandvliet-Lillo (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 19 sectie B nr. 94D |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van negen eengezinswoningen met gemeenschappelijke parkeerkelder en fietsberging |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 11 mei 2023 | 3 juli 2023 | Ongunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 11 oktober 2023 | 10 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 11 mei 2023 | 24 mei 2023 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 11 mei 2023 | 5 juni 2023 |
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanvraag omvat het oprichten van 9 eengezinswoningen naast een bestaande woning. De aanvraag betreft een perceel met een oppervlakte van ruim 6.300 m² op de hoek van de Dorpsbeekstraat en het Binnenpad, eveneens ontsloten via de Zandkeet.
Het kadastrale perceel in deze aanvraag overlapt deels met de aanpalende wegenis ter hoogte van het Binnenpad. In samenspraak met de dienst Publieke Ruimte van stad Antwerpen zal dit gedeelte van het perceel worden overgedragen aan het openbaar domein, na voorlopige oplevering van de bouwwerken. De inrichting van de over te dragen zone blijft onveranderd zoals in de huidige toestand.
Er werd een rooilijnplan ‘T-003.155-15-01B’ bij de aanvraag gevoegd.
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 maart 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 11 mei 2023 |
Start openbaar onderzoek | 23 mei 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 21 juni 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | 18 december 2023 |
Uiterste beslissingsdatum | 21 januari 2024 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
23 mei 2023 | 21 juni 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Opmerkingen aangaande eigendomsgrenzen/ aard van de ontsluitingsweg Zandkeet/vragen rond uitvoerbaarheid van het project:
bezwaarindiener is eigenaar van de weg genaamd ‘Zandkeet’, kadastraal gekend als Antwerpen, afd. 19, sectie B, nrs. 99R en 85H, waarlangs het aangevraagd bouwproject wordt ontsloten. In de beschrijvende nota wordt het volgende vermeld: “Het perceel grenst aan drie uitgeruste gemeentewegen. De voorgevels/voordeuren van de 9 nieuwe woningen zijn gericht naar het Binnenpad. Aangezien dit een smalle éénrichtingsstraat is, waar reeds heel wat plaatselijk verkeer passeert, werd ervoor gekozen om deze straat niet bijkomend te belasten. (…) Al de parkeerplaatsen zijn bereikbaar via één gemeenschappelijke inrit die aansluit op de Zandkeet, een recent aangelegde, voldoende brede weg.” Bezwaarindiener stipuleert dat van een openbare gemeenteweg ‘Zandkeet’ kan evenwel geen sprake kan zijn. Minstens vindt deze gemeenteweg zijn oorsprong in een nietige overeenkomst die behept is met een grove onwettigheid. Bezwaarindiener formuleert dan ook nu reeds voorbehoud om de nietigheid van deze overeenkomst te vorderen en dienaangaande gerechtelijke procedures te starten.
Concreet is het zo dat de verkavelingsvergunning ‘Binnenpad’ verleend werd door het College van Burgemeester en Schepenen van de Stad Antwerpen bij beslissing dd. 7 maart 2008. De vermeende gemeenteweg ‘Zandkeet’ maakt deel uit van deze verkaveling. In de verkavelingsvergunning wordt gestipuleerd dat de aanvrager verplicht is om “de aan de vergunning gehechte overeenkomst tussen de Stad Antwerpen en de heer L. Smet, gevolmachtigd door de verkavelaars, stipt na te leven.” De overeenkomst waarvan sprake dateert van 20 februari 2008 en vermeldt in artikel 8 het volgende: “De verkavelaar verbindt zich ertoe kosteloos in volle eigendom over te dragen aan de stad, welke zich ertoe verbindt te zullen aanvaarden, alle wegen in de bouwrijp te maken zone met hun aanhorigheden, met inbegrip van hun beddinggronden en de bijhorende infrastructuurwerken aangelegd overeenkomstig de voorgaande bepalingen van onderhavige overeenkomst. Alle kosten, verbonden aan het authentiseren van deze eigendomsoverdracht, vallen ten laste van de verkavelaar. De procedure tot eigendomsoverdracht zal aangevat worden binnen een termijn van drie maanden na de definitieve aanvaarding. Binnen die termijn zal daartoe door de verkavelaar een schriftelijk verzoek gericht worden aan de stad. (…)”
De overeenkomst wordt gehandtekend door dhr. L. Smet, zogenaamd gevolmachtigd door ‘de verkavelaars’. Echter, bezwaarindiener heeft als eigenaar van de gronden nooit enige volmacht gegeven aan dhr. L. Smet.
De landmeter die het verkavelingsdossier indiende en tot een ‘goed’ einde bracht verwees naar een volmacht dd. 17 juli 2003 gegeven door dhr. Willy François Saelens, de vader van bezwaarindiener. (Stuk 1) Dhr. Willy François Saelens was op dit ogenblik echter geen eigenaar meer van de percelen. Reeds sinds 28 juni 2002 is bezwaarindiener eigenaar van de gronden (in erfopvolging van haar moeder waarbij dhr. Saelens heeft verzaakt aan zijn vruchtgebruik en aandeel in volle eigendom).
In werkelijkheid werd de landmeter geïnstrueerd door de broer van de moeder van bezwaarindiener, dhr. Ludovicus Smet, die geen enkele titel had om te handelen in naam en voor rekening van bezwaarindiener. Daar deze laatste de handtekening van dhr. Willy François Saelens heeft vervalst, is de volmacht ook behept met het misdrijf ‘valsheid in geschrifte’.
De verkavelingsvergunningsaanvraag werd buiten medeweten van bezwaarindiener om ingediend en vergund. Ook de overeenkomst houdende de kosteloze overdracht van de gronden aan de Stad werd zonder enige toestemming van bezwaarindiener in haar naam gehandtekend. De overeenkomst in het bijzonder kon derhalve nooit rechtsgeldig tot stand komen.
Bezwaarindiener neemt hier pas kennis van wanneer zij wordt uitgenodigd door de notaris in functie van het verlijden van de notariële akte houdende de affectatie van de grond naar het openbaar domein. Het hoeft niet te verwonderen dat bezwaarindiener deze akte nooit heeft gehandtekend en, derhalve, de authentieke akte houdende de affectatie van de grond naar het openbaar domein nooit werd verleden. Bezwaarindiener meent dan ook nog steeds de rechtmatige eigenaar van de weg ‘Zandkeet’ te zijn. Bezwaarindiener voegt de stukken bij het bezwaar.
Aangezien de weg ‘Zandkeet’ nooit werd overgedragen naar het openbaar domein, kan er géén sprake zijn van een ‘openbare gemeenteweg’. Wel integendeel, het statuut van de weg is nog steeds privatief en kan geenszins worden aangewend ter ontsluiting van het aangevraagd bouwproject. Dit heeft onvermijdelijk tot gevolg dat de omgevingsvergunningsaanvraag zoals ze vandaag voorligt onuitvoerbaar is.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Het is niet de bevoegdheid van de vergunningverlenende overheid de geldigheid van de aangehaalde eigendomsrechten na te kijken. De nieuwe te vestigen rooilijn betreft een deel van het Binnenpad en de ontsluiting voor traag verkeer ten noorden van het perceel langs de Zandkeet. Ongeacht de eigendomsrechten van de Zandkeet, die een openbaar karakter heeft, heeft deze discussie geen invloed op het vestigen van een nieuwe rooilijn op het betreffende perceel.De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.
De gemeenteraad beslist de ongegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘T-003.155-15-01B’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging en breedte van Binnenpad onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden
- de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.