Terug
Gepubliceerd op 21/12/2023

2023_GR_00790 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met nieuwe wegen en/of grondafstand. Zaak van de wegen - OMV_2023040892. Van Strydoncklaan ZN, Boterlaarbaan ZN, Corneel Franckstraat ZN. District Deurne - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 18/12/2023 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen; Jan Penris, raadslid; Güler Turan, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2023_GR_00790 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met nieuwe wegen en/of grondafstand. Zaak van de wegen - OMV_2023040892. Van Strydoncklaan ZN, Boterlaarbaan ZN, Corneel Franckstraat ZN. District Deurne - Goedkeuring 2023_GR_00790 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met nieuwe wegen en/of grondafstand. Zaak van de wegen - OMV_2023040892. Van Strydoncklaan ZN, Boterlaarbaan ZN, Corneel Franckstraat ZN. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023040892

Gegevens van de aanvrager:

NV ALIDES REAL ESTATE INVESTMENT AND MANAGEMENT met als adres Foreestelaan 86 bus 201 te 9000 Gent

Ligging van het project:

Boterlaarbaan 340 2100 Antwerpen en Van Strydoncklaan ZN, Boterlaarbaan ZN, Corneel Franckstraat ZN te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31 sectie B nrs. 347Z2, 348H5, 348M6, 348N6, 348W6, 348Z6, 348G7, 348H7, 348C7, 349A13 en 349R14

Vergunningsplichten:

verkavelen van gronden, stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verkavelen van percelen in 10 loten voor woningbouw, aanleggen van openbaar domein met aanhorigheden en bouwrijp maken van het terrein

 

Omschrijving aanvraag

 

Relevante voorgeschiedenis en vergunde toestand

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Bestaande toestand

-          terrein begrensd door Boterlaarbaan en Van Strydoncklaan in het noorden en oosten, tuinen van woningen in Dassatraat in het westen en het zuidelijke deel van het projectgebied Silsburg in het zuiden;

-          onbebouwd terrein, met onder meer een bomenrij met dominantie van berk en ruigte en pioniersvegetatie met beperkte opslag van struiken en bomen.

 

Nieuwe toestand

De voorliggende aanvraag omvat de ontwikkeling van het noordelijke deel (fase 1) van het projectgebied Silsburg. De aanvraag omvat onder andere volgende zaken:

  1. verkaveling met 10 loten voor woningbouw:

-          lot 1:

  • oppervlakte van 2.575 m²;
  • zone voor hoekgebouw met eengezinswoningen en/of meergezinsgebouwen;
  • toegestane bebouwing met maximale bouwdiepte van 16 m en variërend aantal bouwlagen van minimum 3 en maximum 5 bouwlagen onder plat dak;

-          lot 2:

  • oppervlakte van 1.267 m²;
  • zone voor gebouw met eengezinswoningen en/of meergezinsgebouwen aansluitend op de bebouwing van lot 1;
  • toegestane bebouwing met maximale bouwdiepte van 16 m met maximum 3 bouwlagen onder plat dak;

-          lot 3:

  • oppervlakte van 5.058 m²;
  • zone met meergezinsgebouwen, grenzend aan loten 4 tot 10 om daarmee een bouwblok te vormen;
  • toegestane bebouwing met maximale bouwdiepte van 17 m en variërend aantal bouwlagen van minimum 3 en maximum 5 bouwlagen onder plat dak;

-          loten 4-10:

  • elk lot heeft een oppervlakte van circa 121 m²;
  • ingesloten eengezinswoningen;
  • maximale bouwdiepte van 12 m;
  • minimum 2 en maximum 3 bouwlagen onder plat dak;

-          2 ondergrondse parkings;

-          2 private doorsteken voor de doorwaadbaarheid van het bouwblok voor bewoners, gebruikers en bezoekers;

-          openbaar domein met infrastructuur, nieuwe openbare wegenis en aanhorigheden;

-          gewijzigd reliëf voor de wadi’s als infiltratievoorziening;

-          hoogstammige bomen worden geveld;

-          ontbossen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verkavelen van percelen in 10 loten;

-          aanleggen van openbaar domein (infrastructuurwerken);

-          vellen van hoogstammige bomen;

-          wijzigen van het reliëf voor het aanleggen van infiltratievoorzieningen;

-          ontbossen.

 

 

Juridische grond

Gemeentewegen

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

4 mei 2023

22 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

9 november 2023

17 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

Agentschap voor Natuur en Bos4 mei 202323 juni 2023Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN

4 mei 2023

7 augustus 2023

Voorwaardelijk gunstig

Deputatie/ Dienst Integraal Waterbeleid

4 mei 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Fluvius System Operator/ Fluvius

4 mei 2023

20 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

4 mei 2023

29 juni 2023

Ongunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

10 november 2023

15 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

HULPVERLENINGSZONE BRANDWEER ZONE RAND

9 november 2023

16 november 2023

Geen advies

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

4 mei 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

4 mei 2023

8 mei 2023

Geen bezwaar

PROXIMUS/ Proximus

4 mei 2023

23 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

4 mei 2023

26 mei 2023

Gunstig

Water-link

4 mei 2023

21 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

4 mei 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

9 november 2023

13 november 2023

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

4 mei 2023

23 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

4 mei 2023

25 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning

4 mei 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ grond- en pandendecreet

4 mei 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

4 mei 2023

30 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

4 mei 2023

16 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

4 mei 2023

23 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

9 november 2023

24 november 2023

 

  1. Tijdens de procedure werden externe adviezen ingewonnen.

Het Agentschap Wegen en Verkeer adviseert voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden gekoppeld aan het advies, met betrekking tot het openbaar domein, dienen strikt te worden nageleefd.

Het Agentschap voor Natuur en Bos adviseert voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden gekoppeld aan het advies, met betrekking tot het openbaar domein, dienen strikt te worden nageleefd.

De brandweer verleent voorwaardelijk gunstig advies in voorliggende aanvraag. De voorwaarden gekoppeld aan het advies, met betrekking tot het openbaar domein, dienen strikt te worden nageleefd.

Aquafin en Water-link geven een voorwaardelijk gunstig advies. De voorwaarden gekoppeld aan het advies, met betrekking tot het openbaar domein, dienen strikt te worden nageleefd.

Proximus verleent een voorwaardelijk gunstig advies. De voorwaarden gekoppeld aan het advies, met betrekking tot het openbaar domein, dienen te worden nageleefd.

 

  1. Tijdens de procedure werden interne adviezen ingewonnen.

De stedelijke dienst ‘Stadsbeheer Groen en Begraafplaatsen’ geeft aan dat ze de groenzones in de straten eerder zien als ‘voortuinstroken’ en deze geen openbaar karakter hebben, eerder privatief, en vraagt om enkel de 4 meter weg over te dragen naar openbaar domein.

Dit deel van het advies wordt niet gevolgd. Het concept van het openbaar domein houdt rekening met zo veel mogelijk groenvoorziening. De rooilijn wordt vastgelegd op de gevels van de toekomstige bebouwing waardoor een private toe-eigening niet kan, dit is ook niet wenselijk omdat dan mogelijks een te smalle straatbreedte wordt bekomen ten opzichte van het maximale bouwvolume.

De stedelijke dienst ‘Stadsbeheer Groen en Begraafplaatsen’ wenst dat er een beplantingsplan en padenstructuur opgemaakt wordt en deze in overleg verder wordt gedetailleerd.

Dit gedeelte van het advies zal worden opgenomen in voorwaarden.

In het advies van de stedelijke dienst ‘Stadsontwikkeling Publieke Ruimte’ komt aan bod dat de hoeken van het toekomstige bebouwing dicht tegen een overrijdbaar deel van het openbaar domein komen. Ze zijn hierdoor aanrijgevoelig. De hoeken zouden afgeschuind moeten worden zodat er 1,5 meter tussen het gebouw en de rijweg aanwezig is.

Rekening houdend met de autoluwe inrichting van het openbaar domein wordt dit advies niet gevolgd. Binnen de ontworpen rooilijn kan nog worden gezorgd voor afgeschuinde hoeken in een latere omgevingsvergunningsaanvraag. Bovendien zorgt het groene karakter en de beplanting voor voldoende gewaarwording bij een sporadische passage.
 

Het ontwerp voor de wegenis is door de stadsdiensten gevolgd en goedgekeurd in Coördinatieoverleg publieke ruimte. De overige adviezen van de stedelijke diensten sluiten zich hierbij aan.
 


Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

De aanvraag heeft betrekking op het verkavelen van de gronden in fase 1 van de ontwikkeling Silsburg. De projectzone grenst aan de Boterlaarbaan en Van Strydoncklaan en maakt deel uit van een ontwikkeling voor de gehele zone Silsburg. De aanvraag omvat ook de aanleg van nieuw, gemeentelijk, openbaar domein. Hiervoor wordt een rooilijnwijziging aangevraagd.

De aanvraag bevat een rooilijnplan ‘VA_RP_N_2_rooilijnplan nieuw’ waarin de toekomstige situatie van de rooilijnen wordt weergegeven.


Motivatie voor het aanleggen, wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg

Er wordt nieuw gemeentelijk openbaar domein aangelegd voor de ontsluiting van voorliggende verkaveling Silsburg. De eerste fase van de ontwikkeling Silsburg.

Het doel is om de site kwalitatief in te vullen met nieuwe bouwblokken die het stedelijk weefsel aanvullen. Langs deze bouwblokken wordt een autoluw openbaar domein gecreëerd met veel groen, waardoor de nadruk wordt gelegd op groene ruimte en autoluwe verbindingen voor publiek gebruik. 


Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid

Het projectgebied wordt bovenaan ontsloten door de Van Strydoncklaan, een gewestweg. Onderaan grenst het project aan twee gemeentewegen. Namelijk de Corneel Franckstraat en de Koudebeekstraat.

Er werd in samenspraak met de stedelijke dienst Publieke Ruimte een gedetailleerd ontwerp uitgewerkt voor de nieuw aan te leggen openbare ruimte binnen het projectgebied. Het nieuwe openbaar domein zal nadien (na aanleg) overgedragen worden aan de Stad. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende materialen met voornamelijk een waterdoorlatend karakter.

De verkaveling gaat uit van een autoluwe projectzone. In de zone is doorgaand verkeer niet mogelijk. Er wordt gefocust op autoluwe en zachte verbindingen met nadruk op voetgangers en fietsers. Om de parkeerbehoefte op te vangen worden ondergrondse parkeergarages voorzien die bereikbaar zijn via de Boterlaarbaan/Van Strydoncklaan. Auto’s kunnen het openbaar domein enkel uitzonderlijk betreden mits het verwijderen van toegangspaaltjes.

Verder worden kwalitatieve private en/of collectieve tuinzones groen ingericht waarbij een duidelijke scheiding wordt voorzien tussen privé (collectieve) tuinzone en openbaar domein bij de private doorsteken.

Eén van de krachtlijnen die naar voren werd geschoven bij de opmaak van de inrichtingsstudie, is het inzetten op een toekomstbestendig groen-blauw netwerk. Dit groen-blauwe netwerk fungeert op grotere schaal als een stapsteen en zal een schakel vormen in de verbinding van Park Groot Schijn met het groene gebied aan de Herentalsebaan en de begraafplaats. De nieuwe woonstraten tussen de bouwblokken worden groen ingericht. Tevens wordt er ingezet op een aantal nieuwe, groene ontmoetingsplekken en parken. In een deel van deze groene zones wordt ook ingezet op een blauw netwerk van wadi’s waar water aan de oppervlakte gebufferd kan worden en terug in de grond infiltreren of verdampen.


Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging

Het rooilijnplan bevat een berekening van de waardevermeerdering of waardevermindering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig met artikel 28 van het gemeentewegendecreet. De grondafstand gebeurt echter kosteloos, waardoor er geen waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ontstaat ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg.


Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 april 2023

Volledig- en ontvankelijk

4 mei 2023

Start openbaar onderzoek

15 mei 2023

Einde openbaar onderzoek

13 juni 2023

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

9 november 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

18 december 2023

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

16 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

14 januari 2024

Naam GOA

Katrine Leemans


Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er geen nieuw openbaar onderzoek werd gehouden maar wel een aantal adviezen opnieuw werden gevraagd.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

15 mei 2023

13 juni 2023

0

0

0

17

 

Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Tijdens het openbaar onderzoek werden verschillende bezwaren ingediend die als volgt worden beoordeeld:

 

1.   Mobiliteit:

De bezwaren handelen over de impact van mobiliteit en bijkomende parkeerbehoefte.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

In eerste instantie wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de verkavelingsvergunning en de later aan te vragen omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.

In het huidige dossier zijn aannames gedaan op basis van het mogelijk te realiseren programma. Bij de concrete uitvoering van de verkaveling via een omgevingsvergunningsaanvraag

voor de bouw van het project dient het mobiliteitsonderzoek concreter te worden uitgevoerd. Dan zal ook de juiste parkeerbehoefte gekend zijn.


Bij het ontwerp van de verkaveling is een MobiliteitsEffectenBeoordeling (MOBER) uitgevoerd, inclusief een parkeeronderzoek. Hieruit bleek dat de omliggende woonstraten momenteel

een zekere mate van verzadiging vertonen. De verkavelingsvoorschriften benadrukken expliciet dat parkeren volledig op eigen terrein (ondergronds) moet plaatsvinden om afwenteling

van parkeerdruk naar omliggende woonstraten te voorkomen. Dit wordt ook in de bouwcode voorgeschreven (POET). De exacte bepaling van het aantal parkeerplaatsen wordt pas

gedaan bij de concrete uitwerking van de verkaveling, aangezien de huidige aanvraag slechts een kader creëert voor latere omgevingsvergunningen.

Het project wordt ontsloten langs de Van Strydoncklaan, en de nieuwe woonstraten worden ontworpen als autoluwe leefstraten, wat naar verwachting de belasting van omliggende straten

zal beperken of vermijden.

 

2.   Erfdienstbaarheden:

De bezwaren gaan over erfdienstbaarheden die niet gerespecteerd worden.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen. Anderzijds doet een omgevingsvergunning

deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele

verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam.

 

3.   Inrichting:

Het bezwaar stelt dat in het project onvoldoende wordt ingezet op fietsstallingen, deelfietsen en deelwagens.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

De aanvraag in kwestie handelt over het verkavelen van gronden. Het betreft geen omgevingsvergunning voor de stedenbouwkundige handeling voor de concrete realisatie van een project. Bovendien dient een aanvraag voor de stedenbouwkundige handelingen, te voldoen aan de voorschriften van de bouwcode die hier normen over oplegt.

 

4.  Verkeersveiligheid:

Het bezwaar is gekant tegen de onveilige situatie van de in- en uitritten voor de ondergrondse parkings en de oversteekplaats voor voetgangers.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

Bezwaarindiener uit bezorgdheid over de mogelijkheid van een toekomstige ondergrondse garage die direct toegang zou hebben tot de Van Strydoncklaan, wat volgens hen een onveilige situatie zou veroorzaken. Deze ontsluitingsmogelijkheden werden echter met de wegbeheerder, namelijk het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), en de stedelijke dienst Mobiliteit besproken. Het aanvraagdossier bevat tijdelijke aanpassingen aan de Van Strydoncklaan om veilig in- en uit te kunnen rijden. Deze maatregelen zijn ook in lijn met een bredere visie waarbij AWV de Van Strydoncklaan zal heraanleggen. Hoewel dit momenteel nog geen concrete uitwerking heeft, is het mobiliteitsonderzoek al afgestemd op deze toekomstige ontwikkelingen. Zowel in de huidige als toekomstige situatie worden geen onaanvaardbare hinder of (verkeers)veiligheidsproblemen verwacht. Het voorwaardelijk gunstig advies van AWV en gunstig advies van de verkeerspolitie in het kader van de vergunningsprocedure bevestigen deze aanpak.

 

5.  Elektrische wagens:

Het bezwaar meent dat elektrische wagens niet in ondergrondse garages geparkeerd mogen worden. Waar gaan die bewoners, bezoekers van de woonentiteiten en van de 

nevenbestemmingen hun (elektrische) auto dan parkeren?.


Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

De bezwaar is gebaseerd op speculaties. Bijkomend is het bezwaar gericht op de concrete inrichting van de ondergrondse garages, wat niet valt onder de voorliggende

verkavelingsaanvraag.

 

6.  Openbaar onderzoek:

Het bezwaar beweert dat het openbaar onderzoek niet correct is uitgevoerd en dat een oude aanplakking zorgt voor verwarring.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

Uit de gegevens van het dossier en de melding van aanplakking kan er geoordeeld worden dat het openbaar onderzoek correct is verlopen. De foto’s van aanplakking geven ook aan dat de affiche op een zichtbare plek is geplaatst. De aanwezigheid van oude borden op de locatie kan geen verwarring veroorzaken, omdat de vermelde data al lang verstreken zijn. Bijkomend is de bezwaarindiener in de gelegenheid gebleken om tijdig bezwaar te kunnen indienen binnen de duur van het openbaar onderzoek.

 

7.  Zaak der wegen:

Het bezwaar stelt dat de geëigende procedure van het Gemeentewegendecreet niet werd gevolg.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

Het is inderdaad zo dat de gemeenteraad moet beslissen over de aanleg van een gemeenteweg wanneer deze deel uitmaakt van een aanvraagdossier. De aanleg van de nieuwe wegenis en rooilijnen maakt deel uit van deze verkavelingsaanvraag. In dit kader werd de gemeenteraad verzocht om uitspraak te doen over het aspect van de zaak der wegen.


8.  Omgang met het bestaand groen: 

Verschillende bezwaren uiten zich tegen het kappen van de bomen op het perceel en het verdwijnen van het op bestaand groen en biologisch waardevol bos.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

De aanvraag bevat het verkavelen van gronden waar deels bos aanwezig is. Het aandeel groen dat verdwijnt wordt voldoende gecompenseerd. Dit blijkt ook uit het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap voor Natuur en Bos. Verder wordt bij de uitwerking van het ontwerp rekening gehouden met aanwezig en toekomstig groen

- Het ontwerp werd opgemaakt in functie van de door een boomdeskundige opgemaakte bomentoets. Het is geenszins zo dat het verslag werd opgemaakt in functie van het ontwerp.  
- Er wordt op het projectgebied gestreefd naar een minimale verharding en een maximale, kwalitatieve groene invulling. Bestaande groenstructuren worden waar mogelijk behouden en geïntegreerd in het nieuwe ontwerp. Ze worden versterkt met de aanplanting van nieuwe bomen, waaronder een aantal toekomstbomen. Voor de nieuwe groenvormen wordt gezocht naar een streekeigen vegetatie met een zo groot mogelijke ecologische waarde.  
- Zowel in de nieuwe leefstraten worden bomen en groen voorzien, als zal er tussen het bouwblok van Lot 3 en de Van Strydoncklaan een publieke groenzone gerealiseerd worden. Het ontwerp en de aanleg van deze groenvoorzieningen maken integraal deel uit van de huidige aanvraag.
- In de verkavelingsvoorschriften wordt uitdrukkelijk voorzien dat de aanplant van een groenscherm mogelijk is.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘VA_RP_N_2_rooilijnplan nieuw’. 

Artikel 4

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van de Corneel Franckstraat en de Koudebeekstraat onder volgende voorwaarden:

  1. een beplantingsplan en padenstructuur dient te worden opgemaakt en verder te worden gedetailleerd in overleg met de de stedelijke dienst ‘Stadsbeheer Groen en Begraafplaatsen’.
  2. De voorwaarden gekoppeld aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer, met betrekking tot het openbaar domein, dienen strikt te worden nageleefd.
  3. De voorwaarden gekoppeld aan het advies van de brandweer, met betrekking tot het openbaar domein, dienen strikt te worden nageleefd.
  4. De voorwaarden gekoppeld aan het advies van Aquafin en Water-link, met betrekking tot het openbaar domein, dienen strikt te worden nageleefd.
  5. De voorwaarden gekoppeld aan het advies van Proximus, met betrekking tot het openbaar domein, dienen strikt te worden nageleefd.
  6. De voorwaarden gekoppeld aan het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos dient strikt te worden nageleefd.
  7. De voorwaarden uit de bekrachtigde archeologienota zijn strikt na te leven.
  8. De houder van de vergunning is verplicht om de openbare wegenis (met inbegrip van de riolering), zoals aangegeven op de plannen en aangepast aan de (eventuele) voorwaarden, aan te leggen op eigen kosten.
  9. De verkavelaar zorgt voor de nodige leidingen voor water-, elektriciteits-, kabeltelevisie- en fm-distributie zodat alle individuele kavels zonder uitbreiding van het distributienet kunnen worden aangesloten. Indien een uitbreiding of aanpassing van één of meerdere distributienetten noodzakelijk is, zal hij hiervoor alle kosten en waarborgen dragen. Hij zal voor dit alles contact opnemen met de maatschappijen die voor de distributie instaan en zich volgens hun richtlijnen gedragen, ook wat een eventuele eigendomstoewijzing van de leidingen betreft na hun realisatie.
  10. Vooraleer onderhavige omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar:
  • een overeenkomst, conform het raadsbesluit van 26 oktober 2015 (jaarnummer 576), af te sluiten met de stad Antwerpen voor de kosteloze overdracht (kosteloos voor de stad) van de met infrastructuur voorziene gronden, gelegen in het toekomstig openbaar domein;
  • een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken te stellen in de handen van de stadsontvanger/financieel beheerder van de stad Antwerpen;
  • op eigen kosten te zorgen voor een opmetingsplan en een precad plan, opgemaakt door een beëdigd landmeter-expert of meetkundige-schatter van onroerende goederen;
  • de nodige bodemattesten aan te vragen.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.