Terug
Gepubliceerd op 21/12/2023

2023_AM_00065 - Amendement van raadslid Ilse van Dienderen: Ringpark Zuid - bijsturing nodig omwille van de waterhuishouding, de te grote densiteit van de bebouwing, de vage omschrijving van het 'hoogte-accent', bepaling rond sociaal en betaalbaar wonen ontbreekt

gemeenteraad
ma 18/12/2023 - 19:30 Stadhuis
Niet goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen; Jan Penris, raadslid; Güler Turan, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2023_AM_00065 - Amendement van raadslid Ilse van Dienderen: Ringpark Zuid - bijsturing nodig omwille van de waterhuishouding, de te grote densiteit van de bebouwing, de vage omschrijving van het 'hoogte-accent', bepaling rond sociaal en betaalbaar wonen ontbreekt 2023_AM_00065 - Amendement van raadslid Ilse van Dienderen: Ringpark Zuid - bijsturing nodig omwille van de waterhuishouding, de te grote densiteit van de bebouwing, de vage omschrijving van het 'hoogte-accent', bepaling rond sociaal en betaalbaar wonen ontbreekt

Motivering

Indiener(s)

Ilse van Dienderen

Gericht aan

Bart De Wever

Tijdstip van indienen

ma 18/12/2023 - 17:54

Toelichting

Het GRUP Ringpark Zuid wordt best nog op een aantal aspecten bijgestuurd; vandaar dit amendement tot aanpassing van het advies van de stad aan het departement Omgeving.

Het amendement luidt:

"De raad wenst volgende elementen toe te voegen aan het advies vanuit de stad:

1. Zone A uit het GRUP is overstromingsgevoelig gebied. De overstromingskaarten (2023) tonen dat zone A zowel in pluviaal overstromingsgevoelig gebied (zie onder), als fluviaal overstromingsgevoelig gebied ligt. Bijkomende verharding in een overstromingsgevoelig gebied dient vermeden te worden. Een grote fractie (tot 75%) van deze zone A verharden staat hier haaks op. Het plan-MER erkent de impact van stadsontwikkeling in zone A op blz. 185 maar daarnaast is er melding dat de verplichtingen m.b.t. infiltratie- en buffervoorziening niet per kavel gerekend moet worden en over het volledige plangebied mag worden gerekend. Volgende passus uit het MER is zorgwekkend: het plan-MER geeft op blz. 186 een beperkt negatief (-1) oordeel met betrekking tot impact op waterhuishouding en een negatief (-2) oordeel met betrekking tot verstoring overstromingsgebieden. Het plan-MER (blz. 190) geeft verder aan dat er een overstromingsgevoelige zone (T100) rondom bestaande bebouwing (‘t Hooghe Huys) en ten westen van het Brederodeplein ligt, zoals de overstromingskaart aangeeft. Daarboven ligt zone A ook volledig in fluviaal overstromingsgevoelig gebied (plan-MER blz. 186).
Het is dus zeer waarschijnlijk dat bijkomende bebouwing en verharding in zone A het overstromingsrisico, zowel pluviaal als fluviaal, in deze zone en zijn omgeving zal vergroten. Dit wetende, lijkt het niet wijs dat een verharding tot 75% toegelaten zou worden volgens het GRUP. Het plan-MER beveelt aan om zo veel mogelijk waterberging te voorzien in het detailontwerp voor zone A (plan-MER blz. 190), met een verhardingsgraad tot 75% is dit bezwaarlijk haalbaar te noemen.
Verder is het belangrijk om aan te kaarten dat deze beoordeling nog geen rekening houdt met ondergrondse constructies. Het plan-MER luidt als volgt :
“Ondergrondse constructies
Er zijn nog geen details bekend over het ontwerp van de nieuwe gebouwen van de stadsontwikkelingsprojecten. Het is mogelijk dat ondergrondse parkings
worden voorzien. Een wijziging in de hydrogeologische systeemwerking (grondwateroverstroming, kwel, ...) kan optreden door het inbrengen van grote
ondoorlatende constructies tot diep in de ondergrond."

Het ‘Ontwerp GRUP’ garandeert op geen enkele wijze de duurzame ruimtelijke ontwikkeling, en laat de huidige welbekende problematiek over het overstromingsgebied onbeantwoord. De voorgestelde bestemming voor Zone A in het GRUP dient derhalve volledig herzien, met het oog op de waterhuishouding.

2. “Het toegelaten bouwprogramma voor het deelgebied bedraagt maximaal 47.000 m2 bvo. (...) Het toegelaten bouwprogramma kan verhoogd worden tot maximaal 75.000 m2 bvo.”
De mogelijke vork voor bebouwing is zeer groot, 75.000 m2 bvo is bijna het dubbele van 47.000m2 bvo. Wanneer de vergelijking gemaakt wordt met het zeer dense Nieuw Zuid, geeft dit volgende getallen. Het RUP Nieuw Zuid laat 363.925 m2 bvo toe op 12,2 hectare (exclusief het parkgebied). Dit vertaalt zich in 29.830 m2 bvo per hectare. Voor zone A betreft het 75.000 m2 bvo voor 2.3 hectare, wat neerkomt op een densiteit van 32.609 m2 per hectare, ruim 9% meer dan deze van het Nieuw Zuid.

3. Hoogte-accent is vaag geformuleerd

In de stedenbouwkundige voorschriften valt te lezen: “De bouwhoogte in het deelgebied bedraagt maximaal 8 bouwlagen. Bijkomend is maximaal één hoogteaccent toegelaten ter hoogte van de Brederodestraat.”  Graag bepaling van de hoogte van dit hoogte-accent.

4. Aandeel betaalbaar en sociaal wonen wordt niet gedefinieerd. In onze stad woedt een wooncrisis. Als er nieuwe bebouwing wordt voorzien, moet daarom een aandeel sociaal en betaalbaar wonen worden voorzien. De raad stelt voor om 1/3 van de bebouwing sociaal in te vullen, en 1/3 als betaalbaar.

Om al die redenen vraagt de stad verder onderzoek tav het GRUP en een aanpassing van de voorgestelde bestemmingen en stedenbouwkundige voorschriften.