Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

2023_CBS_09245 - Omgevingsvergunning - OMV_2023106874. Ringlaan ZN. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09245 - Omgevingsvergunning - OMV_2023106874. Ringlaan ZN. District Merksem - Goedkeuring 2023_CBS_09245 - Omgevingsvergunning - OMV_2023106874. Ringlaan ZN. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023106874

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ahmet Bekar met als adres Paleisstraat 37 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Ringlaan ZN te 2170  Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 41 sectie B nr. 367K

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Slopen van een garage en berging en bouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          4/01/1957: toelating (103#5729) voor het bouwen van een garage.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • garage

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag onder plat dak;
  • Bouwdiepte tussen de 7,25m en 7,04m

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • garage
  • berging

-          bouwvolume garage:

  • 1 bouwlaag onder plat dak;
  • bouwdiepte tussen de 7,25m en 7,04m en breedte over volledige perceel (7,05m);

-          bouwvolume berging:

  • bouwdiepte tussen de 6,68m en 6,55m en een breedte van 6,19m.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • meergezinswoning met 4 wooneenheden
    • gelijkvloers: 1 éénslaapkamerappartement: oppervlakte 81m²
    • verdiepingen: telkens 1 tweeslaapkamerappartement: oppervlakte 88m²
  • wooneenheid op gelijkvloers heeft een tuin van 34,25m diep en 7,05m breed.
  • de wooneenheden op de eerste, tweede en derde verdieping hebben elk een terras van 5m² in oppervlakte
  • de gelijkvloerse verdieping kent een inkomhal en trap van ca. 12m²; de verdiepingen erboven hebben een trappenhal met elk een oppervlakte van ca. 5m².
  • de kelderverdieping heeft een collectieve afvalruimte met een oppervlakte van 5,76m², een fietsenberging van 22,65m², een meterlokaal van 4,83m² en een trappenhal van 10,86m².

-          bouwvolume:

  • het gebouw kent 4 verdiepingen onder een plat dak
  • de kroonlijsthoogte is 12,42m; de bouwdiepte is gelijk over de 4 verdiepingen en bedraagt 15m.
  • de tuin op de gelijkvloerse verdieping is 34,25m diep en 7,05m breed.

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel wordt op de eerste 3 verdiepen afgewerkt met zwarte gevelsteen, een blauw hardstenen dorpel en schrijnwerk in zwart aluminium
  • de kroonlijst en bovenste verdieping zou worden uitgevoerd in donkergrijze gevelbeplating
  • de achtergevel wordt uitgevoerd in witte bepleistering
  • de terrassen aan de achtergevel bestaan uit een prefab betonplaat met een stalen borstwering

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een garage en een berging, beiden bestaande uit één bouwlaag met een oppervlakte en volume van respectievelijk 50m² en 135m³; 40m² en 120m³;

-          het bouwen van een meergezinswoning;

-          wijzigen van de scheimuren.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius - Bouwadvies/ Fluvius

25 september 2023

9 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen - Bouwadvies

25 september 2023

13 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

25 september 2023

26 september 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

25 september 2023

3 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

25 september 2023

3 oktober 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat de nieuwbouw van een meergezinswoning. De aanvraag is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.
 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

In de onmiddellijke omgeving zijn voornamelijk gebouwen met 3 bouwlagen kenmerkend. De aanvraag voorziet een gebouw met 3 bouwlagen en een daklaag. Omwille van de breedte van de Ringlaan zijn 4 bouwlagen ruimtelijk aanvaardbaar.

Met een bouwdiepte van 15 m wordt aangesloten met de links aanpalende. Uitkragende terrassen met een diepte van 2 m worden op voldoende afstand tot de buurgebouwen voorzien waardoor de privacy van de aanpalende gegarandeerd blijft.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels worden afgewerkt met roodbruin genuanceerd metselwerk, donker grijze gevelplaten voor de daklaag en zwart aluminium buitenschrijnwerk.

Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het gelijkvloerse voorgevelraam met een hoogte van 2,60 m wordt voorzien tot op de vloerpas. Hiermee kan niet voldoende privacy gegarandeerd worden voor de achtergelegen verblijfsfunctie. Als voorwaarde wordt opgenomen de vensterbank van dit raam op een minimale hoogte van 70 cm te voorzien.

Verder voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen.

 

Er wordt een meergezinswoning met 4 wooneenheden gebouwd.

Aangezien het om een woonproject met maximaal 5 wooneenheden gaat in de centrumschil, bedraagt de parkeernorm 1 parkeerplaats / woning.

De werkelijke parkeerbehoefte voor de meergezinswoning bedraagt dus 6.

 

Door de afbraak van de garage verdwijnen er 2 parkeerplaatsen. Deze dienen bij de parkeerbehoefte geteld te worden. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden blijven. 

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 6

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 6.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 6 – 0 = 6 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 6 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Er worden 12 fietsstalplaatsen voorzien in de kelder van het gebouw.

De meergezinswoning bevat 3 wooneenheden met 2 slaapkamers en 1 wooneenheid met 1 slaapkamer (op het gelijkvloers). Er moeten volgens de bouwcode 11 fietsstaanplaatsen voorzien worden : 3*(2 +1) + 1*(1 + 1) = 11 

 

De fietsenberging is ingericht in de kelder en vlot toegankelijk via een trap van 90 cm breed met fietsgoot. De doorgang vanaf de inkom is recht op recht tot de fietsenberging. Bovenaan wordt een deur voorzien die zelfsluitend is bij brand en aan de fietsenberging is een openstaande deur voorzien die sluit bij brand (magneetbediening).

De afmetingen van de fietsstalplaatsen zijn conform de opgelegde normen in de bouwcode indien gekozen wordt voor het stallingssysteem van “1 laag, hoog-laag” -  configuratie.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. De vensterbank van het raam in de voorgevel moet op een minimale hoogte van 70 cm ten opzichte van het maaiveldniveau voorzien worden.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 augustus 2023

Volledig en ontvankelijk

25 september 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

24 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

22 februari 2024

Verslag GOA

13 december 2023

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

2

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:

 

Vrees voor schade: Het bezwaar tegen schade van het aangrenzend eigendom door de uitvoering van de werken.

Beoordeling: Het bezwaar tegen mogelijke schade van het aangrenzend eigendom betreft een uitvoeringstechnische aangelegenheid die losstaat van de stedenbouwkundige beoordeling van de aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken vóór en tijdens de uitvoer der werken. Het bezwaar is ongegrond.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. De vensterbank van het raam in de voorgevel moet op een minimale hoogte van 70 cm ten opzichte van het maaiveldniveau voorzien worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.