Terug
Gepubliceerd op 27/12/2023

2023_CBS_09242 - Omgevingsvergunning - OMV_2023151251. Kloosterstraat 133. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_09242 - Omgevingsvergunning - OMV_2023151251. Kloosterstraat 133. District Hoboken - Goedkeuring 2023_CBS_09242 - Omgevingsvergunning - OMV_2023151251. Kloosterstraat 133. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023151251

Gegevens van de aanvrager:

Emre Demir met als adres Kloosterstraat 133 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Kloosterstraat 133 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 38 sectie B nr. 511C3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een terrasoverkapping en een uitbouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/07/2023: bouwmisdrijf (512210) terrasoverkapping op de gelijkvloerse verdieping;

-          01/01/1957: toelating (1006#3754) bijbouwen bergplaats;

-          01/01/1951: toelating (1006#3501) nieuwe woning.

-           

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • 8.8 m bouwdiepte/ 7.2 m hoogte;
  • gesloten bebouwing;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen;
  • houten schrijnwerk;
  • plint en dorpels in natuurlijk blauwe steen;
  • houten kroonlijst;

-          inrichting:

  • open ruimte van 63.03 m² in de achtertuin;
  • open ruimte van 23.72 m² aan de voortuin;
  • bijgebouw van circa 13.25 m² in de achtertuin.

 

Bestaande toestand

-          De bestaande toestand is overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd:

  • de gelijkvloerse uitbouw zonder een groendak tegen de rechter perceelsgrens aan de achterzijde van de woning;
  • de terrasoverkapping van 15.69 m² aan de achterzijde van de woning.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak;
  • gelijkvloerse uitbouw met een groendak van 18.55 m² tegen de rechter perceelsgrens aan de achterzijde van woning;
  • terrasoverkapping van 15.69 m² aan de achterzijde van de woning
  • 12.8 m bouwdiepte/ 6 m hoogte;

-          gevelafwerking:

  • de raampartijen hebben grijs pvc schrijnwerk;
  • de voordeur is in grijs hout;

-          inrichting:

  • open ruimte van 36.51 m² in de achtertuin;
  • open ruimte van 26.14 m² aan de voortuin.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          plaatsen van een terrasoverkapping.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • Het plaatsen van een hemelwaterput. Hiervoor wordt een afwijking aangevraagd.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is strijdig met volgende bepaling van de bouwcode:

  • artikel 27 Open ruimte:

§3. Verhardingen zoals een terras, tuinhuis in de zij- en achtertuinzones zijn beperkt toegelaten. Maximaal 20 m² voor tuinen die kleiner zijn dan 60 m². In de aanvraag wordt deze tuin voor 37,39 m² verhard aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met de stedenbouwkundige voorschriften van de bouwcode en de gewestelijke hemelwaterverordening.

 

Bouwcode:

Open ruimte (art.27)

-          Aangezien de stad al zeer dicht bebouwd is, dienen de onbebouwde delen van een perceel, de tuin, hun groen karakter zo veel mogelijk te behouden. De bouwcode ondersteunt de zo natuurlijk mogelijke inrichting van de niet-bebouwde delen van een perceel. Dit heeft immers verschillende voordelen. Een groene tuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat of binnen in een bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook, een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving licht verminderd wordt. Hierdoor mogen achter en zijtuinzones die kleiner zijn dan 60 m² voor maximaal 20 m² verhard worden aangelegd. Hieronder vallen bijgebouwen, terrassen, ingebouwde zwembaden en/of zwemvijvers, maar ook iedere vorm van half-verharding zoals bijvoorbeeld grasdallen, grindmatten (niet limitatief) wordt eveneens aanzien als verharding.

De aanvraag voorziet meer dan de toegelaten 20 m² verharding voorziet. Er is is geen gegronde aanleiding om af te wijken van dit geldende voorschrift. De som van de verharde oppervlaktes op het inplantingsplan geeft echter een grotere hoeveelheid verharding (37,39 m²) weer dan de intekening in effectieve tuinzone (27,64 m²). Men kan de zone onder het overdekt terras, omdat ze gelegen is binnen de kenmerkende bouwdiepte tot aan de achtergevel van de linkerbuur, immers als bebouwd volume beschouwen en niet als tuinzone. Daarom wordt als voorwaarde van vergunning opgenomen om te voldoen aan artikel 27 van de bouwcode. Dit geldt voor de oppervlakte verharding, inclusief bijgebouw, die zich situeert voorbij de achtergevel of de rand van de terrasoverkapping.

 

Hemelwaterverordening:

De aanvraag wijkt af van de hemelwaterverordening. Het plaatsen van een hemelwaterput is bij nieuwbouw, herbouw en uitbreiding altijd verplicht, tenzij er al een hemelwaterput aanwezig is. In de aanvraag wordt hierop een afwijking aangevraagd. In de aanvraag wordt er geen hemelwaterput voorzien maar een ondergrondse infiltratievoorziening. Dit wordt door de aanvrager als volgt gemotiveerd:

-          “Het perceel beschikt over een kleine tuinzone.

-          Het afdak in polycarbonaat wordt ter plaatse geïnfiltreerd.

-          Het dak van de gelijkvloerse uitbreiding heeft een beperkte oppervlakte en wordt aangelegd als groendak.”

In het technisch achtergronddocument van de GSV (Gewestelijke hemelwaterverordening) wordt er richtinggevend aangegeven dat in specifieke gevallen het niet mogelijk is om een hemelwaterput te plaatsen.

-          “Het gebouw heeft geen buitenruimte;

-          De afstand tot de perceelsgrenzen of het gebouw is zo klein dat er zich stabiliteitsproblemen kunnen voordoen bij het plaatsen van een hemelwaterput.”

De tuinzone heeft een breedte van 6 meter met een totale oppervlakte van 54 m². Hierdoor kan er gesteld worden dat de tuinzone voldoende ruim is voor het kwalitatief plaatsen van een hemelwaterput. De aanvraag is onvoldoende gemotiveerd om te kunnen stellen dat het op dit perceel niet mogelijk is om een hemelwaterput te plaatsen. Daarnaast bestaan er systemen die het toelaten om de waterput te voorzien in de kelder of kruipkelder. Er kan niet afgeleid worden uit het dossier dat deze opties onderzocht werden. De afwijking is bijgevolg onvoldoende gemotiveerd. In voorwaarde zal dan ook worden opgenomen dat er een hemelwaterput van 5000 l moet zijn.

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van de eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet een beperkte uitbreiding op het gelijkvloers. De geplande uitbreidingswerken aan de achtergevel zijn niet storend voor de omgeving noch voor de woonkwaliteit van het perceel. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gelijkvloerse uitbreiding wordt afgewerkt in witte cementering. Dit materiaalgebruik voor de achtergevel is visueel inpasbaar in deze woonomgeving. Verder werd het schrijnwerk in de voorgevel aangepast naar een uitwerking in grijs pvc. Dit materiaalgebruik van schrijnwerk is ook visueel inpasbaar in deze woonomgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De tuinzone mag voor maximaal 20m² verhard worden aangelegd conform artikel 27 van de bouwcode. Dit geldt voor de oppervlakte verharding, inclusief bijgebouw, die zich situeert voorbij de achtergevel of de rand van de terrasoverkapping.

3. Er moet een hemelwaterput voorzien worden met een capaciteit van 5000 l.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 november 2023

Volledig en ontvankelijk

8 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

8 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

7 maart 2024

Verslag GOA

14 december 2023

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De tuinzone mag voor maximaal 20m² verhard worden aangelegd conform artikel 27 van de bouwcode. Dit geldt voor de oppervlakte verharding, inclusief bijgebouw, die zich situeert voorbij de achtergevel of de rand van de terrasoverkapping.

3. Er moet een hemelwaterput voorzien worden met een capaciteit van 5000 l.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.