Terug
Gepubliceerd op 04/12/2023

2023_CBS_08219 - Omgevingsvergunning - OMV_2023120532. Frank Craeybeckxlaan 6-10. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08219 - Omgevingsvergunning - OMV_2023120532. Frank Craeybeckxlaan 6-10. District Deurne - Weigering 2023_CBS_08219 - Omgevingsvergunning - OMV_2023120532. Frank Craeybeckxlaan 6-10. District Deurne - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023120532

Gegevens van de aanvrager:

NV BATOPIN met als adres Brouwerijstraat 6 bus / te 2200 Herentals

Ligging van het project:

Frank Craeybeckxlaan 6-10 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 29 sectie A nr. 844E

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van de functie reca naar dienstverlening, wijzigen van de voorgevel en plaatsen van zaak-gebonden publiciteit

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/10/1976: vergunning (627#28529) voor wijziging binnenindeling gelijkvloers, tot inrichting als herberg;

-          01/10/1969: vergunning (627#25335) voor afbreken bestaand gebouw en oprichten flatgebouw met winkel.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen op de verdiepingen;
  • reca op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 7 bouwlagen onder plat dak met teruggetrokken daklaag;
  • achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;
  • het volledige perceel is volgebouwd op het gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse voorgevel in blauwe hardsteen met buitenschrijnwerk in aluminium.

 

Bestaande toestand

-          bestaande toestand niet in overeenstemming met vergunde toestand.

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen op de verdiepingen;
  • dienstverlening op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 7 bouwlagen onder plat dak met teruggetrokken daklaag;
  • achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;
  • het volledige perceel is volgebouwd op het gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse voorgevel in blauwe hardsteen met buitenschrijnwerk in grijze aluminium en een nieuwe vitrine en toegangsdeur in antracietkleurige aluminium;
  • zaakgebonden reclame tegen de voorgevel:
    • een sticker op de nieuwe vitrine en toegangsdeur;
    • een lichtbak haaks op de voorgevel;
    • een lichtbak gelijklopend met de voorgevel.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie reca naar dienstverlening;

-          wijzigen van de voorgevel ter hoogte van het gelijkvloers;

-          plaatsen van zaakgebonden reclame tegen de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

4 oktober 2023

30 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

4 oktober 2023

17 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

4 oktober 2023

16 oktober 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Deurne Dorp, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor aaneengesloten bebouwing type c hoge steenwegwoningen-art. 5.3, zone voor aaneengesloten bebouwing type f hoofdaswoningen-art. 5.6 en zone voor private tuinen-art. 12.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:

zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving. De nieuwe vitrine met toegangsdeur wordt voorzien in een kleur die afwijkt van het overige buitenschrijnwerk in de voorgevel;

  • artikel 16 Technische uitsprongen:

klimaatbeheersingstoestellen moeten geplaatst worden op een afstand van minstens 2 m van de perceelsgrenzen. Op basis van het plan lijkt het alsof de warmtepompen worden geplaatst tegen de scheidingsmuur met het aanpalende pand in de Turnhoutsebaan aan de zijde van de buur;

  • artikel 26 Afvalverzameling:

functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is. Het is niet duidelijk of een dergelijke afvalberging wordt voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Via voorliggende aanvraag wenst men een vergunning te bekomen voor het omvormen van een deel van een vergunde reca ruimte naar selfbank in het gelijkvloerse van een meergezinswoning. Bijgevolg omvat deze aanvraag een functiewijziging van reca naar dienstverlening en werd advies ingewonnen van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing (B&I). Het advies luidt als volgt:

 

“Voorwaardelijk gunstig advies voor het inrichten van een Batopin-geldafhaalpunt in een gedeelte van een vergunde reca-ruimte gelijkvloers in een pand in de afgebakende winkelkern Deurne-Noord. De aanvrager zorgt op deze manier voor een nieuwe invulling en bestemming aan gelijkvloerse ruimte die al geruime tijd leeg staat. Deze invulling versterkt daarom de handelskern Deurne-Noord en werkt de clustering van commerciële functies in de hand. OS/BI adviseert daarom gunstig voor dit gedeelte van de vergunning. De resterende ruimte - het gedeelte dat niet door Batopin wordt ingenomen - krijgt volgens het grondplan geen nieuwe invulling en benoemt men als "restruimte/niet-weerhouden". In de verantwoordingsnota wordt naar het “behoud van de functie van bankkantoor verwezen” en naar “een opslagruimte voor Batopin”. De vergunde toestand van deze ruimte is echter reca. Dit is tegenstrijdig en hierover kan OS/BI geen advies uitbrengen.”

 

Gezien de onduidelijke omschrijving van de restruimte van het pand kan er geen bestemming toegewezen worden en wordt daarom de nieuwe functie voor de restruimte uitgesloten van de vergunning.

 

Schaal - ruimtegebruik

 

De werken beogen geen aanpassing van het bouwvolume waardoor de draagkracht van de site gerespecteerd wordt. De schaal van de selfbank is eigen aan dit soort van voorzieningen. De voorgestelde opdeling heeft evenwel tot gevolg dat de restruimte die hierdoor ontstaat niet functioneel is. Deze restruimte heeft enerzijds geen direct contact met de straatzijde op de toegangsdeur na. Hoewel de directe toegankelijkheid gegarandeerd blijft, moet worden opgemerkt dat deze weinig kwalitatief is door de aanwezigheid van een kolom in de inkomzone en de gebrekkige relatie tussen de inkom en de functie die als het ware in tweede lijn achter de selfbank zit. De daglicht toetreding van deze achterliggende functie beperkt zich tot een dakkoepel. Vanuit een zorgvuldig ruimtegebruik komt de aanvraag niet voor vergunning in aanmerking.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De feitelijke toestand van het gebouw waar de werken plaatsvinden, wijst uit dat het  buitenschrijnwerk in geanodiseerd aluminium profielen is gerealiseerd. Het schrijnwerk heeft een zilver look. Opgemerkt wordt dat de kleur van het buitenschrijnwerk op de plannen, grafisch documenten en verantwoordingsnota niet in overstemming is. In de toelichtende nota werd opgenomen dat de nieuwe vitrine met toegangsdeur de kleur en materialisatie van het bestaand gebouw zal volgen. Dit in tegenstelling tot de plannen en visualisatie die anders weergeven. Het hierop voorgestelde antraciet aluminium schrijnwerk wijkt af van de materialen in de voorgevel. Volgens het artikel 6 Harmonie en draagkracht van de bouwcode, dienen de materiaalkeuze, plaatsing en kleur van de werken afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie. De nieuwe vitrine met toegangsport moet in de zilver look van het bestaande schrijnwerk uitgevoerd worden. Alle andere werken in het buitenschrijnwerk van het voorgevel worden uitgesloten uit de vergunning. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning.

 

Het aanbrengen van zaak-gevonden publiciteit op de voorgevel is conform de goede ruimtelijke ordening en het is aanvaardbaar in de omgeving. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag wijkt af van het artikel 16 van de bouwcode. Op basis van het grondplan worden de warmtepompen geplaats tegen de scheidingsmuur met het aanpalende pand in de Turnhousebaan aan de zijde van de buur. Als voorwaarde voor vergunning wordt daarom opgelegd dat de klimaatbeheersingstoestellen conform artikel 16 van de bouwcode dienen geplaatst worden.

 

Verder is het onduidelijk of de aanvraag voldoet aan artikel 26 van de bouwcode. Functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m2 groot is. Het is niet duidelijk of een dergelijke afvalberging wordt voorzien. In voorwaarde wordt opgelegd een afvalberging conform de normen te voorzien.

 

Voor het overige voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. Bij nieuwbouw wordt de parkeerbehoefte altijd volledig berekend. De aanvraag betreft de omvorming van functie reca naar dienstverlening (selfbank) voor een oppervlakte van 63 m². Dienstverlening en een centrumgebied van zulke kleine oppervlakte hebben geen parkeerbehoefte.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 – 0 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

In het centrumgebied kunnen bezoekers hun fietsen stallen in de daarvoor voorziene fietsparkeerplaatsen op het openbaar domein.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren omwille van onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 september 2023

Volledig en ontvankelijk

4 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

3 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

2 maart 2024

Verslag GOA

16 november 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.