Terug
Gepubliceerd op 11/12/2023

2023_CBS_08675 - Omgevingsvergunning - OMV_2023104483. Pothoekstraat 9. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 08/12/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08675 - Omgevingsvergunning - OMV_2023104483. Pothoekstraat 9. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_08675 - Omgevingsvergunning - OMV_2023104483. Pothoekstraat 9. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023104483

Gegevens van de aanvrager:

de heer ahmed azza met als adres Pothoekstraat 9 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Pothoekstraat 9 te 2060 Antwerpen (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 729A5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van uitbreidingen en gevelwijzigingen bij een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/08/2023: onontvankelijk (OMV_20231519) van Regulariseren van uitbreidingen en gevelwijzigingen bij een eengezinswoning

-          25/11/2022: proces-verbaal (11002_2022_17010_VPV) voor het uitvoeren van werken in strijd met de op 1 december 1945 verleende bouwtoelating met referte

           18/19848-73514 en de op 10 maart 1967 verleende bouwvergunning met referte 18/49814-3668/B, beide afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen;

-          10/03/1967: toelating (18#81958) voor een winkelpui - 6.2.1967;

-          11/01/1946: toelating (18#20279) voor aansluiting met riool;

-          01/12/1945: toelating (18#19848) voor wederopbouw huis.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met complementaire handelsfunctie;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder plat dak;
  • achterbouw van 1 tot 2 bouwlagen onder platte daken;
  • werkplaats tegen de achterste perceelgrens;
  • de bouwdiepte bedraagt:
    • op het gelijkvloers circa 20,70 m op de rechter perceelsgrens en circa 15,60 m op de linker perceelsgrens;
    • op de eerste verdieping circa 15,60 m;
    • op de tweede verdieping circa 10,40 m;

-          gevelafwerking:

  • zweeds graniet op gelijkvloers, gele gevelsteen op verdiepingen, plint en raamomlijstingen in blauwe hardsteen, zonnetent en aluminium buitenschrijnwerk op gelijkvloers;

-          inrichting:

  • open koer van 19 m².

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met complementaire functie dienstverlening (onthaalouder);

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder plat dak;
  • achterbouw van 1 tot 2 bouwlagen onder platte daken;
  • open koer langs de linker perceelsgrens die deels overdekt is;
  • de bouwdiepte bedraagt:
    • op het gelijkvloers 26,57 m op de rechter perceelsgrens en 15,57 m op de linker perceelsgrens;
    • op de eerste verdieping 17,72 m op de rechter perceelsgrens en 15,57 m op de linker perceelsgrens;
    • op de tweede verdieping 13,82 m;

-          gevelafwerking:

  • zwarte graniet op gelijkvloers, gele gevelsteen op verdiepingen, plint en raamomlijstingen in blauwe hardsteen, buitenschrijnwerk in antracitekleurige pvc;

-          inrichting:

  •  open koer van 17 m².

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning met complementaire functie dienstverlening (onthaalouder);

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder plat dak;
  • achterbouw van 1 tot 2 bouwlagen onder platte daken;
  • open koer langs de linker perceelsgrens die deels overdekt is;
  • de bouwdiepte bedraagt:
    • op het gelijkvloers 26,57 m op de rechter perceelsgrens en 15,57 m op de linker perceelsgrens;
    • op de eerste verdieping 17,72 m op de rechter perceelsgrens en 15,57 m op de linker perceelsgrens;
    • op de tweede verdieping 13,82 m;

-          gevelafwerking:

  • zwarte graniet op gelijkvloers, gele gevelsteen op verdiepingen, plint en raamomlijstingen in blauwe hardsteen, witte kroonlijst in PVC en antracietkleurig buitenschrijnwerk in PVC;

-          inrichting:

  • open koer van 17 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume op elke bouwlaag;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Jeugd/ Regie Kinderopvang

12 september 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

  • 1 Algemene voorschriften
    • 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld
    • De voorgestelde oppervlakte van tuinberging kan bezwaarlijk kenmerkend worden genoemd voor de tuinbergingen in de omgeving. in verhouding worden genoemd
    • De voorgestelde bouwdiepte op de eerste en tweede verdieping creëert hinder qua lichtinval en bezonning naar het rechts aanpalende perceel.
    • Door de voorgestelde bouwdiepte op de eerste en tweede verdieping is het project niet afgestemd op de schaal van de omringende omgeving links en rechts.
    • Het project overschrijdt de ruimtelijke draagkracht, zie 1.4 Draagkracht.

    • 1.4 Draagkracht
    • Door de open ruimte te verkleinen in combinatie met alle ruimten rondom de koer integraal om te vormen tot ruimten horende bij de woonfunctie genereert het project overlast door de te kleine open ruimte waarbij de tuinberging niet in verhouding staat tot de tuin zelf.

    • 1.7 Publiek domein
    • 1.7.1 Open ruimte, tuinen en terrassen
      • Het percentage open ruimte verkleint.

    • 1.9 Bestaande vergunde activiteiten in ambachten, opslag en ateliers
    • 1.9.2 Functiewijziging van bestaande vergunde activiteiten in ambachten, opslag en ateliers in binnengebied
      • De werkplaats wordt omgevormd tot tuinberging van de woning waarbij 0% van de grondoppervlakte van het gebouw verwijderd wordt.
  • 2 Bijzondere voorschriften
    • Artikel 1 Zone voor wonen - (Wo)
    • 1.2 Inrichting
      • 1.2.1 Bouwdiepte
        • De functiewijziging wordt voorzien in een volume dat op 0 m afstand van de achterste perceelsgrens.
        • De uitbreiding van het volume wordt voorzien tot op 4 m afstand van de achterste perceelsgrens.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 18 Algemene bepalingen:
    de nieuwe toegangsdeur naar de dienstverlening heeft een niveauverschil van 0,15 m (> 0,02 m) tussen het voetpad en de binnenruimte.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    het raam in de achtergevel op de gelijkvloerse verdieping is te klein om de slaapkamer van voldoende licht en lucht te voorzien;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

de scheimuren met de linker en rechter aanpalende hebben ter hoogte van de uitbreidingen op het gelijkvloers en de verdiepingen niet overal een opstand van minstens 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak;

  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    er wordt geen gescheiden rioolstelsel voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Pothoekstraat.

 

Uit het proces-verbaal blijkt dat de hoofdfunctie van de gelijkvloerse verdieping werd gewijzigd van detailhandel naar dienstverlening, doch, dit is geen stedenbouwkundige inbreuk gezien de hoofdfunctie van de gelijkvloerse verdieping gewijzigd werd voor november 2015 en dit toen geen vergunningsplichtig hoofdfunctiewijziging betrof. De hoofdfunctie van de gelijkvloerse verdieping word vastgelegd op kantoor, dienstverlening en vrije beroepen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Open binnengebieden zijn zeer belangrijk voor de woon- en leefkwaliteit binnen een bouwblok en voor de ecologische kwaliteiten van een wijk. Open binnengebieden brengen niet enkel licht en lucht in de aangrenzende bebouwing, zij zorgen ook voor speelruimte, voor infiltratiemogelijkheden van het regenwater en voor een afkoeling van de stadslucht.

Het verkleinen van de open ruimte is dus niet aanvaardbaar.

Integendeel, het vergroten van de open ruimte is aan de orde wanneer de werkplaats voor de detailhandel aan de straatzijde verdwijnt, aangezien de detailhandel zelf verdwijnt.

 

De uitbreidingen op de verdiepingen zijn niet afgestemd op de aanpalende gebouwen waardoor zij onaanvaardbare hinder creëren.

 

Visueel-vormelijke elementen

De plannen tonen de winkelpui die bestaat uit 1 grote vitrine en een toegangsdeur aan de linkerzijde. De huidige vitrine bestaat uit 2 vaste panelen aan linker- en rechterzijde en in het midden een toegangsdeur. Er werden bovenlichten geplaatst.

De indeling van het nieuwe buitenschrijnwerk op het gelijkvloers is in overeenstemming met de achterliggende functie.

Ook de wijziging van het buitenschrijnwerk op de eerste- en tweede verdieping is qua kleurstelling en materialisatie inpasbaar in het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorgevelwijzigingen resulteren in een afwijking van de verordening toegankelijkheid. Het niveauverschil tussen de binnenruimte en het voetpad bedraagt 15 cm en overschrijdt daarmee ruimschoots het maximaal toegelaten niveauverschil van 2 cm, hetgeen het niveauverschil is dat door een rolstoelgebruiker meestal nog vlot zelfstandig overbrugd kan worden. De overbrugging van niveauverschillen wordt als één van de grootse knelpunten ervaren door mensen met een beperking. Ook de huidige functie van kinderdagverblijf vereist dat kinderwagens vlot binnen en buiten moeten kunnen geraken.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 augustus 2023

Volledig en ontvankelijk

12 september 2023

Start openbaar onderzoek

21 september 2023

Einde openbaar onderzoek

20 oktober 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

26 december 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

25 maart 2024

Verslag GOA

28 november 2023

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

21 september 2023

20 oktober 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.