Op 8 januari 2019 legde mevrouw Lotte Vergauwen de eed af als districtsraadslid (jaarnummer 3).
De voorzitter van de districtsraad werd met e-mail van 9 februari 2023 op de hoogte gebracht van het ontslag van mevrouw Lotte Vergauwen als districtsraadslid.
Om in de vervanging van raadslid Lotte Vergauwen te voorzien, werden volgende opvolgers aangeschreven:
De geloofsbrieven van mevrouw Ingrid Weverbergh
werden tijdig bezorgd.
Mevrouw Ingrid Weverbergh
voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van mevrouw Lotte Vergauwen als districtsraadslid.
De districtsraad neemt er kennis van dat mevrouw Ingrid Weverbergh het mandaat van districtsraadslid - als opvolger van mevrouw Lotte Vergauwen - zal opnemen.
De districtsraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Ingrid Weverbergh goed.
Mevrouw Ingrid Weverbergh
legt de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”
De voorzitter verklaart mevrouw Ingrid Weverbergh
aangesteld in het mandaat van districtsraadslid.
De voorzitter van de districtsraad werd met e-mail van 9 februari 2023 op de hoogte gebracht van het ontslag van mevrouw Lotte Vergauwen als districtsraadslid.
Mevrouw Ingrid Weverbergh
legde op de districtsraad van 27 maart 2023 de eed af als opvolger van mevrouw Lotte Vergauwen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De districtsraad neemt kennis van de bijgevoegde rangorde van de districtraadsleden.
Op 28 januari 2019 besliste de districtsraad om een bestendige raadscommissie op te richten (jaarnummer 12). Deze bestendige districtsraadscommissie bestaat uit de voltallige districtsraad.
De voorzitter van de districtsraad werd met e-mail van 9 februari 2023 op de hoogte gebracht van het ontslag van mevrouw Lotte Vergauwen als districtsraadslid.
Mevrouw Ingrid Weverbergh legde op de districtsraad van 27 maart 2023 de eed af als opvolger van mevrouw Lotte Vergauwen.
Aangezien de bestendige districtsraadscommissie bestaat uit de voltallige districtsraad, is raadslid Ingrid Weverbergh ook lid van deze commissie.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Conform artikel 65 van het Basisreglement “Bestuurlijke organisatie stad Antwerpen" kan de districtsraad volgende raadscommissies oprichten: bestendige raadscommissies en themacommissies. Daarnaast verduidelijkt dit basisreglement in hoofdstuk 5 de procedures en de werking van de raadscommissiezittingen.
De districtsraad neemt kennis van de gewijzigde samenstelling van de bestendige districtsraadscommissie.
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
seniorenraad | 7 december 2022 |
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
jeugdraad |
8 februari 2023 |
De verslagen van de adviesraden worden ter kennisneming voorgelegd aan het districtscollege en de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de volgende districtsadviesraad:
Districtsadviesraad | Datum vergadering |
cultuurraad |
16 februari 2023 |
De districtsraad vergaderde op 27 februari 2023. Districtsraadsleden Filip Van Den Broeck (VB) en Lotte Vergauwen (Groen) hebben zich verontschuldigd voor deze vergadering.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De districtsraad keurt de notulen van 27 februari 2023 goed.
In de zitting van 14 februari 2023 (jaarnummer 00028) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 7 februari 2023 goed;
In de zitting van 27 februari 2023 (jaarnummer 00039) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 14 februari 2023 goed;
In de zitting van 7 maart (jaarnummer 00045) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 27 februari 2023 goed.
In de zitting van 14 maart (jaarnummer 00049) keurde het districtscollege de notulen van de zitting van 7 maart 2023 goed.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De goedgekeurde notulen worden ter kennisneming voorgelegd aan de districtsraad.
Artikelen 97 en 182 van het Decreet over het Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege.
Artikelen 52 en 181 van het Decreet over het Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege ondertekend. De goedgekeurde notulen worden onverwijld bezorgd aan de districtsraad.
Artikel 19 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet Lokaal Bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.
De districtsraad neemt kennis van de notulen van het districtscollege van 7, 14, 27 februari en 7 maart 2023.
Op 1 juli zet De Lijn opnieuw een belangrijke stap in de gefaseerde uitrol van de basisbereikbaarheid. Nu de aanpassingen door alle lokale besturen, dus ik veronderstel ook het district Ekeren, goedgekeurd werden, start de VVM met de concrete voorbereidingen om ze op het terrein uit te voeren. Zo worden in de komende weken de nodige aanpassingen gedaan aan o.a. de werkroosters voor de chauffeurs, halteplannen en -borden, routeplanner, brochures …
Op welke wijze zal onze Raad op de hoogte gebracht worden van de voormelde goedkeuringen en de aanpassingen in de praktijk aan het autobusnetwerk in ons district, de frequenties, de halteplaatsen? In welke mate zal het mogelijk zijn voor onze Raad om nog invloed uit te oefenen op de voorstellen van De Lijn? En wat met de plaatsing van schuilhuisjes en fietsstallingen, iets waar in Ekeren nog hoge nood aan is, aan de haltes?
De voorbije maand werden de inwoners van de August Scheyvaertslaan tweemaal met een onvoorziene situatie geconfronteerd waarbij de straat werd afgesloten zonder enige waarschuwing of bericht.
Meer bepaald de wijziging in de route van de carnavalsstoet en werken vooraan de straat vanaf 21.03.2023.
In tegenstelling tot de communicatie rond de werken in eigen beheer is hier toch een groot gebrek aan berichtgeving naar de Ekerenaar. En dit ondanks de bereidwilligheid van onze districtsmedewerkers en ons districtsbestuur die dan alsnog trachten deze lacunes op te vangen door nog snel een oplossing te zoeken. Waarvoor dank. Ondertussen is er echter al heel wat wrevel ontstaan.
We hadden dan ook graag geweten of er een structurele aanpak mogelijk is.
Beide situaties waren immers al bij verschillende stadsdiensten gekend, ruim voor de dag zelf. Het moet toch mogelijk zijn dat U als bestuur minstens een melding ontvangt?
Kan ons bestuur aandringen bij de stadsdiensten om activiteiten in ons district die een impact hebben op lokale mobiliteit of leefomgeving te melden?Bvb. De politie zal toch op de hoogte geweest zijn van de route, de dienst tijdelijke verkeerssignalisatie, stadsreinging,…
Kan er dan aansluitend zeker via de website van het district een bericht aangemaakt worden met ook practische info zoals bij werken in eigen beheer? bvb waar de vuilophaling kan doorgaan…
Want de Ekerenaar verdient Zeker in Ekeren op de hoogte te zijn!
Dank U.