Het districtscollege vergaderde op 13 april 2023.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege keurt de notulen van 13 april 2023 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Op 19 december 2014 (jaarnummer 13003) keurde het college het evaluatierapport over het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) goed; de gemeenteraad nam er op 26 januari 2015 (jaarnummer 37) kennis van.
Op 22 februari 2016 (jaarnummer 109) keurde de gemeenteraad de doorstartnota van het s-RSA, met als titel “We geven de stad van morgen Ruimte” goed. De doorstartnota vormde de eerste fase van het totale vernieuwingsproces van het s-RSA zoals opgenomen in het evaluatierapport. De onderzoeksfase vormde de tweede fase en liep van 2016 tot en met 2018. De resultaten uit deze onderzoeksfase werden gebundeld in een inspiratienota. De derde en laatste fase bevat de effectieve opmaak van het nieuwe Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA).
Op 4 mei 2018 (jaarnummer 4144) keurde het college de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" goed.
Op 5 juni 2020 (jaarnummer 4855) keurde het college de selectieleidraad GAC_2020_01116 voor de opmaak van het SRA goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling werd uitgeschreven met Europese bekendmaking.
Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8843) keurde het college de selectie van kandidaten en het bestek GAC_2020_01116 voor het opmaken van het SRA goed.
Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2493) keurde het college de gunning voor het Strategisch Ruimteplan, op basis van bestek GAC_2020_01116, aan TV BUUR cvba – Rebelgroup Advisory Belgium nv – Sweco Belgium nv, goed.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 730) keurde de gemeenteraad de formele start van het planproces voor het SRA goed.
Op 14 januari 2022 (jaarnummer 322) keurde het college de conceptnota voor het SRA en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goed.
Op 10 maart 2023 (jaarnummer 1175) keurde het college het voorontwerp SRA goed.
Artikels 2.1.11, 2.1.12 en 2.1.13 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, die de procedure voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte vastleggen.
Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.
Begin 2022 werden de conceptnota en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goedgekeurd. De conceptnota bevat de krijtlijnen van het toekomstig ruimtelijk beleid dat Antwerpen wil vastleggen in het SRA.
De drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad uit de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" werden in de conceptnota verder uitgewerkt. De centrale ambitie van de conceptnota is om de meest leefbare stad te zijn met een hoge levenskwaliteit.
De conceptnota bevat de strategische visie met een tijdshorizon tot 2040. Ook werd een blik op twee beleidskaders gegeven: een onderzoek naar het ruimtelijk instrumentarium ter uitvoering van het SRA en een onderzoek over de stedelijke ruimte rond het Albertkanaal.
Gedurende 2022 werd de conceptnota verder uitgewerkt in een voorontwerp SRA.
Inhoud van het voorontwerp SRA
De grote inhoudelijke lijnen die in de conceptnota werden uitgezet, bleven behouden in het voorontwerp, maar werden aangevuld en aangepast op basis van de adviesronde begin 2022 en bijkomend onderzoek ter onderbouwing van het SRA.
De strategische visie in het voorontwerp SRA is een verdere uitwerking van de strategische visie in de conceptnota SRA en vertrekt vanuit de ambitie van Antwerpen als meest leefbare stad van Vlaanderen met een hoge levenskwaliteit voor haar bewoners en bezoekers. De thematische en gebiedsgerichte benadering is behouden in de drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad en de zeven deelgebieden: Schelde, Over de Ring, Intra Muros, Linkeroever, de 20ste-eeuwse gordel, de Noordelijke districten en de Kanaalzone.
In de uitwerking van het voorontwerp is gekozen om één beleidskader uit te werken, het beleidskader "Ruimte geven aan de Stad van Morgen".
In dat beleidskader worden de zes krachtlijnen van de strategische visie uitgewerkt.
Het betreft de krachtlijnen:
Door het SRA op te bouwen rond de strategische visie en dat beleidskader is er een duidelijk verband tussen de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad voor de lange termijn en de operationalisering van die visie op de middellange termijn.
De keuze om slechts een beleidskader uit te werken komt voort uit voortschrijdend inzicht in de inhoudelijke en procedurele mogelijkheden van een ruimtelijk beleidsplan en de adviesronde over de conceptnota.
Het voorontwerp SRA wordt aan een adviesronde onderworpen. In het najaar van 2023 wordt het ontwerp SRA voorlopig vastgesteld en wordt het plan aan een openbaar onderzoek onderworpen. Begin 2024 wordt het SRA definitief opgeleverd.
De districtsraad adviseert het voorontwerp voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen positief mits er verwezen wordt naar het masterplan Merksem-Zuid omtrent de uitdagingen rond gemengde woon-werkmilieus en adviseert in de volgende fase:
Het district Merksem en de gemeente Schoten wensen te investeren in de volledige vernieuwing van het fietspad Gruisweg tussen de Van Praetlei en Bredabaan, zowel op grondgebied Merksem als Schoten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de Samenwerkingsovereenkomst betreffende het uitvoeringsdossier ter goedkeuring voor.
Artikel 48 van de wet op de overheidsopdrachten van 17 juni 2016 zegt dat bepaalde specifieke opdrachten door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk kunnen worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.
De Gruisweg is een lokale straat.
De Gruisweg ligt gedeeltelijk op het grondgebied van district Merksem en gemeente Schoten. Beide partijen wensen asfaltvernieuwing uit te voeren. Conform de samenwerkingsovereenkomst hebben beide partijen volgend aandeel:
Aandeel district Merksem:
Aandeel gemeente Schoten:
Voor de uitvoering van deze werken maakte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling een samenwerkingsovereenkomst betreffende het uitvoeringsdossier op.
De uitvoering van deze werken zal gebeuren conform de raamovereenkomst voor onderhouds- en herstellingswerken monoliete verhardingen (Basisbestek GAC/2020/01434), perceel 1 'cluster Noord -districten Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Ekeren, Deurne en Merksem'. Het krediet voor de uitvoering van deze werken (aandeel Merksem) is voorzien op boekingsadres 5072500000/224/2MER010102M02707/Sub_NR/2ME090200/2300.
Het districtscollege keurt de samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Schoten, betreffende “de uitvoering en financiering van maatregelen in de Gruisweg op het grondgebied van district Merksem en gemeente Schoten ter bevordering van de verkeersveiligheid ”, goed.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC/2020/01434 | |||
Bestek en procedure | Goedkeuring college | 15 januari 2021 | 386 |
Publicatie | 18 januari 2021 | ||
Gunning | Goedkeuring college | 9 april 2021 | 2930 |
Toewijzingsbrief | 30 april 2021 | ||
Samenwerkingsovereenkomst voor de uitvoering en financiering van maatregelen met de gemeente Schoten | Goedkeuring districtscollege | 27 april 2023 |
Op 9 april 2021 (jaarnummer 2930) gunde het college de raamovereenkomst "onderhouds- en herstellingswerken aan monoliete verhardingen, perceel 1 – cluster Noord, districten Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Ekeren, Deurne en Merksem", aan de firma VHP Wegenbouw bvba, Steenborgerweert 20 te 2060 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0822.942.060, op basis van bestek GAC/2020/01434.
De sluiting opdracht werd verzonden op 30 april 2021 met ingangsdatum 3 mei 2021.
De werken omvatten de volledige heraanleg van het fietspad in de Gruisweg. Gelegen op het grondgebied van het district Merksem en de gemeente Schoten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWPR13364 ter goedkeuring voor.17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgesteld.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
De Gruisweg is een lokale straat.
Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Voor de uitvoering van deze werken maakte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01434, de opdracht SWPR13364 op, voor een bedrag van 104.577,17 EUR (exclusief btw).
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget (in EUR):
Ten late van | Gunning | Herziening en VH | 21% btw | Totaal |
District Merksem | 85.815,33 | 28.928,22 | 24.096,15 | 138.839,70 |
Gemeente Schoten | 18.761,84 | |||
Totaal | 104.577,17 |
Uitvoeringstermijn: 20 werkdagen.
Prijsherziening: volgens raamovereenkomst.
prijsherziening en overschrijding VH | periode van opmaak: mei 2022 | ||
posten bitumineuze verhardingen | 12.836,95 | 35,51% | actuele prijsherziening |
posten exclusief bitumineuze verhardingen | 7.509,74 | 15,59% | actuele prijsherziening |
overschrijding VH | 8.581,53 | 10% |
Voor deze werken werd bestelbon 4005550672 opgemaakt voor een bedrag van 138.839,70 EUR.
Het districtscollege keurt haar aandeel in de opdracht SWPR13364, Gruisweg (volledige heraanleg fietspad), district Merksem, onderhouds- en herstellingswerken monoliete verhardingen, goed voor een bedrag van 85.815,33
EUR (exclusief btw).
De werken worden uitgevoerd door de firma VHP Wegenbouw bvba, Steenborgerweert 20 te 2060 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0822.942.060, op basis van bestek GAC/2020/01434, Perceel 1.
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget 138.839,70 EUR.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Opdracht SWPR13364 VHP Wegenbouw bvba Ondernemingsnummer: 0822.942.060 | 138.839,70 EUR | budgetplaats: 5072500000 budgetpositie: 224 functiegebied: 2MER010102M02707 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090200 budgetperiode: 2300 | 4005550672 |
De laadpaal ter hoogte van de Lode Geysenstraat 1 werd gereglementeerd in het "Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen, district Merksem".
Op 27 januari 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Lode Geysenstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De signalisatie van de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 2 wordt verwijderd. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze plaats niet langer noodzakelijk is.
De Lode Geysenstraat bevat verder geen signalisatie of wegmarkering. Hierdoor kan het aanvullend verkeersreglement opgeheven worden. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit)
stelt daarom voor om het bestaande aanvullend verkeersreglement vanaf 12 juni 2023 op te heffen.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over de opheffing van het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lode Geysenstraat in het district Merksem, zoals goedgekeurd in het college van 19 januari 2018 (jaarnummer 511), met ingang van 12 juni 2023.
De Zusters van Onze-Lieve-Vrouwstraat in het district Merksem:
Op 29 september 2022 (jaarnummer 256) gaf het districtscollege van Merksem gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend verkeersreglement voor de Zusters van Onze-Lieve-Vrouwstraat
.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt nu voor om dit besluit in te trekken.
Het districtscollege beslist om het besluit van 29 september 2022 (jaarnummer 256) in te trekken.
fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege | 27 oktober 2022 | 283 |
participatie bewoners en gebruikers | digitale bevraging bewoners en gebruikers via OOR | december 2022 – januari 2023 |
|
adviezen | seniorenraad | 16 november 2022 |
|
sportraad | 17 november 2022 |
| |
jeugdraad | 30 november 2022 |
| |
cultuurraad | 15 december 2022 |
| |
speelruimtevergadering | 16 maart 2023 |
|
Het districtscollege keurde in zitting van 27 oktober 2022 (jaarnummer 283) de projectdefinitie en concept voor de aanleg van een “urban sports” terrein in het Fort van Merksem, district Merksem, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een definitief ontwerp.Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie.
Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht:
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Er komen twee solitaire bomen (vleugelnoot, zomerlinde) en verschillende zones met bosgoed (hazelaar, sleedoorn)
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
In het project wordt gewerkt met waterdoorlatende materialen, afwatering gebeurt naar de groenzones en er komen geen regenwaterkolken.
OmgevingsvergunningDe digitale bevraging voor bewoners en gebruikers vond plaats in december 2022 en januari 2023.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2400/5071000000/220/2MER010103M01307/2ME090940.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (12 april 2023) voor de aanleg van een “urban sports” terrein in het Fort van Merksem, district Merksem, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
Het hekwerk en de inkomzuilen van het Bouckenborghpark te Merksem verkeren in slechte staat. In 2004, 2018 en 2021 zijn er reeds verschillende delen omwille van veiligheidsredenen gedemonteerd. Het restaureren en opbouwen van het hekwerk is noodzakelijk om het hekwerk te bewaren.
In toepassing van artikel 41, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht zonder belasting over de toegevoegde waarde lager ligt dan 750.000 euro.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor groen.
De technische bekwaamheid van de inschrijver wordt beoordeeld aan de hand van 2 referentieopdrachten die elk het restaureren van een bouwwerk betreffen, uitgevoerd in de afgelopen 5 jaar. In iedere referentieopdracht is opgenomen: het restaureren van natuursteen en metaal. Iedere referentieopdracht heeft een minimale waarde van 75.000 euro incl. btw.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
Er wordt beroep gedaan op een standaard restauratiepremie van Onroerend Erfgoed.
Het districtscollege keurt bestek GAC_2023_02655 voor Restauratie inkomzuilen en hekwerk Bouckenborghpark Merksem goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
Het districtscollege beslist een beroep te doen op een standaard restauratiepremie bij Onroerend Erfgoed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
districtssecretaris | dit besluit opnemen in de rapportering aan de districtsraad onder "dagelijks bestuur" omwille van investeringen |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Restauratie inkomzuilen en hekwerk Bouckenborghpark Merksem |
|
budgetplaats:5072500000 |
volgt later |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Restauratie inkomzuilen en hekwerk Bouckenborghpark Merksem
|
|
budgetplaats:5072500000 |
nvt |
Sinds jaren wordt de Grote Foor georganiseerd op het Sint-Franciscusplein. Dit jaar vindt de Grote Foor plaats van 26 augustus 2023 tot en met 30 augustus 2023.
Concreet betekent dit dat een aantal marktkramen, die tijdens de wekelijkse markt normaal op het Sint-Franciscusplein staan, verplaatst moeten worden naar Jaak de Boeckstraat. Dit jaar is dit het geval op 29 augustus 2023.
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals nadien gewijzigd. Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, zoals nadien gewijzigd.
Het politiereglement 'Reglement voor de openbare markten', goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2022 (jaarnummer 770).
Artikel 9 van het besluit over de binnengemeentelijke decentralisatie en de delegatie van bevoegdheden, goedgekeurd op 12 mei 2017 (jaarnummer 4463), vermeldt dat de bevoegdheden over lokale markten en foren worden overgedragen aan de districtscolleges.
Artikel 5 § 1 van het stedelijk politiereglement - reglement voor de openbare markten goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2022 (jaarnummer 770) bepaalt dat het (districts)college een markt tijdelijk kan verplaatsen omwille van een kermis, evenement of werken die op het marktterrein plaatsvinden.
De Jaak de Boeckstraat volstaat om alle betrokken standhouders een alternatief aan te reiken.
De marktkramers met abonnement nemen opnieuw de plaatsen in de Jaak de Boeckstraat in die hen in het verleden reeds toegewezen werden bij vorige verplaatsingen. Eventuele nieuwe marktkramers krijgen door de marktleider een plaats toebedeeld. De marktleiders zullen tijdig aanwezig zijn om deze verplaatsing in goede banen te leiden.
Het districtscollege keurt de gedeeltelijke verplaatsing van een aantal marktkramers van het Sint-Franciscusplein naar Jaak de Boeckstraat goed, op 29 augustus 2023 omwille van de Grote Foor.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/EFMF/MF | de marktkramers informeren over hun tijdelijke standplaatsen + toezicht bij aanvang van de verplaatste markt;
|
SB/EFMF/MF | om toezicht te houden op de verplaatste markt;
|
SB/BOF
| om straatafsluitingen te plaatsen in de Jaak de Boeckstraat:
|
SB/SR
| om het terrein te reinigen op de aangepaste locatie na de markt;
|
SW/B&O/VDC | om tijdelijke verkeerssignalisatie te plaatsen én om de marktlocatie op de marktdag parkeer- en verkeersvrij te maken;
|
ME/wijkoverleg | om de bewoners te informeren over de tijdelijke verplaatsing van de markt;
|
PZA | om de Jaak de Boeckstraat parkeer- en verkeersvrij
te maken op 29 augustus 2023. |