De districtsraad vergaderde op 27 april 2023.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 27 april 2023 goed.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In de maand april 2023 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Wegeniswerken Nieuwdreef VHP Wegenbouw bvba | 61.018,62 EUR | 4005549571 | 5072500000 | Zitting 13 april 2023 Jaarnummer 91 |
Gruisweg - volledige heraanleg fietspad Deel district VHP Wegenbouw bvba | 138.839,70 EUR | 4005550672 | 5072500000 | Zitting 27 april 2023 Jaarnummer 95 |
Het district ontving volgende inkomende brieven en hun bijlagen:
Nummer | Datum Ontvangst | Ontvanger | Afzender | Onderwerp |
ME_2023_IP_12 | 2 mei 2023 | Districtscollege Merksem
| Agentschap binnenlands bestuur - Afdeling Lokale Organisatie en Werking | antwoord Agentschap Binnenlands Bestuur op Klacht - verwijderen motie van agenda districtsraad 16 februari 2023 |
ME_2023_IP_13 | 2 mei 2023 | Districtscollege Merksem | Agentschap binnenlands bestuur - Afdeling Lokale Organisatie en Werking | antwoord Agentschap Binnenlands Bestuur op Klacht - weigeren tussenkomsten vanuit de districtsraad |
Artikel 290 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat alle briefwisseling aan de gemeente wordt geacht te zijn gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Er wordt een register aangelegd van alle ingaande en uitgaande briefwisseling, van welke aard ook. Dit artikel is ook van toepassing op de districten.
Artikel 146 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de artikelen 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijk toezicht van toepassing zijn op de besluiten van de districtsbesturen.
Het districtssecretariaat registreert alle inkomende en uitgaande briefwisseling van het district. De districtssecretaris zorgt voor een correcte opvolging en beantwoording van de briefwisseling.
Volgens het decreet lokaal bestuur moeten alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid ter kennis worden gebracht op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van de inkomende brief, klacht - verwijderen motie van de agenda van de districtsraad - vernietiging, van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De districtsraad neemt kennis van de inkomende brief, klacht - weigeren tussenkomsten vanuit de districtsraad, van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokale cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is in de bestuursorganen van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem vertegenwoordigd. Bij gemeenteraadsbesluit van 30 mei 2022 (jaarnummer 305) werd mevrouw Dominique Kums aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Op 28 januari 2019 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 voor de stad Antwerpen goed. Dit staat in het teken van de grote verbinding, niet enkel op vlak van mobiliteit, maar ook in de geesten. Centraal staat het sterker, veiliger en warmer maken van onze stadsgemeenschap. Ook bij lokaal cultuurbeleid staat deze legislatuur in het teken van verbinding met het schrijven van dit masterplan Culturele Ontmoeting.
Cultuurcoördinatoren gaven in verkennende gesprekken aan dat er nood is aan samenwerking over districtsgrenzen heen en aan een geactualiseerde visie op lokaal cultuurbeleid. Deze nood ontstond uit het wegvallen van de sturing en controle door de Vlaamse Overheid in 2016 (wijzigingen in het Decreet Lokaal Cultuurbeleid), de opdeling van bevoegdheden over stad en districten en gedeelde maatschappelijke en organisatorische uitdagingen. Het masterplan is het resultaat van een traject waarin de cultuurcoördinatoren samen consensus hebben gezocht naar wat de lokale cultuurwerkingen van de verschillende districten verbindt, welke gemeenschappelijke waarden ze willen hanteren en welke strategische doelen ze willen delen. Ze zijn hierover in dialoog gegaan met interne en externe stakeholders, waaronder de cultuurschepenen, bestuurscoördinatoren van de districten, de raden van bestuur van de vzw’s lokaal cultuurbeleid, medewerkers lokaal cultuurbeleid en cultuurantennes.
Met het bericht van 8 mei 2023 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem dat op 14 juni 2023 een algemene vergadering zal plaatsvinden met volgende agendapunten:
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 949) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 264) werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de vzw lokaal Cultuurbeleid district Merksem en de wijziging van artikel 44 in de statuten goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde vervolgens op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en op 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 20 december 2021 (jaarnummer 749) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2025 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 246 § 4 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Het masterplan Culturele Ontmoeting omvat een gedeeld strategisch kader (missie, visie, waarden en krachtlijnen) en daarnaast een keuzemenu aan operationele doelstellingen waar districten al dan niet op kunnen inzetten op basis van hun context, eigenheid en prioriteiten.
Het vormt het fundament voor de gewijzigde statuten voor de vzw’s Lokaal Cultuur- en Vrijetijdsbeleid en de samenwerkingsovereenkomsten tussen stad en vzw’s Lokaal Cultuur- en Vrijetijdsbeleid. De krachtlijnen en operationele doelstellingen vormen de kapstok voor de jaarlijkse actieplannen lokaal cultuurbeleid. Dit zal de opportuniteiten voor districtsoverschrijdende samenwerkingen helder in kaart brengen. Het strategische en operationeel kader zal de basis vormen voor de transformatie naar een organisatievorm die de samenwerking tussen districten en de stad kan inbedden, meer specifiek een netwerkorganisatie.
Het masterplan Culturele Ontmoeting heeft als doel de slagkracht van het lokaal cultuurbeleid in elk district te verhogen. Het masterplan biedt een gemeenschappelijke taal en kader. Dit om enerzijds de uitvoering van de bevoegdheden van districten (zie ook college besluit binnengemeentelijke decentralisatie van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463)), met name programmatie en communicatie, en de bevoegdheden van de stad, met name personeel en patrimonium op elkaar af te stemmen. Anderzijds ondersteunt dit gedeeld beleidskader de districten om met elkaar samen te werken op strategische, tactisch en operationeel niveau. Dit masterplan nodigt uit om samen te werken en af te stemmen met andere districten en de stad.
Dit doet het tegelijkertijd met respect voor de gedecentraliseerde bevoegdheden en eigenheid van de (lokale) cultuurwerkingen en met behoud van het BIB-plan 2020-2025 (collegebesluit van 9 oktober 2020, jaarnummer 8347). Het strategisch kader heeft een tijdshorizon tot 2035 en is afgetoetst aan verschillende toekomstscenario’s. Hiermee ligt er dus ook een toekomstvisie voor de volgende bestuursperiodes.
De Cultuurraad Merksem gaf op 29 april 2023 samengevat volgend advies:
Het Masterplan werd goed onthaald door de cultuurraad Merksem en wordt dus positief geadviseerd. Er is wel duidelijk een “déjà vu” gevoel. Voornaamste punt is dat de eigenheid van elk district behouden kan worden ondanks dat het plan samenwerking tussen de districten absoluut propagandeert.
Er zijn toch drie zaken die ontbreken:
De districtsraad keurt goed om aan het College van burgemeester en schepenen het advies te geven het Masterplan lokaal Cultuurbeleid goed te keuren.
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem van 14 juni 2023:
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem alle punten van de agenda goed te keuren.
Op 27 oktober 2022 keurde de districtsraad aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 (jaarnummer 75) goed. Daarin werd aan Koninklijke Wielrijdersclub van Merksem vzw, Monnikenhofstraat 6, 2040 Antwerpen 0460.709.715 een nominatieve ondersteuning toegekend van 5.000,00 EUR voor de organisatie van de Stroboerenmarkt.
Op 3 april 2023 heeft Koninklijke Wielrijdersclub van Merksem vzw aan district Merksem laten weten dat ze zich terugtrekken als organisator van de Stroboerenmarkt.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Artikel 249 in samenlezing met artikel 143 van het Decreet Lokaal bestuur bepalen dat de districtsraad bevoegd is voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
In onderling overleg werd afgesproken dat vzw ViZuWeel de organisatie van Stroboerenmarkt zal overnemen van Koninklijke wielrijdersclub van Merksem vzw. De Stroboerenmarkt wordt georganiseerd op zondag 27 augustus 2023. In dit kader dient de begunstigde van de ondersteuning van 5.000,00 EUR te wijzigen van Koninklijke wielrijdersclub van Merksem vzw naar vzw ViZuWeel.
Het districtscollege zal hierna de aanwendingsvoorwaarden voor de ondersteuning vastleggen in een afsprakennota, die aan de ontvanger ter kennisgeving wordt voorgelegd. Daarin worden bepalingen opgenomen over, onder meer het bedrag van de ondersteuning en de aanwendingsmodaliteiten ervan, de inhoud, uitvoering en verantwoording van het project dat door de ontvanger zal worden uitgevoerd.
Er werd voldoende krediet voorzien op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2300/5075500000/6496800/2MER010203A00000/2ME090190.
De districtsraad keurt de wijziging van de nominatieve toekenning voor een bedrag van 5.000,00 euro aan vzw ViZuWeel, Jan Moorkensstraat 8 2600 Berchem, 0660.591.873 voor de organisatie van de Stroboerenmarkt goed.
Op 27 oktober 2022 keurde de districtsraad aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 (jaarnummer 75) goed. Daarin werd aan Koninklijke Wielrijdersclub van Merksem vzw Monnikenhofstraat 6, 2040 Antwerpen, 0460.709.715 een nominatieve ondersteuning toegekend van 55.000,00 EUR voor de organisatie van de wielerwedstrijd Schaal Sels Merksem en de Stroboerenmarkt. In deze aanpassing werd aan Koers GPSG vzw een nominatieve ondersteuning toegekend van 7.000,00 EUR voor de organisatie van de dames wielerwedstrijd MerXem Classic.
Op 4 maart 2022 heeft Koers GPSG vzw aan Belgian cycling - UCI officieel laten weten dat ze zich wegens organisatorische redenen terugtrekken als organisator van de dames wielerwedstrijd MerXem Classic.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Artikel 249 in samenlezing met artikel 143 van het Decreet Lokaal bestuur bepalen dat de districtsraad bevoegd is voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
In onderling overleg werd afgesproken dat Koninklijke wielrijdersclub van Merksem vzw de organisatie van MerXem Classic zal overnemen van Koers GPSG vzw. Deze dames wielerwedstrijd zal samen met Schaal Sels georganiseerd worden in het district Merksem op zondag 27 augustus 2023.
In dit kader dient de begunstigde van de ondersteuning van 7.000,00 EUR te wijzigen van Koers GPSG vzw naar Koninklijke wielrijdersclub van Merksem vzw.
Het districtscollege zal hierna de aanwendingsvoorwaarden voor de ondersteuning vastleggen in een afsprakennota, die aan de ontvanger ter kennisgeving wordt voorgelegd. Daarin worden bepalingen opgenomen over, onder meer het bedrag van de ondersteuning en de aanwendingsmodaliteiten ervan, de inhoud, uitvoering en verantwoording van het project dat door de ontvanger zal worden uitgevoerd.
Er werd voldoende krediet voorzien op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2300/5074500000/6496800/2MER010304A00000/2ME090719.
De districtsraad keurt de wijziging van de nominatieve toekenning voor een bedrag van 7.000,00 euro aan Koninklijke wielrijdersclub van Merksem vzw, Monnikenhofstraat 6, 2040 Antwerpen, 0460.709.715 voor de organisatie van de dames wielerwedstrijd MerXem Classic, goed.
Tussenkomst raadsleden Karin Staes en Bavo De Mol
Op 19 december 2014 (jaarnummer 13003) keurde het college het evaluatierapport over het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) goed; de gemeenteraad nam er op 26 januari 2015 (jaarnummer 37) kennis van.
Op 22 februari 2016 (jaarnummer 109) keurde de gemeenteraad de doorstartnota van het s-RSA, met als titel “We geven de stad van morgen Ruimte” goed. De doorstartnota vormde de eerste fase van het totale vernieuwingsproces van het s-RSA zoals opgenomen in het evaluatierapport. De onderzoeksfase vormde de tweede fase en liep van 2016 tot en met 2018. De resultaten uit deze onderzoeksfase werden gebundeld in een inspiratienota. De derde en laatste fase bevat de effectieve opmaak van het nieuwe Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA).
Op 4 mei 2018 (jaarnummer 4144) keurde het college de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" goed.
Op 5 juni 2020 (jaarnummer 4855) keurde het college de selectieleidraad GAC_2020_01116 voor de opmaak van het SRA goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling werd uitgeschreven met Europese bekendmaking.
Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8843) keurde het college de selectie van kandidaten en het bestek GAC_2020_01116 voor het opmaken van het SRA goed.
Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2493) keurde het college de gunning voor het Strategisch Ruimteplan, op basis van bestek GAC_2020_01116, aan TV BUUR cvba – Rebelgroup Advisory Belgium nv – Sweco Belgium nv, goed.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 730) keurde de gemeenteraad de formele start van het planproces voor het SRA goed.
Op 14 januari 2022 (jaarnummer 322) keurde het college de conceptnota voor het SRA en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goed.
Op 10 maart 2023 (jaarnummer 1175) keurde het college het voorontwerp SRA goed.
Artikels 2.1.11, 2.1.12 en 2.1.13 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, die de procedure voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte vastleggen.
Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.
Begin 2022 werden de conceptnota en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goedgekeurd. De conceptnota bevat de krijtlijnen van het toekomstig ruimtelijk beleid dat Antwerpen wil vastleggen in het SRA.
De drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad uit de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" werden in de conceptnota verder uitgewerkt. De centrale ambitie van de conceptnota is om de meest leefbare stad te zijn met een hoge levenskwaliteit.
De conceptnota bevat de strategische visie met een tijdshorizon tot 2040. Ook werd een blik op twee beleidskaders gegeven: een onderzoek naar het ruimtelijk instrumentarium ter uitvoering van het SRA en een onderzoek over de stedelijke ruimte rond het Albertkanaal.
Gedurende 2022 werd de conceptnota verder uitgewerkt in een voorontwerp SRA.
Inhoud van het voorontwerp SRA
De grote inhoudelijke lijnen die in de conceptnota werden uitgezet, bleven behouden in het voorontwerp, maar werden aangevuld en aangepast op basis van de adviesronde begin 2022 en bijkomend onderzoek ter onderbouwing van het SRA.
De strategische visie in het voorontwerp SRA is een verdere uitwerking van de strategische visie in de conceptnota SRA en vertrekt vanuit de ambitie van Antwerpen als meest leefbare stad van Vlaanderen met een hoge levenskwaliteit voor haar bewoners en bezoekers. De thematische en gebiedsgerichte benadering is behouden in de drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad en de zeven deelgebieden: Schelde, Over de Ring, Intra Muros, Linkeroever, de 20ste-eeuwse gordel, de Noordelijke districten en de Kanaalzone.
In de uitwerking van het voorontwerp is gekozen om één beleidskader uit te werken, het beleidskader "Ruimte geven aan de Stad van Morgen".
In dat beleidskader worden de zes krachtlijnen van de strategische visie uitgewerkt.
Het betreft de krachtlijnen:
Door het SRA op te bouwen rond de strategische visie en dat beleidskader is er een duidelijk verband tussen de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad voor de lange termijn en de operationalisering van die visie op de middellange termijn.
De keuze om slechts een beleidskader uit te werken komt voort uit voortschrijdend inzicht in de inhoudelijke en procedurele mogelijkheden van een ruimtelijk beleidsplan en de adviesronde over de conceptnota.
Het voorontwerp SRA wordt aan een adviesronde onderworpen. In het najaar van 2023 wordt het ontwerp SRA voorlopig vastgesteld en wordt het plan aan een openbaar onderzoek onderworpen. Begin 2024 wordt het SRA definitief opgeleverd.
De districtsraad adviseert het voorontwerp voor het Strategisch Ruimteplan Antwerpen positief mits er verwezen wordt naar het masterplan Merksem-Zuid omtrent de uitdagingen rond gemengde woon-werkmilieus en adviseert in de volgende fase:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Adelaarstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 29 oktober 2021 (jaarnummer 8735).
De Lebaudystraat in het district Merksem:
Op 27 maart 2023 werd een aanvraag ingediend om twee voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap te verwijderen.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lebaudystraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door het college op 29 april 2022 (jaarnummer 3485).
De laadpaal ter hoogte van de Lode Geysenstraat 1 werd gereglementeerd in het "Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen, district Merksem".
Op 27 januari 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Lode Geysenstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De signalisatie van de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 2 wordt verwijderd. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze plaats niet langer noodzakelijk is.
De Lode Geysenstraat bevat verder geen signalisatie of wegmarkering. Hierdoor kan het aanvullend verkeersreglement opgeheven worden. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit)
stelt daarom voor om het bestaande aanvullend verkeersreglement vanaf 12 juni 2023 op te heffen.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over de opheffing van het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lode Geysenstraat in het district Merksem, zoals goedgekeurd in het college van 19 januari 2018 (jaarnummer 511), met ingang van 12 juni 2023.
Omwille van herhaaldelijk parkeren tussen de inrit naar de parking van Albert Heijn en de laad- en loskade van Albert Heijn wordt er een verdrijvingsvlak aangebracht tussen de twee inritten. Als hier een wagen geparkeerd staat, wordt de draaicirkel voor vrachtwagens beperkt waardoor indraaien voor laden en lossen moeilijk wordt. Ook wordt het zicht op aankomend verkeer belemmerd voor klanten die de parking willen verlaten.
De huidige laad- en loszone die wordt gebruikt voor Lidl zal ingekort worden tot tegenover huisnummer 63.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt af met één plaats van maandag tot en met zaterdag van 11.00u tot 7.00u en op zondag.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Sint-Bartholomeusstraat in district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door het college op 10 februari 2023 (jaarnummer 823).
De Terlindenhofstraat in het district Merksem:
Het aanvullend verkeersreglement wordt aangepast aan de huidige situatie in de straat.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. De verdrijvingsvlakken worden aangebracht ter hoogte van het kruispunt waarop niet geparkeerd mag worden volgens de wegcode.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Terlindenhofstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 18 november 2022 (jaarnummer 9277).
Voor de tweede keer op een aantal maanden tijd is het graf van oorlogscollaborateur August Borms gevandaliseerd.
Net zoals mijn fractie dat bij het vorig incident heeft gedaan, veroordelen wij opnieuw elke vorm van vandalisme.
We kunnen er echter niet om heen dat zelfs bijna 80 jaar na zijn dood de figuur van August Borms omstreden is net zoals de plaats die hij inneemt in de Vlaamse geschiedenis.
Borms’ collaboratie met het naziregime staat vast en is ook goed gedocumenteerd in woord en beeld. Dat heeft er veel mee te maken dat hij zich veel bezig hield met propagandistische activiteiten. Bij de intocht van de geallieerde troepen in september 1944 vluchtte hij naar Duitsland waar hij de Vlaamsche Landsleiding steunde als lid van een adviescomité en Vlamingen hielp ronselen voor Duitse krijgsdienst met het oog op een herovering van Vlaanderen. Daarnaast staat het ook vast dat hij een bezoek bracht aan de fabriek van IG Farben in Auswitch, waar dwangarbeiders aan het werk waren. Dat weten we dankzij de reisverslagen in een propagandakrant.
Naast deze feiten zijn er duidelijke indicaties dat Borms steeds meer opschoof van VNV-kringen naar SS-vaarwater.
Ondanks die feiten en indicaties bestaat er duidelijk nog zeer veel onwetendheid én onduidelijkheid over de figuur van August Borms.
Borms, die ter dood werd veroordeeld voor zijn collaboratie, wordt door sommige instellingen en groeperingen aanzien als een martelaar. Zijn graf bekleed vanuit hun oogpunt een belangrijke positie.
Onwetendheid over de collaboratie en de tweede wereldoorlog is echter niet beperkt tot bepaalde groeperingen. Ze is helaas ook een breed maatschappelijk fenomeen. In 2019 trokken Vlaamse leerkrachten aan de alarmbel over het zogenaamd ‘Schild en Vrienden’-effect waarbij jongeren lachten met de Holocaust. Ook de Dossinkazerne gaf toen aan steeds meer van die signalen te ontvangen. Een recente studie in Nederland toonde aan dat 23 procent van de jongeren geboren na 1980 twijfelt aan de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook blijkt dat een derde tot meer dan de helft weinig van de genocide afweet.
Het is daarom een goede zaak dat de stad herinnering en herdenking een belangrijke plaats heeft gegeven in haar bestuursakkoord.
Zo wilt de stad een vernieuwde herdenkingstraditie opzetten waarbij de democratische waarden van de Verlichting, de rechtsstaat en de mensenrechten centraal staat. Het Masterplan Herdenking WOII wordt verder uitgevoerd, waarbij de nadruk ligt op communicatie en educatie. Zoveel mogelijk Antwerpenaren moeten betrokken worden bij de hernieuwde herinneringscultuur. Het Vredescentrum betrekt alle Antwerpse jongeren met aangepaste programma’s en communicatie bij een brede herinneringseducatie. Tot slot, en ook relevant voor ons district, moet de stad een open geschiedenisboek worden waarbij de geschiedenis van de stad maximaal zichtbaar wordt.
Ook in het bestuursakkoord van het district krijgt herdenking een plaats. Zo wil het district samen met de stad de oude begraafplaats in de Van Heybeeckstraat verder uitbouwen tot een herdenkingsplaats. De Vredesfeesten, waarmee we de bevrijding vieren, is een van de belangrijkste evenementen van het district. We kregen al een speciale editie voor 75 jaar bevrijding en voor 80 jaar bevrijding zal er opnieuw een speciale editie zijn. Jongeren worden met acties voor jongeren en scholen hierbij betrokken.
Die fraaie ambities mogen echter natuurlijk niet bij woorden blijven, maar moeten ook omgezet worden in daden. De stad werkt aan bijvoorbeeld een namenmonument. In ons eigen district hebben we naast de bestaande herdenkingsmonumenten nu ook de eerste struikelstenen gekregen.
Wie herdenkt, mag echter niet selectief vergeten. Op dat vlak moeten er ook inconsistenties worden weggewerkt. De stad gaf daar ook al het goede voorbeeld met de naamswijziging van het Delwaidedok naar het Bevrijdingsdok.
Ook over de rol van oorlogsburgemeester Delwaide was er destijds onduidelijkheid en onwetendheid. Om die reden stelde de stad een wetenschappelijke adviesraad aan, met daarin onder meer de rector van de Universiteit Antwerpen Herman Van Goethem, om dit te onderzoeken en hen te begeleiden in het rechtzetten van deze inconsistentie.
Nu het graf van Borms, waarvan ik van uitga dat het op basis van het algemeen beleid inzake herstellingen aan het publiek domein na vandalisme - kan de schepen of de districtsburgemeester mij dat bevestigen? - , opnieuw ter sprake komt, is het volgens mij aangewezen om ook hier die oefening te laten plaatsvinden.
Het heeft uiteraard geen enkele zin om na te denken over een nieuwe naam voor het graf van August Borms. Wel zou men, zoals dat bij andere voorwerpen reeds gebeurd is, in de directe omgeving van het graf een korte of lange tekst kunnen aanbrengen die de figuur van August Borms op wetenschappelijke wijze verduidelijkt. Op die manier wordt er gezorgd voor consistentie met de ambities en de verwezenlijkingen van zowel het stadsbestuur als het districtsbestuur op het vlak van herdenking en herinnering.
Om die redenen had ik graag volgende motie voorgelegd aan de districtsraad:
Gegeven het omstreden karakter van de figuur van August Borms,
Gegeven de onwetendheid over zijn rol collaboratie met het naziregime,
Gegeven de aantrekking die zijn graf, gelegen op de Oude Begraafplaats in de Van Heybeeckstraat te Merksem, heeft op bepaalde groeperingen,
Gegeven de stijgende onwetendheid, in het bijzonder bij jongeren, over de Tweede Wereldoorlog, de collaboratie en de minimalisering van zaken zoals de Holocaust,
Gegeven de ambitie van de stadsbestuur om tot een nieuwe herdenkingstraditie te komen,
Gegeven het Masterplan Herdenking WOII dat de nadruk ligt op communicatie en educatie om zoveel mogelijk Antwerpenaren te betrekken bij de hernieuwde herinneringscultuur,
Gegeven de ambitie van het stadsbestuur om van de stad een open geschiedenisboek te maken waarbij de geschiedenis van de stad maximaal zichtbaar wordt,
Gegeven de waarde die het district Merksem hecht aan herdenking, de verwezenlijkingen op dat vlak, en de verdere plannen waaronder:
Gegeven de noodzaak om consistent te zijn op vlak van herdenking en herinnering,
Gegeven de werkwijze die de stad heeft toegepast om te beoordelen of de naam van het Delwaidedok al dan niet problematisch was,
Gegeven het gevolg dat de stad heeft gegeven aan het advies van de wetenschappelijke adviesraad die hiermee belast was,
Vraagt de districtsraad, op basis van haar algemene adviesbevoegdheid, aan het districtscollege om:
De districtsraad keurt bij monde van fractie voorzitters het voorstel tot motie niet goed met 20 stemmen tegen en 4 stemmen voor.
Tegen: fracties N-VA, Vooruit, CD&V en Vlaams Belang
Voor: fracties Open vld en Groen
Het volledig debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
wo 31/05/2023 - 11:54