Het districtscollege vergaderde op 27 april 2023.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgegekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege keurt de notulen van 27 april 2023 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
In de maand april 2023 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Wegeniswerken Nieuwdreef VHP Wegenbouw bvba | 61.018,62 EUR | 4005549571 | 5072500000 | Zitting 13 april 2023 Jaarnummer 91 |
Gruisweg - volledige heraanleg fietspad Deel district VHP Wegenbouw bvba | 138.839,70 EUR | 4005550672 | 5072500000 | Zitting 27 april 2023 Jaarnummer 95 |
Op 6 december 2018 (jaarnummer 345) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.
In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:
De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, § 3, artikel 256 en 264, tweede lid, en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.
Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd. Omwille van de cyberaanval was dit tijdelijk niet mogelijk.
Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode november 2022 tot en met april 2023.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 betreffende het statuut van de lokale mandataris bepaalt de grenzen waarbinnen het bedrag van het presentiegeld zich moet bevinden. Deze grenzen werden vastgelegd op minimaal 28,57 EUR en maximaal 124,98 EUR, niet-geïndexeerd. Gekoppeld aan de spilindex komen deze bedragen sinds 1 oktober 2018 neer op minimaal 48,77 EUR en maximaal 213,33 EUR.
De gemeenteraad besliste op 21 oktober 2019 (jaarnummer 607) het bedrag van de presentiegelden met ingang van 1 januari 2020 te verhogen naar 213,33 EUR.
De districtsraad besliste op 28 november 2019 (jaarnummer 80) om de presentiegelden te verhogen naar 213,33 EUR, alsook dat het bedrag van het presentiegeld nadien automatisch geïndexeerd wordt.
Op onderstaande data waren er indexaanpassingen waardoor de presentiegelden verhoogd werden:
Op 13 april 2023 (jaarnummer 85) keurde het districtscollege goed dat er 104 zitpenningen aan 245,05 EUR (= 25.485,20 EUR) uitbetaald werden.
Artikel 17 van het Decreet over het lokaal bestuur legt het principe vast dat de raadsleden een presentiegeld ontvangen op kosten van hun gemeente. Deze artikels zijn ook van toepassing op de districten (artikel 119 § 1 van het Decreet voor het lokaal bestuur), met dien verstande dat de districtsraad in de plaats treedt van de gemeenteraad.
Besluit van de Vlaamse regering over het statuut van de lokale mandataris, goedgekeurd op 6 juli 2018.
Het districtscollege bepaalt het aantal raden en het aantal commissiezittingen, evenwel rekening houdende met het minimum aantal raadszittingen van tien per jaar.
De zitpenningen voor de districtsraadsleden vallen ten laste van het district.
In het eerstekwartaal 2023 gaat het om 104 zitpenningen (104 x 245,05 EUR), voor een totaal bedrag van 25.485,20 EUR.
Op 1 januari 203 is het bedrag van de zitpenningen geïndexeerd van 245,05 EUR naar 249,95 EUR. Bijgevolg moet er voor het eerste kwartaal 2023 een bedrag van 509,60 EUR extra (104 x 4,90 EUR) aan zitpenningen uitbetaald worden.
De financiële gevolgen voor het eerste kwartaal 2023 kunnen verrekend worden op de doelstelling 2MER010403A00000. Hierop is een exploitatiebudget van 95.000,00 EUR voorzien in 2023.
Het districtscollege keurt de indexering van de presentiegelden voor de districtsraads- en commissiezittingen van het eerste kwartaal van 2023 voor 509,60 EUR en de uitbetaling ervan goed.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Presentiegelden district Merksem 1ste kwartaal 2023 - indexering | 509,60 EUR | budgetplaats: 5070100000 budgetpositie: 6200 functiegebied: 2MER010403A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090190 budgetperiode:2300 | uitbetaling via payroll |
Het districtsbestuur wenst zijn burgers periodiek te informeren en brengt hiervoor driemaandelijks de brochure MXM uit.
Er werden 5 bedrijven aangeschreven via het bestelportaal van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing voor het drukken van de zomereditie van de districtsbrochure MXM. In deze drukopdracht wordt in elk exemplaar een poster voorzien met het programma van het zomerpark van Jongerencentrum Bouckenborgh, alsook 5.000 lossen exemplaren van deze poster.
In toepassing van artikel 42, §1, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 140.000,00 euro (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met
de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de
bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 8 bepaalt
dat het districtscollege bevoegd is voor communicatie en promotie van
het lokale beleid.
Met de districtscollegebeslissing van 6 december 2018 (jaarnummer 345) werd de aanpassing van de principes budgethouderschap goedgekeurd.
Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17 december 2018 is van toepassing op deze gunning.
De offertevraag werd verzonden aan volgende bedrijven:
Vier aanbieders dienden een voorstel in:
De offerte van Drukkerij Durnam nv voor het uitvoeren van deze opdracht is de goedkoopste en bedraagt 7.969,00 euro exclusief btw.
Voldoende budget voor drukwerk binnen het district wordt voorzien op 2MER010402A00000/5073500000/6141/2300
Het districtscollege keurt de gunning goed voor het drukken van de zomereditie 2023 van de districtsbrochure MXM aan Drukkerij Durnam BVBA, Hooftvunderlei 14, 2100 Deurne, met ondernemingsnummer 0418 075 839 , tegen het inschrijvingsbedrag van 9.642,49 euro inclusief btw.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Drukkerij Durnam BVBA Hooftvunderlei 14 2100 Antwerpen 0418 075 839 BE92 2200 6090 5023 | 9.642,49 euro | budgetplaats: 5073500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2MER010402A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090190 budgetperiode: 2300 | 4005553203 |
Op 25 maart 2021 (jaarnummer 20) keurde de districtsraad het reglement 'Ondersteuning Merksemse projecten' goed.
Op 27 oktober 2022 (jaarnummer 75) keurde de districtsraad de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
FROS Multisport Vlaanderen vzw diende een aanvraag in voor ondersteuning op basis van het reglement 'Ondersteuning Merksemse projecten'.
Dossier | Naam project | Aanvrager | Datum project | Aanvraag |
173733 | Fros Biatlon Merksem | FROS Multisport Vlaanderen vzw | 14 mei 2023 | 1.500,00 EUR |
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal sportbeleid.
De gevraagde ondersteuning van FROS Multisport Vlaanderen vzw voldoet aan de voorwaarden van het reglement en wordt goedgekeurd.
De adviescommissie 'ambtelijke voorbereiding' adviseert onderstaande:
Naam | Korte omschrijving en advies ambtelijke voorbereiding | Voorgestelde ondersteuning |
Fros Biatlon Merksem | Fros Multisport Vlaanderen koos sinds 2018 om een uniek en toegankelijk sportverhaal neer te zetten: de Fros Biatlon, lopen gecombineerd met schieten. In samenwerking met lokale sportdiensten en sportclubs wensen zij de sportieve Vlaming deze fantastische combinatie van sporten te laten beleven. Sinds 2022 is Merksem opgenomen als één van de 4 manches binnen de Biatlon Series. Het unieke karakter van het Fort van Merksem, als voormalig militair bolwerk maakt dit sport -en recreatie domein bijzonder interessant als locatie voor de organisatie van een Biatlon.
De ambtelijke voorbereiding adviseert dit project positief. Het is een zeer uniek evenement dat nog maar enkele jaren bestaat en waarvan er jaarlijks maar 4 plaatsvinden in Vlaanderen. Er is een samenwerking met de verschillende verenigingen van het fort van Merksem. Het evenement is toegankelijk voor iedereen en ook specifiek voor de Merksemnaar. De inwoners van Merksem krijgen zelfs een korting op hun inschrijving waardoor de Merksemnaar wordt aangemoedigd om aan dit uniek evenement deel te nemen. | 1.500,00 EUR |
Het districtscollege keurt de toekenning en uitbetaling van volgende ondersteuning goed:
FROS Multisport Vlaanderen vzw | 1.500,00 EUR |
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Projectondersteuning: Fros Biatlon Merksem op 14/05/2023 Fros Multisport Vlaanderen VZW, Boomgaardstraat 22-35 te 2600 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0471187495IBAN rekening: BE31 6353 4242 0155 | 1.500,00 EUR | budgetplaats: 5076500000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2MER010301A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090909 budgetperiode: 2300 | 4505150541 |
Op 25 maart 2021 (jaarnummer 20) keurde de districtsraad het reglement 'Ondersteuning Merksemse projecten' goed.
Op 27 oktober 2022 (jaarnummer 75) keurde de districtsraad de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
OLSE Merksem Handbalclub vzw diende een aanvraag in voor ondersteuning op basis van het reglement 'Ondersteuning Merksemse projecten'.
Dossier | Naam project | Aanvrager | Datum project | Aanvraag |
175331 | Vlaamse Handbal Vereniging Jeugdfinales | OLSE Merksem Handbalclub vzw | 20 mei 2023 | 2.500,00 EUR |
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Binnengemeentelijke decentralisatie
In het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal sportbeleid.
De gevraagde ondersteuning van OLSE Merksem Handbalclub vzw voldoet aan de voorwaarden van het reglement en wordt goedgekeurd.
De adviescommissie 'ambtelijke voorbereiding' adviseert onderstaande:
Naam | Korte omschrijving en advies ambtelijke voorbereiding | Voorgestelde ondersteuning |
Vlaamse Handbal Vereniging Jeugdfinales |
Elk jaar worden de Vlaamse jeugdfinales van het handbal volgens een beurtrol per provincie georganiseerd door een club die zich kandidaat stelt en waarvan het bod aanvaard werd. Voor de eerste maal in de geschiedenis van het Vlaamse handbal is OLSE Merksem Handbalclub weerhouden om dit evenement te organiseren. Bij de Vlaamse handbalfinales nemen de beste ploegen per jeugdcategorie (jongens en meisjes) het tegen elkaar op om de kampioen van Vlaanderen aan te duiden. De ambtelijke voorbereiding adviseert dit project positief. De Vlaamse jeugdfinales zijn naast de Belgische jeugdfinales de belangrijkste finales voor de handbalploegen. Het is voor de eerste keer in de geschiedenis dat deze in Merksem zullen plaatsvinden. Het project is dus uitzonderlijk. Als district Merksem mogen we trots zijn dat deze traditieclub de nodige inzet toont om de top van het Vlaamse jeugdhandbal naar Merksem te brengen. Door gratis inkom te voorzien voor de Merksemse jeugd (tot 16 jaar), laten zij de Merksemse jeugd kennismaken met een sporttak die al een jarenlange traditie heeft in Merksem. De toegankelijkheid en laagdrempeligheid van het project wordt zo gegarandeerd. | 2.500,00 EUR |
Een aanvraagformulier dient minimum 6 weken voor aanvang ingestuurd te worden. Het aanvraagformulier voor het project 'Vlaamse Handbal Vereniging Jeugdfinales' van OLSE Merksem Handbalclub vzw werd te laat ingediend omdat de clubverantwoordelijke door een vergetelheid laat werd ingelicht over de toewijzing aan de sportclub voor het organiseren van dit project. De aanvrager vraagt een uitzondering aan het districtscollege, zie artikel 13 in het ondersteuningsreglement: ondersteuning Merksemse projecten goedgekeurd op de districtsraad van 25 maart 2021 (jaarnummer 20).
Het districtscollege staat de afwijking van de indieningsdatum voor het project 'Vlaamse Handbal Vereniging Jeugdfinales' van de vereniging OLSE Merksem Handbalclub vzw toe.
Het districtscollege keurt de toekenning en uitbetaling van volgende ondersteuning goed:
OLSE Merksem Handbalclub vzw | 2.500,00 EUR |
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
O.L.S.E. Merksem Handbalclub VZW BE62 9731 5663 8361 | 2.500,00 EUR | budgetplaats: 5076500000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2MER010301A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2ME090909 budgetperiode: 2300 | 4505150599 |
Op 27 oktober 2022 keurde de districtsraad aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 (jaarnummer 75) goed. Daarin werd aan Koninklijke Wielrijdersclub van Merksem vzw, Monnikenhofstraat 6, 2040 Antwerpen 0460.709.715 een nominatieve ondersteuning toegekend van 5.000,00 EUR voor de organisatie van de Stroboerenmarkt.
Op 3 april 2023 heeft Koninklijke Wielrijdersclub van Merksem vzw aan district Merksem laten weten dat ze zich terugtrekken als organisator van de Stroboerenmarkt.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Artikel 249 in samenlezing met artikel 143 van het Decreet Lokaal bestuur bepalen dat de districtsraad bevoegd is voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
In onderling overleg werd afgesproken dat vzw ViZuWeel de organisatie van Stroboerenmarkt zal overnemen van Koninklijke wielrijdersclub van Merksem vzw. De Stroboerenmarkt wordt georganiseerd op zondag 27 augustus 2023. In dit kader dient de begunstigde van de ondersteuning van 5.000,00 EUR te wijzigen van Koninklijke wielrijdersclub van Merksem vzw naar vzw ViZuWeel.
Het districtscollege zal hierna de aanwendingsvoorwaarden voor de ondersteuning vastleggen in een afsprakennota, die aan de ontvanger ter kennisgeving wordt voorgelegd. Daarin worden bepalingen opgenomen over, onder meer het bedrag van de ondersteuning en de aanwendingsmodaliteiten ervan, de inhoud, uitvoering en verantwoording van het project dat door de ontvanger zal worden uitgevoerd.
Er werd voldoende krediet voorzien op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2300/5075500000/6496800/2MER010203A00000/2ME090190.
De districtsraad keurt de wijziging van de nominatieve toekenning voor een bedrag van 5.000,00 euro aan vzw ViZuWeel, Jan Moorkensstraat 8 2600 Berchem, 0660.591.873 voor de organisatie van de Stroboerenmarkt goed.
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokale cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is in de bestuursorganen van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem vertegenwoordigd. Bij gemeenteraadsbesluit van 30 mei 2022 (jaarnummer 305) werd mevrouw Dominique Kums aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Op 28 januari 2019 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 voor de stad Antwerpen goed. Dit staat in het teken van de grote verbinding, niet enkel op vlak van mobiliteit, maar ook in de geesten. Centraal staat het sterker, veiliger en warmer maken van onze stadsgemeenschap. Ook bij lokaal cultuurbeleid staat deze legislatuur in het teken van verbinding met het schrijven van dit masterplan Culturele Ontmoeting.
Cultuurcoördinatoren gaven in verkennende gesprekken aan dat er nood is aan samenwerking over districtsgrenzen heen en aan een geactualiseerde visie op lokaal cultuurbeleid. Deze nood ontstond uit het wegvallen van de sturing en controle door de Vlaamse Overheid in 2016 (wijzigingen in het Decreet Lokaal Cultuurbeleid), de opdeling van bevoegdheden over stad en districten en gedeelde maatschappelijke en organisatorische uitdagingen. Het masterplan is het resultaat van een traject waarin de cultuurcoördinatoren samen consensus hebben gezocht naar wat de lokale cultuurwerkingen van de verschillende districten verbindt, welke gemeenschappelijke waarden ze willen hanteren en welke strategische doelen ze willen delen. Ze zijn hierover in dialoog gegaan met interne en externe stakeholders, waaronder de cultuurschepenen, bestuurscoördinatoren van de districten, de raden van bestuur van de vzw’s lokaal cultuurbeleid, medewerkers lokaal cultuurbeleid en cultuurantennes.
Met het bericht van 8 mei 2023 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem dat op 14 juni 2023 een algemene vergadering zal plaatsvinden met volgende agendapunten:
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 949) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 264) werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de vzw lokaal Cultuurbeleid district Merksem en de wijziging van artikel 44 in de statuten goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde vervolgens op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en op 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 20 december 2021 (jaarnummer 749) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2025 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 246 § 4 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Het masterplan Culturele Ontmoeting omvat een gedeeld strategisch kader (missie, visie, waarden en krachtlijnen) en daarnaast een keuzemenu aan operationele doelstellingen waar districten al dan niet op kunnen inzetten op basis van hun context, eigenheid en prioriteiten.
Het vormt het fundament voor de gewijzigde statuten voor de vzw’s Lokaal Cultuur- en Vrijetijdsbeleid en de samenwerkingsovereenkomsten tussen stad en vzw’s Lokaal Cultuur- en Vrijetijdsbeleid. De krachtlijnen en operationele doelstellingen vormen de kapstok voor de jaarlijkse actieplannen lokaal cultuurbeleid. Dit zal de opportuniteiten voor districtsoverschrijdende samenwerkingen helder in kaart brengen. Het strategische en operationeel kader zal de basis vormen voor de transformatie naar een organisatievorm die de samenwerking tussen districten en de stad kan inbedden, meer specifiek een netwerkorganisatie.
Het masterplan Culturele Ontmoeting heeft als doel de slagkracht van het lokaal cultuurbeleid in elk district te verhogen. Het masterplan biedt een gemeenschappelijke taal en kader. Dit om enerzijds de uitvoering van de bevoegdheden van districten (zie ook college besluit binnengemeentelijke decentralisatie van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463)), met name programmatie en communicatie, en de bevoegdheden van de stad, met name personeel en patrimonium op elkaar af te stemmen. Anderzijds ondersteunt dit gedeeld beleidskader de districten om met elkaar samen te werken op strategische, tactisch en operationeel niveau. Dit masterplan nodigt uit om samen te werken en af te stemmen met andere districten en de stad.
Dit doet het tegelijkertijd met respect voor de gedecentraliseerde bevoegdheden en eigenheid van de (lokale) cultuurwerkingen en met behoud van het BIB-plan 2020-2025 (collegebesluit van 9 oktober 2020, jaarnummer 8347). Het strategisch kader heeft een tijdshorizon tot 2035 en is afgetoetst aan verschillende toekomstscenario’s. Hiermee ligt er dus ook een toekomstvisie voor de volgende bestuursperiodes.
De Cultuurraad Merksem gaf op 29 april 2023 samengevat volgend advies:
Het Masterplan werd goed onthaald door de cultuurraad Merksem en wordt dus positief geadviseerd. Er is wel duidelijk een “déjà vu” gevoel. Voornaamste punt is dat de eigenheid van elk district behouden kan worden ondanks dat het plan samenwerking tussen de districten absoluut propagandeert.
Er zijn toch drie zaken die ontbreken:
De districtsraad keurt goed om aan het College van burgemeester en schepenen het advies te geven het Masterplan lokaal Cultuurbeleid goed te keuren.
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem van 14 juni 2023:
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem alle punten van de agenda goed te keuren.
Op 27 oktober 2022 keurde de districtsraad aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 (jaarnummer 75) goed. Daarin werd aan Koninklijke Wielrijdersclub van Merksem vzw Monnikenhofstraat 6, 2040 Antwerpen, 0460.709.715 een nominatieve ondersteuning toegekend van 55.000,00 EUR voor de organisatie van de wielerwedstrijd Schaal Sels Merksem en de Stroboerenmarkt. In deze aanpassing werd aan Koers GPSG vzw een nominatieve ondersteuning toegekend van 7.000,00 EUR voor de organisatie van de dames wielerwedstrijd MerXem Classic.
Op 4 maart 2022 heeft Koers GPSG vzw aan Belgian cycling - UCI officieel laten weten dat ze zich wegens organisatorische redenen terugtrekken als organisator van de dames wielerwedstrijd MerXem Classic.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595}.
Artikel 249 in samenlezing met artikel 143 van het Decreet Lokaal bestuur bepalen dat de districtsraad bevoegd is voor het vaststellen van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
In onderling overleg werd afgesproken dat Koninklijke wielrijdersclub van Merksem vzw de organisatie van MerXem Classic zal overnemen van Koers GPSG vzw. Deze dames wielerwedstrijd zal samen met Schaal Sels georganiseerd worden in het district Merksem op zondag 27 augustus 2023.
In dit kader dient de begunstigde van de ondersteuning van 7.000,00 EUR te wijzigen van Koers GPSG vzw naar Koninklijke wielrijdersclub van Merksem vzw.
Het districtscollege zal hierna de aanwendingsvoorwaarden voor de ondersteuning vastleggen in een afsprakennota, die aan de ontvanger ter kennisgeving wordt voorgelegd. Daarin worden bepalingen opgenomen over, onder meer het bedrag van de ondersteuning en de aanwendingsmodaliteiten ervan, de inhoud, uitvoering en verantwoording van het project dat door de ontvanger zal worden uitgevoerd.
Er werd voldoende krediet voorzien op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2300/5074500000/6496800/2MER010304A00000/2ME090719.
De districtsraad keurt de wijziging van de nominatieve toekenning voor een bedrag van 7.000,00 euro aan Koninklijke wielrijdersclub van Merksem vzw, Monnikenhofstraat 6, 2040 Antwerpen, 0460.709.715 voor de organisatie van de dames wielerwedstrijd MerXem Classic, goed.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Adelaarstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 29 oktober 2021 (jaarnummer 8735).
De Lebaudystraat in het district Merksem:
Op 27 maart 2023 werd een aanvraag ingediend om twee voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap te verwijderen.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lebaudystraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door het college op 29 april 2022 (jaarnummer 3485).
Omwille van herhaaldelijk parkeren tussen de inrit naar de parking van Albert Heijn en de laad- en loskade van Albert Heijn wordt er een verdrijvingsvlak aangebracht tussen de twee inritten. Als hier een wagen geparkeerd staat, wordt de draaicirkel voor vrachtwagens beperkt waardoor indraaien voor laden en lossen moeilijk wordt. Ook wordt het zicht op aankomend verkeer belemmerd voor klanten die de parking willen verlaten.
De huidige laad- en loszone die wordt gebruikt voor Lidl zal ingekort worden tot tegenover huisnummer 63.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt af met één plaats van maandag tot en met zaterdag van 11.00u tot 7.00u en op zondag.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Sint-Bartholomeusstraat in district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement dat goedgekeurd werd door het college op 10 februari 2023 (jaarnummer 823).
De Terlindenhofstraat in het district Merksem:
Het aanvullend verkeersreglement wordt aangepast aan de huidige situatie in de straat.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. De verdrijvingsvlakken worden aangebracht ter hoogte van het kruispunt waarop niet geparkeerd mag worden volgens de wegcode.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Terlindenhofstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 18 november 2022 (jaarnummer 9277).
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 10 februari 2023 (jaarnummer 818) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Merksem goed..
Het college keurde in zitting van 31 maart 2023 (jaarnummer 2073) de proefopstelling 'Publieke laadpalen. Nieuwe locaties' voor het district Merksem goed.
Via www.antwerpenlaadt.be werden er diverse nieuwe aanvragen voor de plaatsing van publieke laadpalen ingediend. Deze locaties worden via een proefopstelling ingericht en in een latere fase gereglementeerd in een aanvullend verkeersreglement.
MPA AG legt nu een nieuwe locatie ter advies voor.
Nieuwe locaties
MPA AG heeft de nieuwe aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stelt voor een publieke laadpaal te plaatsen op de volgende locatie:
District Merksem
De laadpaal wordt door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
Het districtscollege geeft gunstig advies over de proefopstelling nieuwe locatie 'publieke laadpalen' in het district Merksem. Het betreft de locatie Erwtebloemstraat 1.