Terug
Gepubliceerd op 27/11/2023

2023_MOT_00087 - Voorstel tot motie van raadslid Sander Rottiers: Evaluatie logistieke ondersteuning evenementen

districtsraad Merksem
do 26/10/2023 - 20:00 raadzaal
Niet goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Peter Platteau, districtsraadslid; Richard Nana Amoako, districtsraadslid; Rita Delvaen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Dominique Kums, districtsschepen; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Sofie Berteloot, adjunct-districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2023_MOT_00087 - Voorstel tot motie van raadslid Sander Rottiers: Evaluatie logistieke ondersteuning evenementen 2023_MOT_00087 - Voorstel tot motie van raadslid Sander Rottiers: Evaluatie logistieke ondersteuning evenementen

Motivering

Indiener(s)

Sander Rottiers

Gericht aan

Dominique Kums

Tijdstip van indienen

za 21/10/2023 - 23:58

Toelichting

Sinds 1 april 2023 ging er een nieuw retributiereglement in voegen omtrent de logistieke ondersteuning van evenementen in onze stad. De grootste en opvallendste wijziging was die van het invoeren van transportkosten voor het laten leveren van uitleenmateriaal zoals banken, muziekinstallaties, licht, nadars,.. Een wijziging die wel een grote impact heeft, voornamelijk op evenementen van kleine verenigingen. Zo moet er voortaan een bedrag van €242 betaald worden per type materiaal dat geleverd wordt. Voor sommige categorieën van organisatoren en verenigingen binnen het evenementenkader is er een voordeliger tarief uitgewerkt van zo'n €60,50 per type materiaal. Materiaal ontlenen en ophalen bij de stadsdiensten is wel nog steeds gratis. Echter is het merendeel van het aanbod van de uitleendienst niet geschikt voor het vervoeren in een gewone personenwagen of  bestelwagen, hierdoor worden verenigingen toch verplicht beroep te doen op de betaalde levering door de stadsdienst. 

De invoering van deze transportkosten gebeurde zonder enige inspraak van de ontleners, voornamelijk de lokale verenigen. Zo werd bv. de verschillende jeugdraden niet bevraagd en vielen zij ook uit de lucht bij bekendmaking van dit nieuwe retributiereglement. Ontleners uit het verleden, verenigingen, adviesraden,... kregen dus niet de kans om vanuit het perspectief aanbevelingen te doen rond deze besluitvorming. Hierdoor konden zij geen alternatieve tarieven aanbevelen of de feedback kunnen geven dat het grootste deel van het materiaal dat ze voornamelijk ontlenen aangepast vervoer vereisen en dat bij de aankoop van nieuwe materialen hier aandacht aan besteed moet worden om het zelf vervoeren ook meer mogelijk te maken. Ook de regel dat er per type materiaal betaald moet worden, had met enige inspraak ook anders vorm gegeven kunnen worden. In plaats van puur te rekenen op het type materiaal, had men ook kunnen kiezen om enkel een extra kost te verrekenen als er een medewerker van de stadsdiensten op het terrein een aansluiting (bv. op het water- of elektriciteitsnet) moet voorzien. 

Vermits dit retributiereglement nu al 6 maanden van kracht is en dat verenigingen nu met het plannen van nieuwe evenementen voor dit werkjaar ook de gevolgen van dit nieuwe reglement ondervinden is het wel eens tijd om het te gaan evalueren. Daar waar bij het invoeren van het reglement verenigingen en adviesraden geen inspraak kregen, kan men dit nu wel gaan rechtzetten door hen op te nemen in een evaluatie.

Met ons district willen we onze verenigingen zoveel mogelijk ondersteunen en hen aanmoedigen om ons district bruisend te houden door het organiseren van allerhande activiteiten en daarom vraagt de districtsraad aan het college van burgemeester en schepenen van de Stad Antwerpen:

- Een grondige evaluatie van het 'Retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2023-2025' waarbij de verschillende ontleners en de verschillende adviesraden uit de districten betrokken worden. 

Bespreking

Antwoord

De districtsraad keurt bij monde van fractie voorzitters het voorstel tot motie niet goed met 15 stemmen tegen, 3 stemmen voor en 3 stemmen onthouding.

Tegen: fractie N-VA, Vooruit en CD&V
Voor: fractie Groen en open Vld
onthouding: fractie Vlaams Belang

Het volledig debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.

ma 13/11/2023 - 11:09