Terug
Gepubliceerd op 21/12/2022

2022_CBS_09840 - Omgevingsvergunning - OMV_2022105154. Lange Lobroekstraat ZN en Ceulemansstraat ZN te 2060 Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
di 13/12/2022 - 15:30 Extra digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09840 - Omgevingsvergunning - OMV_2022105154. Lange Lobroekstraat ZN en Ceulemansstraat ZN te 2060 Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_09840 - Omgevingsvergunning - OMV_2022105154. Lange Lobroekstraat ZN en Ceulemansstraat ZN te 2060 Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer OMV_2022105154
Gegevens van de aanvragerUrban Living Project Management met als adres Michel De Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen
Eigenaars

AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA

met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen, NV AXIMA REFRIGERATION met als adres Slachthuislaan 23 te 2060 Antwerpen, OPDRAVER FLUVIUS Antwerpen met als adres Antwerpsesteenweg 260 te 2660 Hoboken (Antwerpen) en URBAN LIVING PROJECT MANAGEMENT met als adres Michel De Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen


Ligging van het project

Lange Lobroekstraat ZN en Ceulemansstraat ZN te 2060

Antwerpen

Kadastrale gegevens afdeling 5 sectie E nrs. 349K8, 384D7, 384P7, afdeling 7 sectie G nrs. 333E3 en 333F3
Vergunningsplichten

Verkavelen van gronden, Stedenbouwkundige

handelingen

Voorwerp van de aanvraag verkavelen van een terrein in 1 lot voor meergezinswoningen, 1 lot voor publiek domein, slopen bestaande bebouwing en rooien van bomen (Slachthuissite fase 2)

Omschrijving aanvraag

 

Relevante voorgeschiedenis

-            10/12/2020: projectvergadering (2020556) voor het oprichten van een ondergrondse parking, van ééngezinswoningen en appartementen;

-            19/03/2020: verkavelingsvergunning (OMV_2019088527) voor het verkavelen van een terrein in 1 lot voor meergezinswoningen en 1 lot voor publiek domein;

-            19/11/1990: stedenbouwkundige vergunning (86#900831) voor het bouwen van een industriegebouw voor vleesbewerking (Lange Lobroekstraat 120);

-            12/11//976: stedenbouwkundige vergunning (18#58398) voor het verbouwen van een pand aan de Slachthuislaan.

Vergunde/vergund geachte toestand

-            hallen van het thans gesloten slachthuis;

-            rond het oude slachthuis bedrijfsgebouwen van aan het slachthuis verwante bedrijven.


Huidige toestand

-            grotendeels verhard terrein met centraal het thans gesloten slachthuis;

-            rond het oude slachthuis bedrijfsgebouwen van aan het slachthuis verwante bedrijven;

-            hoogspanningscabine in de Ceulemansstraat;

-            enkele bomen.

Gewenste toestand

-            verkaveling met 1 groot lot (lot 1) voor woningbouw en aan het wonen verwante activiteiten en voorzieningen met fietsenstallingen en/of tuinen;

-            het stuk grond (lot 2) tussen de eigenlijk bouwkavel (lot 1) en de huidige Lange Lobroekstraat wordt voorzien voor publiek domein, wegenis, infrastructuur voor openbaar vervoer, langzaam verkeersvoorzieningen en groene en/of verharde verblijfsruimte in open lucht.

 

Inhoud van de aanvraag

-            vellen van bomen;

-            slopen van bestaande constructies;

-            aanleggen van een tijdelijke groenzone;

-            verdelen van een terrein in 2 loten:

o   lot 1: lot bestemd voor woningbouw en aan het wonen verwante activiteiten en voorzieningen;


o   lot 2: bestemd voor ontsluiting en/of publiek domein.

Argumentatie

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies ontvangen
Advies
AQUAFIN NV
31 augustus 2022
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag
 
Brandweerzone Antwerpen- Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA
31 augustus 2022
6 oktober 2022
Voorwaardelijk gunstig
Fluvius System Operator/ Fluvius
31 augustus 2022
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag
 
INFRABEL/ Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant
31 augustus 2022
26 september 2022
Geen bezwaar
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie
31 augustus 2022
6 september 2022
Geen bezwaar
PROXIMUS/
Proximus
31 augustus 2022
6 september 2022
Voorwaardelijk gunstig
TELENET/
Omgevingsloket Telenet
31 augustus 2022
1 september 2022
Geen advies
Water-link
31 augustus 2022
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag
 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen
31 augustus 2022
19 oktober 2022
Ondernemen en
31 augustus 2022
8 september 2022


Stadsmarketing/ Business en Innovatie
 
 
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering
31 augustus 2022
29 september 2022
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen
31 augustus 2022
7 oktober 2022
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten
31 augustus 2022
19 oktober 2022
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Ruimtebeheer
31 augustus 2022
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit
31 augustus 2022
13 september 2022
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ grond- en pandendecreet
31 augustus 2022
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ SOK
31 augustus 2022
16 september 2022
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu
31 augustus 2022
5 september 2022
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie
31 augustus 2022
29 september 2022
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg
31 augustus 2022
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag
Stadsontwikkeling/ Team Stadsbouwmeester/ Integrale Kwaliteitskamer
31 augustus 2022
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag
Straatnamencommissie
31 augustus 2022
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Slachthuissite, goedgekeurd op 25 februari 2019. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 6. zone voor wonen (wo2) - marbaixwijk, artikel

1. zone voor centrumfuncties (ce1), artikel 2. zone voor centrumfuncties (ce2), artikel 3. zone


voor centrumfuncties (ce3), artikel 12. zone voor groen (gr2) - hallenplein, artikel 13. zone voor groen (gr3) - hallentuin en artikel 10. zone voor publiek domein (pu).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van

3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van

3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 16 Stedelijk slachthuis en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2001. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: woonzone.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

o  artikel 6.1 Bestemming:

afwijking op het verbod op reca voor de gebouwen op de kop van de Ceulemansstraat en Lange Lobroekstraat;

o  artikel 6.2.2.1 Inplanting en afmeting:

afwijking op de verplichting om te bouwen op de voorbouwlijn;

o  artikel 6.2.2.2 Types en afmetingen van gebouwen:

afwijking op de beperking van het aantal bouwlagen (gebouwen bestaan uit maximaal 3 bouwlagen) voor de bebouwing op de noordelijke kop en op de zuidelijke kop.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-            Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).

(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater) De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-            Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-            Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-            Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale wetgeving

-            MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de


toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Conform de plan-MER die werd opgemaakt voor het volledige project, worden ten aanzien van de waterhuishouding geen aanzienlijke effecten verwacht indien:

o  op projectniveau gelet wordt op de grondwaterstromingen t.h.v. de ondergrondse parkings;

o  de zuiveringscapaciteit van RWZI Deurne afgestemd is/wordt op dit grootschalig woonproject;

o  bij eventuele bemalingen, de verspreiding van bodem- en grondwaterverontreinigingen en verzilting vermeden wordt.

-            Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.2 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.

Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 6 december 2020. De nota bevat voorwaarden, die moeten opgelegd worden in de vergunning.

 

Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een bescheiden woonaanbod Een bescheiden last van 20% is van toepassing. De bouwheer toont aan dat hij daaraan voldoet.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Context

De aanvraag kadert in de herontwikkeling van de Slachthuissite tot een kwalitatieve woonomgeving waarvoor een masterplan en RUP werden opgesteld. De aanvraag wenst bouwveld 104 uit het RUP Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok af te splitsen van de rest van de bestaande site in functie van verkoop van de beoogde wooneenheden. De aanvraag betreft bijgevolg een administratieve verkaveling.

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemmingsvoorschriften van lot 1 van de verkaveling zijn overgenomen uit de overeenkomstige voorschriften van artikel 6 ‘Zone voor Wonen (Wo2): Marbaixwijk’ van het RUP Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok. Enkel voor de bebouwing op de kop van de Ceulemansstraat en de Lange Lobroekstraat wordt bijkomend de mogelijkheid tot een invulling met reca geboden. Een invulling met reca is evenwel in strijd met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok.

 

Er werd een projectvergadering georganiseerd om te onderzoeken of een invulling van de gelijkvloerse laag voor de bebouwing op de kop van de Ceulemansstraat en de Lange Lobroekstraat als handelingen van algemeen belang met een beperkt ruimtelijke impact kunnen beschouwd worden. Er werd geoordeeld in de projectvergadering dat de percelen van het project deel uitmaken van een brownfieldconvenant en dus in aanmerking komen als handelingen van algemeen belang waardoor is voldaan aan de vereiste uit artikel 4.4.7§2


VCRO. Er werd tevens geoordeeld dat een recafunctie evenveel kwaliteiten kan bieden om de publieke ruimte te activeren zonder noemenswaardige hinder te veroorzaken dan de andere toegelaten functies. Als voorwaarde werd gesteld dat reca in oppervlakte beperkt moet blijven. De maximale brutovloeroppervlakte voor reca bedraagt 150m² en wordt als beperkt beoordeeld.

 

Lot 2 zal opgenomen worden in de heraanleg van het openbaar domein.

 

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet in de sloop van enkele leegstaande bedrijfsgebouwen, het opbreken van verharding en ondergrondse constructies en het vellen van bomen. Deze ingrepen kaderen in de het bouwrijp en toegankelijk maken van de percelen die deel uit maken van voorliggende verkavelingsaanvraag voor bouwveld 104 van het RUP Slachthuissite-Noordschippersdok- Lobroekdok. Na de sloop zullen al visuele relaties tot stand komen waar in de toekomst nieuwe straten of verbindingen zullen aangelegd worden. De sloop initieert nu reeds de beoogde afwerking van de Marbaixwijk en doorbreekt de ingesloten ligging van de bestaande Marbaixwijk. De sloop wordt gunstig geadviseerd.

Ter hoogte van de Ceulemansstraat bevindt zich een actieve hoogspanningscabine waarop een deel van de wijk is aangesloten. De netbeheerder Fluvius is eigenaar van het gebouw maar er is een overeenkomst tot verkoop afgesloten met de aanvrager van de verkavelingsaanvraag. In het toekomstig project binnen de verkavelingsaanvraag zal een nieuwe ruimte ter beschikking gesteld worden aan Fluvius. De afbraak van de hoogspanningscabine zal gefaseerd uitgevoerd worden waarbij de werking van de bestaande cabine gegarandeerd zal blijven tot een nieuwe cabine in gebruik is genomen. Om dit engagement te onderstrepen zal dit als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.

 

De aanvraag voorziet in een verkavelingsplan met twee loten. Lot 1 is bedoeld voor een woonproject waarbij grondgebonden woningen centraal op het lot kunnen opgericht worden en op de hoeken appartementen. De eengezinswoningen worden ingeplant in een begijnhofstructuur.

 

Lot 1 grenst aan de bestaande Ceulemansstraat en Lange Lobroekstraat, aan de toekomstige verlenging van de Eendrachtstraat en toekomstige Halletuin en -plein. Het definitief ontwerp van het openbaar domein op en rond de slachthuissite werd in juni 2022 door het College goedgekeurd. Een vergunningsaanvraag voor de eerste fase is in voorbereiding. In afwachting van de vergunning en de aanleg van het openbaar domein dat lot 1 van de verkaveling alzijdig zal ontsluiten, geldt de bestaande verharding aanliggend bij dit lot 1 als private toegangsweg tot de westelijke en noordelijke randen. De aanvrager van voorliggende verkavelingsaanvraag en tevens grondeigenaar van dit perceel, engageert zich om deze private toegangsweg te garanderen. Na het verkrijgen van de verkavelingsvergunning zal dit engagement worden omgezet in een notarieel recht van doorgang tot de realisatie van de vervangende wegenis. Op dit engagement maakt het Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen volgende bedenking in hun advies:

“De aanvrager heeft volgens ons niet de nodige zakelijke rechten om het toegangspad aan te leggen, welke wordt voorzien op grond van de stad Antwerpen. De aanvrager dient contact op te nemen met de stad Antwerpen om deze zakelijke rechten te onderhandelen.”


Het advies wordt bijgetreden en moet als voorwaarde aan de verkavelingsvergunning worden gekoppeld.

 

De Marbaixwijk bestaat uit gepercelleerde bouwblokken. De beoogde ontwikkeling in de verkavelingsaanvraag zal het bouwblok aan de Ceulemansstraat verder afwerken met een gelijkaardige korrel en tegelijkertijd een graduele overgang aftasten met de grootschalige hallen. Er wordt niet geopteerd voor een volledige gesloten bouwblok. De toekomstige ontwikkeling behoud doorzichten voor de bestaande woningen langs de Ceulemansstraat naar het nieuwe openbaar domein van de Halletuin en -plein. Er blijft een fysieke grens tussen lot 1 en het toekomstige publiek domein maar er worden meerdere zichten en oriëntaties gecreëerd dan oorspronkelijk beoogd in het RUP. Dit leidt tot een aangenamer woonklimaat voor zowel de nieuwe woningen als de bestaande woningen aan de Ceulemansstraat. Deze keuze is een afwijking van de inrichtingsvoorschriften van artikel 6 ‘Zone voor Wonen (Wo2):

Marbaixwijk’ van het RUP Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok De afwijking werd besproken in de projectvergadering en gunstig beoordeeld.

 

De beoogde ontwikkeling in de verkavelingsaanvraag bevat een extra bouwlaag ten opzichte van de inrichtingsvoorschriften van artikel 6 ‘Zone voor Wonen (Wo2): Marbaixwijk’ van het RUP Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok in het noordelijke deel van het lot 1.

Deze afwijking wordt gemotiveerd vanuit een betere afstemming met de toekomstige bebouwing in bouwveld 105 (7 bouwlagen) en de bestaande bebouwing in de Ceulemansstraat. De achterliggende panden ondervinden geen licht-, zicht- en privacyhinder door de bijkomende bouwlaag. De afwijking heeft bijgevolg een beperkte ruimtelijke impact en werd in de projectvergadering gunstig beoordeeld. Ook de mezzaninelaag in het zuidelijk bouwblok levert een meerwaarde voor het bouwblok in zijn geheel. Op deze manier wordt het dakenlandschap geactiveerd en kunnen ruimere familieappartementen gerealiseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De verkavelingsvoorschriften doen geen specifieke uitspraken over vormgeving en materiaalgebruik. Conform het RUP werd aan de aanvraag een inrichtingsstudie toegevoegd waarin het beoogde ontwerp voor bouwveld 104 wordt toegelicht. Dit ontwerp zal echter pas bij een omgevingsvergunningaanvraag voor het bouwproject verder beoordeeld worden op de visueel-vormelijke inpassing in de omgeving.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het betreft een verkavelingsvergunning omtrent een gebied gelegen buiten een vastgestelde archeologische zone, gelegen binnen een woon- en recreatiegebied. Het projectgebied is groter dan 3000 m² (ca. 4 566 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 was hiervoor een archeologienota verplicht.

 

De archeologienota werd opgesteld door BAAC en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 06/12/2020. Het programma van maatregelen schreef hierna een landschappelijk booronderzoek, eventueel gevolgd door een proefsleuvenonderzoek, voor (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/16737). Het uitgesteld vooronderzoek (nl. de landschappelijke boringen) werd uitgevoerd door BAAC en in een nota gerapporteerd. Het agentschap Onroerend Erfgoed heeft hiervan akte genomen op 11/03/2021 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/17763). Er werd geen programma van maatregelen opgesteld. Er dient m.a.w. niets verplicht uitgevoerd te worden.


Sinds 30/06/2021 is het gebied door het agentschap Onroerend Erfgoed gekarteerd als Gebied Geen Archeologie (GGA) en dient er voor het betrokken gebied geen verplichte archeologienota opgemaakt te worden in functie van de omgevingvergunningsaanvraag. Voor betreffende omgevingsvergunning wordt ook de sloop van 2 gebouwen aangevraagd. Deze worden echter niet vermeld in de archeologienota. Aangezien er voor het deelgebied sinds 30/06/2021 de opmaak van een archeologienota niet verplicht is, is deze vaststelling niet meer aan de orde.

 

Het projectgebied bevindt zich ter hoogte van een 16de-eeuws lusthof Scholiershof, later ook het domein Groot Looy Broeck genoemd. Het lusthof is in lichter laaien gezet door de Gelderse veldheer Van Rossum in 1542 toen hij Antwerpen aanviel, en staat afgebeeld op een schilderij van Constantijn Francken (geschilderd eind 17de eeuw). Hiervan worden mogelijk restanten ontgraven tijdens de werkzaamheden. Om deze reden worden extra voorwaarden opgesteld. Vondsten, sporen en muren, waarvan de bouwheer redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, dienen onder de vondstmeldingsplicht decretaal gemeld te worden. De dienst archeologie kan de waarde van deze vondsten steeds komen inschatten.

 

Hinderaspecten gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst milieuvergunningen. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies.

“Er zullen in het bouwproject volgend op de verkaveling verschillende bodemingrepen plaatsvinden: bodemingrepen voor de aanleg van nutsleidingen, ondergrondse parkeergarages, publiek toegankelijke doorsteken, funderingswerken en het optrekken van gebouwen (residentieel, commercieel, horeca). Ook het werfverkeer zal zijn invloed hebben op de ondergrond.

 

Sloop

Volgens de databank van OVAM is het projectgebied gelegen binnen een de contouren van een oriënterend bodemonderzoek met dossiernummer 4831. In de omgeving zijn ook meerdere OBO’s, BBO’s en BSP’s gesitueerd. Bijkomend ligt het projectgebied in een no-regret zone voor PFAS.

Bij de sloop van de gebouwen en nadien het eventuele grondverzet dient er dan ook rekening gehouden te worden met deze mogelijke verontreinigingen van de grond. Het is dan ook noodzakelijk dat er een plan wordt opgesteld met een erkend bodemsaneringsdeskundige en dat er advies ingewonnen wordt bij OVAM.

Bijkomend dient de uitvoerder van de sloopwerken de nodige maatregelen te nemen om stofemissies tijdens de afbraak zoveel mogelijk te beperken (Vlarem II hoofdstuk 6.12). De aanbevelingen en adviezen in de sloop- en asbestinventaris moeten gevolgd worden.

 

Bemaling

Voor de realisatie van de ondergrondse verdieping zal een bronbemaling noodzakelijk zijn. De aandacht van de initiatiefnemer wordt er best op gevestigd dat bemalingswerken, noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken, vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).

Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000 m³ op jaarbasis en een bemaling dieper dan 4 m–mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten. De inhoud van deze studie wordt bepaald door VMM (Richtlijnen bemalingen ter bescherming van het milieu 2019 - zie checklist 1 en 2).


De karakteristieken (doorlatendheid en dergelijke) van de ondergrond worden bij voorkeur bepaald door een pompproef.

De initiatiefnemer wordt gewezen op de verplichting volgens de bouwcode van stad Antwerpen om een retourbemaling uit te voeren (artikel 42). Enkel als dit niet kan, om technische redenen of omdat de kwaliteit van het grondwater dit niet toelaat, kan lozing op de riool worden overwogen.

In dat geval moet bij lozing van >10 m³/uur op de openbare riolering toelating van Aquafin verkregen worden.

De aandacht van de initiatiefnemer wordt er eveneens op gevestigd dat de opstart van de bemaling dient aangekondigd te worden bij aanvang. Deze aankondigingsplicht geldt ook voor die bemalingen waarvoor geen bemalingsstudie wordt gevraagd (dus als de bemaling lager is dan 30.000 m³ op jaarbasis en minder diep dan 4 m–mv).

Het is te raden de onderzoeken voor de bepaling van het bemalingsconcept zo snel mogelijk in de ontwikkeling van het bouwconcept te integreren. Dit om onverwachte kosten (waterzuivering, diepere wanden, peilgestuurde bemalingen,…) te vermijden.

Er is reeds geweten dat er hoogstwaarschijnlijk een verontreiniging van het grondwater met PFAS aanwezig zal zijn. Bij de exploitatie van de bemaling zal er dan ook mogelijks een waterzuivering noodzakelijk zijn.”

Het advies wordt bijgetreden en moet als voorwaarden aan de vergunning worden gekoppeld.

 

De voorwaarden uit het advies van Proximus worden integraal overgenomen als voorwaarde voor het verlenen van een vergunning.

 

Mobiliteitsimpact

De aanvraag betreft het verkavelen van een terrein in 1 lot voor meergezinswoningen, 1 lot voor publiek domein, slopen bestaande bebouwing en rooien van bomen (Slachthuissite fase 2)

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing.

Bij verdere ontwikkeling moeten de voorwaarden uit het RUP en de bouwcode gevolgd worden.

 

Advies aan het college

Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.  De werking van de bestaande hoogspanningscabine moet gegarandeerd blijven tot een nieuwe cabine in gebruik kan genomen worden.

2.  In afwachting van de realisatie van het openbaar domein, dient een private toegangsweg voorzien te worden waaraan een recht van doorgang wordt gekoppeld. De aanvrager dient hiervoor contact op te nemen met de stad Antwerpen om de zakelijke rechten te onderhandelen.

3.  De bouwheer nodigt de dienst archeologie uit voor een startvergadering waar het belang van de vondstmelding wordt geduid.

4.  De bouwheer meldt twee weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be).

5.  De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.

6.  De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, bijvoorbeeld hout, steen of verkleuringen in de grond, deze te


melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan de waarde steeds komen inschatten.

7.  De uitvoerder van de sloopwerken dient de nodige maatregelen te nemen om stofemissies tijdens de afbraak zoveel mogelijk te beperken (Vlarem II hoofdstuk 6.12). De aanbevelingen en adviezen in de sloop- en asbestinventaris moeten gevolgd worden.

8.  Er dient contact opgenomen te worden met een erkend bodemsaneringsdeskundige en advies ingewonnen te worden bij OVAM voor de start van de werken.

9.  Een omgevingsvergunning of -melding voor de bemaling wordt bekomen vóór de start van de werken.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 augustus 2022

Volledig- en ontvankelijk

31 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

9 september 2022

Einde openbaar onderzoek

8 oktober 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 december 2022

Verslag GOA

25 november 2022

naam GOA

Brenda Dierckx

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar- schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar- schriften

Petitie- lijsten

Digitale bezwaar- schriften

9 september 2022

8 oktober 2022

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

Bouwveld 103 en 105 ter beschikking stellen aan de buurtbewoners: Het bezwaarschrift is eerder een verzoek dat stelt dat er op korte termijn geen plannen zijn voor bouwveld 103 en 105 waardoor de grond mee aangelegd kan worden als zone Gr2 en Gr3 en ter beschikking kan gesteld worden aan de buurbewoners;

 

Beoordeling: Het bezwaarschrift is een verzoek en dient in overleg tussen de verzoeker en de ontwikkelaar verder uitgeklaard te worden. De vergunningverlenende overheid kan een gedeeld gebruik met de buurtbewoners niet opleggen in de voorwaarden. Bovendien kan de vergunningverlenende overheid niet inschatten welke implicaties dit zou hebben op de veiligheid in deze bouwvelden van zodra een vergunning is verleend voor het bouwproject in bouwveld 104 en de werken zullen starten. Het gedeelte van bouwveld 105 waar een gebouw wordt afgebroken zal sowieso groen aangelegd worden in afwachting van een verdere ontwikkeling.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

  • de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
  • het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De werking van de bestaande hoogspanningscabine moet gegarandeerd blijven tot een nieuwe cabine in gebruik kan genomen worden.
  2. In afwachting van de realisatie van het openbaar domein, dient een private toegangsweg voorzien te worden waaraan een recht van doorgang wordt gekoppeld. De aanvrager dient hiervoor contact op te nemen met de stad Antwerpen om de zakelijke rechten te onderhandelen.
  3. De bouwheer nodigt de dienst archeologie uit voor een startvergadering waar het belang van de vondstmelding wordt geduid.
  4. De bouwheer meldt twee weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be).
  1. De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
  1. De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, bijvoorbeeld hout, steen of verkleuringen in de grond, deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan de waarde steeds komen inschatten.
  2. De uitvoerder van de sloopwerken dient de nodige maatregelen te nemen om stofemissies tijdens de afbraak zoveel mogelijk te beperken (Vlarem II hoofdstuk 6.12). De aanbevelingen en adviezen in de sloop- en asbestinventaris moeten gevolgd worden.
  3. Er dient contact opgenomen te worden met een erkend bodemsaneringsdeskundige en advies ingewonnen te worden bij OVAM voor de start van de werken.
  4. Een omgevingsvergunning of -melding voor de bemaling wordt bekomen vóór de start van de werken.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.