Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer | OMV_2022105154 |
Gegevens van de aanvrager | Urban Living Project Management met als adres Michel De Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen |
Eigenaars | AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen, NV AXIMA REFRIGERATION met als adres Slachthuislaan 23 te 2060 Antwerpen, OPDRAVER FLUVIUS Antwerpen met als adres Antwerpsesteenweg 260 te 2660 Hoboken (Antwerpen) en URBAN LIVING PROJECT MANAGEMENT met als adres Michel De Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project | Lange Lobroekstraat ZN en Ceulemansstraat ZN te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens | afdeling 5 sectie E nrs. 349K8, 384D7, 384P7, afdeling 7 sectie G nrs. 333E3 en 333F3 |
Vergunningsplichten | Verkavelen van gronden, Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag | verkavelen van een terrein in 1 lot voor meergezinswoningen, 1 lot voor publiek domein, slopen bestaande bebouwing en rooien van bomen (Slachthuissite fase 2) |
Relevante voorgeschiedenis
- 10/12/2020: projectvergadering (2020556) voor het oprichten van een ondergrondse parking, van ééngezinswoningen en appartementen;
- 19/03/2020: verkavelingsvergunning (OMV_2019088527) voor het verkavelen van een terrein in 1 lot voor meergezinswoningen en 1 lot voor publiek domein;
- 19/11/1990: stedenbouwkundige vergunning (86#900831) voor het bouwen van een industriegebouw voor vleesbewerking (Lange Lobroekstraat 120);
- 12/11//976: stedenbouwkundige vergunning (18#58398) voor het verbouwen van een pand aan de Slachthuislaan.
Vergunde/vergund geachte toestand
- hallen van het thans gesloten slachthuis;
- rond het oude slachthuis bedrijfsgebouwen van aan het slachthuis verwante bedrijven.
Huidige toestand
- grotendeels verhard terrein met centraal het thans gesloten slachthuis;
- rond het oude slachthuis bedrijfsgebouwen van aan het slachthuis verwante bedrijven;
- hoogspanningscabine in de Ceulemansstraat;
- enkele bomen.
Gewenste toestand
- verkaveling met 1 groot lot (lot 1) voor woningbouw en aan het wonen verwante activiteiten en voorzieningen met fietsenstallingen en/of tuinen;
- het stuk grond (lot 2) tussen de eigenlijk bouwkavel (lot 1) en de huidige Lange Lobroekstraat wordt voorzien voor publiek domein, wegenis, infrastructuur voor openbaar vervoer, langzaam verkeersvoorzieningen en groene en/of verharde verblijfsruimte in open lucht.
Inhoud van de aanvraag
- vellen van bomen;
- slopen van bestaande constructies;
- aanleggen van een tijdelijke groenzone;
- verdelen van een terrein in 2 loten:
o lot 1: lot bestemd voor woningbouw en aan het wonen verwante activiteiten en voorzieningen;
o lot 2: bestemd voor ontsluiting en/of publiek domein.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum
advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
AQUAFIN NV |
31 augustus 2022 |
Geen advies ontvangen bij opmaak
van dit verslag |
|
Brandweerzone Antwerpen- Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA |
31 augustus 2022 |
6 oktober 2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius |
31 augustus 2022 |
Geen advies ontvangen bij opmaak
van dit verslag |
|
INFRABEL/ Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams
Brabant |
31 augustus 2022 |
26 september 2022 |
Geen bezwaar |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie |
31 augustus 2022 |
6 september 2022 |
Geen bezwaar |
PROXIMUS/ Proximus |
31 augustus 2022 |
6 september 2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
TELENET/ Omgevingsloket Telenet |
31 augustus 2022 |
1 september 2022 |
Geen advies |
Water-link |
31 augustus 2022 |
Geen advies ontvangen bij opmaak
van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies
gevraagd |
Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen |
31 augustus
2022 |
19 oktober 2022 |
Ondernemen en |
31 augustus
2022 |
8 september 2022 |
Stadsmarketing/ Business
en Innovatie |
|
|
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket
Thema Wonen - huisnummering |
31 augustus 2022 |
29 september 2022 |
Stadsbeheer/ Groen en
Begraafplaatsen |
31 augustus
2022 |
7 oktober 2022 |
Stadsbeheer/
Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten |
31 augustus
2022 |
19 oktober 2022 |
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Ruimtebeheer |
31 augustus
2022 |
Geen advies ontvangen bij opmaak
van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit |
31 augustus
2022 |
13 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/
Ruimtelijke Planning/
grond- en pandendecreet |
31 augustus
2022 |
Geen advies
ontvangen bij opmaak van
dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/
Ruimtelijke Planning/ SOK |
31 augustus
2022 |
16 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/
Vergunningen Milieu |
31 augustus
2022 |
5 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie |
31 augustus
2022 |
29 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg |
31 augustus
2022 |
Geen advies
ontvangen bij opmaak van
dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Team Stadsbouwmeester/
Integrale Kwaliteitskamer |
31 augustus 2022 |
Geen advies
ontvangen bij opmaak van
dit verslag |
Straatnamencommissie |
31 augustus
2022 |
Geen advies ontvangen bij opmaak
van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening
grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Slachthuissite,
goedgekeurd op 25 februari 2019. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende
zones: artikel 6. zone
voor wonen (wo2) - marbaixwijk, artikel
1. zone voor centrumfuncties (ce1), artikel 2. zone voor centrumfuncties (ce2), artikel 3. zone
voor
centrumfuncties (ce3), artikel 12. zone voor groen (gr2) - hallenplein, artikel
13. zone voor groen (gr3) - hallentuin en artikel 10. zone voor publiek domein (pu).
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van
3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De
woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze
taken van bedrijf om redenen van
goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten,
voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor
agrarische bedrijven. Deze bedrijven,
voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
(Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting
en toepassing van de ontwerpgewestplannen en
de gewestplannen).
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van
3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor
gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare
nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen
die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee
van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel
4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke
Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen
en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van
algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde
kunnen worden toegelaten, ongeacht
het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als
gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen
kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund
gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen
en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor
gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen
in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin
geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd
door de Raad van State beschouwd als
een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december
1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het
eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg
BPA nr. 16 Stedelijk slachthuis en
omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2001. Volgens
dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: woonzone.
(Gewestelijke
ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De
aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op
volgende punten:
o
artikel 6.1 Bestemming:
afwijking
op het verbod op reca voor de gebouwen op de kop van de Ceulemansstraat en Lange Lobroekstraat;
o
artikel 6.2.2.1
Inplanting en afmeting:
afwijking op
de verplichting om te bouwen
op de voorbouwlijn;
o
artikel 6.2.2.2
Types en afmetingen van gebouwen:
afwijking op de
beperking van het aantal bouwlagen (gebouwen bestaan uit maximaal 3 bouwlagen) voor de bebouwing op de noordelijke kop en op de zuidelijke kop.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
-
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5
juli 2013 houdende vaststelling van
een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen,
buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen
via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar
Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening
hemelwater) De verordening hemelwater is
niet van toepassing op de aanvraag.
-
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse
regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van
een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid
(verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening
toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten
> Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van
toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
-
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse
regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling
van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening
voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen
voor voetgangersverkeer.
(De verordening
voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar
Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening
wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
-
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige
verordening (verder genoemd bouwcode),
definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie
van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op
‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag
is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
-
MER-screening: de overheid die beslist
over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden
opgesteld. De betrokken overheid doet
dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag
of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de
datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken
van de aanvraag en zijn omgeving
besluit de
toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de
mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van
het decreet van 18 juli 2003 betreffende het
integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan
de zogenaamde watertoets.
Conform de plan-MER die werd opgemaakt voor het
volledige project, worden ten aanzien van de waterhuishouding geen aanzienlijke effecten
verwacht indien:
o op projectniveau gelet wordt op de
grondwaterstromingen t.h.v. de ondergrondse
parkings;
o de zuiveringscapaciteit van RWZI
Deurne afgestemd is/wordt op dit grootschalig
woonproject;
o bij eventuele bemalingen, de
verspreiding van bodem- en grondwaterverontreinigingen en verzilting vermeden
wordt.
-
Archeologienota: overeenkomstig artikel
5.4.2 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12
juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden
toegevoegd waarvan akte werd genomen.
Van de
archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 6 december 2020. De nota bevat
voorwaarden, die moeten opgelegd worden in de
vergunning.
Normen en
percentages betreffende de verwezenlijking van een bescheiden woonaanbod
Een bescheiden last van 20% is van
toepassing. De bouwheer toont aan dat hij daaraan voldoet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van
het aangevraagde met de omgeving en de goede
ruimtelijke ordening
Context
De aanvraag kadert
in de herontwikkeling van de Slachthuissite tot een kwalitatieve woonomgeving waarvoor een masterplan en
RUP werden opgesteld. De aanvraag wenst bouwveld
104 uit het RUP Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok af te splitsen van de rest van de bestaande site in functie
van verkoop van de beoogde wooneenheden. De aanvraag betreft bijgevolg een administratieve verkaveling.
Functionele inpasbaarheid
De
bestemmingsvoorschriften van lot 1 van de verkaveling zijn overgenomen uit de overeenkomstige voorschriften van artikel
6 ‘Zone voor Wonen (Wo2): Marbaixwijk’ van het
RUP Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok. Enkel voor de bebouwing op de
kop van de Ceulemansstraat en de
Lange Lobroekstraat wordt bijkomend de mogelijkheid tot een invulling met reca geboden. Een invulling
met reca is evenwel in strijd met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok.
Er werd een
projectvergadering georganiseerd om te onderzoeken of een invulling van de gelijkvloerse laag voor de bebouwing op de
kop van de Ceulemansstraat en de Lange Lobroekstraat
als handelingen van algemeen belang met een beperkt ruimtelijke impact kunnen beschouwd worden. Er werd
geoordeeld in de projectvergadering dat de percelen van het project deel uitmaken van een brownfieldconvenant en dus
in aanmerking komen als handelingen van algemeen
belang waardoor is voldaan aan de vereiste uit artikel 4.4.7§2
VCRO. Er werd
tevens geoordeeld dat een recafunctie evenveel kwaliteiten kan bieden om de publieke ruimte te activeren zonder
noemenswaardige hinder te veroorzaken dan de andere toegelaten functies. Als voorwaarde werd gesteld dat reca
in oppervlakte beperkt moet blijven.
De maximale brutovloeroppervlakte voor reca bedraagt 150m² en wordt als beperkt beoordeeld.
Lot 2 zal opgenomen worden in de heraanleg van het openbaar
domein.
De aanvraag is
functioneel inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag
voorziet in de sloop van enkele leegstaande bedrijfsgebouwen, het opbreken van verharding en ondergrondse constructies
en het vellen van bomen. Deze ingrepen kaderen in de het bouwrijp en toegankelijk maken van de percelen die deel
uit maken van voorliggende verkavelingsaanvraag
voor bouwveld 104 van het RUP Slachthuissite-Noordschippersdok- Lobroekdok. Na de sloop zullen al visuele
relaties tot stand komen waar in de toekomst
nieuwe straten of verbindingen zullen aangelegd worden. De sloop
initieert nu reeds de beoogde
afwerking van de Marbaixwijk en doorbreekt de ingesloten ligging van de
bestaande Marbaixwijk. De sloop
wordt gunstig geadviseerd.
Ter hoogte van de
Ceulemansstraat bevindt zich een actieve hoogspanningscabine waarop een deel van de wijk is aangesloten. De
netbeheerder Fluvius is eigenaar van het gebouw maar er is een overeenkomst tot verkoop afgesloten met de aanvrager van
de verkavelingsaanvraag. In het
toekomstig project binnen de verkavelingsaanvraag zal een nieuwe ruimte ter
beschikking gesteld worden aan
Fluvius. De afbraak van de hoogspanningscabine zal gefaseerd uitgevoerd worden waarbij de werking van de
bestaande cabine gegarandeerd zal blijven tot een nieuwe cabine in gebruik is genomen. Om dit engagement te onderstrepen
zal dit als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.
De aanvraag
voorziet in een verkavelingsplan met twee loten. Lot 1 is bedoeld voor een woonproject waarbij grondgebonden woningen
centraal op het lot kunnen opgericht worden
en op de hoeken appartementen. De eengezinswoningen worden ingeplant in
een begijnhofstructuur.
Lot 1 grenst aan de
bestaande Ceulemansstraat en Lange Lobroekstraat, aan de toekomstige verlenging van de Eendrachtstraat en
toekomstige Halletuin en -plein. Het definitief ontwerp van het openbaar domein op en rond de slachthuissite werd in
juni 2022 door het College goedgekeurd.
Een vergunningsaanvraag voor de eerste fase is in voorbereiding. In afwachting van de vergunning en de aanleg van het
openbaar domein dat lot 1 van de verkaveling alzijdig zal ontsluiten, geldt de bestaande verharding aanliggend bij
dit lot 1 als private toegangsweg tot
de westelijke en noordelijke randen. De aanvrager van voorliggende
verkavelingsaanvraag en tevens
grondeigenaar van dit perceel, engageert zich om deze private toegangsweg te garanderen. Na het verkrijgen van de
verkavelingsvergunning zal dit engagement worden omgezet in een notarieel recht van doorgang tot de realisatie
van de vervangende wegenis. Op dit
engagement maakt het Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten
in Antwerpen volgende bedenking in
hun advies:
“De aanvrager heeft
volgens ons niet de nodige zakelijke rechten om het toegangspad aan te leggen, welke wordt voorzien op grond van
de stad Antwerpen. De aanvrager dient contact op te nemen met de stad Antwerpen om deze zakelijke rechten te
onderhandelen.”
Het advies wordt
bijgetreden en moet als voorwaarde aan de verkavelingsvergunning worden gekoppeld.
De Marbaixwijk
bestaat uit gepercelleerde bouwblokken. De beoogde ontwikkeling in de verkavelingsaanvraag zal het bouwblok aan
de Ceulemansstraat verder afwerken met een gelijkaardige
korrel en tegelijkertijd een graduele overgang aftasten met de grootschalige hallen. Er wordt niet geopteerd voor een
volledige gesloten bouwblok. De toekomstige ontwikkeling
behoud doorzichten voor de bestaande woningen langs de Ceulemansstraat naar het nieuwe openbaar domein van de
Halletuin en -plein. Er blijft een fysieke grens tussen lot 1 en het toekomstige publiek domein maar
er worden meerdere zichten en oriëntaties gecreëerd dan oorspronkelijk beoogd in het RUP. Dit leidt tot een
aangenamer woonklimaat voor zowel de
nieuwe woningen als de bestaande woningen aan de Ceulemansstraat. Deze keuze is
een afwijking van de inrichtingsvoorschriften van artikel 6 ‘Zone voor Wonen (Wo2):
Marbaixwijk’ van
het RUP Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok De afwijking werd besproken in de projectvergadering
en gunstig beoordeeld.
De beoogde
ontwikkeling in de verkavelingsaanvraag bevat een extra bouwlaag ten opzichte van de inrichtingsvoorschriften van
artikel 6 ‘Zone voor Wonen (Wo2): Marbaixwijk’ van het RUP Slachthuissite-Noordschippersdok-Lobroekdok in het noordelijke deel van het lot 1.
Deze afwijking
wordt gemotiveerd vanuit een betere afstemming met de toekomstige bebouwing
in bouwveld 105 (7 bouwlagen) en de bestaande bebouwing in de Ceulemansstraat.
De achterliggende panden ondervinden geen licht-, zicht- en privacyhinder door de bijkomende bouwlaag. De afwijking
heeft bijgevolg een beperkte ruimtelijke impact en werd in de projectvergadering gunstig beoordeeld. Ook de
mezzaninelaag in het zuidelijk bouwblok
levert een meerwaarde voor het bouwblok in zijn geheel. Op deze manier wordt
het dakenlandschap geactiveerd en kunnen ruimere
familieappartementen gerealiseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen
De
verkavelingsvoorschriften doen geen specifieke uitspraken over vormgeving en materiaalgebruik. Conform het RUP werd aan
de aanvraag een inrichtingsstudie toegevoegd
waarin het beoogde ontwerp voor bouwveld 104 wordt toegelicht. Dit
ontwerp zal echter pas bij een
omgevingsvergunningaanvraag voor het bouwproject verder beoordeeld worden op de visueel-vormelijke inpassing in de omgeving.
Cultuurhistorische aspecten
Het betreft een
verkavelingsvergunning omtrent een gebied gelegen buiten een vastgestelde archeologische zone, gelegen binnen een
woon- en recreatiegebied. Het projectgebied is
groter dan 3000 m² (ca. 4 566 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet
van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 was hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota
werd opgesteld door BAAC en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 06/12/2020. Het
programma van maatregelen schreef hierna een
landschappelijk booronderzoek, eventueel gevolgd door een
proefsleuvenonderzoek, voor (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/16737).
Het uitgesteld vooronderzoek (nl. de
landschappelijke boringen) werd uitgevoerd door BAAC en in een nota gerapporteerd. Het agentschap Onroerend
Erfgoed heeft hiervan akte genomen op 11/03/2021 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/17763).
Er werd geen programma van maatregelen opgesteld. Er dient
m.a.w. niets verplicht uitgevoerd te worden.
Sinds 30/06/2021 is
het gebied door het agentschap Onroerend Erfgoed gekarteerd als Gebied Geen Archeologie (GGA) en dient er voor
het betrokken gebied geen verplichte archeologienota
opgemaakt te worden in functie van de omgevingvergunningsaanvraag. Voor betreffende omgevingsvergunning wordt
ook de sloop van 2 gebouwen aangevraagd. Deze
worden echter niet vermeld in de archeologienota. Aangezien er voor het
deelgebied sinds 30/06/2021 de opmaak
van een archeologienota niet verplicht is, is deze vaststelling niet meer aan de orde.
Het projectgebied
bevindt zich ter hoogte van een 16de-eeuws lusthof Scholiershof, later ook het domein Groot Looy Broeck genoemd. Het
lusthof is in lichter laaien gezet door de Gelderse
veldheer Van Rossum in 1542 toen hij Antwerpen aanviel, en staat afgebeeld op
een schilderij van Constantijn
Francken (geschilderd eind 17de eeuw). Hiervan worden mogelijk restanten ontgraven tijdens de
werkzaamheden. Om deze reden worden extra voorwaarden opgesteld. Vondsten, sporen en muren, waarvan de bouwheer
redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch
relevant zijn, dienen onder de vondstmeldingsplicht decretaal gemeld te worden.
De dienst archeologie kan de waarde van deze vondsten
steeds komen inschatten.
Hinderaspecten – gezondheid
– gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag werd
ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst milieuvergunningen. Zij geven
voorwaardelijk gunstig advies.
“Er
zullen in het bouwproject volgend op de verkaveling verschillende bodemingrepen plaatsvinden: bodemingrepen voor de aanleg
van nutsleidingen, ondergrondse parkeergarages,
publiek toegankelijke doorsteken, funderingswerken en het optrekken van gebouwen (residentieel, commercieel,
horeca). Ook het werfverkeer zal zijn invloed hebben op de ondergrond.
Sloop
Volgens
de databank van OVAM is
het projectgebied gelegen binnen een de contouren
van een oriënterend bodemonderzoek
met dossiernummer 4831. In de omgeving zijn ook meerdere OBO’s, BBO’s en BSP’s gesitueerd. Bijkomend ligt het
projectgebied in een no-regret zone voor
PFAS.
Bij de
sloop van de gebouwen en nadien het eventuele grondverzet dient er dan ook
rekening gehouden te worden met
deze mogelijke verontreinigingen van de grond. Het is dan ook noodzakelijk dat er een plan wordt
opgesteld met een erkend bodemsaneringsdeskundige en dat er advies
ingewonnen wordt bij OVAM.
Bijkomend
dient de uitvoerder van de sloopwerken de nodige maatregelen te nemen om stofemissies tijdens de afbraak zoveel
mogelijk te beperken (Vlarem II hoofdstuk 6.12). De aanbevelingen en adviezen
in de sloop- en asbestinventaris moeten gevolgd worden.
Bemaling
Voor
de realisatie van de ondergrondse verdieping zal een bronbemaling noodzakelijk
zijn. De aandacht van de
initiatiefnemer wordt er best op gevestigd dat bemalingswerken, noodzakelijk voor de realisatie van
bouwkundige werken, vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).
Deze
omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer
dan 30.000 m³ op jaarbasis en een bemaling dieper
dan 4 m–mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten. De inhoud van deze studie wordt bepaald door VMM
(Richtlijnen bemalingen ter bescherming van het milieu 2019 - zie checklist 1 en 2).
De
karakteristieken (doorlatendheid en dergelijke) van de ondergrond worden bij
voorkeur bepaald door een pompproef.
De
initiatiefnemer wordt gewezen op de verplichting volgens de bouwcode van stad Antwerpen om een retourbemaling uit te
voeren (artikel 42). Enkel als dit niet kan, om technische redenen of omdat de kwaliteit van het grondwater dit
niet toelaat, kan lozing op de riool worden overwogen.
In dat
geval moet bij lozing van >10 m³/uur op de openbare riolering toelating van
Aquafin verkregen worden.
De
aandacht van de initiatiefnemer wordt er eveneens op gevestigd dat de opstart
van de bemaling dient aangekondigd te
worden bij aanvang. Deze aankondigingsplicht geldt ook voor die bemalingen waarvoor geen bemalingsstudie wordt gevraagd
(dus als de bemaling lager is dan 30.000 m³ op jaarbasis en minder diep dan 4 m–mv).
Het is te raden de
onderzoeken voor de bepaling van het bemalingsconcept zo snel mogelijk in de ontwikkeling van het bouwconcept te
integreren. Dit om onverwachte kosten (waterzuivering, diepere wanden, peilgestuurde bemalingen,…) te vermijden.
Er is
reeds geweten dat er hoogstwaarschijnlijk een verontreiniging van het
grondwater met PFAS aanwezig zal
zijn. Bij de exploitatie van de bemaling zal er dan ook mogelijks een waterzuivering noodzakelijk zijn.”
Het advies wordt bijgetreden en moet als voorwaarden aan de vergunning worden gekoppeld.
De voorwaarden uit
het advies van Proximus worden integraal overgenomen als voorwaarde voor het
verlenen van een vergunning.
Mobiliteitsimpact
De aanvraag betreft
het verkavelen van een terrein in 1 lot voor meergezinswoningen, 1 lot voor publiek domein, slopen bestaande
bebouwing en rooien van bomen (Slachthuissite fase 2)
De parkeerparagraaf is niet van toepassing.
Bij verdere
ontwikkeling moeten de voorwaarden uit het RUP en de bouwcode gevolgd worden.
Advies aan het college
Aan het college
wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden
te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De werking van de
bestaande hoogspanningscabine moet gegarandeerd blijven tot een nieuwe
cabine in gebruik kan genomen
worden.
2. In afwachting van de
realisatie van het openbaar domein, dient een private toegangsweg voorzien te worden waaraan een recht van
doorgang wordt gekoppeld. De aanvrager dient
hiervoor contact op te nemen met de stad Antwerpen om de zakelijke
rechten te onderhandelen.
3. De bouwheer nodigt
de dienst archeologie uit voor een startvergadering waar het belang van de vondstmelding wordt geduid.
4. De bouwheer meldt
twee weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst
archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be).
5. De bouwheer
laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
6. De bouwheer is verplicht
om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant
zijn, bijvoorbeeld hout, steen of verkleuringen in de grond, deze te
melden onder de
vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).
De dienst archeologie kan de waarde
steeds komen inschatten.
7. De uitvoerder van de
sloopwerken dient de nodige maatregelen te nemen om stofemissies tijdens de afbraak zoveel mogelijk te
beperken (Vlarem II hoofdstuk 6.12). De aanbevelingen en adviezen in de sloop- en
asbestinventaris moeten gevolgd worden.
8. Er dient contact
opgenomen te worden met een erkend bodemsaneringsdeskundige en advies
ingewonnen te worden bij OVAM voor de start
van de werken.
9. Een
omgevingsvergunning of -melding voor de bemaling wordt bekomen vóór de start
van de werken.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 augustus 2022 |
Volledig- en ontvankelijk | 31 augustus 2022 |
Start openbaar onderzoek | 9 september 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 8 oktober 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 december 2022 |
Verslag GOA | 25 november 2022 |
naam GOA | Brenda Dierckx |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar- schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar- schriften | Petitie- lijsten | Digitale bezwaar- schriften |
9 september 2022 | 8 oktober 2022 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Bouwveld 103 en 105 ter beschikking stellen aan de buurtbewoners: Het bezwaarschrift is eerder een verzoek dat stelt dat er op korte termijn geen plannen zijn voor bouwveld 103 en 105 waardoor de grond mee aangelegd kan worden als zone Gr2 en Gr3 en ter beschikking kan gesteld worden aan de buurbewoners;
Beoordeling: Het bezwaarschrift is een verzoek en dient in overleg tussen de verzoeker en de ontwikkelaar verder uitgeklaard te worden. De vergunningverlenende overheid kan een gedeeld gebruik met de buurtbewoners niet opleggen in de voorwaarden. Bovendien kan de vergunningverlenende overheid niet inschatten welke implicaties dit zou hebben op de veiligheid in deze bouwvelden van zodra een vergunning is verleend voor het bouwproject in bouwveld 104 en de werken zullen starten. Het gedeelte van bouwveld 105 waar een gebouw wordt afgebroken zal sowieso groen aangelegd worden in afwachting van een verdere ontwikkeling.
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.