Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: OMV_2022094284
Gegevens van de aanvrager: Lotfi Moussaoui met als adres Grotebeerstraat 81 te 2018 Antwerpen
Ligging van het project: Grotebeerstraat 81 te 2018 Antwerpen
Kadastrale percelen: afdeling 6 sectie F nr. 1273N2
Vergunningsplichten: Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag: verbouwen van een eengezinswoning met volume- uitbreiding
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergund geachte toestand/ Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 17 oktober 2022 | 16 november 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht
zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van
28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht
zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
o Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de dakvlakramen in slaapkamer 3 bevinden zich op een hoogte van 2,2m boven het loopvlak. Conform de bouwcode mogen dakvlakramen in schuine daken enkel
meegeteld worden indien ze zich tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak van de verblijfsruimte bevinden. De slaapkamer is bijgevolg niet voorzien van een geldige raamopening.
Sectorale regelgeving
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van ééngezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het pand is gelegen in de oksel van een bouwblok en geeft door middel van 2 voorgevels uit op zowel de Grotebeerstraat als de Lange Van Ruusbroecstraat. Door het convergerende verloop van beide straten knikt het perceel in het midden. De gevelbreedte aan elke zijde bedraagt 4,45 m en is net breed genoeg om aan elke straatzijde 1 achterliggende ruimte te voorzien.
De karakteristieke knik in het perceel wordt aan de korte zijde ingevuld door de traphal die op alle verdiepingen beide straathelften verbindt.
Ondanks de geringe perceelsoppervlakte van ca. 56 m2 is enkele het gelijkvloers volledig bebouwd. Een area die de knik aan de lange zijde vormgeeft, opent zich op de verdiepingen naar het steeds verder openwaaierende bouwblok.
Door de specifieke vorm van het perceel is een efficiënt gebruik van de aanwezige ruimte en oppervlakte een noodzaak. De aanvraag beoogt dan ook enkele beperkte volume-uitbreidingen om het gebruiksgenot van de ruimtes te optimaliseren.
De bestaande area springt ten opzichte van de achtergevels van de buurpanden terug. Door de gevelwanden van de area uit te lijnen op de aanpalende achtergevels kan op een eenvoudige en logische wijze op de verdieping bijkomend volume en bijgevolg bijkomende bergruimte voorzien worden.
Dit bijkomend volume aan de achtergevel sluit aan op de opgaande scheimuren met beide buren en heeft bijgevolg geen negatieve invloed op de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.
De nuttige gebruiksoppervlakte stijgt bovendien omdat minder oppervlakte verloren gaat aan het voorzien van kastruimte en dergelijke.
Op het gelijkvloers wordt de bestaande bergruimte opgedeeld en ingericht als keuken en badkamer.
De werken vormen een meerwaarde voor de gebruikers en zijn binnen de aanwezige context aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Vermits de werken gesitueerd zijn in een zone met culturele, historische en/of esthetische waarde en het pand bovendien is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“De aangevraagde werken omvatten een verbouwing en uitbreiding van het pand. De centrale lichtschacht die gekoppeld is aan die van de buurpanden en de 4 panden van rechtstreeks daglicht voorziet, wordt verkleind. Daarnaast voorziet de aanvraag in een aantal gevelaanpassingen. Het schrijnwerk in raam- en deuropeningen wordt voorzien in zwartkleurig aluminium. De PVC bekleding van de beide kroonlijsten wordt behouden, alsook de dakbekleding in roofing.
De centrale opening in het bouwblok, die ook aansluiting vindt op de achtergevels van beide buurpanden, werd in het oorspronkelijke ontwerp zeer bewust vormgegeven. De beoogde uitbreiding van het pand leidt niet tot een onaanvaardbaar verlies van het oorspronkelijke ontwerpconcept en kan om die reden gunstig worden geadviseerd vanuit oogpunt monumentenzorg.
Gelet op de waarde van het pand an sich en de waarde van het vrij gaaf bewaarde ensemble waarvan het deel uitmaakt, adviseert de stedelijke dienst monumentenzorg om sterk in te zetten op herstel van het gevelbeeld. De ingrepen die voornamelijk deel uitmaakten van eerdere (niet-vergunde) verbouwingscampagnes hebben een grote impact gehad om de authenticiteit van de gevels en op hun erfgoedwaarde. Zowel de dakbekleding in roofing, de PVC bekleding van de kroonlijsten alsook het recente schrijnwerk aan de zijde van de Grotebeerstraat worden als storend ervaren. Terherstel van het oorspronkelijke gevelbeeld en de ensemblewaarde, worden volgende voorwaarden opgelegd:
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden de aandachtspunten van de dienst monumentenzorg integraal bijgetreden. Bovenvermelde voorwaarden worden mee bij de vergunning opgenomen waarbij voor de keuze van type dakbedekking, in harmonie met de daken van de buurpanden in beide straten, gekozen wordt voor een uitvoering in rode dakpannen.
De nieuwe gevelvlakken van de area worden afgewerkt in gevelpleisterwerk. Deze afwerking is aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het bestaande raam in de achtergevel van slaapkamer 3 verdwijnt met de volume- uitbreiding en wordt vervangen door een smaller raam.
Het bestaande dakvlakraam in dezelfde slaapkamer wordt vervangen door 2 nieuwe dakvlakramen waarvan de transparante oppervlakte in verhouding staat tot de vloeroppervlakte van de kamer maar de onderzijde bevindt zich op een hoogte van 2,20 m boven het vloeroppervlak. Conform artikel 24 uit de bouwcode mogen dakvlakramen in schuine daken enkel meegeteld worden indien ze zich tussen 1 en 2 m boven het loopvlak van de verblijfsruimte bevinden. Het hoog doorlopend gevelvlak maakt het ook niet mogelijk om deze lager te voorzien.
Ondanks de positie van de dakvlakramen bieden de dakvlakramen voldoende lichtinval maar ontbreekt het de kamer nog steeds aan zichten. Gezien dit de derde slaapkamer betreft en de andere slaapkamers wel voorzien zijn van raampartijen die naast voldoende lichttoetreding ook zichten bieden, kan hiervoor een uitzonderlijke afwijking toegestaan worden.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 17 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 16 december 2022 |
Verslag GOA | 30 november 2022 |
naam GOA | Brenda Dierckx |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.