Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09855 - Omgevingsvergunning - OMV_2022094284. Grotebeerstraat 81 te 2018 Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09855 - Omgevingsvergunning - OMV_2022094284. Grotebeerstraat 81 te 2018 Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_09855 - Omgevingsvergunning - OMV_2022094284. Grotebeerstraat 81 te 2018 Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:                  OMV_2022094284

Gegevens van de aanvrager: Lotfi Moussaoui met als adres Grotebeerstraat 81 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:     Grotebeerstraat 81 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:    afdeling 6 sectie F nr. 1273N2

Vergunningsplichten:       Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag: verbouwen van een eengezinswoning met volume- uitbreiding


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

Vergund geachte toestand/ Bestaande toestand

  • functie:
    • eengezinswoning;
  • bouwvolume:
    • besloten bebouwing bestaande uit 2 bouwlagen onder hellend dak;
    • de kroonlijsthoogte bedraagt 10,05m en de nokhoogte 13,24m;
    • de woning heeft twee gevels in twee verschillende straten, de gevel in de Grotebeerstraat is degene met de voordeur, de andere gevel bevindt zich in de Lange van Ruusbroecstraat;
  • gevelafwerking:
    • gevel langsheen Grotebeerstraat:
      • de gevel is afgewerkt met een wit pleisterwerk op een gevelplint in blauwe steen;
      • het buitenschrijnwerk bestaat uit hout en wit PVC met dorpels in blauwe steen;
      • de gevel is afgewerkt met verschillende decoratieve elementen;
      • de dakbedekking bestaat uit donkergrijze roofing;
    • gevel langsheen Lange Van Ruusbroecstraat:
      • de gevel is afgewerkt met een wit pleisterwerk op een gevelplint in blauwe steen;
      • het buitenschrijnwerk bestaat uit hout met dorpels in blauwe steen;
      • de gevel is afgewerkt met verschillende decoratieve elementen;
      • de dakbedekking bestaat uit donkergrijze roofing;
  • inrichting:
    • het perceel is ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping volledig bebouwd;
    • ter hoogte van de bovenliggende verdiepingen bevindt zich centraal een area met een oppervlakte van circa 10m²;
    • er is een septische put aanwezig;

Nieuwe toestand

  • gelijk aan de bestaande toestand met uitzondering van:
  • bouwvolume/gevelafwerking/inrichting:
    • in de area worden 2 bouwvolumes toegevoegd tot de nok:
      • 1 volume met een bouwdiepte van 1,12m op een gevelbreedte van 2,23m;
      • 1 volume met een bouwdiepte van 1,3m op een gevelbreedte van 2,23m;
      • de nieuwe gevels van de area worden afgewerkt met een crepi;
      • na de toevoeging van beide bouwvolumes heeft de area een oppervlakte van circa 5m²;
    • in de gevel langsheen de Grotebeerstraat wordt het dakvlakraam vervangen door 2 grotere dakvlakramen;
    • het buitenschrijnwerk wordt vervangen door zwart aluminium;
    • de interne indeling wijzigt waarvoor enkele structurele werken worden gepland.

Inhoud van de aanvraag

  • uitbreiden van het volume ter hoogte van de patio;
  • wijzigen van de voorgevel door het vervangen van het buitenschrijnwerk;
  • doorvoeren van interne constructieve werken.

Argumentatie

Adviezen

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

17 oktober 2022

16 november 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht

zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van

28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht

zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

  • de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
  • de eigen aard van het betrokken gebied;
  • de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan


Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van

28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de dakvlakramen in slaapkamer 3 bevinden zich op een hoogte van 2,2m boven het loopvlak. Conform de bouwcode mogen dakvlakramen in schuine daken enkel

meegeteld worden indien ze zich tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak van de verblijfsruimte bevinden. De slaapkamer is bijgevolg niet voorzien van een geldige raamopening.

 

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van ééngezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het pand is gelegen in de oksel van een bouwblok en geeft door middel van 2 voorgevels uit op zowel de Grotebeerstraat als de Lange Van Ruusbroecstraat. Door het convergerende verloop van beide straten knikt het perceel in het midden. De gevelbreedte aan elke zijde bedraagt 4,45 m en is net breed genoeg om aan elke straatzijde 1 achterliggende ruimte te voorzien.

De karakteristieke knik in het perceel wordt aan de korte zijde ingevuld door de traphal die op alle verdiepingen beide straathelften verbindt.

Ondanks de geringe perceelsoppervlakte van ca. 56 m2 is enkele het gelijkvloers volledig bebouwd. Een area die de knik aan de lange zijde vormgeeft, opent zich op de verdiepingen naar het steeds verder openwaaierende bouwblok.

Door de specifieke vorm van het perceel is een efficiënt gebruik van de aanwezige ruimte en oppervlakte een noodzaak. De aanvraag beoogt dan ook enkele beperkte volume-uitbreidingen om het gebruiksgenot van de ruimtes te optimaliseren.

De bestaande area springt ten opzichte van de achtergevels van de buurpanden terug. Door de gevelwanden van de area uit te lijnen op de aanpalende achtergevels kan op een eenvoudige en logische wijze op de verdieping bijkomend volume en bijgevolg bijkomende bergruimte voorzien worden.

Dit bijkomend volume aan de achtergevel sluit aan op de opgaande scheimuren met beide buren en heeft bijgevolg geen negatieve invloed op de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.

De nuttige gebruiksoppervlakte stijgt bovendien omdat minder oppervlakte verloren gaat aan het voorzien van kastruimte en dergelijke.

Op het gelijkvloers wordt de bestaande bergruimte opgedeeld en ingericht als keuken en badkamer.

De werken vormen een meerwaarde voor de gebruikers en zijn binnen de aanwezige context aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Vermits de werken gesitueerd zijn in een zone met culturele, historische en/of esthetische waarde en het pand bovendien is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

“De aangevraagde werken omvatten een verbouwing en uitbreiding van het pand. De centrale lichtschacht die gekoppeld is aan die van de buurpanden en de 4 panden van rechtstreeks daglicht voorziet, wordt verkleind. Daarnaast voorziet de aanvraag in een aantal gevelaanpassingen. Het schrijnwerk in raam- en deuropeningen wordt voorzien in zwartkleurig aluminium. De PVC bekleding van de beide kroonlijsten wordt behouden, alsook de dakbekleding in roofing.

De centrale opening in het bouwblok, die ook aansluiting vindt op de achtergevels van beide buurpanden, werd in het oorspronkelijke ontwerp zeer bewust vormgegeven. De beoogde uitbreiding van het pand leidt niet tot een onaanvaardbaar verlies van het oorspronkelijke ontwerpconcept en kan om die reden gunstig worden geadviseerd vanuit oogpunt monumentenzorg.

Gelet op de waarde van het pand an sich en de waarde van het vrij gaaf bewaarde ensemble waarvan het deel uitmaakt, adviseert de stedelijke dienst monumentenzorg om sterk in te zetten op herstel van het gevelbeeld. De ingrepen die voornamelijk deel uitmaakten van eerdere (niet-vergunde) verbouwingscampagnes hebben een grote impact gehad om de authenticiteit van de gevels en op hun erfgoedwaarde. Zowel de dakbekleding in roofing, de PVC bekleding van de kroonlijsten alsook het recente schrijnwerk aan de zijde van de Grotebeerstraat worden als storend ervaren. Terherstel van het oorspronkelijke gevelbeeld en de ensemblewaarde, worden volgende voorwaarden opgelegd:

  • Bekleding van de hellende dakvlakken met een gepast en historisch correct materiaal zoals zink, dakpannen of leien;
  • Supprimeren van de PVC bekleding en herstel van de geprofileerde houten kroonlijsten (te schilderen in een witte kleur) aan beide gevelzijden;
  • Voorzien van correct geprofileerd houten schrijnwerk naar oorspronkelijk model in de gevelopeningen van beide gevels. Inkomdeur uit te werken als een dubbele paneeldeur (symmetrische opzet) naar oorspronkelijk model. De typedetails van het schrijnwerk zijn voorafgaand aan de bestelling en de plaatsing ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg.”

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden de aandachtspunten van de dienst monumentenzorg integraal bijgetreden. Bovenvermelde voorwaarden worden mee bij de vergunning opgenomen waarbij voor de keuze van type dakbedekking, in harmonie met de daken van de buurpanden in beide straten, gekozen wordt voor een uitvoering in rode dakpannen.

De nieuwe gevelvlakken van de area worden afgewerkt in gevelpleisterwerk. Deze afwerking is aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het bestaande raam in de achtergevel van slaapkamer 3 verdwijnt met de volume- uitbreiding en wordt vervangen door een smaller raam.

Het bestaande dakvlakraam in dezelfde slaapkamer wordt vervangen door 2 nieuwe dakvlakramen waarvan de transparante oppervlakte in verhouding staat tot de vloeroppervlakte van de kamer maar de onderzijde bevindt zich op een hoogte van 2,20 m boven het vloeroppervlak. Conform artikel 24 uit de bouwcode mogen dakvlakramen in schuine daken enkel meegeteld worden indien ze zich tussen 1 en 2 m boven het loopvlak van de verblijfsruimte bevinden. Het hoog doorlopend gevelvlak maakt het ook niet mogelijk om deze lager te voorzien.

Ondanks de positie van de dakvlakramen bieden de dakvlakramen voldoende lichtinval maar ontbreekt het de kamer nog steeds aan zichten. Gezien dit de derde slaapkamer betreft en de andere slaapkamers wel voorzien zijn van raampartijen die naast voldoende lichttoetreding ook zichten bieden, kan hiervoor een uitzonderlijke afwijking toegestaan worden.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  2. De bekleding van de hellende dakvlakken moet uitgevoerd worden in rode dakpannen.
  3. De PVC gevelbekleding aan beide gevelzijden moet verwijderd worden en vervangen worden door geprofileerde houten wit geschilderde kroonlijsten.
  4. Het buitenschrijnwerk moet uitgevoerd worden in correct geprofileerd houten buitenschrijnwerk naar oorspronkelijk model in de gevelopeningen van beide gevels. De typedetails van het schrijnwerk zijn voorafgaand aan de bestelling en de plaatsing ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg.
  5. De inkomdeur moet uitgewerkt worden als een dubbele paneeldeur met symmetrische opzet naar oorspronkelijk model. De typedetails van het schrijnwerk zijn voorafgaand aan de bestelling en de plaatsing ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 september 2022

Volledig en ontvankelijk

17 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 december 2022

Verslag GOA

30 november 2022

naam GOA

Brenda Dierckx

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.


Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  2. De bekleding van de hellende dakvlakken moet uitgevoerd worden in rode dakpannen.
  3. De PVC gevelbekleding aan beide gevelzijden moet verwijderd worden en vervangen worden door geprofileerde houten wit geschilderde kroonlijsten.
  4. Het buitenschrijnwerk moet uitgevoerd worden in correct geprofileerd houten buitenschrijnwerk naar oorspronkelijk model in de gevelopeningen van beide gevels. De typedetails van het schrijnwerk zijn voorafgaand aan de bestelling en de plaatsing ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg.
  5.  De inkomdeur moet uitgewerkt worden als een dubbele paneeldeur met symmetrische opzet naar oorspronkelijk model. De typedetails van het schrijnwerk zijn voorafgaand aan de bestelling en de plaatsing ter goedkeuring voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.