Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09891 - Omgevingsvergunning - OMV_2022064631. Oorderseweg 45-47 te 2180 Ekeren (Antwerpen) - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09891 - Omgevingsvergunning - OMV_2022064631. Oorderseweg 45-47 te 2180 Ekeren (Antwerpen) - Goedkeuring 2022_CBS_09891 - Omgevingsvergunning - OMV_2022064631. Oorderseweg 45-47 te 2180 Ekeren (Antwerpen) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:                  OMV_2022064631

Gegevens van de aanvrager:    BVBA Norma Construction met als adres Alfons De Schutterstraat 46 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:     Oorderseweg 45-47 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen: afdeling 35 sectie F nr. 777N4

Vergunningsplichten:         Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:   regulariseren van wijzigingen op vergunning OMV_2021113910


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        5/11/2021: voorwaardelijke vergunning (20212943) voor het nieuw bouwen van 2 eengezinswoningen;

-        04/07/1988: verkavelingsvergunning (EK/1988/V/0252/WV – 198816) voor het opdelen van een terrein (in twee niet aaneengesloten delen) in 6 loten, voor woningbouw.

Vergunde toestand

-        functie:

o   2 eengezinswoningen;

-        bouwvolume:

o   2 bouwlagen onder zadeldak;

o   bouwdiepte van 17 m op het gelijkvloers en van 13 m op de eerste verdieping;

o   kroonlijsthoogte van 6,50 m en nokhoogte van 11,02 m;

-        gevelafwerking:

o   gevelsteen in een lichte kleur/gebroken wit;

o   bronskleurig buitenschrijnwerk;

o   afwerking dakkapel met donkergrijze vezelcementplaat;

o   donkergrijze dakpannen.

Huidige toestand

-        conform vergunde toestand, afgezien van:

o   aan voorzijde opgetrokken kroonlijsthoogte, tot een hoogte van 7,70 m, en achteraan tot 7,04 m, en verlaagde nokhoogte, tot 10,96 m;

o   achteraan het gelijkvloers opgetrokken kroonlijsthoogte, tot een hoogte van 3,80 m;


o   in hoogte aangepast niveau van de draagvloeren van eerste en tweede verdieping, 0,30 m hoger geplaatst;

o   gesupprimeerde ruimte voor zonnepanelen en elke woning werd voorzien van een dakkapel in het achterste dakvlak;

o   in materialisatie aangepaste dakgoot aan de voorgevel (nu cederhout);

o   elk terras uitgebreid tot een diepte van ± 5 m;

o   tuin over de gehele lengte afgegraven, met een hoogteverschil van circa 0,45 m.

 

Gewenste toestand

-        conform huidige toestand, dus mits regularisatie van ten opzichte van de vergunning gewijzigde aspecten.

Inhoud van de aanvraag

-        uitbreiden van het vergunde volume, voornamelijk in de hoogte, middels onder andere het wijzigen van voor- en achtergevel en van de scheidsmuren;

-        doorvoeren van interne constructieve werken.

Argumentatie

Adviezen

Interne adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten
 
6 juli 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht

zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal- culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van

28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-3A Hagelkruis en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 12 mei 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone a voor woningen en zone voor privaat groen.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt in de verkaveling 198816, goedgekeurd op 4 juli 1988, meer bepaald in lot(en) 1 en 2.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het Bijzonder Plan van Aanleg op volgend(e) punt(en):

-        artikel 1 – Zone A voor Woningen, Hoofdstuk II Bebouwingsvoorschriften, Deel 1 Hoofdgebouwen, 4. Afmetingen van de gebouwen, a) Maximum profiel:

de hoogte van de kroonlijst bedraagt 7,69 m, hetgeen ruimer is dan het opgelegde maximum;

-        artikel 1 – Zone A voor Woningen, Hoofdstuk II Bebouwingsvoorschriften, Deel 1 Hoofdgebouwen, 5. Welstand van de gebouwen, A) Bedaking, 1) Dakvorm: door het optrekken van de kroonlijst en het verlagen van de nok wordt de helling van het dak kleiner dan de opgelegde graad van 45°;

-        artikel 1 – Zone A voor Woningen, Hoofdstuk II Bebouwingsvoorschriften, Deel 1 Hoofdgebouwen, 5. Welstand van de gebouwen, A) Bedaking, 2) Dakkapellen, dakvensters en dakramen; de dakkapellen zijn breder dan het opgelegde maximum van 1,50 m, hebben een kroonlijst die in tegenstelling tot de richtlijnen meer dan de helft van de totale dakhoogte bedraagt en zij worden niet voorzien van het verplichte hellende dak (maar van een platte versie).

De aanvraag wijkt bijkomend af van de bepalingen van de verkavelingsvergunning op volgend(e) punt(en):

-        artikel 1 – Algemene bepalingen, 1.05. Algemeen geldende voorschriften, 1. Dakramen, dakvensters en dakkapellen, b. Op aaneengesloten gebouwen en kopgebouwen, 3. Afmetingen: de dakkapellen hebben in tegenstelling tot de richtlijnen een hoogte die meer dan de helft van de totale dakhoogte van het hoofdgebouw bedraagt;

-        artikel 1 – Algemene bepalingen, 1.05. Algemeen geldende voorschriften, 5. Erfscheidingen, b. Facultatieve scheidingsmuren: de afsluiting met de rechterbuur bestaat voor een gedeelte uit een opgemetste muur, hetgeen strijdig is met de materiaalvoorschriften.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via

https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting 

van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-        Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag vertoont een aantal afwijkingen ten aanzien van de geldende voorschriften, zowel die van het geldende ordeningsplan, als die van de van kracht zijnde verkaveling.

Zo is er in eerste instantie sprake van een afwijking inzake kroonlijst- en dakrandhoogte, zowel aan voor- als aan achterzijde, en zowel wat het hoofdgebouw als wat de achterbouw betreft: in elk van de opgesomde gevallen wordt de maximale maatvoering overschreden maar iedere keer is dit zonder meer beperkt van aard.

Zowel de kroonlijsthoogte voor- als achteraan (7,65 en 7 m), als de hoogte van de achterbouw (3,80 m) zijn ietwat aan de ruime kant te noemen maar zijn onder geen beding zodanig afwijkend dat er nadelige impact te verwachten valt voor de aanpalenden: sowieso is er aan beide zijden nog steeds visueel eenduidig sprake van een bouwtypologie van 2 bouwlagen onder hellend dak, zoals de geest van de richtlijnen het beoogt.

Ook de vorm van het dak en de dakkapellen erin vertonen een aantal onregelmatigheden, voornamelijk een minder steile dakhelling en een ruimere maatvoering voor de kapellen. Echter is het zo dat de helling zodanig beperkt afwijkend is dat ook dit geen impact zal hebben en de kapellen zijn nog steeds beperkt in omvang en voldoen bovendien eenduidig aan de richtlijnen die hiervoor in de Antwerpse bouwcode worden gehanteerd (waaronder de zijdelingse afstanden) – hierdoor is er wat laatstgenoemde betreft zonder meer sprake van aan het originele dakvlak ondergeschikte elementen in de bovenste bouwlaag, dewelke de authenticiteit van het dak wezenlijk respecteren.

Ten slotte is er sprake van een afwijkende materialisatie voor de scheidsmuur achteraan rechts. Er kan echter bezwaarlijk worden opgeworpen dat het beperkte deel scheidsmuur (voorzien als tuinmuur in baksteenmetselwerk, met een diepte van ± 1,50 m en met een hoogte van ± 2 m) als storend of onwenselijk kan worden beschouwd vanuit ruimtelijk oogpunt.

Er wordt dan ook eenduidig geadviseerd de opgesomde afwijkingen als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter de regularisatie van een aantal aanpassingen aan 2 vergunde eengezinswoningen en gelet op de verenigbaarheid van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van zowel het van kracht zijnde Bijzonder Plan van Aanleg als van de geldende verkaveling, is er in deze dan ook zonder meer sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik bouwdichtheid

De geplande volumetrische wijzigingen zijn, ten aanzien van de vergunde toestand, in se afwijkend ten opzichte van de geldende voorschriften, maar er werd in bovenstaande paragraaf voldoende geargumenteerd in hoeverre betreffende onregelmatigheden als dusdanig positief kunnen worden geëvalueerd.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik zijn dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen ten aanzien van de vergunde toestand houden geen aanpassingen inzake materialisatie in, waardoor eenduidig kan geoordeeld worden dat het in de eerder afgeleverde vergunning geformuleerde gunstige advies zonder meer kan worden overgenomen.

Het advies voor dit deelaspect is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de aanpassing van twee eengezinswoningen waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.     Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 mei 2022

Volledig en ontvankelijk

5 juli 2022

Start 1e openbaar onderzoek

15 juli 2022

Einde 1e openbaar onderzoek

13 augustus 2022

Beslissing toepassing administratieve lus

25 augustus 2022

Start laatste openbaar onderzoek

2 september 2022

Einde laatste openbaar onderzoek

1 oktober 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 december 2022

Verslag GOA

29 november 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

Uit de aangeleverde foto's blijkt dat de affichage van het vereiste openbare onderzoek niet correct heeft plaatsgevonden, dit aangezien betreffende op een goed leesbare plaats dient te gebeuren - aan de hand van de verhoudingen van de geveldelen en de aangeleverde geveltekeningen is duidelijk af te leiden dat de affiche werd opgehangen ruim boven ooghoogte (onderzijde op ± 2 m boven trottoirniveau) en dat dan ook kan geconcludeerd worden dat betreffende onder geen beding duidelijk leesbaar is.

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

Onderzoek

Openbaar onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar- schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar- schriften

Petitie- lijsten

Digitale bezwaar- schriften

15 juli 2022

13 augustus 2022

0

0

0

3

2 september 2022

1 oktober 2022

0

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

Er werden binnen de looptermijn van de 2 georganiseerde openbare onderzoeken 3 digitale bezwaarschriften ingediend, allen weliswaar afkomstig van dezelfde bezwaarindiener, waarbij het tweede bericht een intrekking van het eerste bezwaarschrift inhield, waardoor slechts rekening dient te worden gehouden met de inhoud van het derde en meest recente document. Laatstgenoemde laat zich als volgt samenvatten:

1. Lichtwegname en rentabiliteitsverlies: door de verhoging van het dak en het voorzien van bijkomende dakkapellen is er bijkomende schaduw en bijgevolg een opbrengstverlies bij de zonnepanelen bij het buurpand.

    Beoordeling:

    In eerste instantie blijkt de verhoging van het dak zeer beperkt te zijn en zich trouwens te beperken tot louter het verhogen van de kroonlijsten – de nok blijft initieel op hetzelfde niveau (en wordt zelfs beperkt verlaagd), waardoor er slechts sprake kan zijn van een zeer beperkte bijkomende schaduwwerking.

    Bovendien verstrekt de plaatsing van zonnepanelen naast bijvoorbeeld een onbebouwd perceel of lager aanpalend gebouw geen verworven rechten ten opzichte van later op te trekken constructies op aangrenzende gronden. In deze kunnen de bouwmogelijkheden van derden dan ook om dezelfde reden niet worden gehypothekeerd, zeker niet indien er zonder meer sprake is van bouwrecht. Bijkomend is vermelde stelling grotendeels hypothetisch te noemen en kan zij in deze niet als bewezen worden beschouwd.

    Het bezwaar is ongegrond.

    2. Strijdigheid met de geldende voorschriften: de nieuwe dakkapellen voldoen niet aan de expliciete richtlijnen van het van kracht zijnde Bijzonder Plan van Aanleg. Beoordeling:

    De vorm en maatvoering van de dakkapellen is effectief afwijkend, in die zin dat de hoogte meer bedraagt dan de helft van de totale hoogte van het gehele dak, dat de breedte ruimer is dan het opgelegde maximum van 1,50 m en dat het dak ervan plat werd uitgevoerd (in plaats van hellend).

    Echter is het zo dat de kapellen nog steeds beperkt in omvang zijn en bovendien eenduidig voldoen aan de richtlijnen die hiervoor in de Antwerpse bouwcode worden gehanteerd (waaronder de zijdelingse afstanden) – hierdoor is er wat laatstgenoemde betreft zonder meer sprake van aan het originele dakvlak ondergeschikte elementen in de bovenste bouwlaag, dewelke de authenticiteit van het dak wezenlijk respecteren en zeer duidelijk herkenbaar zijn als dakkapellen, als dusdanig.

    Het bezwaar is ongegrond.

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college sluit zich integraal aan bij:

    -     de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

    -     het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

    Artikel 2

    Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

    Algemene voorwaarden

    de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

    Stedenbouwkundige voorwaarden

    1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

    Artikel 3

    Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

    Artikel 4

    Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.