Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09867 - Omgevingsvergunning - OMV_2022110460. Straatsburgdok-Noordkaai 21 te 2030 Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09867 - Omgevingsvergunning - OMV_2022110460. Straatsburgdok-Noordkaai 21 te 2030 Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_09867 - Omgevingsvergunning - OMV_2022110460. Straatsburgdok-Noordkaai 21 te 2030 Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:  OMV_2022110460

Gegevens van de aanvrager: NV ADMINISTRATION AND ANSWERING CENTRE met als adres Straatsburgdok-Noordkaai 21 bus 6 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:     Straatsburgdok-Noordkaai 21 te 2030 Antwerpen 

Kadastrale percelen:    afdeling 7 sectie G nr. 2131Y 

Vergunningsplichten:         Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:  uitbreiden van een kantoor op de derde en vierde verdieping

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 02/09/2022: weigering (20221530) voor het uitbreiden van een kantoor op de derde en vierde verdieping;
  • 24/08/2018: weigering (2018365) voor het uitbreiden van een kantoor op de derde en vierde verdieping;
  • 29/10/2003: vergunning (20023949/86#20778) voor het herinrichten van een bedrijfsgebouw;
  • 21/08/2002: vergunning (2002687/86#20124) voor de herinrichting bedrijfsgebouw - wijziging plan;
  • 26/06/2002: vergunning (2002686/86#20123) voor het herinrichten van een bedrijfsgebouw;
  • 29/08/2001: vergunning (2001429) voor het herinrichten van een bedrijfsgebouw.

Vergunde toestand

  • functie: gebouwencomplex met bedrijfs- en kantoorfunctie;
  • bouwvolume:
    • 2 bouwlagen onder technische stalen dakstructuur;
    • kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 10,89 m en 15,57 m;
  • gevelafwerking:
    • gevel aan de zijde Straatsburgdok-Noordkaai opgetrokken in een combinatie van glas en aluminium;
    • deels teruggetrokken dakverdieping;

Bestaande toestand

  • deel van het gebouwencomplex dat onderwerp van de aanvraag vormt: overeenkomstig vergunde toestand op enkele interne wijzigingen na.

Nieuwe toestand

  • functie: gebouwencomplex met bedrijfs- en kantoorfunctie: integratie van kantoor met opslagruimte;
  • bouwvolume:
    • uitbreiding volume ter hoogte van de derde verdieping onder technische stalen dakstructuur;
    • uitbreiding door opname van ruimte ter hoogte van het teruggesprongen deel van de daklaag;
    • kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 10,89 m en 15,57 m;
  • gevelafwerking:
    • gevel aan de zijde Straatsburgdok-Noordkaai opgetrokken in een combinatie van glas en aluminium;
    • deels teruggetrokken dakverdieping.

Inhoud van de aanvraag

  • uitbreiden van het bouwvolume ter hoogte van de derde verdieping onder hellend dak in functie van kantoren met opslag;
  • uitvoeren van interne constructieve werken;
  • de rest van het gebouw maakt geen deel uit van de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies ontvangen
Advies
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen
2 september 2022
22 september 2022
Voorwaardelijk gunstig
Brandweerzone Antwerpen- Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA
2 september 2022
14 oktober 2022
Voorwaardelijk gunstig
De Vlaamse Waterweg nv/ De Vlaamse Waterweg nv - afdeling Albertkanaal
2 september 2022
21 oktober 2022
Gunstig

 

Interne adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie
2 september 2022
14 september 2022
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit
2 september 2022
16 september 2022
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu
2 september 2022
29 september 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor

kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van

28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 46 Groenendaallaan-Noorderlaan-Straatsburgdok, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 16 november 1981. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor ambachtelijke bedrijven.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:

-    Artikel 1.5 Materialen:

Gevels en gevelvelden zichtbaar vanaf de openbare weg: gevelsteen, natuursteen of lichtkleurige gevelelementen. De gevel wordt uitgevoerd in glas en staal.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van

28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-        Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De aanvraag omvat de uitbreiding van een bedrijfsruimte in een bedrijfsverzamelgebouw, gesitueerd in de bedrijvenzone van het BPA nr. 46 Groenendaallaan–Noorderlaan–Straatsburgdok. In tegenstelling tot een eerder geweigerde aanvraag, is de kantoorfunctie in voorliggende aanvraag ondergeschikt aan de opslagfunctie en is de aanvraag verenigbaar met de bestemmingsvoorschriften van het BPA.

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing. Zij geven gunstig advies:

“De verwevenheid van economische functies binnen het stedelijk weefsel is conform de beleidsvisie Ruimtelijke Economie.”

 

Schaal ruimtegebruik bouwdichtheid

De aanvraag omvat de uitbreiding van de daklaag overeenkomstig de oppervlakte van de onderliggende bouwlaag. De bestaande daklaag is aan de kant het Straatsburgdok gedeeltelijk teruggetrokken over twee van de vier traveeën van het bedrijfsverzamelgebouw. De dakverdieping van de westelijk teruggetrokken travee wordt uitgebreid tot op de voorgevelbouwlijn. De kenmerkende vormgeving met hellende daken wordt hierbij behouden. De schaal van de uitbreiding is ruimtelijk inpasbaar in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

De uitwerking van de nieuwe gevel op de voorgevelbouwlijn stemt zich af op de bestaande vergunde vormgeving met glas, staal en aluminium. Dit is in strijd met de voorschriften van het BPA waar gevelsteen, natuursteen of lichtkleurige gevelelementen worden opgelegd. Het gebouw werd echter volledig uitgevoerd in glas, staal en aluminium waardoor de uitbreiding in harmonie is met de rest van het bedrijfsverzamelgebouw. De aanvrager motiveert deze afwijking en de motivatie wordt bijgetreden. Er kan na het (bezwarenvrij) openbaar onderzoek een afwijking van de voorschriften van het BPA worden toegestaan.

 

Hinderaspecten gezondheid gebruiksgenot veiligheid in het algemeen

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Milieuvergunningen. Zij hebben geen bezwaar tegen de aanvraag:

“Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt geen indicatie teruggevonden dat er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zouden zijn. Vanuit milieutechnisch oogpunt is er dan ook geen bezwaar de vergunning te verlenen. Niettemin wordt de exploitant wel aangeraden om na de werken zijn exploitatie onder de loep te nemen en te bekijken of er IIOA’s van toepassing zijn en hiervoor eventueel zijn vergunning aan te passen.”

 

Mobiliteitsimpact

Toetsing parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

De aanvraag betreft het uitbreiden van een kantoor op de 3de verdieping en functiewijziging naar opslag op de 2de verdieping.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5
parkeerplaatsen.
 
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en functiewijziging.
-        Op de 3de verdieping komt er 96 m² kantoor bij: 96 m² kantoren met parkeernorm 1,1/100 m²: 96 m² x 1,1/100 m² = 1,06, afgerond 1. In het BPA is een afwijkende parkeernorm opgenomen voor kantoren van 1 parkeerplaats/50 m²: 96 m² x 1/50 m² = 1,9 afgerond 2. De parkeerbehoefte volgens BPA wordt toegepast.
-        Het kantoor van 415 m² op de 2de verdieping wordt verbouwd tot opslag: hiervoor wordt de parkeernorm uit crow gehanteerd van 0,65/100 m²: 415 m² x 0,65/100 = 2,7, afgerond 3.
 
De werkelijke parkeerbehoefte is 5 (3 + 2 = 5).
De plannen voorzien in 0 bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen.
 
De aanvrager is eigenaar/concessiehouder van 10 parkeerplaatsen op de site, maar voorziet voor de aanvraag geen bijkomende parkeerplaatsen.
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.


Er kunnen geen bijkomende parkeerplaatsen voorzien worden op het terrein.
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
 
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5 – 0 = 5.
Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
 
De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. De parkeerbehoefte die wordt afgewenteld op het openbaar domein vermindert na de functiewijziging. Er verdwijnt 415 m² kantoor, want dit wordt verbouwd tot opslag. De parkeernorm uit het BPA van 1/50 m² wordt gehanteerd: 415 m² x 1/50 m² = 8,3, afgerond 8. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 8.
 
Het bijgestelde aantal ontbrekende parkeerplaatsen bedraagt bijgevolg 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

Fietsvoorzieningen

Voor de bijkomende oppervlakte kantoren moet één bijkomende fietsenstalling voorzien worden (96 m² x 1,25/100 m² = 1,23, afgerond 1). Er staan geen fietsenstallingen op de plannen.

Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit stelt dat er een fietsenstalling moet voorzien worden voor de uitbreiding van de kantoren. Dit wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.  De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2.  Er moet een fietsenstalling voorzien worden voor de uitbreiding van de kantoren.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

2 september 2022

Start openbaar onderzoek

12 september 2022

Einde openbaar onderzoek

11 oktober 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 december 2022

Verslag GOA

2 december 2022

naam GOA

Katrine Leemans

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar- schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar- schriften

Petitie- lijsten

Digitale bezwaar- schriften

12 september 2022

11 oktober 2022

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  2. Er moet een fietsenstalling voorzien worden voor de uitbreiding van de kantoren.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.