Er werd een aanvraag
voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld
wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het
Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: OMV_2022127323
Gegevens van de aanvrager:
Ligging van het project: Lange Kievitstraat 25 te 2018 Antwerpen
Kadastrale percelen: afdeling 8 sectie H nr. 1176B19
Vergunningsplichten: Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag:
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
-
29/04/1955: toelating
(18#33653) voor plat dak maken;
-
08/10/1954: toelating
(18#33127) voor veranderingswerken;
-
24/12/1926: toelating
(1926#25642) voor een binnenverandering;
-
03/04/1925: toelating
(1925#20557) voor
binnenveranderingen.
Geacht vergunde toestand
-
functie: meergezinswoning/kamerwoning met 4 woongelegenheden;
-
bouwvolume:
o
gesloten bebouwing
van 4 bouwlagen onder plat dak;
o het
gelijkvloers bevindt zich gedeeltelijk onder het bouwvolume van de linker
aanpalende;
o
open koer
op het gelijkvloers links achteraan;
-
gevelafwerking:
o
witte bezetting;
o
dorpels en
plint in blauwe hardsteenparement.
Bestaande toestand
-
functie: meergezinswoning/kamerwoning met 3
woongelegenheden en handelsruimte op het gelijkvloers;
-
bouwvolume:
o
het perceel is volledig volgebouwd
op het gelijkvloers (koer is keuken geworden);
o
het daklicht in het dak boven het
gelijkvloers links achteraan is gesupprimeerd;
-
gevelafwerking:
o
gewijzigde raamopeningen op alle
verdiepingen;
o
de arduinen plint is hoger
opgetrokken en de gelijkvloerse ramen zijn
verbreed en vergroot naar
beneden toe;
o
buitenschrijnwerk in wit geschilderd
hout en voordeur in grijs geschilderd hout;
o
bezetting grijs
geschilderd ter hoogte van het
gelijkvloers;
o
nieuwe toegangsdeur
tot de gelijkvloerse handelszaak
vanuit de inkom.
Nieuwe toestand
-
conform de bestaande toestand.
Inhoud van de aanvraag
-
functiewijziging van een woning naar een handelszaak;
-
vermindering van het aantal woongelegenheden van 4 naar 3;
-
interne verbouwingswerken;
-
gevelwijzigingen;
-
de verdiepingen
maken geen deel uit van de
aanvraag.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Brandweerzone Antwerpen- Zwijndrecht - |
17 oktober 2022 |
16 november 2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone
1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA |
|
|
|
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies
gevraagd |
Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie |
17 oktober 2022 |
24 oktober 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/
Loket Thema Wonen - huisnummering |
17 oktober 2022 |
18 oktober 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit |
17 oktober 2022 |
21 oktober 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu |
17 oktober 2022 |
4 november 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk
gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19
juni 2009.
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Pelikaanstraat,
goedgekeurd op 25 april 2022. Volgens dit plan
ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1. zone
voor centrumfuncties (ce).
(Gewestelijke
ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen
(RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De
aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
-
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5
juli 2013 houdende vaststelling van
een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen
en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder
genoemd verordening hemelwater).
(De verordening
hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten
en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
-
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse
regering van 5 juni 2009 tot vaststelling
van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening
toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten
en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De
aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
o
Artikel 22 en 24:
De nieuwe toegangsdeur naar de handelszaak vanuit de
inkomhal heeft geen vrije
doorgangsbreedte van minstens 0,85 m en er is geen vrije en vlakke
draairuimte voor de deur beschikbaar.
Algemene bouwverordeningen
-
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse
regering van 29 april 1997 houdende
de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd
verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief
RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake
wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening
voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten
en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen
voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing
op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
-
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige
verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de
gemeenteraad in zitting van
28 april 2014 en
goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u
raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen
in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van
de bouwcode op volgende punten:
o
Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
De
gelijkvloerse keuken beschikt niet over rechtstreekse, natuurlijke lichtinval of luchttoevoer.
o
Artikel 26 Afvalverzameling:
De
handelsfunctie beschikt niet over een afgescheiden en verluchte afvalberging van minstens 4 m².
o
Artikel 27 Open ruimte:
Ondanks
de functiewijziging naar wonen wordt er geen 20% onbebouwde ruimte
voorzien op het niveau van het maaiveld.
Sectorale regelgeving
-
MER-screening: de overheid die beslist
over de ontvankelijkheid en volledigheid van
de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat
op het ogenblik van de beslissing over de
ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan,
binnen 90 dagen na de datum
van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening
houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
-
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het
decreet van 18 juli 2003 betreffende
het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het
voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in
alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
-
Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde
decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De
kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u
raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit
Vlaamse codex van 2021”)
De
aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
-
Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex
Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15
mei 2009.
(De
VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten >
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8
is niet van toepassing op de
aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van
het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele
inpasbaarheid
Het voorzien van een
handelsfunctie op het gelijkvloers van een woongebouw is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Pelikaanstraat. In het advies van de stedelijk dienst
Ondernemen en Stadsmarketing is opgenomen dat
volgens de goedgekeurde Beleidsnota Detailhandel, het creëren van nieuwe kleinschalige handelsruimten mogelijk is
op deze locatie. De focus ligt hierbij bij voorkeur
op lokale, buurt ondersteunende functies. De aanvraag kan hierdoor als functioneel inpasbaar worden beschouwd.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De open koer die op
de toenmalige plannen van 1955 aanwezig was, werd ondertussen dicht gebouwd ten behoeve van een keuken bij de
handelsruimte. Het dichtbouwen van
het gelijkvloers is, gelet op de daarmee gepaard gaande functiewijziging, in strijd met artikel 27 van de bouwcode. Er
kan echter een afwijking op de
bouwcode worden toegestaan, gelet op de beperkte perceelsoppervlakte en
de beperkte oppervlakte van de open ruimte.
De keuken die is
voorzien, beschikt niet over een eigen raamopening voor de toetreding van daglicht en het voorzien
van verluchting. Aangezien het de keuken van
een handelsfunctie betreft, die enkel sporadisch gebruikt zal worden,
kan een afwijking op de
bouwcode worden toegestaan.
De wijzigingen op de
verdiepingen zullen worden uitgesloten uit de vergunning aangezien deze geen
deel uitmaken van de aanvraag.
Visueel-vormelijke elementen
De
huidige gevel wijkt op alle verdiepingen af van de vergunde situatie in 1955. Voor wat betreft het gelijkvloers zijn
de wijzigingen niet dermate storend in het
straatbeeld.
De
wijzigingen op de verdiepingen, ten opzichte van de vergunde of vergund geachte situatie zullen worden uitgesloten
uit de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot
– veiligheid in het algemeen
Het ontbreken van
een afvalberging bij de handelsfunctie is strijdig met artikel 26 van de bouwcode. In voorwaarden bij de
vergunning zal worden opgenomen dat er één moet worden voorzien in de kelder.
Voor de nieuwe
toegangsdeur naar de winkelruimte gelden de voorschriften van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.
In voorwaarden bij de vergunning zal worden
opgenomen dat deze deur over minstens een vrije doorgangsbreedte van 0,85 meter moet beschikken. Het voorzien van
een vrije en vlakke draairuimte voor de deur
is niet mogelijk door de beperkte breedte van de gang. Op basis van de afwijkingsmogelijkheden in de verordening wordt hiervoor een afwijking toegestaan.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene
principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de
parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt
afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren
maximaal op eigen terrein te
voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
In het advies van de
dienst mobiliteit is opgenomen dat de parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of
functiewijziging. De meergezinswoning met vier
wooneenheden wordt verbouwd naar drie wooneenheden en een
handelsgelijkvloers. Voor de
handelszaak in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien
worden.
Laden en lossen
Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college
wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1.
De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het
moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2.
Een afvalberging voor de winkelruimte is te voorzien
in de kelder conform artikel 26 van
de bouwcode.
3.
De toegangsdeur in de gemeenschappelijke gang is te
voorzien van een vrije doorgangsbreedte van 0,85 meter.
4. Laden en lossen is te voorzien op de bestaande laad- en loszones in de omgeving.
5.
De wijzigingen op de verdiepingen ten opzichte van
de vergunde of vergund geachte situatie
zullen worden uitgesloten uit de vergunning.
6.
Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de
elementaire veiligheids-, gezondheids-
en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de
Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 17 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 16 december 2022 |
Verslag GOA | 1 december 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Bevraging aanpalenden
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.