Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09879 - Omgevingsvergunning - OMV_2022127323. Lange Kievitstraat 25 te 2018 Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09879 - Omgevingsvergunning - OMV_2022127323. Lange Kievitstraat 25 te 2018 Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_09879 - Omgevingsvergunning - OMV_2022127323. Lange Kievitstraat 25 te 2018 Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:                  OMV_2022127323

Gegevens van de  aanvrager:   NV PROLAND met als contactadres Korte Lozanastraat 20/26 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:     Lange Kievitstraat 25 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:    afdeling 8 sectie H nr. 1176B19

Vergunningsplichten:     Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:   regulariseren van het verbouwen van een wooneenheid naar een handelszaak

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        29/04/1955: toelating (18#33653) voor plat dak maken;

-        08/10/1954: toelating (18#33127) voor veranderingswerken;

-        24/12/1926: toelating (1926#25642) voor een binnenverandering;

-        03/04/1925: toelating (1925#20557) voor binnenveranderingen.

Geacht vergunde toestand

-        functie: meergezinswoning/kamerwoning met 4 woongelegenheden;

-        bouwvolume:

o   gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak;

o   het gelijkvloers bevindt zich gedeeltelijk onder het bouwvolume van de linker aanpalende;

o   open koer op het gelijkvloers links achteraan;

-        gevelafwerking:

o   witte bezetting;

o   dorpels en plint in blauwe hardsteenparement.

Bestaande toestand

-        functie: meergezinswoning/kamerwoning met 3 woongelegenheden en handelsruimte op het gelijkvloers;

-        bouwvolume:

o   het perceel is volledig volgebouwd op het gelijkvloers (koer is keuken geworden);


o   het daklicht in het dak boven het gelijkvloers links achteraan is gesupprimeerd;

-        gevelafwerking:

o   gewijzigde raamopeningen op alle verdiepingen;

o   de arduinen plint is hoger opgetrokken en de gelijkvloerse ramen zijn verbreed en vergroot naar beneden toe;

o   buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout en voordeur in grijs geschilderd hout;

o   bezetting grijs geschilderd ter hoogte van het gelijkvloers;

o   nieuwe toegangsdeur tot de gelijkvloerse handelszaak vanuit de inkom.

Nieuwe toestand

-        conform de bestaande toestand.

Inhoud van de aanvraag

-        functiewijziging van een woning naar een handelszaak;

-        vermindering van het aantal woongelegenheden van 4 naar 3;

-        interne verbouwingswerken;

-        gevelwijzigingen;

-        de verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies ontvangen
Advies
Brandweerzone Antwerpen- Zwijndrecht -
17 oktober 2022
16 november 2022
Voorwaardelijk gunstig


Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA
 
 
 

 

Interne adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie
17 oktober 2022
24 oktober 2022
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering
17 oktober 2022
18 oktober 2022
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit
17 oktober 2022
21 oktober 2022
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu
17 oktober 2022
4 november 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Pelikaanstraat, goedgekeurd op 25 april 2022. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1. zone voor centrumfuncties (ce).

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).

(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

o   Artikel 22 en 24:

De nieuwe toegangsdeur naar de handelszaak vanuit de inkomhal heeft geen vrije doorgangsbreedte van minstens 0,85 m en er is geen vrije en vlakke draairuimte voor de deur beschikbaar.

 

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van

28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

o   Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

De gelijkvloerse keuken beschikt niet over rechtstreekse, natuurlijke lichtinval of luchttoevoer.

o   Artikel 26 Afvalverzameling:

De handelsfunctie beschikt niet over een afgescheiden en verluchte afvalberging van minstens 4 m².

o   Artikel 27 Open ruimte:

Ondanks de functiewijziging naar wonen wordt er geen 20% onbebouwde ruimte voorzien op het niveau van het maaiveld.

 

Sectorale regelgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-        Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Het voorzien van een handelsfunctie op het gelijkvloers van een woongebouw is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Pelikaanstraat. In het advies van de stedelijk dienst Ondernemen en Stadsmarketing is opgenomen dat volgens de goedgekeurde Beleidsnota Detailhandel, het creëren van nieuwe kleinschalige handelsruimten mogelijk is op deze locatie. De focus ligt hierbij bij voorkeur op lokale, buurt ondersteunende functies. De aanvraag kan hierdoor als functioneel inpasbaar worden beschouwd.

 

Schaal ruimtegebruik bouwdichtheid

De open koer die op de toenmalige plannen van 1955 aanwezig was, werd ondertussen dicht gebouwd ten behoeve van een keuken bij de handelsruimte. Het dichtbouwen van het gelijkvloers is, gelet op de daarmee gepaard gaande functiewijziging, in strijd met artikel 27 van de bouwcode. Er kan echter een afwijking op de bouwcode worden toegestaan, gelet op de beperkte perceelsoppervlakte en de beperkte oppervlakte van de open ruimte.

De keuken die is voorzien, beschikt niet over een eigen raamopening voor de toetreding van daglicht en het voorzien van verluchting. Aangezien het de keuken van een handelsfunctie betreft, die enkel sporadisch gebruikt zal worden, kan een afwijking op de bouwcode worden toegestaan.

De wijzigingen op de verdiepingen zullen worden uitgesloten uit de vergunning aangezien deze geen deel uitmaken van de aanvraag.

 

Visueel-vormelijke elementen

De huidige gevel wijkt op alle verdiepingen af van de vergunde situatie in 1955. Voor wat betreft het gelijkvloers zijn de wijzigingen niet dermate storend in het straatbeeld.

De wijzigingen op de verdiepingen, ten opzichte van de vergunde of vergund geachte situatie zullen worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Hinderaspecten gezondheid gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het ontbreken van een afvalberging bij de handelsfunctie is strijdig met artikel 26 van de bouwcode. In voorwaarden bij de vergunning zal worden opgenomen dat er één moet worden voorzien in de kelder.

 

Voor de nieuwe toegangsdeur naar de winkelruimte gelden de voorschriften van de gewestelijke verordening toegankelijkheid. In voorwaarden bij de vergunning zal worden opgenomen dat deze deur over minstens een vrije doorgangsbreedte van 0,85 meter moet beschikken. Het voorzien van een vrije en vlakke draairuimte voor de deur is niet mogelijk door de beperkte breedte van de gang. Op basis van de afwijkingsmogelijkheden in de verordening wordt hiervoor een afwijking toegestaan.

 

Mobiliteitsimpact

Toetsing parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

In het advies van de dienst mobiliteit is opgenomen dat de parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De meergezinswoning met vier wooneenheden wordt verbouwd naar drie wooneenheden en een handelsgelijkvloers. Voor de handelszaak in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Laden en lossen

Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.     De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2.     Een afvalberging voor de winkelruimte is te voorzien in de kelder conform artikel 26 van de bouwcode.

3.     De toegangsdeur in de gemeenschappelijke gang is te voorzien van een vrije doorgangsbreedte van 0,85 meter.

4.     Laden en lossen is te voorzien op de bestaande laad- en loszones in de omgeving.

5.     De wijzigingen op de verdiepingen ten opzichte van de vergunde of vergund geachte situatie zullen worden uitgesloten uit de vergunning.

6.     Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 september 2022

Volledig en ontvankelijk

17 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 december 2022

Verslag GOA

1 december 2022

naam GOA

Katrine Leemans

Onderzoek

Bevraging aanpalenden

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

-     het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  2. Een afvalberging voor de winkelruimte is te voorzien in de kelder conform artikel 26 van de bouwcode.
  3. De toegangsdeur in de gemeenschappelijke gang is te voorzien van een vrije doorgangsbreedte van 0,85 meter.
  4. Laden en lossen is te voorzien op de bestaande laad- en loszones in de omgeving.
  5. De wijzigingen op de verdiepingen ten opzichte van de vergunde of vergund geachte situatie zullen worden uitgesloten uit de vergunning.
  6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.