Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: OMV_2022106208
Gegevens van de aanvrager: NV Aldi met als contactadres Veedijk 49 te 2300Turnhout, NV DCA met als adres Lilsedijk 50 te 2340 Beerse en NV KOLMONT WOONPROJECTEN met als adres Havermarkt 45 te3500 Hasselt
Ligging van het project: Belpairestraat 10-18,Coveliersstraat 8-8A 2600 Antwerpen
Kadastrale percelen: afdeling 21 sectie B nrs. 248X2 en 248W2
Vergunningsplichten: Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag: wijzigen van de voorgevel, interne indeling en het aantal kantoorunits in een meergezinswoning met detailhandel en kantoren op de gelijkvloerse en eerste verdieping
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
-
23/09/2022: ongunstig advies kwaliteitskamer architectuur;
-
09/07/2021: voorwaardelijke vergunning
(OMV_2020154646) voor de renovatie en
het herbestemmen van een kantoorgebouw, het exploiteren van een supermarkt;
-
13/11/2020: voorwaardelijk gunstig
advies kwaliteitskamer
architectuur;
-
03/07/2020: voorwaardelijk gunstig
advies kwaliteitskamer
architectuur;
-
15/02/2019: voorwaardelijk gunstig
advies welstandscommissie;
-
09/11/2018: ongunstig advies
welstandscommissie.
Vergunde toestand
-
functie:
-
met betrekking tot de nieuwe
wooneenheden zijn volgende
gegevens beschikbaar:
-
bouwvolume:
-
gevelafwerking:
-
onderstaande voorwaarden die integraal
onderdeel uitmaken van de vergunning zijn
niet (geheel) zichtbaar op de aangeleverde tekeningen van de vergunde toestand:
-
met betrekking tot de nieuwe
wooneenheden zijn volgende
gegevens beschikbaar:
o
16 studio’s met een netto
vloeroppervlakte verblijfsruimte van circa 34 m² tot 46 m²;
o
6 een-slaapkamerappartementen met
een netto vloeroppervlakte van circa 63 m² tot 76 m²;
o
40 twee-slaapkamerappartementen met
een netto vloeroppervlakte van circa 80 m² tot 102 m²;
o
12 drie-slaapkamerappartementen
van circa 110 m² tot 131 m²;
o
de gemiddelde
netto vloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt
77 m² voor het
bestaande hoekvolume inclusief opbouw, en gemiddeld 105 m² voor het nieuwe schakelvolume;
-
bouwvolume:
o
hoekpand in gesloten bebouwing met
afgeschuinde hoek van 5 bouwlagen onder plat dak
met kroonlijsthoogte tot circa 20,8 meter;
o
lager volume aansluitend op de links
aanpalende woning van 3 bouwlagen onder plat dak
met een kroonlijsthoogte tot circa 11,2 meter;
o
opbouw bestaand hoekvolume onder
plat dak met een teruggetrokken bouwlaag
ter hoogte van de Belpairestraat (tot kroonlijsthoogte circa 24 meter) en 2 bouwlagen langsheen de
Coveliersstraat (tot kroonlijsthoogte circa 27,3 meter);
o
gelijkvloers met uitbreiding 1ste verdieping (tot kroonlijsthoogte
circa 8,9 meter) en
kelderverdieping tot -2;
-
gevelafwerking:
o
donkerbruinkleurig
buitenschrijnwerk met gewijzigde uitvoering;
-
voor de gevelopeningen van de verdiepingen (ook van
de terrassen/binnentuinen) het
schrijnwerk te openen over de volledige gevelopening;
-
horizontale borstwering voor het schrijnwerk van de verdiepingen;
-
beperken van het aantal te openen geveldelen op
eerste verdieping langs de zijde van de Coveliersstraat;
-
behoud bestaand schrijnwerk ter hoogte van British Telecom;
o
gewijzigd metselwerkverband in
achtergevel en verwijdering brandladders;
o
opbouw in sierpleister met mineraal look;
o
schakelvolume in wit gevelmetselwerk
met speklagen uit roodbruinkleurig beton.
Inhoud van de aanvraag
-
wijzigen van de voorgevel;
-
doorvoeren van interne
constructieve werken;
-
wijzigingen aan de gemeenschappelijke delen
en circulatie van het gebouw;
-
beperkte volumewijzigingen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
AQUAFIN NV |
2 september 2022 |
3 november 2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen- Zwijndrecht - Hulpverleningszone
1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA |
2 september 2022 |
14 oktober 2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer |
2 september 2022 |
28 september 2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius |
2 september 2022 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van
dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie |
2 september 2022 |
6 september 2022 |
Geen bezwaar |
PROXIMUS/ Proximus |
2 september 2022 |
13 september 2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Water-link |
2 september 2022 |
|
|
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en |
2 september 2022 |
19 september 2022 |
Innovatie |
|
|
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/
Loket Thema Wonen - huisnummering |
2 september 2022 |
29 september 2022 |
Stadsbeheer/ Stadsreiniging/ sorteerstraatjes |
2 september 2022 |
2 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Beheer
en Operaties |
2 september 2022 |
|
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit |
2 september 2022 |
21 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning |
2 september 2022 |
2 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/
grond- en pandendecreet |
2 september 2022 |
Geen advies ontvangen bij opmaak
van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ SOK |
2 september 2022 |
15 november 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu |
2 september 2022 |
29 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie |
2 september 2022 |
30 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg |
2 september 2022 |
18 november 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht
zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal- culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van
28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
o Artikel 24: Draairuimte: Voor de deur naar het tellerlokaal in de hoek van het gebouw op -1 is er geen draairuimte. De buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte aan de trekzijde van de deur moet het draaivlak van de deur raken.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van
28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving
bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
o Artikel 6 Harmonie en draagkracht:
§ het schrijnwerk ter hoogte van Britisch Telekom is niet afgestemd het overige schrijnwerk in de voorgevel;
o Artikel 26 Afvalverzameling:
§ §1 niet iedere afvalverzameling staat in verhouding tot het aantal appartementen waar deze beschikbaar voor is. De afvalberging op niveau -1 die in verbinding staat met circulatie B, C en D (lokaal 91.29) is 9,41 m², maar dient conform dit voorschrift minimaal 13m² groot te zijn. En circulatie F wordt niet van een afvalberging voorzien;
§ §2 het project is niet gelegen in aan sorteerstraat-zone waarvoor een afwijking op dit artikel mogelijk zou zijn;
§ §3 niet ieder kantoor wordt van een afzonderlijk gescheiden afvalberging voorzien;
o Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er worden geen elektrische oplaadpunten voorzien;
o Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: er worden geen elektrische oplaadpunten voorzien;
o Artikel 31: Laden en lossen: laad- en loszone wordt voorzien op het openbaar domein in de Coveliersstraat;
o Artikel 34: Stabiliteit en scheidingsmuren: §3, 3° onvoldoende dakopstand ter hoogte van het rechtse nieuwe schakelvolume.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 14/12/2018.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft wijzigingen aan een gebouw voor gemengd gebruik. Er blijven 1 grote detailhandel (ALDI), 1 technische ruimte voor servers van British Telecom en 74 wooneenheden behouden. De 3 grotere kantoorentiteiten worden opgedeeld tot 7 kleinere kantoorentiteiten.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt opgemerkt dat de vergunde kantoorentiteiten elk een rechtstreekse toegang hadden vanuit de straat of vanuit de inkomhal.
De vijf kantoren op de eerste verdieping in voorliggende aanvraag zijn, voor voetgangers, enkel vanuit bereikbaar via de verticale circulatie die gedeeld worden met de woningen, wat als enige toegang voor een kantoor conflicten met de gebruikers van de woningen met zich kan meebrengen. Dit dient als aandachtspunt te worden meegenomen in de uitwerking.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De wijzigingen aan het bouwvolume zijn beperkt tot te exacte hoogte van de kroonlijsten (deze verschillen maximaal circa 10 centimeter ten opzichte van het vergunde) en het niet voorzien van de brandladders in de achtergevel. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt geen bezwaar tegen deze beperkte wijzigingen.
Visueel-vormelijke elementen
De voorliggende wijzigingen aan de voorgevels betreffen een vermindering van de visuele kwaliteiten van het project.
Schrijnwerk
Het schrijnwerk ter hoogte van de verdiepingen wordt gewijzigd zodanig dat de ramen geheel te openen zijn, waarbij er ook valbeveiliging voorzien wordt. Inzake deze wijziging werd het advies van de kwaliteitskamer gevraagd. Hieromtrent volgde op 23/9/2022 volgend ongunstig advies: “Tot slot merkt de kwaliteitskamer op dat de raamindeling (schrijnwerk) sterk gewijzigd werd ten opzichte van eerder geadviseerde plannen. Her voorstel met borstweringen en minder raamverdelingen
komt het gevelbeeld in geen geval ten goede. De kwaliteitskamer vraagt het schrijnwerk uit te voeren naar analogie met de vorige vergunning.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt hetzelfde standpunt ingenomen. Het gewijzigde schrijnwerk en de borstweringen sluiten onvoldoende aan bij de waardevolle industriële vormgeving van het gebouw. Dit wordt ongunstig beoordeeld.
Bijkomend betreft de aanvraag het niet uitvoeren van het vergunde schrijnwerk ter hoogte van “British Telecom”. Hierdoor zullen de gelijkvloerse schrijnwerkdelen onvoldoende samenhang hebben. Het verbreken van de samenhang op vlak van materialisatie en raarmindeling betreft een verarming van het straatbeeld. Dit wordt ongunstig beoordeeld.
Achtergevel
De brandladders in de achtergevel worden verwijderd en het metselverband wordt gewijzigd, waarbij de horizontale (beperkt) uitspringende boorden (ter hoogte van de vloerplaten) niet uitgevoerd worden. Gelet op de stedelijke context als achtergevel, blijft er een voldoende detailleringsgraad behouden. Hiertegen geen bezwaar.
Gevels opbouw
De gevels van de opbouw worden gewijzigd van mineraal materiaal in roodbruine tint naar sierpleister met mineraal look. Deze materialisatie sluit nog voldoende aan bij het totaalbeeld van het gebouw, met behoudt van een voldoende contrast in overeenstemming met het concept van “weiterbauen”. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt hiertegen geen bewaar.
Cultuurhistorische aspecten
De stedelijke dienst monumentenzorg is vertegenwoordigd bij de kwaliteitskamer en sluit zich dan aan bij de gemaakte opmerkingen van 23/09/2022.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Woonaanbod
Het aantal appartementen en de schaal van de appartementen blijft ongewijzigd. De voorwaarde dat minimaal 20% van de appartementen moeten voldoen aan de bescheiden last conform het grond-en pandendecreet blijft behouden.
Oppervlakte studio’s
De studio’s voorzien in nieuwe toestand geen mezzanines meer. Hierdoor wordt voldaan aan de voorwaarde om deze van een aaneengesloten verblijfsruimte van minimaal 35 m² netto-vloeroppervlakte van minimaal 2,6 meter vrije hoogte te voorzien.
Bureauruimtes
Tal van appartementen blijven van een bureauruimte voorzien. Deze afzonderlijke bureauruimtes bevinden zich allemaal in appartementen die onvoldoende groot zijn om een bijkomende slaapkamer te voorzien. De voorwaarde om deze bureauruimtes niet als een slaapkamer te voorzien blijft behouden.
Afval
De kantoren worden niet elk van een eigen afzonderlijke afvalberging voorzien. Dit is noodzakelijk. Er dient 1 afvalberging per kantoor en 1 afvalberging voor de winkel voorzien te worden.
Bijkomend wordt opgemerkt dat niet alle appartementen op een voldoende veilige en vlotte manier toegang hebben tot een voldoende grote afvalberging.
Circulatiekern A heeft in de kelder een afvalberging van 7,4 m². Dit is ruim voldoende voor de appartementen die met deze circulatiekern in verbinding staan.
Circulatiekern B, C en D komen in de kelder samen en zijn verbonden met een afvalberging van circa 9,4 m². Deze appartementen hebben echter samen een nood aan een afvalberging van minimaal 13 m². De andere afvalbergingen zijn onvoldoende vlot en veilig bereikbaar voor deze circulatiekernen.
- Om de afvalberging “91.3” te bereiken wordt de ondergrondse parking doorkruist.
- Om de afvalberging “00.16” te bereiken moet men eerst via de eigen circulatiekern naar de kelder en dan vanuit de kelder via circulatiekern E terug naar het gelijkvloers.
Circulatiekern E heeft een afvalberging van circa 9,4 m², maar deze is enkel bereikbaar via de onderdoorgang. Om deze volt en veilig te bereiken dien een deur voorzien te worden tussen de afvalberging en de gang.
Circulatiekern F heeft geen eigen afvalberging en heeft geen vlotte en veilige toegang tot de andere afvalbergingen in het gebouw. De ruimte aangeduid als waslokaal dient conform de vergunde plannen als afvalberging voorzien te worden én er dient een deur voorzien te worden tussen deze afvalberging en de gang.
Roltrap
De roltrappen worden verlengt van twee en een halve travee tot drie traveeën. Dit werd reeds meermaals door de kwaliteitskamer ongunstig geadviseerd. Zo ook bij het laatste verslag van 23/9/2022: “Conform vorige advies vraagt kwaliteitskamer om de rolband (people mover) met één travee in te korten ifv meer vrije circualtieruimte en levendigheid te genereren aan de straatzijde.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden. De uitbreiding van de roltrap hindert de relatie tussen de winkel en de straat op onaanvaardbare wijze wat het levendige karakter van de plint in gedrang brengt. Dit is in strijd met de goede ruimtelijke ordening en wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt ongunstig beoordeeld.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte op voorwaarde dat de garageboxen niet worden voorzien.
De eerder opgenomen voorwaarden inzake fietsstalplaatsen en autostalplaatsen, welke nog niet zijn opgenomen in het voorliggende ontwerp, worden opnieuw in voorwaarden opgenomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Voor de deur naar het tellerlokaal in de hoek van het gebouw op -1 een draairuimte te voorzien conform de bepalingen van artikel 24 van de verordening toegankelijkheid.
3. Alle wijzigingen aan het buitenschrijnwerk van de voorgevel en het voorzien van borstweringen worden uitgesloten van vergunning.
4. De afvalberging op niveau -1 die in verbinding staat met circulatie B, C en D (lokaal 91.29) minimaal 13m² groot te voorzien conform de bepalingen van artikel 26 van de bouwcode.
5. Circulatie F te voorzien van een afvalberging conform de bepalingen van artikel 26 van de bouwcode.
6. Ieder kantoor van een afzonderlijk gescheiden afvalberging te voorzien conform de bepalingen van artikel 26 van de bouwcode.
7. Elke fietsenstalling (inclusief de fietsstalplaatsen in open lucht), moet voorzien worden van elektrische oplaadpunten en van 10% fietsstalplaatsen voor niet- standaardfietsen (ook plaatsen nodig voor cargofietsen, langer fietsmodellen, …).
8. Inzake de ondergrondse parking en autoparkeerplaatsen worden volgende voorwaarden opgelegd:
- er dient een verkeerslichteninstallatie te komen tussen verdieping -1 en -2 van de parkeergarage vermits de helling niet breed genoeg zijn om voertuigen elkaar te laten kruisen;
- de 5 parkeerplaatsen waarachter nog geparkeerd wordt, zijn enkel bruikbaar indien ze aan dezelfde persoon verhuurd/verkocht worden als de desbetreffende achterliggende parkeerplaats, deze parkeerplaatsen kunnen dus niet meegeteld worden om te voldoen aan de parkeerbehoefte;
- per 10 autostalplaatsen dient er telkens één elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens;
- de uitrit van de parkeergarage komt uit op de Belpairestraat, dewelke in maart 2021 werd omgevormd tot fietsstraat. Er dient dan ook duidelijke signalisatie aangebracht te worden dat men in een fietsstraat terechtkomt. Automobilisten dienen hier achter de fietsers te blijven. Dit dient ook aan de uitrit van de parkeergarage geafficheerd te worden.
9. De parking van ALDI is open te stellen aan de buurt via het principe van buurtparking. Dit voor minimaal 10 plaatsen en hiervoor is een overeenkomst af te sluiten met het team buurtparkeren van de stad Antwerpen.
10. Het laden en lossen van de supermarkt te voorzien via een laad- en loszone in de Coveliersstraat en het openbaar domein in functie hiervan te laten aanpassen. De realisatie van het nieuwe wegprofiel ten behoeve van het laden en lossen dient gerealiseerd te zijn, voorgaand aan het uit gebruik nemen van de bestaande inpandige laad en loszone op eigen terrein, of er dient een tussentijdse oplossing afgesproken te worden met de wegbeheerder.
11. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.
12. Minimaal 20% van de appartementen, zijnde minimaal 15 appartementen, te voorzien conform te bepalingen van bescheiden wonen.
13. De bureauruimtes bij de appartementen met een afzonderlijke bureauruimte niet te voorzien als een bijkomende slaapkamer.
14. Alle wijzigingen, handelingen en werken ten behoeve van het verplaatsen van het rolpad van de winkel worden uitgesloten van vergunning.
15. Alle handelingen, werken en wijzigingen in functie van aanpassingen van parkeerplaatsen naar garageboxen worden uitgesloten van vergunning.
Lastvoorwaarde
16. De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein ten gevolge van het aanleggen van een veilige laad-en loszone in de Coveliersstraat (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.
Standpunt college
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar sluit alle wijzigingen, handelingen en werken ten behoeve van het verplaatsen van het rolpad van de winkel uit van vergunning. De uitbreiding van de roltrap zou de relatie tussen de winkel en de straat op onaanvaardbare wijze hinderen en het levendige karakter van de plint in gedrang brengen.
Omwille van technische specificaties loopt het rolpad bovenaan horizontaal verder door waardoor het hellend gedeelte van het rolpad met een halve travee opschuift en er meer ruimte wordt gecreëerd voor de landing van het rolpad. Om de nodige vrije hoogte te kunnen bekomen werd ook de positie van de vide hieraan aangepast.
Het college is niet van mening dat het levendig karakter van de plint hierdoor ernstig wordt verstoord en schrapt daarom de desbetreffende uitsluiting.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 5 augustus 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 2 september 2022 |
Start openbaar onderzoek | 13 september 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 12 oktober 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 16 december 2022 |
Verslag GOA | 29 november 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar- schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar- schriften | Petitie- lijsten | Digitale bezwaar- schriften |
13 september 2022 | 12 oktober 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Lastvoorwaarde
15. De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein ten gevolge van het aanleggen van een veilige laad-en loszone in de Coveliersstraat (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.