Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09866 - Omgevingsvergunning - OMV_2022109942. Molenlei 110 te 2170 Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09866 - Omgevingsvergunning - OMV_2022109942. Molenlei 110 te 2170 Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_09866 - Omgevingsvergunning - OMV_2022109942. Molenlei 110 te 2170 Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer: OMV_2022109942

Gegevens van de aanvrager: mevrouw Laura Abittan met als contactadres Molenlei 110 te 2170 Antwerpen

Ligging van het project: Molenlei 110 te 2170 Antwerpen 

Kadastrale percelen:   afdeling 41 sectie B nr. 289F2 

Vergunningsplichten: Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag: uitbreiden woning en wijzigen gelijkvloerse functie

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        17/01/1983: vergunning (1974#9329) voor het verbouwen van een woning.

Vergunde toestand

-        functie:

o   eengezinswoning met gelijkvloerse garage en bergplaats;

-        bouwvolume:

o   hoofdbouw van 3 bouwlagen onder plat dak met achteraan een stuk mansardedak;

o   aanbouwen aan van 1 tot 2 bouwlagen onder platte daken;

o   open koer achteraan perceel;

-        voorgevelafwerking:

o   witte gevelplaketten;

o   gelijkvloerse garagepoort.

Bestaande toestand

-        functie:

o   eengezinswoning met gelijkvloers schoonheidssalon;

-        bouwvolume:

o   dichtgebouwde koer;

o   terras op plat dak van eerste verdieping;

o   gewijzigd mansardedak aan achtergevel;

-        voorgevelafwerking:

o   roodbruine baksteen met schrijnwerk in PVC met witte kleur;

o   teruggetrokken voordeur

o   raam in plaats van garagepoort;

-        inrichting:

o   ontharde voortuin.

Nieuwe toestand

-        zoals bestaande toestand, uitgezonderd:

-        bouwvolume:

o   verwijderd dakterras.

Inhoud van de aanvraag

-        wijzigen gelijkvloerse functie naar schoonheidssalon;

-        dichtbouwen gelijkvloerse verdieping;

-        verwijderen dakterras;

-        wijzigen voorgevel;

-        wijzigen scheimuren;

-        ontharden voortuin.

Argumentatie

Adviezen

Interne adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie
19 oktober 2022
27 oktober 2022
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit
19 oktober 2022
27 oktober 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht

zijnde gewestplan, in een gebied voor service-residentie. De gebieden die als gebied voor service-residentie zijn aangeduid, zijn bestemd voor residentiële bebouwing ten behoeve van personen die niet, of slechts moeilijk in hun verzorging kunnen voorzien, met bijhorende accommodatie die betrekking heeft op de diverse aspecten van de nagestreefde dienstverlening. De aard van de residentiële bebouwing wordt door de plaatselijke omstandigheden bepaald. Kunnen onder meer worden toegelaten: homes, paviljoenen, woningen, flats, appartementen en in het algemeen elke vorm van residentiële huisvesting.

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

-  de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

-  de eigen aard van het betrokken gebied;

-  de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via

https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van

28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

o   artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

verblijfsruimtes dienen een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m. De vrije hoogte in het schoonheidssalon is soms slechts 2,57 m;

o   artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht;

elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden. De opening dient direct uit te monden in de open lucht. Het schoonheidssalon heeft achteraan geen toetreding van daglicht of de mogelijkheid om te ventileren;.

o   artikel 27 Open ruimte:

bij toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20 % van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. De open koer werd dichtgebouwd;

o   artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: Er verdwijnt 1 inpandige parkeerplaats;

 

Sectorale regelgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021) De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-        Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Molenlei, gelegen in een woonwijk van het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen.

De aanvraag omvat het inrichten van een schoonheidssalon op de gelijkvloers verdieping in een bel-etagewoning als ondersteunende functie bij de hoofdfunctie wonen.

Voorliggende aanvraag omvat dus geen functiewijziging en kan gunstig worden geadviseerd.

Het pand is gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling (zone C, type 2) van de Beleidsnota Detailhandel 2020. In deze zone zijn volgens de nota bijkomende kleinschalige commerciële functies gelijkvloers mogelijk <150 m² bruto.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De afwijking op artikel 27 is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Tegenover de laatst vergunde toestand is de vorm van het perceel gewijzigd. Waar het perceel nog recht liep en dieper was, loopt het nu schuin en is het verkleind. Deze wijzigingen zijn in de loop der tijd gebeurd, waardoor het niet meer duidelijk is of het perceel volledig volgebouwd was of niet.

De bestaande verharding in de voortuin wordt verwijderd en vervangen door lage beplanting wat een aangenamer uitzicht is in de Molenlei. Dit bevordert de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Verder blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak visueel-vormelijke elementen.

De bestaande garagepoort wordt gesupprimeerd en vervangen door een raampartij bestaande uit 1 volledig glaspartij. De wijziging aan de voorgevel vormt een eerlijke vertaling van de achtergelegen nevenfunctie – het schoonheidssalon.

 

Hinderaspecten gezondheid gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De afwijking op artikel 21 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar. De vrije hoogte in het schoonheidssalon is soms slechts 2,57 m in plaats van de vereiste 2,6 m.

De afwijking bedraagt slechts 3 cm en kan dus als minimaal worden beschouwd. Een hoogte van 2,57 m kan nog als een voldoende vrije hoogte worden beschouwd om een minimale verblijfskwaliteit aan te bieden.

Naar voorwaarden wordt meegenomen om het schrijnwerk tussen de voorste en achterste ruimte van het schoonheidssalon te voorzien van doorzichtig glas.

Samen met de dakkoepel – met een oppervlakte van circa 1,08 m² – wordt hierdoor gegarandeerd dat het achterste gedeelte ook voldoende daglichttoetreding heeft. Om voldoende verluchting aan te bieden moet de dakkoepel geopend kunnen worden. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.




Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

Het schoonheidssalon met beperkte oppervlakte is een ondergeschikte functie aan

de wooneenheid. De parkeerbehoefte hiervoor is 0.
 
Bij de verbouwingen verdwijnt er een inpandige parkeergarage. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden blijven. Dit wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte.
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .
 
Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen.
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1 .
 
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.  Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2.  Het schrijnwerk tussen het voorste en het achterste gedeelte van het schoonheidssalon moet voorzien worden van doorzichtig glas, zodat er kan worden voldaan aan artikel 24 van de bouwcode.

3.  De dakkoepel moet kunnen geopend worden, zodat er kan worden voldaan aan artikel 24 van de bouwcode.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 augustus 2022

Volledig en ontvankelijk

19 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 december 2022

Verslag GOA

29 november 2022

naam GOA

Gerd Cryns

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

1. Scheidsmuren, beschadiging: Bij de werken is een scherm gezet midden op de scheidingsmuur met de eigendom van de bezwaarindiener. Deze muur is gemeenschappelijk en dus was enig overleg beter geweest.

Het scherm is bevestigd met 2 bouten per paaltje, dwars door de dekstenen. De bezwaarindiener heeft last van vochtproblemen door het insijpelen van water. Echter kan niet worden uitgesloten of deze langs de bouten komen. Hij vreest ook dat bij vorst de dekstenen kunnen barsten.

De opdrachtgever wenst een andere wijze van vastmaken van de paaltjes en vernieuwing van de dekstenen.

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Volgens de plannen van de nieuwe toestand wordt het bestaande dakterras en de schermen verwijderd.

Verder heeft de omgevingsvergunning een zakelijk karakter. Werken die uitgevoerd worden aan de scheidsmuren kunnen slechts uitgevoerd worden, mits de uitdrukkelijke toestemming van beide partijen. Het is de verantwoordelijkheid van de architect om de werken naar behoren op te volgen en van de aannemer op deze volgens de regels van de kunst uit te voeren. Het optreden van schade aan de naburige percelen kan hierdoor reeds vermeden worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

-     de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-     het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.    Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2.    Het schrijnwerk tussen het voorste en het achterste gedeelte van het schoonheidssalon moet voorzien worden van doorzichtig glas, zodat er kan worden voldaan aan artikel 24 van de bouwcode.

3.    De dakkoepel moet kunnen geopend worden, zodat er kan worden voldaan aan artikel 24 van de bouwcode.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.