Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09858 - Omgevingsvergunning - OMV_2022103195. Pothoekstraat 104-110 te 2060 Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09858 - Omgevingsvergunning - OMV_2022103195. Pothoekstraat 104-110 te 2060 Antwerpen - Weigering 2022_CBS_09858 - Omgevingsvergunning - OMV_2022103195. Pothoekstraat 104-110 te 2060 Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:                  OMV_2022103195

Gegevens van de aanvrager: Haidar Majeed Abd Maktoub met als adres Sint- Janstraat 3 bus 404 te 2140 Borgerhout (België)

Gegevens van de exploitant: BV Bandenprofile (0765320595) met als adres Pothoekstraat 104 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:     Pothoekstraat 104-110 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:           afdeling 5 sectie E nr. 409G20

waarvan:

-    20220523-0010             afdeling 5 sectie E nr. 409G20 (Automechanicien en onderhoud)

Vergunningsplichten:         Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag: wijzigen voorgevel, aanbouw en exploiteren van een autoherstelwerkplaats

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 17/02/2021: proces-verbaal (11002_2021_13651_VPV) voor het wijzigen van de voorgevel;
  • 05/12/2014: vergunning (3582#5991) voor regularisatie van een gevelwijziging;
  • 16/07/1965: toelating (18#82105) voor een flatgebouw.

Vergunde toestand

  • functie:
    1. flatgebouw met in de kelderverdieping een bergplaats voor personenwagens en op het gelijkvloers aan de rechterzijde en achteraan de functie bedrijvigheid;
  • bouwvolume:
    1. hoofdbouw van 5 bouwlagen onder plat dak;
    2. aanbouw onder plat dak;
    3. gelijkvloers volledig dichtgebouwd;
    4. interne hoogte aanbouw circa 3 m;
  • voorgevelafwerking:
    1. gelijkvloers in graniet met metalen schrijnwerk;
    2. aan de rechterzijde, 2 poorten met inrit naar garage en beenhouwerij;
    3. verdiepingen in lichtkleurige gevelsteen met aluminium schrijnwerk.

Bestaande toestand

-    bouwvolume:

o interne hoogte aanbouw 3,27 m;

  • voorgevelafwerking (rechterzijde):
    1. onverlichte zaakgebonden gevelreclame (haaks en op het gevelvlak);
    2. 1 aluminium rolluik met grijze kleur in plaats van 2 poorten.

Nieuwe toestand

  • bouwvolume en voorgevelafwerking zoals in bestaande toestand met uitzondering van de volgende wijziging:
    1. nieuw aluminium rolluik met geïntegreerde deur in antracietgrijze kleur;
    2. het supprimeren van de apart functionerende bergplaats in de kelder.

Inhoud van de aanvraag

  • het wijzigen van de voorgevel;
  • het aanbrengen van zaakgebonden gevelreclame;
  • interne verbouwingen.

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Inhoud van de aanvraag

Het project omvat de exploitatie van een herstelwerkplaats voor motorvoertuigen.

Aangevraagde rubriek(en)

Aangevraagde rubriek(en) Automechanicien en onderhoud

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

200,00 liter

15.2.

andere werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (met inbegrip van carrosseriewerkzaamheden) dan de werkplaatsen, vermeld in rubriek 15.3;

2 hefbruggen

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

300,00 liter

 

Argumentatie

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies ontvangen
Advies
Brandweerzone Antwerpen- Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA
18 oktober 2022
14 november 2022
Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie
18 oktober 2022
28 oktober 2022
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit
18 oktober 2022
21 oktober 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - handel en reca - (hr) en artikel 1 zone voor wonen - (wo).

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

-        1 Algemene voorschriften, 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: Het reclamebord is niet afgestemd op de architectuur van het gebouw door zijn tijdelijke uitwerking en plaatsing half op erker waardoor geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel bestaat.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van

28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

o   artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. Dit is niet het geval bij de verblijfsruimte in de aanvraag;

o   artikel 33 Zaakgebonden publiciteit:

plaatsing haaks op het gevelvlak: op minstens 0,60 m van de eigendomsgrens en binnen een afstand van maximum 0,60 m ten opzichte van de gevel. De haakse gevelreclame staat op circa 0,10 m van de eigendomsgrens en op circa 1,00 m van de gevel.

 

Sectorale regelgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-        Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid Voorliggende aanvraag omvat geen vergunningsplichtige functiewijziging voor het gelijkvloers.

In de laatst vergunde toestand uit 1965 werd het rechtergedeelte van de gelijkvloerse verdieping vergund als werkplaats voor het verwerken van vleeswaren.

Dit valt binnen de hoofdfunctie bedrijvigheid, dewelke dezelfde hoofdfunctiecategorie is als voor ‘automechanicien-onderhoud’.

In het advies van de brandweer wordt opgemerkt dat de opslag van banden niet thuishoort in een woongebied of gebied met mogelijk kwetsbare personen.

In het advies van de brandweer wordt in voorwaarden dan ook opgelegd dat enkel de dagelijks benodigde voorraad aan banden aanwezig mag zijn in de autowerkplaats. Er mag geen opslag van oude banden plaatsvinden.

Voorliggende aanvraag omvat wel een wijziging van de kelder van ‘bergplaats voor personenwagens’ naar ‘kruipkelder’ en deze niet meer onafhankelijk van de gelijkvloerse functie te ontsluiten.

Het is onaanvaardbaar om een perfect functionerende bergplaats te supprimeren en deze ruimte ongebruikt te laten. Ook is het onaanvaardbaar de ruimte niet meer onafhankelijk van de gelijkvloerse functie te ontsluiten.

 

Visueel-vormelijke elementen

Enkel de gelijkvloerse wijzigingen ter hoogte van de rechterzijde maken deel uit van de aanvraag.

De twee gelijkvloerse poorten worden samengevoegd tot één gevelopening met een antracietgrijze aluminium rolluik. In deze rolluik wordt een deur geïntegreerd in functie van evacuatie.

Het samenvoegen van de twee poorten is onverenigbaar met het apart functioneren van de ‘bergplaats voor personenwagens’ in de kelder en de functie bedrijvigheid op de gelijkvloerse verdieping.

Dit is onaanvaardbaar.

Boven de dubbele poort wordt een reclamebord voorzien.

Dit bord is echter niet afgestemd op de architectuur van het gebouw door zijn tijdelijke uitwerking en plaatsing half op erker.

Dit is onaanvaardbaar.

 

Hinderaspecten gezondheid gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De plannen tonen dat de lichtkoepels achteraan worden dichtgemetseld.

Uit de ingediende documentatie blijkt dat deze worden dichtgemaakt om overslag via het dak naar de bovenliggende appartementen te voorkomen. Echter is de aanvraag hierdoor strijdig met artikel 24 van de bouwcode. Dit artikel geeft aan dat elke verblijfsruimte openingen dient te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht.

Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de verblijfsruimte zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimumverblijfkwaliteit van elke verblijfsruimte.

Dit is onaanvaardbaar.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

In een voormalige beenhouwerij in de Pothoekstraat 104 wenst de exploitant een werkplaats voor het onderhoud van voertuigen in te richten. Volgende activiteiten worden gemeld:

-        opslag van 200 liter oliën;

-        twee hefbruggen;

-        300 liter gevaarlijke producten in kleine verpakkingen.

De oliën zullen worden bewaard op een lekbak. De gevaarlijke producten die opgeslagen zullen worden zijn volgens het dossier thinner (100 liter), white-spirit (100 liter) en 100 liter allerhande andere producten gebruikt in de werkplaats. De opslag vindt plaats op een lekbak of in een veiligheidskast nabij de werkplaatsen. De twee hefbruggen worden aangevuld met drie werkplaatsen voor mecaniciens (zonder hefbrug). Daarnaast geeft de exploitant aan tot 850 banden of circa 8,5 ton rubber op te slaan. De opslag van de banden wordt pas aanzien als ingedeelde activiteit vanaf 10 ton. Echter zijn er wel veiligheidsrisico’s aan verbonden en lijkt de vermelde opslag van rubber in het gebouw niet in overeenstemming met het verslag van de voorbespreking die de exploitant had met de Brandweer Zone Antwerpen (BZA). In deze voorbespreking werd door de aanvrager aangegeven dat:

-        de functie van het pand wijzigt van bandencentrale naar garage;

-        er geen bandenopslag plaatsvindt.

Het advies dat BZA gaf naar aanleiding van het voorliggende dossier is ook ongunstig wat de opslag van de autobanden betreft. Het advies haalt aan dat het gebouw gelegen is in woongebied en in de nabijheid van een ziekenhuis. Brandende banden geven een zwarte onweerlegbare toxische en kankerverwekkende rookontwikkeling en zijn moeilijk te blussen. Dit soort opslag hoort dan ook niet thuis in een woongebied of gebied met kwetsbare personen. Het is de exploitant enkel toegestaan om de dagelijkse benodigde voorraad aan banden aanwezig te hebben in de werkplaats. Er mag geen opslag van oude banden plaatsvinden. Gelet op het ongunstig advies wordt in een bijzondere milieuvoorwaarde de opslag van de banden dan ook uitgesloten.

Tenzij de exploitant Bandenprofile bv afziet van het vervangen van autobanden bij zijn klanten, zullen dagelijks nieuwe banden aangeleverd en oude banden afgevoerd moeten worden. Daarnaast zullen naar verwachting ook nog andere leveringen (oliën, onderhoudsproducten, onderdelen) en ophalingen (afval) moeten gebeuren. De Pothoekstraat is een drukke lokale weg, van belang in de ontsluiting van de woonwijken en de bereikbaarheid van het ziekenhuis. Ze vormt eveneens een verbinding tussen het kruispunt Schijnpoort en de Turnhoutsebaan. Obstructie van doorgaand verkeer en het in gevaar brengen van de veiligheid van de weggebruikers tijdens leveringen dient vermeden te worden.

De inrichting beschikt over een afzuiging voor de extractie van de uitlaatgassen uit het atelier. De evacuatie in de atmosfeer dient te gebeuren boven het hoogste dak in de onmiddellijke omgeving om een snelle en volledige dispersie te verzekeren. Het gelijkvloerse atelier wordt immers langs verschillende zijden omgeven door gevoelig hogere gebouwen met woongelegenheden (en ramen). Aangezien het niet duidelijk is uit het dossier waar en hoe hoog de schoorsteen is, wordt dit opgelegd als bijzondere voorwaarde.

Om het risico op hinder door de exploitatie van de werkplaats tot een aanvaardbaar niveau te beperken, worden volgende bijzondere milieuvoorwaarden voorgesteld:

1.     De opslag van banden in de inrichting is niet toegelaten. Het is enkel toegestaan om de dagelijks benodigde voorraad aan banden aanwezig te hebben in de inrichting.

2.     De evacuatie in de atmosfeer van de afgezogen gassen dient te gebeuren boven het hoogste dak in de onmiddellijke omgeving om een snelle en volledige dispersie te verzekeren.

3.     Auto’s van klanten moeten, in afwachting van herstelling of ophaling, gestald worden in de inrichting.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits de algemene, sectorale en bijzondere voorwaarden worden nageleefd, kunnen de hinder en risico’s voor mens en milieu tot een aanvaardbaar niveau beperkt worden. Er wordt voorwaardelijk gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.

Aangezien de stedenbouwkundige weigering de voorliggende exploitatie niet mogelijk maakt, wordt ongunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubriek(en)

Rubriek
Omschrijving
Ongunstig geadviseerd voor
6.4.1°
opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;
200,00 liter
15.2.
andere werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (met inbegrip van carrosseriewerkzaamheden) dan de werkplaatsen, vermeld in rubriek 15.3;
2 hefbruggen
17.4.
opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;
300,00 liter

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 juli 2022

Volledig en ontvankelijk

18 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 december 2022

Verslag GOA

1 december 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael en Bieke Geypens

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.