Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: OMV_2022111728
Gegevens van de aanvrager: NV C W H EUROPE met als adres Jan Welterslaan 13 te 2100 Deurne
Ligging van het project: Amerikalei 97, Brederodestraat 2 te 2000 Antwerpen
Kadastrale percelen: afdeling 11 sectie L nr. 3612A2
Vergunningsplichten: Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag: wijzigen voorgevel en realiseren van voorwaarden vergunning 20152557
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/04/2022: proces-verbaal (11002_2022_15983_VPV) voor het wijzigen van de voorgevel;
- 15/01/2016: vergunning (20152557) voor het functiewijziging en verbouwen naar studentenkamers;
- 05/12/2014: vergunning (20142300) verbouwen van kamerwoningen met een handelsgelijkvloers.
Vergunde toestand
- functie:
o gelijkvloerse commerciële functie met bergingen;
o 19 studentenkamers op de verdiepingen;
- bouwvolume:
o hoekpand van 4 bouwlagen onder mansardedak;
o perceel volledig bebouwd;
- voorgevelafwerking:
o wit gepleisterd met houten schrijnwerk in bruin gebeitste kleur.
Bestaande toestand
- functie:
o een fietsenberging werd omgevormd tot commerciële ruimte;
o afvalberging voor de commerciële ruimtes in kelder;
o de gelijkvloerse afvalberging werd niet uitgevoerd
- voorgevelafwerking:
o houten schrijnwerk in witte kleur.
Nieuwe toestand
- functie:
o een commerciële ruimte wordt omgevormd tot fietsenberging;
o gelijkvloerse kitchenette wordt omgevormd tot afvalberging voor de studentenkamers;
- voorgevelafwerking:
o bestaande toestand.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen schrijnwerk;
- interne wijzigingen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen- Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 17 oktober 2022 | 28 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 17 oktober 2022 | 24 oktober 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 17 oktober 2022 | 20 oktober 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht
zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
o artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: voorliggende aanvraag verkleint de vergunde fietsenbergingen voor de studentenkamers.
Sectorale regelgeving
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op het herindelen van de gelijkvloerse commerciële ruimte. De ruimte wordt opgedeeld in kleinere commerciële entiteiten. De bovenliggende studentenkamers blijven ongewijzigd. De voorliggende functies zijn inpasbaar in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het schrijnwerk wijzigt van bruin gebeitst houten buitenschrijnwerk naar witgeschilderd houten buitenschrijnwerk. De ingreep werd voorgelegd aan monumentenzorg.
Geen bezwaar voor de te regulariseren interne aanpassingen. Deze doen geen fundamentele afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand. Het geplaatste houten schrijnwerk is eveneens aanvaardbaar. Het is historisch meer correct dan het vergunde gebeitste schrijnwerk. Het is niet duidelijk of het overschilderen van de plint en de doorlopende blauwe hardstenen waterlijst op het gelijkvloers vergund is. Blauwe hardstenen onderdelen zijn niet bedoeld om geschilderd te worden. De blauwe hardstenen waterlijsten op de verdieping zijn niet geschillderd.
Het bovenvermelde advies wordt bijgetreden vanuit ruimtelijk oogpunt. De voorwaarden worden opgenomen in deze vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De gelijkvloerse commerciële ruimte wordt heringericht met verschillende binnenwanden. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt de bedenking gemaakt wat de ruimtelijke meerwaarde is van de nieuwe inrichting.
Vastgesteld wordt dat het gelijkvloerse wijzigt t.o.v. het vergunde plan. Dit heef impact op o.a. de fietsenberging. Aan de stedelijke mobiliteitsdienst werd advies gevraagd.
De vergunning 20152557 werd niet uitgevoerd volgens de vergunde plannen. Op de vergunde plannen stonden 2 fietsenberigngen van 19.25m² en 12m² en op de nieuwe plannen gaat over fietsenbergingen van 16.8m² en 7m². Het is niet duidelijk of er hier wel 19 fietsen kunnen gestald worden voor de 19 studentenkamers.
Dit advies wordt bijgetreden. Indien in de verkleinde fietsenbergingen niet meer voldoende fietsplekken conform de afmetingen van de bouwcode gestald kunnen worden, is deze wijziging onaanvaardbaar. In voorwaarden wordt daarom opgenomen dat in het gebouw minstens 19 fietsstalplaatsen, conform de inrichtingsprincipes van de bouwcode, voor de studenten voorzien moeten worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 17 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 16 december 2022 |
Verslag GOA | 29 november 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.