Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer: | OMV_2022068899 |
Gegevens van de aanvrager: | Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met als adres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen en VVZRL Tijdelijke Maatschap ROCO met als adres Laarstraat 16 te 2610 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | VVZRL Tijdelijke Maatschap ROCO (0678488868) met als adres Laarstraat 16 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Werfzone werken Oosterweelverbinding Rechteroever te Antwerpen en Columbiastraat 2, Groenendaallaan 379-389, Tjalkstraat 4-8 te 2030 Antwerpen, Merksemsestraat 39, Schijnpoortweg 55-57 te 2060 Antwerpen, Bisschoppenhoflaan 1-3, 7-11, 21, 34-36, Raoul Grégoirplein 1-7, 11-13, Ten Eekhovelei 145, 151, 361, Tweemontstraat 433-449, Van der Delftstraat 2- 2A, 6-30 te 2100 Deurne (Antwerpen), Noordersingel 3, 7-13, 17-27 te 2140 Borgerhout (Antwerpen), Groenendaallaan 168-170, Lambrechtshoekenlaan 1, 8, 11, Rietschoorvelden 20, Schijnpoortweg 113-121, Vaartkaai 60, Winterling 3-7, 15 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nrs. 1296C, afdeling 7 sectie G nrs. 367A10, 367Z9, 367M8, 367/7, 367K7, 367/6, 367P9, 367W6, 367R9, 367F7, 367E7, 367F9, 367E9, 367Z8, 367S9, 367N8, 367B10, 632N5, 632G6, 632B7, 632C7, 632C6, 632A5, 632H6, 632C5, 632N6, 632D6, 632F7, 632E7, 632D7, 2115/3, 2115/4, 2115R2, 2115P2, 2115L2, 2132L, 2133T3, 2354A, 2355A, 2432B, afdeling 24 sectie A nrs. 154H, afdeling 25 sectie A nrs. 48C, 49C, 56A10, 56/3, 56E10, 56H9, 56F10, 56G10, 56Y10, 56C11, 56A12, 56G11, 56Z10, 56A11, 56B11, 56H10, 56K10, 56X10, 56P12, 56W10, 1159A, afdeling 27 sectie A nrs. 13R, 13N, 13R2, 13T2, 13P, 13X, 13D2, 13T, 13W, 13H2, 13S, 13F2, 13Z, 13L2, 13P2, 13K2, 13M2, 13H, 13E2, 13V, 13K, 13S2, 30H3, 30C3, 30G3, 30Y2, 30B3, 30E3, 30V2, 30K3, 33Y, 33X, 33P, afdeling 28 sectie A nrs. 30M2, 33Z, 33L2, 49C, afdeling 29 sectie A nrs. 599K29, 607N, 607G, 610G, afdeling 39 sectie A nrs. 122Z, 122A2, 124P, 134E2, 134D2, 136S, 138A2, 138B2, 161R, 161S, 161H, 161G, 162C, 163C, 165C, 166G, 166F, 167A, 168/2E, 168C, 168/2F, 168/2D, 169F, 184K, 185K, 196D, 197B, 197D, 199B, 199C, 200S, 200M, 200H, 200N, 200R, 201N, 201M, 204D, 204N, 205A, 206E, 206A3, 213X3, 214G, 215C, 216E, 216C, 217E, 218/2C, 225L4, 225N4, 225K4, afdeling 40 sectie C nrs. 5M, 5N, 30/2A, 32V, sectie D nrs. 359C, 365M, 374E2 en 374T |
waarvan: | |
- 20210312-0041 | afdeling 7 sectie G nrs. 367/6, 367/7, 367A10, 367B10, 367E7, 367E9, 367F7, 367F9, 367K7, 367M8, 367N8, 367P9, 367R9, 367S9, 367W6, 367Z8, 367Z9, 632A5, 632B7, 632C5, 632C6, 632D6, 632D7, 632E7, 632F7, 632G6, 632H6, 632N5, 632N6, 2115/3, 2115/4, 2115L2, 2115P2, 2115R2, 2132L, 2133T3, 2354A, 2355A, 2432B, afdeling 24 sectie A nr. 154H, afdeling 25 sectie A nrs. 48C, 49C, 56A10, 56A11, 56A12, 56B11, 56C11, 56E10, 56F10, 56G10, 56G11, 56H9, 56H10, 56K10, 56P12, 56X10, 56Y10, 56Z10, afdeling 27 sectie A nrs. 13D2, 13E2, 13F2, 13H, 13H2, 13K, 13K2, 13L2, 13M2, 13N, 13P, 13P2, 13R, 13R2, 13S, 13S2, 13T, 13T2, 13V, 13W, 13X, 13Z, 30B3, 30C3, 30E3, 30G3, 30H3, 30K3, 30V2, 30Y2, 33P, 33X, 33Y, afdeling 28 sectie A nrs. 49C, 30M2, 33L2, 33Z, afdeling 29 sectie A nrs. 599K29, 607G, 607N, 610G, afdeling 39 sectie A nrs. 122A2, 122Z, 124P, 134D2, 134E2, 136S, 138A2, 138B2, 161G, 161H, 161R, 161S, 162C, 163C, 165C, 166F, 166G, 167A, 168C, 168/2D, 168/2E, 168/2F, 169F, 184K, 185K, 196D, 197B, 197D, 199B, 199C, 200H, 200M, 200N,200R, 200S, 201M, 201N, 204D, 204N, 205A, 206A3, 206E, 213X3, 214G, 215C, 216C, 216E, 217E, 218/2C, 225K4, 225L4, 225N4, afdeling 40 sectie C nrs. 5M, 5N, 30/2A, 32V, sectie D nrs. 32C7, 359C, 365M, 374E2 en 374T (IIOA -KZR1 - werffase OWV) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het verplaatsen van kabels en leidingen in functie van de aanleg van de verdiepte ring, de ingebruikname van 4 werfzones, het exploiteren van bemalingen en waterzuiveringsinstallaties |
Relevante voorgeschiedenis
-
12/11/2022: vergunning door de Vlaamse overheid
(OMV_2022035792) voor het bouwen en
exploiteren van 2 tijdelijke waterzuiveringsinstallaties met bijhorende
persleidingen voor de verwijdering van PFAS-componenten en
het bijstellen van lozingsvoorwaarden;
-
23/10/2021: vergunning door de Vlaamse overheid
(OMV_2021035436) voor het uitvoeren
van infrastructuurwerken met betrekking tot de Oosterweelverbinding (rechter Scheldeoever);
-
20/11/2020: vergunning door de Vlaamse overheid
(OMV_2020034861) voor het bouwen en de exploitatie van de Oosterweelverbinding;
-
Op 20 maart 2015 heeft de Vlaamse regering het GRUP
‘Oosterweelverbinding – wijziging’
definitief vastgesteld. De gewijzigde versie van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Oosterweelverbinding werd
op 16 april 2015 gepubliceerd in het Belgisch
Staatsblad. Het werd officieel van kracht op 30 april 2015;
-
op 16 juni 2006 heeft de Vlaamse regering het GRUP
‘Oosterweelverbinding’ definitief vastgesteld.
-
op 15 december 2000 keurde de Vlaamse regering het
Masterplan voor Antwerpen goed. Dit
Masterplan streeft 3 doelstellingen na, met name de bereikbaarheid van stad en
haven garanderen, de leefbaarheid verbeteren en de
verkeersveiligheid verhogen.
Vergunde toestand
-
rondgemaakte Antwerpse Ring (Oosterweelverbinding);
-
polderwanden ter
hoogte van de tijdelijke R1;
-
heraangelegde R1:
o
overkapt van het Albertkanaal tot de Luchtbal;
o verdiept
binnen een bermenlandschap van kerk tot Burgemeester Jozef Masurebrug;
-
verlengd IJzerlaankanaal
tot aan het Lobroekdok;
-
gedempte waterwegverbinding tussen Lobroekdok en Albertkanaal;
-
vernieuwde snelwegen en heraangelegde knooppunten;
-
stedelijk plein aan het Sportpaleis boven overkapte Antwerpse Ring;
-
heringerichte IJzerlaan;
-
verlengde kabels
en leidingen;
-
waterzuiveringsinstallaties en persleidingen;
-
groen- en recreatiezones;
-
fietspaden en wandelwegen langsheen autowegen en door groenzones.
Huidige toestand
-
wegeninfrastructuur
rond Antwerpen.
Nieuwe toestand
-
tijdelijke handelingen (maximaal 12 maanden):
o
werfinstallatie leidingkoker oost:
-
werkstrook (gewoonlijk gebruik
van de grond);
-
omheining buiten de werfzone van de overige
vergunningen;
o
werfinstallatie leidingkoker west:
-
omheining;
-
werftoegang;
-
verharding in
gebroken betonpuin;
-
parking voor werfwagens;
o
werfinstallatie waterzuiveringsinstallatie:
-
waterzuiveringsinstallatie;
-
buffer van
800 m²;
-
omheining;
-
werftoegang;
-
leiding met lozingspunt;
o
verhardingen op
openbaar domein:
-
verharding die aangelegd wordt in
functie van de werken en niet boven het ingekokerd Groot Schijn
en in een 5-meterzone langs beide
randen ligt;
-
verharding die aangelegd wordt in
functie van de werken en boven het ingekokerd Groot Schijn en in een 5-meterzone langs beide
randen ligt;
o persleidingen
bemaling: nutsleidingen die boven het ingekokerd Groot Schijn en in een 5
meterzone langs beide randen liggen;
-
permanente handelingen, werken
en wijzigingen:
o
leidingkoker oost:
-
ontbossing (ontbossing
planologisch gecompenseerd bos);
-
kabels en leidingen die zich
bevinden buiten de werfzone van de overige
vergunningen;
o
leidingkoker west: ondergrondse kabels en leidingen;
o verhardingen
op openbaar domein: verharding die heraangelegd wordt na de werken en die boven het ingekokerd Groot
Schijn en in een 5-meterzone langs beide randen ligt.
Inhoud van de aanvraag
-
tijdelijke handelingen (maximaal 12 maanden):
o werfinstallaties
leidingkoker oost en west en waterzuivering (werkstroken, omheiningen, toegangen, buffers, parking
werfwagens);
o
voorzien van verhardingen en nutsleidingen;
-
permanente handelingen, werken
en wijzigingen:
o
ontbossen;
o
voorzien van kabels
en leidingen bij leidingkoker oost en west;
o
heraanleggen van verhardingen.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Met het
ministerieel besluit van 23 oktober 2021 (OMV_2021035436) werd een omgevingsvergunning verleend aan TM ROCO
voor de voorafgaande werken noodzakelijk voor de realisatie van de Oosterweelverbinding
deel Kanaalzone en R1
(Lot3B).
Op 4 mei 2022
diende de exploitant (TM ROCO) een eerste aanvraag (OMV_2022035792) in tot wijziging van dit besluit. De
gevraagde verandering betrof grondwaterbemalingen en de daaraan gekoppelde lozingsnormen, meer specifiek de lozingsnormen voor PFAS. Het college
bracht op 2
september 2022 een voorwaardelijk gunstig advies uit. Over deze aanvraag heeft de minister
op 12 november 2022 een beslissing genomen.
Inhoud van de aanvraag
Met deze aanvraag
wenst de exploitant de lopende vergunning opnieuw uit te breiden en wordt
een bijstelling van de lozingsnormen
gevraagd.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) IIOA -KZR1 - werffase OWV
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
3.2.2°a) |
het lozen van meer
dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater,
niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer
het lozingspunt gelegen is in een centraal
gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het
zoneringsplan; |
2.293,00 m³/jaar(verplaatsin g lozingspunt 17) |
3.4.3° |
het lozen van meer dan 100 m³/uur bedrijfsafvalwater; |
+80,00 m³/uur |
3.6.3.3° |
afvalwaterzuiveringsinstallaties,
met inbegrip van het lozen van
het effluentwater en het ontwateren van de
bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van
meer dan 50 m³/uur; |
100,00 m³/uur |
6.5.2° |
brandstofverdeelinstallaties
voor motorvoertuigen, namelijk
installaties voor het vullen van brandstoftanks
van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen,
bestemd voor de voeding van de erop
geïnstalleerde motor(en) met meer dan twee
verdeelslangen; |
+1 verdeelslang |
12.2.1° |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en
met 1.000 kVA; |
+1x 200,00 kVA |
15.1.2° |
al dan niet overdekte ruimte voor het
stallen van meer
dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen,
motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; |
15voertuigen |
16.3.2°b) |
koelinstallaties,
luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties,
en andere installaties voor het
fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale
drijfkracht van meer
dan 200 kW; |
+30,00 kW |
17.3.2.1.1.2° |
opslagplaatsen
voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram
GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie,
diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen)
met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C
en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met
500 ton; |
+1,70 ton |
53.11.1° |
onttrekken van
grondwater, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet- |
+1.907,00 m³/dag |
|
verontreinigd
grondwater in dezelfde watervoerende laag,
en met een netto onttrokken debiet van 2.500 m³ per dag of meer; |
|
53.2.1°a) |
bronbemaling
noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige
werken of de aanleg van openbare nutsvoorzieningen
gelegen in beschermd duingebied, parkgebied,
bosgebied, groengebied of natuurontwikkelingsgebied
met een debiet van maximaal 500 m³ per dag en 30.000 m³ per jaar; |
16,00 m³/jaar |
53.2.2°b)2° |
bronbemaling, met
inbegrip van terugpompingen van niet-verontreinigd
grondwater in dezelfde watervoerende
laag, die technisch noodzakelijk is voor
ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken,
ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen
gelegen in een ander gebied dan de gebieden
vermeld in punt 1 met een netto opgepompt debiet
van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging
van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld; |
+311.539,00 m³/jaar |
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
AQUAFIN NV |
4 november 2022 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van
dit verslag |
|
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel/ B.A.M. |
4 november 2022 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van
dit verslag |
|
Brandweerzone Antwerpen- Zwijndrecht - Hulpverleningszone
1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA |
4 november 2022 |
23 november 2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Elia Asset nv/
Elia Contact Center Noord |
4 november 2022 |
4 november 2022 |
Geen bezwaar |
FLUXYS BELGIUM |
4 november 2022 |
22 november 2022 |
Geen bezwaar |
Maatschappij voor het haven-, grond- en industrialisatiebeleid |
4 november 2022 |
10 november 2022 |
Geen advies |
Onroerend Erfgoed |
4 november 2022 |
7 november 2022 |
Geen advies |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie |
4 november 2022 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van
dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie |
4 november 2022 |
17 november 2022 |
Geen bezwaar |
Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid |
4 november 2022 |
7 november 2022 |
Geen advies |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen |
4 november 2022 |
25 november 2022 |
Voorwaardelijk gunstig |
Water-link |
4 november 2022 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van
dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen |
4 november 2022 |
22 november 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie |
4 november 2022 |
|
Stadsbeheer/ Groen
en Begraafplaatsen |
4 november 2022 |
Geen advies
ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Beheer
en Operaties |
4 november 2022 |
Geen advies
ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu |
4 november 2022 |
23 november 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit |
4 november 2022 |
|
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit/ Oosterweelverbinding |
4 november 2022 |
22 november 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie |
4 november 2022 |
15 november 2022 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte |
4 november 2022 |
25 november 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen
binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen,
goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Gebied voor
stedelijke activiteiten omgeving Sportpaleis, goedgekeurd op 21 mei 2010. Volgens dit plan ligt
het eigendom in de volgende zone: gebied voor
stedelijke activiteiten.
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP
Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015. Volgens dit plan ligt het eigendom in de
volgende zones: gebied voor dagrecreatie, bufferzone,
parkgebied, industriegebied, gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen, gebied voor wegeninfrastructuur en gebied voor waterweginfrastructuur.
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan PRUP Provinciaal
Groendomein Rivierenhof, goedgekeurd op 25 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: parkgebied: sport.
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Slachthuissite,
goedgekeurd op 25 februari 2019. Volgens dit plan ligt het eigendom in de
volgende zones: artikel 8. zone voor wonen (wo4) - kade
midden, artikel
4. zone voor
centrumfuncties (ce4), artikel 14. zone voor groen (gr4) - kade noord, artikel
10. zone voor publiek domein (pu) en artikel 9. zone voor gemengde functies (ge).
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede
voor handel,
dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening
niet in een daartoe aangewezen gebied moeten
worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen,
voor openbare nutsvoorzieningen, voor
toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen
mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit
van 28 december 1972
betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woonuitbreidingsgebied.
De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend
bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de
ordening van het gebied niet heeft
beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de
voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen
met waarborgen omklede
verbintenis is aangegaan door
de promotor.
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor
gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare
nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen
die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee
van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel
4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke
Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen
en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van
algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde
kunnen worden toegelaten, ongeacht
het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als
gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen
kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund
gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen
en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor
gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen
in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin
geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd
door de Raad van State beschouwd als
een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december
1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en
de gewestplannen).
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie.
De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van
alle verblijfsaccommodatie, (Artikel
16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen
en de gewestplannen).
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten
in hun staat bewaard worden
of zijn bestemd om zodanig
ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale
functie kunnen vervullen,
(Artikel 14 van het Koninklijk Besluit
van
28 december 1972
betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De
bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als
overgangsgebied tussen gebieden waarvan
de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de
goede plaatselijke ordening van
elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende
de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze
zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover
zulks in verband met de veiligheid en
de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel
omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire
dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen,
benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale
of internationale verkoop, (Artikel 7
van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen
en de gewestplannen).
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor
ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor
kleine opslagplaatsen van goederen,
gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het
Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en
toepassing van de ontwerpgewestplannen
en de gewestplannen).
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van
3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in het gebied waterweg. Binnen
het havengebied werden sommige infrastructuurwerken
aangeduid op het gewestplan en andere niet. Het is vrijwel onmogelijk al deze voorzieningen binnen een dergelijk
dynamisch gebied op voorhand te plannen. De aanduidingen
als industriegebied voor het havengebied moet dan ook toelaten dat steeds alle waterbouwkundige, infrastructuur- en
uitrustingswerken mogelijk zijn. Het was echter juridisch onmogelijk dat voor het havengebied een bijzonder
planologisch voorschrift werd ingevoerd, qua bodembestemming.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke
ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële,
ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel,
dienstverlening, recreatie, wonen,
verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn
met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de
bijhorende voorschriften betreffende
terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de
verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg
vooraleer het gebied kan ontwikkeld
worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor
dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische
accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van
28 december 1972 betreffende de inrichting en
toepassing van de ontwerpgewestplannen en de
gewestplannen).
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van 3 oktober 1979 en
latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De
groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de
bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de
groengebieden geldt een principieel
bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op
of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van
3 oktober 1979 en latere
wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor
ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor
kleine opslagplaatsen van goederen,
gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het
Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en
toepassing van de ontwerpgewestplannen
en de gewestplannen).
Het eigendom
is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit
van
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 43 Noordersingel, goedgekeurd bij
ministerieel besluit van 3 augustus 1998. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones:
groenzone, bedrijvigheidszone, brugpoortzone en openbaar domein.
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Deurne Dorp, goedgekeurd bij ministerieel
besluit van 26 juni 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor private tuinen-art.
12, zone voor openluchtrecreatie-art.
16, zone voor parkgebied-art. 15, zone voor voetwegen-art. 4.2 en zone voor
wegenis-art. 4.1.
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 50 Het Weelke
(structuurplan), goedgekeurd bij ministerieel besluit
van 14 februari 1983.
Volgens dit plan
ligt het eigendom in de volgende zones: binnenplaatsen en tuinen, bouwvrije voortuinstroken, ontworpen voetpad, dagrecreatie,
wandelweg en openbare weg.
Het eigendom is
gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Kwade Velden, goedgekeurd bij ministerieel
besluit van 8 januari 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor buffer-art. 7.3,
zone voor parkgebied-art. 7.2, zone voor openbare wegenis-art. 4.1 en zone voor waterloop en meandering-art. 8.2.
(Gewestelijke
ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en
RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
Toetsing van de
verenigbaarheid van het aangevraagde met de plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
De
aanvraag wordt getoetst aan de stedenbouwkundige voorschriften van de geldende gewestplannen, bijzondere plannen van
aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen. De aanvraag
is in overeenstemming met deze plannen.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
-
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd
bouwcode), definitief vastgesteld
door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de
deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De
bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag
is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
-
Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde
decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De
kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen
van 2021 zijn opgemaakt, kan u
raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse
codex wonen van 2021”)
De
aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van
het aangevraagde met de omgeving en de goede
ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende
aanvraag omvat voorbereidende werken voor het realiseren van de Oosterweelverbinding.
De vergunde
werfzones worden gedeeltelijk in gebruik genomen door deze aanvraag. Er worden kabels en leidingen verplaatst om
later de verdiepte ring te kunnen realiseren zoals reeds vergund in de Oosterweelverbinding.
De aanvraag
is hiermee functioneel inpasbaar.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Er worden vier
werfinstallaties in gebruik genomen voor de realisatie van de verplaatsing van kabels en leidingen in functie van de vergunde
Oosterweel. Voor drie van de vier werfinstallaties
worden in deze aanvraag handelingen en wijzigingen aangevraagd. De vierde werf –
Denderstraat – is reeds vergund.
Om deze werken te
kunnen uitvoeren worden tijdelijke handelingen aangevraagd voor een maximale periode van 12 maanden. Deze
handelingen omvatten het inrichten van een werkstrook,
toegangen, het plaatsen van een omheiningen en het voorzien van verhardingen en nutsleidingen.
De drie werfinstallaties bestaan
uit:
- Werfinstallatie leidingkoker oost
Op deze locatie
wordt een tijdelijk werkstrook voorzien voor het stockeren van grond, het graven van putten en sleuven en voorzien
van verharding. De verharding wordt aangelegd
om materiaalcontainers, ketenpark, fietsenstalling en parkeerplaatsen
voor voertuigen en machines te plaatsen. De werfzone wordt
volledig afgesloten met een omheining.
Het ringfietspad
wordt tijdelijk afgesloten en gebruikt als tijdelijke werfweg. Het fietsverkeer wordt dan ook
tijdelijk omgeleid.
De werfzone wordt
na de tijdelijke handeling niet in oorspronkelijke staat hersteld. Deze zone
krijgt een invullingen die reeds verleend is in voorafgaande vergunning.
-
Werfinstallatie leidingkoker west
Op deze locatie
wordt een tijdelijke werkstrook voorzien voor het graven van putten en sleuven en een parking aangelegd voor
werfwagens. De werfzone wordt volledig afgesloten met een
omheining.
Binnen het jaar na
het verkrijgen van de vergunning, wordt de werfzone in oorspronkelijke staat hersteld.
-
Werfinstallatie waterzuiveringsinstallatie (= werfinstallatie WZI)
De installatie is
voorzien op een locatie opgenomen in de vorige verleende vergunningen. De waterzuiveringsinstallatie staat in
dienst voor de bemaling voor de uitvoering van deze werken en voor de bemaling van de putten en sleuven voor het
verleggen van de kabels en leidingen.
Verder wordt er een tijdelijk bufferbekken aangelegd met een oppervlakte van 800 m².
De werfzone wordt volledig
afgesloten met een omheining.
Binnen het jaar na het
verkrijgen van de vergunning, wordt de werfzone in oorspronkelijke staat hersteld.
De persleidingen
die worden geïnstalleerd van en naar de waterzuiveringsinstallatie zijn van tijdelijke
aard en zijn opgenomen in de vorige verleende vergunningen.
Er worden ook
verhardingen van het openbaar domein aangevraagd. Deze verharding is in functie van het realiseren van de kabels
en leidingen die worden geplaatst onder de openbare weg. Bepaalde verhardingen zijn tijdelijk en worden verwijderd volgens
de verleende nieuwe toestand van de
Oosterweelverbinding. Deze verhardingen worden in verschillende fases aangelegd
in functie van de circulatie
van het verkeer.
De aangevraagde
werken in functie van de uitvoering van de Oosterweelverbinding zijn ruimtelijk inpasbaar in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag voldoet
aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van visueel-vormelijke elementen.
De bouw van het
grootschalige infrastructuurproject zal tijdens de werffase een grote visuele impact hebben. Visuele hinder als gevolg
van werven van dergelijke omvang is onvermijdelijk.
De impact is echter tijdelijk van aard. In dit geval primeert de
functionaliteit van de gebruikte materialen, niet zozeer het esthetisch aspect.
Cultuurhistorische aspecten
De stedelijke
dienst Onroerend Erfgoed/Archeologie adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:
“Het
projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen
een woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte boven
De
archeologienota werd ingediend door de dienst Archeologie van de stad Antwerpen
en waarvan akte door het agentschap
Onroerend Erfgoed op 13 april 2022. De ingrepen worden correct vermeld. Het bijhorende programma van maatregelen
beveelt een vervolgonderzoek in de
vorm van een werfbegeleiding (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/22010).”
De voorwaarden
geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden
geadviseerd.
Bodemreliëf
De stedelijke
dienst Klimaat en Leefmilieu adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:
“Als
VMM oplegt dat het bemalingswater gezuiverd moet worden via de WZI, wordt gevraagd dat er gesprekken gevoerd worden
met de stad over een mogelijk hergebruik van
het bemalingswater voor
veegwagens en Groendienst.”
De voorwaarden
geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden
geadviseerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De Verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen de aanvraag.
Echter
vraagt de stedelijke dienst Mobiliteit/ Oosterweelverbinding om tijdens de
uitvoering van de werken steeds
voldoende af te stemmen met de werkzaamheden van Schijnpoortweg zodat
alle omleidingen die op dat moment plaatsvinden, logisch zijn.
Het advies van de stedelijke dienst AG Vespa
sluit hierbij aan:
“De
werken in de Slachthuislaan dienen afgestemd te blijven met de geplande werken openbaar domein stadsproject
Slachthuissite, waarbij vanaf september 2023 werken voorzien voor de aanleg van een riolering vanaf
de supermarkt Lidl tot de Slachthuissite en de
realisatie van het nieuwe kruispunt Slachthuislaan – Twee Stierenstraat
als hoofdontsluiting van de nieuwe woonwijk.”
Het advies
van de stedelijke dienst Publieke
Ruimte sluit hierbij
aan:
“Tijdens
de uitvoering dient er voldoende afstemming te zijn met de werkzaamheden van Schijnpoortweg zodat alle omleidingen die
op dat moment plaatsvinden, logisch zijn. Fietsers en voetgangers moeten op een veilige manier doorgang blijven
krijgen. Na de werken dient de aanleg
op een kwalitatieve manier hersteld te worden zolang de definitieve aanleg
(binnen oorspronkelijke OVA) niet gebeurd is. Schade na de werken dient
te worden hersteld.”
Gezien de
hoeveelheid werken aan het openbaar domein in de omgeving is een afstemming met de stedelijke diensten aangewezen,
zodat een duidelijk overzichtelijk circulatieplan kan worden opgemaakt. Minstens een maand voor de aanvang van de
werken dient er een overleg te
gebeuren met de stedelijke diensten Mobiliteit, Publieke Ruimte en AG Vespa.
Dit wordt geadviseerd als voorwaarde bij de
omgevingsvergunning.
Het dossier werd
voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorwaarden in dit advies moeten
integraal worden opgenomen als voorwaarde bij de omgevingsvergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere
toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene
principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de
parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de
bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het
zogenaamde POET principe
(Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf
is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft
op de parkeerbehoefte.
Toetsing van aanvaardbaarheid
van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het
milieu
Voor de realisatie
van de Oosterweelverbinding deel Kanaalzone – R1, gesitueerd van de Jozef Masurebrug in het noorden tot het
Rivierenhof in het zuiden, zijn grondwaterbemalingen
noodzakelijk om de bouwwerken droog te kunnen uitvoeren onder veilige omstandigheden. Naast de reeds
vergunde grondwaterbemalingen dient het grondwater
ook tijdelijk verlaagd te worden voor het verleggen van diverse nutsleidingen
op en rond het verkeersknooppunt Schijnpoort.
Deze werken dienen te worden uitgevoerd alvorens te kunnen starten met de werken aan het tracé van de tijdelijke R1 zelf. Hierdoor worden geen cumulatieve effecten verwacht.
De bemalingsactiviteiten nodig voor de kabels en leidingen zouden volgens de huidige planning moeten eindigen uiterlijk op 30 juni 2024. Het totale extra waterbezwaar voor deze diverse ingrepen wordt geraamd op 311.539 m³, waardoor het totale waterbezwaar voor de voorbereidende werken toeneemt tot circa 2.200.000 m³.
Vanuit het
voorzorgsprincipe werd door de aanvrager nagegaan of het grondwater PFAS bevat. Analyses tonen aan dat er zowel
korte als lange keten PFAS-componenten aanwezig zijn. Ook in deze aanvraag worden naar analogie met andere
vergunningsdossiers in het kader van
de Oosterweelverbinding argumenten aangebracht die moeten aantonen dat met de huidige
stand van de techniek het niet mogelijk is de verschillende PFAS-componenten
uit het afvalwater te zuiveren, de
korte ketens in het bijzonder. Een zuivering zou volgens de aanvrager
bovendien een onverantwoord hoge kost met zich meebrengen, in dit geval geraamd
op 7,5 €/m³. Ook wijst de aanvrager op de grote ecologische kost van de waterzuivering (energieverbruik, verbruik
actief kool) dit in vergelijking met de beperkte zuiveringswinst. De aanvrager besluit hieruit dat het niet
opportuun en duurzaam is een waterzuiveringsinstallatie te voorzien voor PFAS, en vraagt daarom
hogere lozingsnormen.
De gevraagde
lozingsnormen werden geformuleerd op basis van de beschikbare analyseresultaten van de peilbuizen binnen
de bemalingszones. De normen werden bepaald
vanuit het worstcase uitgangspunt met oog op voldoende marge in te
bouwen zodat de continuïteit van de
lozing tijdens de uitvoeringswerken gegarandeerd blijft en de werf niet moet worden
stilgelegd.
Parameter |
C4 |
C5 |
C6 |
C8 |
PFAS overig(1)/
PFAS toekomst(2) |
||||
PFBS |
PFBA |
PFPeS |
PFPeA |
PFHxS |
PFHxA |
PFOS |
PFOA |
||
Gemiddelde (µg/l) |
0,027 |
0,116 |
0,002 |
0,031 |
0,005 |
0,047 |
0,037 |
0,311 |
|
Gemiddelde x 1,5 (µg/l) |
0,040 |
0,174 |
0,003 |
0,047 |
0,008 |
0,071 |
0,056 |
0,466 |
|
Maximum (µg/l) |
0,120 |
0,390 |
0,005 |
0,170 |
0,016 |
0,380 |
0,340 |
3,000 |
|
Hoogste waarde
(µg/l) |
0,120 |
0,390 |
0,005 |
0,170 |
0,016 |
0,380 |
0,340 |
3,000 |
|
Aangevraagde lozingsnorm (µg/l) |
0,150 |
0,400 |
0,100 |
0,200 |
0,100 |
0,400 |
0,350 |
3,000 |
0,100 |
(1) overige
PFAS-componenten in het WAC (= het compendium voor de monsterneming, meting
en analyse van water).
(2) PFAS-componenten die in de toekomst in het WAC worden bij opgenomen.
Indien de vergunningverlenende
overheid de verhoogde lozingsnormen niet wenst toe te staan zal voorzien worden in een WZI voor de
behandeling van lange keten PFAS. Voor de korte keten PFAS bestaat geen bewezen technologie en is er voorlopig
geen alternatief. Een lozingsnorm van
0,1 µg/l wordt door de aanvrager als werkbaar
geacht. Lozing voorzien in het Lobroekdok.
Naast bijgestelde
verhoogde lozingsnormen voor PFAS worden ook lozingsnormen gevraagd voor arseen (50 µg/l), totaal stikstof
(30 µg/l), geleidbaarheid (3.000 µs/cm) en voor sulfaat en chloride (750
mg/l).
De
appreciatie van de ingediende nota’s en de advisering van de voorgestelde lozingsparameters komt uiteraard toe aan de bevoegde
administraties.
Vanuit
een lokale insteek is er toch de bedenking dat in een stedelijke omgeving als Antwerpen bijna dagelijks aanvragen worden
ingediend voor tijdelijke grondwaterbemalingen
nodig voor de realisatie van bouwwerken. Ook bij deze projecten worden op vele locaties, veelal lage
concentraties aan PFAS gedetecteerd. Wanneer zou beslist worden om in dit dossier af te zien van waterzuivering
zal dit ook consequenties hebben voor
de diverse andere projecten in de stad waar dezelfde problematiek in meer of mindere mate speelt en waar de
zuiveringskost proportioneel nog zwaarder doorweegt. Een uniforme regeling uitgaande van 0,1 µg/liter voor alle
PFAS-componenten, ongeacht of deze opgenomen
zijn of niet opgenomen zijn in het nieuwe WAC is een duidelijk uitgangspunt en sluit aan bij een eerder vergunningsbesluit
van de Vlaamse Overheid over de Oosterweelverbinding (OMV2022035792).
De
gevraagde afwijkingen in verband met de te plaatsen meetgoot, het meten van het grondwaterpeil worden gunstig geadviseerd.
Voor tijdelijke grondwaterwinningen zijn deze
bepalingen geen meerwaarde.
Om de
stedelijke diensten toe te laten de grondwaterbemalingen op het stedelijk
grondgebied op te volgen wordt
gevraagd als bijzondere voorwaarde in het vergunningsbesluit op te nemen dat de stedelijke diensten van de
start- en einddatum van de bemalingsactiviteiten worden verwittigd.
Voorstel bijzondere voorwaarde:
1)
De exploitant dient
de startdatum van de bemaling voor de opstart van de bemaling te melden aan de diensten Vergunningen
(mailto:milieuvergunningen@antwerpen.be) en
Milieu-interventie (mailto:mi@antwerpen.be) samen met de contactgegevens
van de werfverantwoordelijke met
vermelding van het dossiernummer en de opgemeten grondwaterpeilen. De einddatum van de bemaling wordt eveneens
meegedeeld aan deze diensten met de vermelding van het
totaal opgepompte volume
grondwater.
Het is
aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot
een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.
Advies van het college
Gunstig advies te
verlenen voor de aanvraag tot wijziging van de bestaande omgevingsvergunning onder
voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde
brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt
na te leven.
2. De voorwaarden van de stedelijke dienst Onroerend Erfgoed/Archeologie na te leven:
-
De bouwheer voert het programma van maatregelen,
namelijk een archeologische werfbegeleiding,
uit conform de bepalingen uit de opgestelde archeologienota (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/22010).
- De bouwheer meldt
twee weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst
Archeologie (archeologie@antwerpen.be).
- De bouwheer
laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
3. Indien het
bemalingswater gezuiverd moet worden via de WZI, moet er contact worden opgenomen met de stad Antwerpen over een
mogelijk hergebruik van het bemalingswater
voor veegwagens en
Groendienst.
4. Minstens 1 maand
voor de start der werken, moet de aanvrager contact opnemen met de stedelijke diensten Mobiliteit, Publieke
Ruimte en AG Vespa.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
3.2.2°a) |
het lozen van meer
dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater,
niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal
gebied en/of een collectief
geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of
buiten het zoneringsplan; |
2.293,00 m³/jaar(verplaa tsing
lozingspunt 17) |
3.4.3° |
het lozen van meer dan 100 m³/uur bedrijfsafvalwater; |
+80,00 m³/uur |
3.6.3.3° |
afvalwaterzuiveringsinstallaties,
met inbegrip van het lozen van het
effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een
effluent van meer dan 50 m³/uur; |
100,00 m³/uur |
6.5.2° |
brandstofverdeelinstallaties
voor motorvoertuigen, namelijk installaties
voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen
met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor
de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met meer dan twee
verdeelslangen; |
+1 verdeelslang |
12.2.1° |
transformatoren
(gebruik van) met een individueel nominaal
vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; |
+1x 200,00 kVA |
15.1.2° |
al dan niet
overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen,
motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; |
+15 voertuigen |
16.3.2°b) |
koelinstallaties,
luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties,
en andere installaties voor het fysisch
behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van
meer dan 200 kW; |
+30,00 kW |
17.3.2.1.1.2° |
opslagplaatsen
voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram
GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel,
lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C
en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton; |
+1,70 ton |
53.2.1°a) |
bronbemaling
noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige
werken of de aanleg van openbare nutsvoorzieningen
gelegen in beschermd duingebied, parkgebied,
bosgebied, groengebied of natuurontwikkelingsgebied
met een debiet van maximaal 500 m³ per dag en 30.000 m³ per jaar; |
+16,00 m³/jaar |
53.2.2°b)2° |
bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van
niet- |
+311.539,00 |
|
verontreinigd
grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van
openbare nutsvoorzieningen gelegen
in een ander gebied dan de gebieden
vermeld in punt 1 met een netto opgepompt debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier
meter onder het maaiveld; |
m³/jaar |
53.11.1° |
onttrekken van
grondwater, met inbegrip van terugpompingen
van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater
in dezelfde watervoerende laag, en met een netto onttrokken debiet
van 2.500 m³ per dag of meer; |
1.907 m³/jaar |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1.
De exploitant dient de startdatum
van de bemaling voor de opstart van de bemaling te melden aan de stedelijke diensten Vergunningen (mailto:milieuvergunningen@antwerpen.be) en Milieu-interventie
(mailto:mi@antwerpen.be) samen met de contactgegevens van de werfverantwoordelijke met vermelding van
het dossiernummer en de opgemeten grondwaterpeilen.
De einddatum van de bemaling wordt eveneens meegedeeld aan deze diensten
met de vermelding van het totaal opgepompte volume grondwater.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 21 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | 27 oktober 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 25 november 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 10 december 2022 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar- schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar- schriften | Petitie- lijsten | Digitale bezwaar- schriften |
27 oktober 2022 | 25 november 2022 | 0 | 0 | 0 | 3 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend. Wel werden er via deze weg digitale adviezen ingediend door nv Infrabel, NMBS en Fluxys Belgium.
Informatievergadering
Over de aanvraag werd een informatievergadering georganiseerd op 3 november 2022.
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De voorwaarden van de stedelijke dienst Onroerend Erfgoed/Archeologie na te leven:
- De bouwheer voert het programma van maatregelen, namelijk een archeologische werfbegeleiding, uit conform de bepalingen uit de opgestelde archeologienota (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/22010).
- De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be)
- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
3. Indien het bemalingswater gezuiverd moet worden via de WZI, moet er contact worden opgenomen met de stad Antwerpen over een mogelijk hergebruik van het bemalingswater voor veegwagens en groendienst.
4. Minstens 1 maand voor de start der werken, moet de aanvrager contact opnemen met de stedelijke diensten Mobiliteit, Publieke Ruimte en AG Vespa.
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
|