Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09852 - Omgevingsvergunning - OMV_2022068899. Werfzone werken Oosterweelverbinding Rechteroever te Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09852 - Omgevingsvergunning - OMV_2022068899. Werfzone werken Oosterweelverbinding Rechteroever te Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_09852 - Omgevingsvergunning - OMV_2022068899. Werfzone werken Oosterweelverbinding Rechteroever te Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

  • een openbaar onderzoek te houden;
  • advies uit te brengen.
Projectnummer:  OMV_2022068899
Gegevens van de aanvrager:Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met als adres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen en VVZRL Tijdelijke Maatschap ROCO met als adres Laarstraat 16 te 2610 Antwerpen
Gegevens van de exploitant:VVZRL Tijdelijke Maatschap ROCO (0678488868) met als adres Laarstraat 16 te 2610 Antwerpen
Ligging van het project:

Werfzone werken Oosterweelverbinding Rechteroever

te Antwerpen en Columbiastraat 2, Groenendaallaan 379-389, Tjalkstraat 4-8 te 2030 Antwerpen,

Merksemsestraat 39, Schijnpoortweg 55-57 te 2060

Antwerpen, Bisschoppenhoflaan 1-3, 7-11, 21, 34-36,

Raoul Grégoirplein 1-7, 11-13, Ten Eekhovelei 145, 151,

361, Tweemontstraat 433-449, Van der Delftstraat 2-

2A, 6-30 te 2100 Deurne (Antwerpen), Noordersingel 3,

7-13, 17-27 te 2140 Borgerhout (Antwerpen),

Groenendaallaan 168-170, Lambrechtshoekenlaan 1, 8,

11, Rietschoorvelden 20, Schijnpoortweg 113-121,

Vaartkaai 60, Winterling 3-7, 15 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nrs. 1296C, afdeling 7 sectie G nrs.

367A10, 367Z9, 367M8, 367/7, 367K7, 367/6, 367P9, 367W6, 367R9, 367F7, 367E7, 367F9, 367E9, 367Z8, 367S9, 367N8, 367B10, 632N5, 632G6, 632B7, 632C7, 

632C6, 632A5, 632H6, 632C5, 632N6, 632D6, 632F7, 632E7, 632D7, 2115/3, 2115/4, 2115R2, 2115P2, 2115L2, 2132L, 2133T3, 2354A, 2355A, 2432B, afdeling 24 sectie

A nrs. 154H, afdeling 25 sectie A nrs. 48C, 49C, 56A10, 56/3, 56E10, 56H9, 56F10, 56G10, 56Y10, 56C11, 56A12, 56G11, 56Z10, 56A11, 56B11, 56H10, 56K10, 56X10, 56P12, 56W10, 1159A, afdeling 27 sectie A nrs. 13R, 13N, 13R2, 13T2, 13P, 13X, 13D2, 13T, 13W,

13H2, 13S, 13F2, 13Z, 13L2, 13P2, 13K2, 13M2, 13H, 13E2, 13V, 13K, 13S2, 30H3, 30C3, 30G3, 30Y2, 30B3, 30E3, 30V2, 30K3, 33Y, 33X, 33P, afdeling 28 sectie A nrs. 30M2, 33Z, 33L2, 49C, afdeling 29 sectie A nrs. 599K29, 607N, 607G, 610G, afdeling 39 sectie A nrs. 122Z, 122A2, 124P, 134E2, 134D2, 136S, 138A2, 138B2, 161R, 161S, 161H, 161G, 162C, 163C, 165C, 166G, 166F, 167A, 168/2E, 168C, 168/2F, 168/2D, 169F, 184K,

185K, 196D, 197B, 197D, 199B, 199C, 200S, 200M, 200H, 200N, 200R, 201N, 201M, 204D, 204N, 205A, 206E, 206A3, 213X3, 214G, 215C, 216E, 216C, 217E,

218/2C, 225L4, 225N4, 225K4, afdeling 40 sectie C nrs. 5M, 5N, 30/2A, 32V, sectie D nrs. 359C, 365M, 374E2 en 374T

waarvan:
-         20210312-0041afdeling 7 sectie G nrs. 367/6, 367/7, 367A10, 367B10, 367E7, 367E9, 367F7, 367F9, 367K7, 367M8, 367N8, 367P9, 367R9, 367S9, 367W6, 367Z8, 367Z9, 632A5,
632B7, 632C5, 632C6, 632D6, 632D7, 632E7, 632F7, 632G6, 632H6, 632N5, 632N6, 2115/3, 2115/4, 2115L2, 2115P2, 2115R2, 2132L, 2133T3, 2354A, 2355A, 2432B,
afdeling 24 sectie A nr. 154H, afdeling 25 sectie A nrs. 48C, 49C, 56A10, 56A11, 56A12, 56B11, 56C11, 56E10,
56F10, 56G10, 56G11, 56H9, 56H10, 56K10, 56P12, 56X10, 56Y10, 56Z10, afdeling 27 sectie A nrs. 13D2, 13E2, 13F2, 13H, 13H2, 13K, 13K2, 13L2, 13M2, 13N, 13P, 13P2, 13R, 13R2, 13S, 13S2, 13T, 13T2, 13V, 13W, 13X, 13Z, 30B3, 30C3, 30E3, 30G3, 30H3, 30K3, 30V2, 30Y2, 33P, 33X, 33Y, afdeling 28 sectie A nrs. 49C, 30M2, 33L2, 33Z, afdeling 29 sectie A nrs. 599K29, 607G, 607N, 610G, afdeling 39 sectie A nrs. 122A2, 122Z, 124P, 134D2, 134E2, 136S, 138A2, 138B2, 161G, 161H, 161R, 161S, 162C, 163C, 165C, 166F, 166G, 167A, 168C, 168/2D, 168/2E, 168/2F, 169F, 184K, 185K, 196D, 197B, 197D, 199B, 199C, 200H, 200M, 200N,200R, 200S, 201M, 201N, 204D, 204N, 205A, 206A3,
206E, 213X3, 214G, 215C, 216C, 216E, 217E, 218/2C, 225K4, 225L4, 225N4, afdeling 40 sectie C nrs. 5M, 5N, 30/2A, 32V, sectie D nrs. 32C7, 359C, 365M, 374E2 en
374T (IIOA -KZR1 - werffase OWV)
Vergunningsplichten:Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van
ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorwerp van de aanvraag:het verplaatsen van kabels en leidingen in functie van de aanleg van de verdiepte ring, de ingebruikname van 4 werfzones, het exploiteren van bemalingen en waterzuiveringsinstallaties

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        12/11/2022: vergunning door de Vlaamse overheid (OMV_2022035792) voor het bouwen en exploiteren van 2 tijdelijke waterzuiveringsinstallaties met bijhorende persleidingen voor de verwijdering van PFAS-componenten en het bijstellen van lozingsvoorwaarden;

-        23/10/2021: vergunning door de Vlaamse overheid (OMV_2021035436) voor het uitvoeren van infrastructuurwerken met betrekking tot de Oosterweelverbinding (rechter Scheldeoever);

-        20/11/2020: vergunning door de Vlaamse overheid (OMV_2020034861) voor het bouwen en de exploitatie van de Oosterweelverbinding;

-        Op 20 maart 2015 heeft de Vlaamse regering het GRUP ‘Oosterweelverbinding – wijziging’ definitief vastgesteld. De gewijzigde versie van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Oosterweelverbinding werd op 16 april 2015 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Het werd officieel van kracht op 30 april 2015;

-        op 16 juni 2006 heeft de Vlaamse regering het GRUP ‘Oosterweelverbinding’ definitief vastgesteld.

-        op 15 december 2000 keurde de Vlaamse regering het Masterplan voor Antwerpen goed. Dit Masterplan streeft 3 doelstellingen na, met name de bereikbaarheid van stad en haven garanderen, de leefbaarheid verbeteren en de verkeersveiligheid verhogen.


Vergunde toestand

-        rondgemaakte Antwerpse Ring (Oosterweelverbinding);

-        polderwanden ter hoogte van de tijdelijke R1;

-        heraangelegde R1:

o   overkapt van het Albertkanaal tot de Luchtbal;

o   verdiept binnen een bermenlandschap van kerk tot Burgemeester Jozef Masurebrug;

-        verlengd IJzerlaankanaal tot aan het Lobroekdok;

-        gedempte waterwegverbinding tussen Lobroekdok en Albertkanaal;

-        vernieuwde snelwegen en heraangelegde knooppunten;

-        stedelijk plein aan het Sportpaleis boven overkapte Antwerpse Ring;

-        heringerichte IJzerlaan;

-        verlengde kabels en leidingen;

-        waterzuiveringsinstallaties en persleidingen;

-        groen- en recreatiezones;

-        fietspaden en wandelwegen langsheen autowegen en door groenzones.

 

Huidige toestand

-        wegeninfrastructuur rond Antwerpen.

 

Nieuwe toestand

-        tijdelijke handelingen (maximaal 12 maanden):

o   werfinstallatie leidingkoker oost:

-        werkstrook (gewoonlijk gebruik van de grond);

-        omheining buiten de werfzone van de overige vergunningen;

o   werfinstallatie leidingkoker west:

-        omheining;

-        werftoegang;

-        verharding in gebroken betonpuin;

-        parking voor werfwagens;

o   werfinstallatie waterzuiveringsinstallatie:

-        waterzuiveringsinstallatie;

-        buffer van 800 m²;

-        omheining;

-        werftoegang;

-        leiding met lozingspunt;

o   verhardingen op openbaar domein:

-        verharding die aangelegd wordt in functie van de werken en niet boven het ingekokerd Groot Schijn en in een 5-meterzone langs beide randen ligt;

-        verharding die aangelegd wordt in functie van de werken en boven het ingekokerd Groot Schijn en in een 5-meterzone langs beide randen ligt;

o   persleidingen bemaling: nutsleidingen die boven het ingekokerd Groot Schijn en in een 5 meterzone langs beide randen liggen;

-        permanente handelingen, werken en wijzigingen:

o   leidingkoker oost:

-        ontbossing (ontbossing planologisch gecompenseerd bos);

-        kabels en leidingen die zich bevinden buiten de werfzone van de overige vergunningen;

o   leidingkoker west: ondergrondse kabels en leidingen;

o   verhardingen op openbaar domein: verharding die heraangelegd wordt na de werken en die boven het ingekokerd Groot Schijn en in een 5-meterzone langs beide randen ligt.

 

Inhoud van de aanvraag

-        tijdelijke handelingen (maximaal 12 maanden):

o   werfinstallaties leidingkoker oost en west en waterzuivering (werkstroken, omheiningen, toegangen, buffers, parking werfwagens);

o   voorzien van verhardingen en nutsleidingen;

-        permanente handelingen, werken en wijzigingen:

o   ontbossen;

o   voorzien van kabels en leidingen bij leidingkoker oost en west;

o   heraanleggen van verhardingen.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorgeschiedenis

Met het ministerieel besluit van 23 oktober 2021 (OMV_2021035436) werd een omgevingsvergunning verleend aan TM ROCO voor de voorafgaande werken noodzakelijk voor de realisatie van de Oosterweelverbinding deel Kanaalzone en R1 (Lot3B).

 

Op 4 mei 2022 diende de exploitant (TM ROCO) een eerste aanvraag (OMV_2022035792) in tot wijziging van dit besluit. De gevraagde verandering betrof grondwaterbemalingen en de daaraan gekoppelde lozingsnormen, meer specifiek de lozingsnormen voor PFAS. Het college


bracht op 2 september 2022 een voorwaardelijk gunstig advies uit. Over deze aanvraag heeft de minister op 12 november 2022 een beslissing genomen.

 

Inhoud van de aanvraag

Met deze aanvraag wenst de exploitant de lopende vergunning opnieuw uit te breiden en wordt een bijstelling van de lozingsnormen gevraagd.

 

Aangevraagde rubriek(en)

Aangevraagde rubriek(en) IIOA -KZR1 - werffase OWV

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

2.293,00

m³/jaar(verplaatsin g lozingspunt 17)

3.4.3°

het lozen van meer dan 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

+80,00 m³/uur

3.6.3.3°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 50 m³/uur;

100,00 m³/uur

6.5.2°

brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met meer dan twee verdeelslangen;

+1 verdeelslang

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

+1x 200,00 kVA

15.1.2°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

15voertuigen

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

+30,00 kW

17.3.2.1.1.2°

opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton;

+1,70 ton

53.11.1°

onttrekken van grondwater, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-

+1.907,00 m³/dag


 

verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, en met een netto onttrokken debiet van 2.500 m³ per dag of meer;

 

53.2.1°a)

bronbemaling noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken of de aanleg van openbare nutsvoorzieningen gelegen in beschermd duingebied, parkgebied, bosgebied, groengebied of natuurontwikkelingsgebied met een debiet van maximaal 500 m³ per dag en 30.000 m³ per jaar;

16,00 m³/jaar

53.2.2°b)2°

bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1 met een netto opgepompt debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld;

+311.539,00

m³/jaar

 

Argumentatie

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

4 november 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel/ B.A.M.

4 november 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Brandweerzone Antwerpen- Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

4 november 2022

23 november 2022

Voorwaardelijk gunstig

Elia Asset nv/ Elia Contact Center Noord

4 november 2022

4 november 2022

Geen bezwaar

FLUXYS BELGIUM

4 november 2022

22 november 2022

Geen bezwaar

Maatschappij voor het haven-, grond- en industrialisatiebeleid

4 november 2022

10 november 2022

Geen advies

Onroerend Erfgoed

4 november 2022

7 november 2022

Geen advies

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

4 november 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

4 november 2022

17 november 2022

Geen bezwaar

Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid

4 november 2022

7 november 2022

Geen advies

Vlaamse Vervoermaatschappij

- De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen

4 november 2022

25 november 2022

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

4 november 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

4 november 2022

22 november 2022


Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

4 november 2022

 

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

4 november 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties

4 november 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

4 november 2022

23 november 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

4 november 2022

 

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit/ Oosterweelverbinding

4 november 2022

22 november 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

4 november 2022

15 november 2022

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

4 november 2022

25 november 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Gebied voor stedelijke activiteiten omgeving Sportpaleis, goedgekeurd op 21 mei 2010. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gebied voor stedelijke activiteiten.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: gebied voor dagrecreatie, bufferzone, parkgebied, industriegebied, gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen, gebied voor wegeninfrastructuur en gebied voor waterweginfrastructuur.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan PRUP Provinciaal Groendomein Rivierenhof, goedgekeurd op 25 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: parkgebied: sport.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Slachthuissite, goedgekeurd op 25 februari 2019. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 8. zone voor wonen (wo4) - kade midden, artikel

4. zone voor centrumfuncties (ce4), artikel 14. zone voor groen (gr4) - kade noord, artikel 10. zone voor publiek domein (pu) en artikel 9. zone voor gemengde functies (ge).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woonuitbreidingsgebied. De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van

28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van

3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in het gebied waterweg. Binnen het havengebied werden sommige infrastructuurwerken aangeduid op het gewestplan en andere niet. Het is vrijwel onmogelijk al deze voorzieningen binnen een dergelijk dynamisch gebied op voorhand te plannen. De aanduidingen als industriegebied voor het havengebied moet dan ook toelaten dat steeds alle waterbouwkundige, infrastructuur- en uitrustingswerken mogelijk zijn. Het was echter juridisch onmogelijk dat voor het havengebied een bijzonder planologisch voorschrift werd ingevoerd, qua bodembestemming.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden 

waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van

3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor kleine- niet hinderlijke bedrijven en kantoren.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 43 Noordersingel, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 3 augustus 1998. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: groenzone, bedrijvigheidszone, brugpoortzone en openbaar domein.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Deurne Dorp, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor private tuinen-art. 12, zone voor openluchtrecreatie-art. 16, zone voor parkgebied-art. 15, zone voor voetwegen-art. 4.2 en zone voor wegenis-art. 4.1.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 50 Het Weelke (structuurplan), goedgekeurd bij ministerieel besluit van 14 februari 1983.

Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: binnenplaatsen en tuinen, bouwvrije voortuinstroken, ontworpen voetpad, dagrecreatie, wandelweg en openbare weg.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Kwade Velden, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 8 januari 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor buffer-art. 7.3, zone voor parkgebied-art. 7.2, zone voor openbare wegenis-art. 4.1 en zone voor waterloop en meandering-art. 8.2.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

De aanvraag wordt getoetst aan de stedenbouwkundige voorschriften van de geldende gewestplannen, bijzondere plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen. De aanvraag is in overeenstemming met deze plannen.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-        Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat voorbereidende werken voor het realiseren van de Oosterweelverbinding.

De vergunde werfzones worden gedeeltelijk in gebruik genomen door deze aanvraag. Er worden kabels en leidingen verplaatst om later de verdiepte ring te kunnen realiseren zoals reeds vergund in de Oosterweelverbinding.

De aanvraag is hiermee functioneel inpasbaar.

 

Schaal ruimtegebruik bouwdichtheid

Er worden vier werfinstallaties in gebruik genomen voor de realisatie van de verplaatsing van kabels en leidingen in functie van de vergunde Oosterweel. Voor drie van de vier werfinstallaties worden in deze aanvraag handelingen en wijzigingen aangevraagd. De vierde werf – Denderstraat – is reeds vergund.

Om deze werken te kunnen uitvoeren worden tijdelijke handelingen aangevraagd voor een maximale periode van 12 maanden. Deze handelingen omvatten het inrichten van een werkstrook, toegangen, het plaatsen van een omheiningen en het voorzien van verhardingen en nutsleidingen.

De drie werfinstallaties bestaan uit:

-     Werfinstallatie leidingkoker oost

Op deze locatie wordt een tijdelijk werkstrook voorzien voor het stockeren van grond, het graven van putten en sleuven en voorzien van verharding. De verharding wordt aangelegd om materiaalcontainers, ketenpark, fietsenstalling en parkeerplaatsen voor voertuigen en machines te plaatsen. De werfzone wordt volledig afgesloten met een omheining.

Het ringfietspad wordt tijdelijk afgesloten en gebruikt als tijdelijke werfweg. Het fietsverkeer wordt dan ook tijdelijk omgeleid.

De werfzone wordt na de tijdelijke handeling niet in oorspronkelijke staat hersteld. Deze zone krijgt een invullingen die reeds verleend is in voorafgaande vergunning.

-        Werfinstallatie leidingkoker west

Op deze locatie wordt een tijdelijke werkstrook voorzien voor het graven van putten en sleuven en een parking aangelegd voor werfwagens. De werfzone wordt volledig afgesloten met een omheining.

Binnen het jaar na het verkrijgen van de vergunning, wordt de werfzone in oorspronkelijke staat hersteld.

-        Werfinstallatie waterzuiveringsinstallatie (= werfinstallatie WZI)

De installatie is voorzien op een locatie opgenomen in de vorige verleende vergunningen. De waterzuiveringsinstallatie staat in dienst voor de bemaling voor de uitvoering van deze werken en voor de bemaling van de putten en sleuven voor het verleggen van de kabels en leidingen. Verder wordt er een tijdelijk bufferbekken aangelegd met een oppervlakte van 800 m². De werfzone wordt volledig afgesloten met een omheining.

Binnen het jaar na het verkrijgen van de vergunning, wordt de werfzone in oorspronkelijke staat hersteld.

De persleidingen die worden geïnstalleerd van en naar de waterzuiveringsinstallatie zijn van tijdelijke aard en zijn opgenomen in de vorige verleende vergunningen.

Er worden ook verhardingen van het openbaar domein aangevraagd. Deze verharding is in functie van het realiseren van de kabels en leidingen die worden geplaatst onder de openbare weg. Bepaalde verhardingen zijn tijdelijk en worden verwijderd volgens de verleende nieuwe toestand van de Oosterweelverbinding. Deze verhardingen worden in verschillende fases aangelegd in functie van de circulatie van het verkeer.

De aangevraagde werken in functie van de uitvoering van de Oosterweelverbinding zijn ruimtelijk inpasbaar in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van visueel-vormelijke elementen.

De bouw van het grootschalige infrastructuurproject zal tijdens de werffase een grote visuele impact hebben. Visuele hinder als gevolg van werven van dergelijke omvang is onvermijdelijk. De impact is echter tijdelijk van aard. In dit geval primeert de functionaliteit van de gebruikte materialen, niet zozeer het esthetisch aspect.

 

Cultuurhistorische aspecten

De stedelijke dienst Onroerend Erfgoed/Archeologie adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte boven 3.000 (circa 70.670 m²) en een ingreep in de bodem groter dan 1.000 (circa 18.837 m²). De aanvrager is publiekrechtelijk. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

De archeologienota werd ingediend door de dienst Archeologie van de stad Antwerpen en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 13 april 2022. De ingrepen worden correct vermeld. Het bijhorende programma van maatregelen beveelt een vervolgonderzoek in de vorm van een werfbegeleiding (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/22010).”

De voorwaarden geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden geadviseerd.

 

Bodemreliëf

De stedelijke dienst Klimaat en Leefmilieu adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“Als VMM oplegt dat het bemalingswater gezuiverd moet worden via de WZI, wordt gevraagd dat er gesprekken gevoerd worden met de stad over een mogelijk hergebruik van het bemalingswater voor veegwagens en Groendienst.”

De voorwaarden geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden geadviseerd.

 

Hinderaspecten gezondheid gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De Verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen de aanvraag.

Echter vraagt de stedelijke dienst Mobiliteit/ Oosterweelverbinding om tijdens de uitvoering van de werken steeds voldoende af te stemmen met de werkzaamheden van Schijnpoortweg zodat alle omleidingen die op dat moment plaatsvinden, logisch zijn.

Het advies van de stedelijke dienst AG Vespa sluit hierbij aan:

“De werken in de Slachthuislaan dienen afgestemd te blijven met de geplande werken openbaar domein stadsproject Slachthuissite, waarbij vanaf september 2023 werken voorzien voor de aanleg van een riolering vanaf de supermarkt Lidl tot de Slachthuissite en de realisatie van het nieuwe kruispunt Slachthuislaan – Twee Stierenstraat als hoofdontsluiting van de nieuwe woonwijk.”

Het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte sluit hierbij aan:

“Tijdens de uitvoering dient er voldoende afstemming te zijn met de werkzaamheden van Schijnpoortweg zodat alle omleidingen die op dat moment plaatsvinden, logisch zijn. Fietsers en voetgangers moeten op een veilige manier doorgang blijven krijgen. Na de werken dient de aanleg op een kwalitatieve manier hersteld te worden zolang de definitieve aanleg (binnen oorspronkelijke OVA) niet gebeurd is. Schade na de werken dient te worden hersteld.”

Gezien de hoeveelheid werken aan het openbaar domein in de omgeving is een afstemming met de stedelijke diensten aangewezen, zodat een duidelijk overzichtelijk circulatieplan kan worden opgemaakt. Minstens een maand voor de aanvang van de werken dient er een overleg te gebeuren met de stedelijke diensten Mobiliteit, Publieke Ruimte en AG Vespa. Dit wordt geadviseerd als voorwaarde bij de omgevingsvergunning.

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorwaarden in dit advies moeten integraal worden opgenomen als voorwaarde bij de omgevingsvergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

Voor de realisatie van de Oosterweelverbinding deel Kanaalzone – R1, gesitueerd van de Jozef Masurebrug in het noorden tot het Rivierenhof in het zuiden, zijn grondwaterbemalingen noodzakelijk om de bouwwerken droog te kunnen uitvoeren onder veilige omstandigheden. Naast de reeds vergunde grondwaterbemalingen dient het grondwater ook tijdelijk verlaagd te worden voor het verleggen van diverse nutsleidingen op en rond het verkeersknooppunt Schijnpoort.

Deze werken dienen te worden uitgevoerd alvorens te kunnen starten met de werken aan het tracé van de tijdelijke R1 zelf. Hierdoor worden geen cumulatieve effecten verwacht. 

De bemalingsactiviteiten nodig voor de kabels en leidingen zouden volgens de huidige planning moeten eindigen uiterlijk op 30 juni 2024. Het totale extra waterbezwaar voor deze diverse ingrepen wordt geraamd op 311.539 m³, waardoor het totale waterbezwaar voor de voorbereidende werken toeneemt tot circa 2.200.000 m³.

Vanuit het voorzorgsprincipe werd door de aanvrager nagegaan of het grondwater PFAS bevat. Analyses tonen aan dat er zowel korte als lange keten PFAS-componenten aanwezig zijn. Ook in deze aanvraag worden naar analogie met andere vergunningsdossiers in het kader van de Oosterweelverbinding argumenten aangebracht die moeten aantonen dat met de huidige stand van de techniek het niet mogelijk is de verschillende PFAS-componenten uit het afvalwater te zuiveren, de korte ketens in het bijzonder. Een zuivering zou volgens de aanvrager bovendien een onverantwoord hoge kost met zich meebrengen, in dit geval geraamd op 7,5 €/m³. Ook wijst de aanvrager op de grote ecologische kost van de waterzuivering (energieverbruik, verbruik actief kool) dit in vergelijking met de beperkte zuiveringswinst. De aanvrager besluit hieruit dat het niet opportuun en duurzaam is een waterzuiveringsinstallatie te voorzien voor PFAS, en vraagt daarom hogere lozingsnormen.

De gevraagde lozingsnormen werden geformuleerd op basis van de beschikbare analyseresultaten van de peilbuizen binnen de bemalingszones. De normen werden bepaald vanuit het worstcase uitgangspunt met oog op voldoende marge in te bouwen zodat de continuïteit van de lozing tijdens de uitvoeringswerken gegarandeerd blijft en de werf niet moet worden stilgelegd.

Parameter

C4

C5

C6

C8

PFAS

overig(1)/ PFAS

toekomst(2)

PFBS

PFBA

PFPeS

PFPeA

PFHxS

PFHxA

PFOS

PFOA

Gemiddelde (µg/l)

0,027

0,116

0,002

0,031

0,005

0,047

0,037

0,311

 

Gemiddelde x 1,5 (µg/l)

0,040

0,174

0,003

0,047

0,008

0,071

0,056

0,466

 

Maximum (µg/l)

0,120

0,390

0,005

0,170

0,016

0,380

0,340

3,000

 

Hoogste waarde (µg/l)

0,120

0,390

0,005

0,170

0,016

0,380

0,340

3,000

 

Aangevraagde lozingsnorm (µg/l)

0,150

0,400

0,100

0,200

0,100

0,400

0,350

3,000

0,100

(1)  overige PFAS-componenten in het WAC (= het compendium voor de monsterneming, meting en analyse van water).

(2)  PFAS-componenten die in de toekomst in het WAC worden bij opgenomen.

Indien de vergunningverlenende overheid de verhoogde lozingsnormen niet wenst toe te staan zal voorzien worden in een WZI voor de behandeling van lange keten PFAS. Voor de korte keten PFAS bestaat geen bewezen technologie en is er voorlopig geen alternatief. Een lozingsnorm van 0,1 µg/l wordt door de aanvrager als werkbaar geacht. Lozing voorzien in het Lobroekdok.

Naast bijgestelde verhoogde lozingsnormen voor PFAS worden ook lozingsnormen gevraagd voor arseen (50 µg/l), totaal stikstof (30 µg/l), geleidbaarheid (3.000 µs/cm) en voor sulfaat en chloride (750 mg/l).

De appreciatie van de ingediende nota’s en de advisering van de voorgestelde lozingsparameters komt uiteraard toe aan de bevoegde administraties.

Vanuit een lokale insteek is er toch de bedenking dat in een stedelijke omgeving als Antwerpen bijna dagelijks aanvragen worden ingediend voor tijdelijke grondwaterbemalingen nodig voor de realisatie van bouwwerken. Ook bij deze projecten worden op vele locaties, veelal lage concentraties aan PFAS gedetecteerd. Wanneer zou beslist worden om in dit dossier af te zien van waterzuivering zal dit ook consequenties hebben voor de diverse andere projecten in de stad waar dezelfde problematiek in meer of mindere mate speelt en waar de zuiveringskost proportioneel nog zwaarder doorweegt. Een uniforme regeling uitgaande van 0,1 µg/liter voor alle PFAS-componenten, ongeacht of deze opgenomen zijn of niet opgenomen zijn in het nieuwe WAC is een duidelijk uitgangspunt en sluit aan bij een eerder vergunningsbesluit van de Vlaamse Overheid over de Oosterweelverbinding (OMV2022035792).

De gevraagde afwijkingen in verband met de te plaatsen meetgoot, het meten van het grondwaterpeil worden gunstig geadviseerd. Voor tijdelijke grondwaterwinningen zijn deze bepalingen geen meerwaarde.

Om de stedelijke diensten toe te laten de grondwaterbemalingen op het stedelijk grondgebied op te volgen wordt gevraagd als bijzondere voorwaarde in het vergunningsbesluit op te nemen dat de stedelijke diensten van de start- en einddatum van de bemalingsactiviteiten worden verwittigd.

Voorstel bijzondere voorwaarde:

1)     De exploitant dient de startdatum van de bemaling voor de opstart van de bemaling te melden aan de diensten Vergunningen (mailto:milieuvergunningen@antwerpen.be) en Milieu-interventie (mailto:mi@antwerpen.be) samen met de contactgegevens van de werfverantwoordelijke met vermelding van het dossiernummer en de opgemeten grondwaterpeilen. De einddatum van de bemaling wordt eveneens meegedeeld aan deze diensten met de vermelding van het totaal opgepompte volume grondwater.

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot wijziging van de bestaande omgevingsvergunning onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.  De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2.  De voorwaarden van de stedelijke dienst Onroerend Erfgoed/Archeologie na te leven:

-  De bouwheer voert het programma van maatregelen, namelijk een archeologische werfbegeleiding, uit conform de bepalingen uit de opgestelde archeologienota (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/22010).


-  De bouwheer meldt twee weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be).

-  De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.

3.  Indien het bemalingswater gezuiverd moet worden via de WZI, moet er contact worden opgenomen met de stad Antwerpen over een mogelijk hergebruik van het bemalingswater voor veegwagens en Groendienst.

4.  Minstens 1 maand voor de start der werken, moet de aanvrager contact opnemen met de stedelijke diensten Mobiliteit, Publieke Ruimte en AG Vespa.

 

Geadviseerde rubriek(en)

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

2.293,00

m³/jaar(verplaa tsing lozingspunt 17)

3.4.3°

het lozen van meer dan 100 m³/uur bedrijfsafvalwater;

+80,00 m³/uur

3.6.3.3°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 50 m³/uur;

100,00 m³/uur

6.5.2°

brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met meer dan twee verdeelslangen;

+1

verdeelslang

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

+1x 200,00

kVA

15.1.2°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

+15 voertuigen

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

+30,00 kW

17.3.2.1.1.2°

opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton;

+1,70 ton

53.2.1°a)

bronbemaling noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken of de aanleg van openbare nutsvoorzieningen gelegen in beschermd duingebied, parkgebied, bosgebied, groengebied of natuurontwikkelingsgebied met een debiet van maximaal 500 per dag en 30.000 m³ per jaar;

+16,00 m³/jaar

53.2.2°b)2°

bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van niet-

+311.539,00


 

verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1 met een netto opgepompt debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld;

m³/jaar

53.11.1°

onttrekken van grondwater, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, en met een netto onttrokken debiet van 2.500 m³ per dag of meer;

1.907 m³/jaar

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1.     De exploitant dient de startdatum van de bemaling voor de opstart van de bemaling te melden aan de stedelijke diensten Vergunningen (mailto:milieuvergunningen@antwerpen.be) en Milieu-interventie (mailto:mi@antwerpen.be) samen met de contactgegevens van de werfverantwoordelijke met vermelding van het dossiernummer en de opgemeten grondwaterpeilen. De einddatum van de bemaling wordt eveneens meegedeeld aan deze diensten met de vermelding van het totaal opgepompte volume grondwater.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

21 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

27 oktober 2022

Einde openbaar onderzoek

25 november 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

10 december 2022

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar- schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar- schriften

Petitie- lijsten

Digitale bezwaar- schriften

27 oktober 2022

25 november 2022

0

0

0

3

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend. Wel werden er via deze weg digitale adviezen ingediend door nv Infrabel, NMBS en Fluxys Belgium.

Informatievergadering

Over de aanvraag werd een informatievergadering georganiseerd op 3 november 2022.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De voorwaarden van de stedelijke dienst Onroerend Erfgoed/Archeologie na te leven:

- De bouwheer voert het programma van maatregelen, namelijk een archeologische werfbegeleiding, uit conform de bepalingen uit de opgestelde archeologienota (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/22010).

- De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be)

- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.

3. Indien het bemalingswater gezuiverd moet worden via de WZI, moet er contact worden opgenomen met de stad Antwerpen over een mogelijk hergebruik van het bemalingswater voor veegwagens en groendienst.

4. Minstens 1 maand voor de start der werken, moet de aanvrager contact opnemen met de stedelijke diensten Mobiliteit, Publieke Ruimte en AG Vespa.


Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

  1. De exploitant dient de startdatum van de bemaling voor de opstart van de bemaling te melden aan de stedelijke diensten Vergunningen (mailto:milieuvergunningen@antwerpen.be) en Milieu-interventie (mailto:mi@antwerpen.be) samen met de contactgegevens van de werfverantwoordelijke met vermelding van het dossiernummer en de opgemeten grondwaterpeilen. De einddatum van de bemaling wordt eveneens meegedeeld aan deze diensten met de vermelding van het totaal opgepompte volume grondwater.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.