Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09884 - Omgevingsvergunning - OMV_2022129740. Clara Snellingsstraat 116 te 2100 Deurne (Antwerpen) - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09884 - Omgevingsvergunning - OMV_2022129740. Clara Snellingsstraat 116 te 2100 Deurne (Antwerpen) - Goedkeuring 2022_CBS_09884 - Omgevingsvergunning - OMV_2022129740. Clara Snellingsstraat 116 te 2100 Deurne (Antwerpen) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:                  OMV_2022129740

Gegevens van de aanvrager:      Karen Smets met als adres Clara Snellingsstraat 116 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:     Clara Snellingsstraat 116 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:           afdeling 30 sectie A nr. 558Z19

Vergunningsplichten:         Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:   isoleren en afwerken van de voorgevel


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        26/09/1988: vergunning (629#453) voor het verbouwen en uitbreiden van een woning;

-        01/01/1948: toelating (626#11208) voor een verbouwing;

-        01/01/1937: toelating (329#14291) voor het bouwen van een bergplaats.

Vergunde toestand

-        functie: eengezinswoning;

-        bouwvolume:

o   2 bouwlagen met plat dak;

o   bouwhoogte van circa 6,50 m;

-        gevelafwerking:

o   gevelbepleistering met arduinen gevelplint;

o   houten schrijnwerk met op de verdieping rolluiken;

o   houten poort naar inpandige garage.

Bestaande toestand

-        gevelafwerking:

o   wit pvc schrijnwerk met op de verdieping rolluiken;

o   witte pvc poort naar inpandige garage.

Nieuwe toestand

-        functie: eengezinswoning;

-        bouwvolume: ongewijzigd;

-        gevelafwerking:

o   isolatie en lichtgrijze gevelbepleistering met gevelplint in blauwe hardsteen;

o   wit pvc schrijnwerk met op de verdieping rolluiken;

o   witte pvc poort naar inpandige garage.

Inhoud van de aanvraag

-    wijzigen van de voorgevel.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht

zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

-  de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

-  de eigen aard van het betrokken gebied;

-  de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting 

van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

o Artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:

Natuurstenen elementen zoals plinten en dorpels moeten bewaard blijven en onbepleisterd, ongeschilderd en ongekaleid blijven. De dorpels van de ramen op de eerste verdieping worden vervangen door aluminium dorpels.

 

Sectorale regelgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-        Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande woonfunctie blijft behouden en het project is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Clara Snellingsstraat.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag heeft betrekking op het isoleren en afwerken van de in lichtgrijs pleisterwerk. De voorgestelde dikte bedraagt volgens de aanvraag 14 cm (13 cm isolatie en 1 cm pleister).

Hoewel het straatbeeld qua materialisatie gekenmerkt wordt door voornamelijk bakstenen gevels, komen ook gepleisterde gevels voor, zoals de gevel in voorliggend project. De bestaande pleister wordt opgefrist met een nieuwe lichtgrijze pleisterafwerking. De ramen en de garagepoort zijn in wit pvc, de voordeur is in mat zwart aluminium. De kroonlijst wordt uitgevoerd in mat zwart plaatmateriaal. De materialisatie is inpasbaar in de omgeving.

Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd. Om vervlakking van het straatbeeld tegen te gaan, moet er vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit aandacht worden besteed aan een aantal ontwerpdetails indien de gevel opnieuw bekleed wordt. Zo moet er gebruik worden gemaakt van hoekprofielen voor het pleisterwerk die niet zichtbaar zijn in de gevel. De arrière-corps moet onbekleed blijven. Ook elementen en decoraties zoals natuursteen of arduinen plinten en dorpels moeten onbekleed blijven, zoals bepaald in artikel 11 van de bouwcode betreffende het afwerken van gevels en materiaalgebruik. Deze elementen moeten steeds evenveel uit het vernieuwde gevelvlak springen als in de bestaande toestand het geval is. In voorliggende aanvraag wordt een natuurstenen plint op isolatie voorzien die voldoende voorbij het gevelvlak komt. De dorpels worden vervangen door aluminium dorpels, wat niet conform artikel 11 van de bouwcode is.

Deze uitvoeringsdetails worden opgenomen in de voorwaarden.

 

Hinderaspecten gezondheid gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Bij het plaatsen van buitengevelisolatie dient er aandacht besteed worden aan een aantal voorwaarden in functie van het inpalmen van het openbaar domein.

Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen of andere elementen van nutsvoorzieningen bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de stedelijke dienst Openbaar domein.

Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. Dit kan door de bestaande stoeptegel voor de werken weg te nemen en na de werken terug te plaatsen.

Deze uitvoeringsdetails worden opgenomen in de voorwaarden.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.     De isolatie is samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 cm.

2.     De arrière-corps is te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie.

3.     De bestaande elementen in natuursteen (plint en dorpels) zijn te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen. Deze moeten even ver uit het vernieuwde gevelvlak komen als in de bestaande situatie het geval is.

4.     De hoekprofielen die inherent zijn aan het pleisterwerk moeten onzichtbaar uitgevoerd worden.

5.     De nieuwe constructie moet zo aansluiten op het openbaar domein dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.

6.     Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen of andere elementen van nutsvoorzieningen bevinden aan de gevel, moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de stedelijke dienst Openbaar domein.

7.     Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 september 2022

Volledig en ontvankelijk

17 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 december 2022

Verslag GOA

2 december 2022

naam GOA

Katrine Leemans

Onderzoek

Bevraging aanpalenden

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

-     het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.  

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De isolatie is samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 cm.
  2. De arrière-corps is te behouden en vrij te laten van materiaal en isolatie.
  3. De bestaande elementen in natuursteen (plint en dorpels) zijn te behouden of te vervangen door nieuwe elementen in natuursteen. Deze moeten even ver uit het vernieuwde gevelvlak komen als in de bestaande situatie het geval is.
  4. De hoekprofielen die inherent zijn aan het pleisterwerk moeten onzichtbaar uitgevoerd worden.
  5. De nieuwe constructie moet zo aansluiten op het openbaar domein dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, los van herstelwerken aan de nieuwe constructie.
  6. Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen of andere elementen van nutsvoorzieningen bevinden aan de gevel, moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de stedelijke dienst Openbaar domein.
  7. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.