Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09481 - Omgevingsvergunning - OMV_2022090695. Meibeemd 10-14. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09481 - Omgevingsvergunning - OMV_2022090695. Meibeemd 10-14. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_09481 - Omgevingsvergunning - OMV_2022090695. Meibeemd 10-14. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022090695

Gegevens van de aanvrager:

de heer Stefan Paeleman met als contactadres Michel De Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Meibeemd 10-14 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 44 sectie D nr. 535B

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van het aantal woongelegenheden, de voorgevels en het bouwvolume van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/04/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2022003276) voor reliëfwijzigingen: aanpassen wadi's Neerland (in verkavelingsvergunning 20195);

-          20/05/2021: akte name (OMV_2020172239) voor het exploiteren van een bemaling voor de aanleg van een ondergrondse parkeergarage;

-          31/08/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019158665) voor het bouwen van 22 appartementen en 2 commerciële ruimten in de zone D1c;

-          20/12/2019: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019064857) voor het verkavelen van een terrein in 42 loten voor eengezinswoningen en 7 loten voor meergezinswoningen met ondergrondse parking, en het aanleggen van het openbaar domein.

 

Vergunde toestand

-          functie: meergezinswoning met 22 appartementen en 2 commerciële-ruimtes;

  • gelijkvloerse verdieping:

-          2 commerciële-ruimtes van circa 49 m², onderling koppelbaar;

-          2 appartementen van circa 70 m²;

  • bovenliggende verdiepingen:

-          20 twee-slaapkamer-appartementen van circa 69 m²;

-          bouwvolume:

  • vrijstaand gebouw van 6 bouwlagen met een plat dak;
  • bouwoppervlak van 19,80 op 19,80 meter;
  • kroonlijsthoogte van 19,66 meter;
  • appartementen voorzien van inpandige terrassen;
  • het volledige perceel werd bebouwd, maar is omgeven door een park;

-          gevelafwerking:

  • voorgevels in donkergrijs-groene baksteen met een bruingrijs houten buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • souterrain voorzien van fietsenstallingen voor 68 fietsstalplaatsen.

 

Bestaande toestand

-          werken site Neerland in uitvoering.

 

Nieuwe toestand

-          functie: meergezinswoning met 21 appartementen en 2 commerciële-ruimtes;

  • gelijkvloerse verdieping:

-          1 commerciële-ruimte van circa 49 m² en 1 commerciële-ruimte van circa 70 m², onderling koppelbaar;

-          1 drie-slaapkamer-appartement van circa 107 m²;

  • bovenliggende verdiepingen:

-          10 twee-slaapkamer-appartementen van circa 70 m²;

-          5 drie-slaapkamer-appartementen van circa 86 m²;

-          5 één-slaapkamer-appartementen van circa 55 m²;

-          bouwvolume:

  • bouwoppervlak van 19,00 op 19,00 meter;
  • appartementen verdieping 1 t.e.m. 5 voorzien van uitkragende terrassen (in plaats van inpandige terrassen).

-          gevelafwerking:

  • voorgevels in zwart-grijze baksteen met een bruingrijs houten buitenschrijnwerk en hekwerken (borstweringen) in bruingrijs metaal;
  • gewijzigde kroonlijst;
  • horizontale geledingen in beton zijn verdwenen;
  • nieuwe uitkragende terrassen in beton met metalen borstweringen met verticale spijlen;
  • versmalde raamopeningen;
  • nieuwe en gewijzigde/ of gesupprimeerde raamopeningen.

-          inrichting:

  • souterrain voorzien van fietsenstallingen voor 66 fietsstalplaatsen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verminderen van het aantal woongelegenheden van 22 naar 21;

-          wijzigen van het bouwvolume;

-          wijzigen van de voorgevels; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

29 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

29 augustus 2022

14 oktober 2022

Voorwaardelijk gunstig

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer

29 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Fluvius System Operator/ Fluvius

29 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

PROXIMUS/ Proximus

29 augustus 2022

15 september 2022

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Milieumaatschappij

29 augustus 2022

1 september 2022

Geen advies

Water-link

29 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

29 augustus 2022

23 september 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

29 augustus 2022

7 september 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

29 augustus 2022

29 september 2022

Stadsbeheer/ Stadsreiniging/ sorteerstraatjes

29 augustus 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten

29 augustus 2022

23 september 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

29 augustus 2022

30 augustus 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

29 augustus 2022

27 september 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

29 augustus 2022

29 september 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woonuitbreidingsgebied. De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Neerland 30 bis, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 oktober 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: 10. zone voor gestapelde woningen, 5.3. zone voor groen met recreatieve waarde en 4.1. zone voor wegenis.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt in de verkaveling 20195, goedgekeurd op 20 december 2019, meer bepaald in lot(en) 48.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden op volgende punten:

-          2. Zone D1 (D1a, D1b, D1c): KAVELS 46, 47, 48:

  • a. Zone voor hoofdgebouwen:
    • i. Bestemming: De nevenbestemming AO.2 grenst niet aan een ruimte die zich hiervoor leent, zoals het speelplein.
    • ii. Bebouwingswijze: Het gebouw valt niet meer samen met de kavel.
    • iii. Inplanting: Door het wijzigingen van de footprint van het volume staan niet meer al de gevels op de kavelgrens.
    • iv. Bouwvolume: Het gelijkvloers niveau van de gelijkvloerse woongelegenheid is niet minimaal 60 cm verhoogd ten opzichte van het hoogst gelegen toekomstige aangrenzende maaiveld.
    • v. Verschijningsvorm:
      • De algemene en specifieke omschrijvingen in het BKP worden niet volledig gevolgd.
        • De publiek-georiënteerde ruimte AO.2 is niet op hoogte van het aansluitende maaiveld voorzien (p.21) ten koste van een woongelegenheid waardoor het speelplein een minder levendige sfeer krijgt (p.19).
        • De collectieve buitenruimte is niet afgezoomd met lage muurtjes in baksteen aansluitend op de materialisatie van het gebouw waar zij bij hoort (p.25).
        • De private buitenruimtes zijn niet ontworpen als ondiepe uitpandige balkons (p.25) en verschijnen als achteraf toegevoegd en als in de algehele compositie overbodige elementen (p.27). (Quasi) Willekeurige ordeningen van balkons zijn nu voorzien, maar niet toegestaan. De volledige ordening volgt geen rationeel principe (p.27).
        • Door de verspringende balkons zijn de gevels niet meer zoveel mogelijk repetitief en functie-neutraal ontworpen (p.27).
        • Het gebouw verliest zijn geleding in de hoogte door het supprimeren van de bestaande verschillen in raamafmetingen (p.31).
  • b. Zone voor tuinen: Doordat niet alle gevels op de kavelgrens worden voorzien, ontstaat een tuin.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

-          artikel 20- trappen:
§3. Alle treden moeten over een zo gelijkvormig mogelijke op- en aantrede beschikken. De aantrede is de horizontale afstand tussen twee opeenvolgende trapneuzen, gelegen op de looplijn van twee opeenvolgende traptreden. De optrede is de verticale afstand tussen de bovenzijde van twee opeenvolgende treden. In het ontwerp werden verdreven treden voorzien die niet over een gelijkvormige aantrede beschikken;

-          artikel 21- verticale plateauliften:
de inwendige afmetingen van de lift zijn onduidelijk. Deze moeten minstens 100 cm breed en 140 cm diep zijn.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    het is onduidelijk of er voldoende oplaadpunten worden voorzien in de fietsenberging;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 26/11/2018.
De nota bevat voorwaarden, die moeten opgelegd worden in de vergunning.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning met twee commerciële ruimtes blijft behouden en is hiermee inpasbaar binnen het verkavelingsplan op voorwaarde dat de twee commerciële ruimtes gericht worden op en ontsloten worden via het speelplein.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Het ontwerp voldoet niet aan de verkavelingsvoorschriften. Er is geen aanleiding om af te wijken.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er werd een beeldkwaliteitsplan opgemaakt waarin een concrete visie voor het projectgebied werd uitgewerkt, welke gunstig werd beoordeeld door de Welstandscommissie op 9 september 2018.

Het ontwerp vertoont afwijkingen hierop. Omwille hiervan werd het ontwerp voorgelegd aan de kwaliteitskamer op 23/09/2022.

De beoordeling is ongunstig en luidt als volgt: “(…) De kwaliteitskamer betreurt de ingreep om de terrassen uitpandig te realiseren hetgeen afbreuk doet aan het eenvoudige, massieve gebouwvolume. Ondanks het beeldkwaliteitsplan ondiepe, uitpandige terrassen toelaat bij de meergezinswoningen, zijn de terrassen – in voorliggend dossier – geen integraal onderdeel van de geometrische en materiële compositie van het gebouw. Doordat de terrassen verspringen, oogt het gevelbeeld onrustig en lijken deze ad hoc gepositioneerd te zijn waardoor de algehele rationaliteit van de gevel verdwijnt. Het BKP stelt dat de terrassen “nooit mogen verschijnen als achteraf toegevoegd, als in de algehele compositie overbodige elementen’, de kwaliteitskamer stelt vast dat de ingediende aanvraag niet in lijn ligt met de principes van dit BKP.

De wijzigingen vormen een verarming ten aanzien van de principes in het wedstrijdvoorstel en het beeldkwaliteitsplan dat door de welstandscommissie goedgekeurd werd als leidraad voor de bebouwing. De eerdere bouwvergunning zat hiermee in lijn en wat nu voorligt verloochent de principes van het BKP. De kwaliteitskamer vraagt om de terrassen uit te voeren zoals initieel gepland en vergund, zijnde als loggia’s binnen het rationaal grid van de gevelopbouw waardoor de massieve gebouwvorm prevaleert.

Tot slot wordt opgemerkt dat ook de overige planmatige wijzigingen en de aanpassingen van de maatvoering van sommige raamopeningen weinig of geen verbetering vormen voor het project. De kwaliteitskamer betreurt dat er geen dialoog is geweest over de aanpassingen voor het indienen van de wijzigingsaanvraag en vraagt met aandrang om terug te grijpen naar eerder vergunde plannen.”

 

Cultuurhistorische aspecten

De voorliggende aanvraag handelt over een wijziging van de reeds vergunde situatie. Voor het projectgebied werden reeds andere verkavelingsvergunningen aangevraagd (waaronder OMV_2019144924 en OMV_2019064857) en onder voorwaarden afgeleverd. Onder de voorwaarden werd opgenomen dat het programma van maatregelen, voortvloeiend uit de archeologienota (ID 9262, https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/9262), verplicht dient te worden uitgevoerd voorafgaand aan de werken (cfr. Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1). Dit programma van maatregelen beveelt een vooronderzoek in uitgesteld traject met ingreep in de bodem in de vorm van een proefsleuvenonderzoek eventueel gevolgd met een verkennend en waarderend booronderzoek. Het onderzoek door RAAP werd uitgevoerd op maandag 23 en 24 november 2020. Van de nota werd door het agentschap Onroerend Erfgoed akte genomen op 26/12/2020. De nota beval een opgraving van een geselecteerde zone (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/16991). De opgraving werd ondertussen reeds uitgevoerd en afgerond. De bouwheer is echter nog steeds verplicht om ook de afwerking van het eindverslag correct en conform de Code van Goede Praktijk te faciliteren en ondersteunen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In 2019 werd deze meergezinswoning, gelegen in zone D1c, voorwaardelijk vergund (OMV_2019158665). De nu ingediende plannen tonen minder appartementen binnen een grotere bruto vloeroppervlakte. Hierdoor verhoogt de gemiddelde netto vloeroppervlakte van de appartementen.

 

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Voorliggende appartementen zijn niet minder aanvaardbaar dan de appartementen zoals vergund in 2019.

 

Proximus geeft een gunstig advies met volgende afweging: ‘op basis van de informatie waarover wij momenteel beschikken, geven wij graag een gunstig advies indien u volgende voorwaarden opneemt in uw vergunning:

-          een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.

-          uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.

-          van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor winddicht dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het downloadbaar formulier (zie onderstaande URL) ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com . https://www.proximus.be/dam/jcr:ffc363f8-2d58-4d85-9df7-fbda9694f859/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/PXM-10916-PACK-Aanvraag-vooraanleg~2019-01-25-15-33-13~cache.pdf 

-          de Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan. 

-          Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via werfcoordinatie@proximus.com.

Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.’

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoen de wooneenheden aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 27 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Het blok D1c wordt gewijzigd qua aantal wooneenheden, de gevels en het bouwvolume.

Op het gelijkvloers waren 2 commerciële ruimtes en 2 appartementen met 2 slaapkamers. Dit wordt gewijzigd in 2 commerciële ruimtes en 1 appartement met 3 slaapkamers. Dat wordt nu per verdieping 1 appartement met 3 slaapkamers, 2 appartementen met 2 slaapkamers en 1 appartement met 1 slaapkamer.
De parkeerbehoefte in de vergunde toestand was 29,7 afgerond 30 parkeerplaatsen. In de nieuwe aanvraag is de parkeerbehoefte 27,30 afgerond 17 parkeerplaatsen.

Nu:

5 appartementen < 60m² met parkeernorm 1,1: 5 x 1,1 = 5,50

15 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1,35: 15 x 1,35 = 20,25

1 appartement > 90m² met parkeernorm 1,55: 1 x 1,55 = 1,55

De commerciële ruimtes zijn te klein voor een parkeerbehoefte op te leggen.

In totaal 27,30 parkeerplaatsen.

De werkelijke parkeerbehoefte is vervolgens 27 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte van de gehele ontwikkeling wordt voorzien onder het eerste gebouw dat aan de Krijgslaan voorzien wordt. Er worden hieromtrent geen wijzigingen aangevraagd. Aangezien de parkeerbehoefte van blok DC1 vermindert met 3 parkeerplaatsen, is er vervolgens zeker een marge van 3 parkeerplaatsen op het geheel.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 27.

 

Dit aantal is voorzien in de gezamenlijke ondergrondse parking onder het eerste gebouw dat aan de Krijgslaan voorzien wordt.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van onverenigbaarheden met de verkavelingsvoorschriften en een goede ruimtelijke ordening.


Standpunt college

Het college sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, die adviseert de aanvraag te weigeren. Wat betreft de afwijkingen van verkavelingsvoorschriften is het college van mening dat deze beperkt zijn en dat derhalve een afwijking kan worden verleend. Meer bepaald inzake:

  • De nevenbestemming: de ruimte AO.2 zal als verzelfstandigde ruimte nooit goed kunnen fungeren, ze heeft immers geen apart gearticuleerde inkom. Het plan van het gelijkvloers is flexibel ontworpen: ze maakt ofwel deel uit van de commerciële ruimte AO.3, die grenst aan het plein of wordt deel van een gelijkvloers appartement AO.1, waardoor aan het voorschrift is voldaan. Dit zal als voorwaarde worden opgelegd.
  • De bebouwingswijze en de inplanting: de intentie van dit voorschrift is om in alle deelzones de grens tussen openbare en private ruimte met de gevelwanden te definiëren. De relevante grens op deze kavel ligt voor gebouw D1c aan de oostzijde, het speelplein begrenzend. Aan de tuinzijde is dit minder relevant, omdat deze ruimte amorf van vorm is (een tuinruimte, geen straat of pleinwand). De beperkte afwijking (80cm) aan twee tuingevels is ruimtelijk niet waarneembaar en leidt niet tot minder ruimtelijke kwaliteit, enkel tot meer tuin. De overgang tussen het privaat en publiek gedeelte van de tuin zal worden verduidelijkt door een bouwkundig element (boordsteen, baksteenrand, …). Desgevallend kan zelfs de rooilijn worden aangepast in een bijstelling van de verkaveling.
  • Het bouwvolume: in de eerder afgegeven vergunning was het hoogteverschil ten opzichte van de tuin hetzelfde, nl. 50 cm. Deze beperkte afwijking is reeds verworven.
  • De verschijningsvorm: in een aanvullende beschrijvende nota licht de ontwerper toe hoe het nieuwe ontwerp zich perfect inschrijft in het Beeldkwaliteitsplan. Het college volgt deze motivatie, het ontwerp is niet strijdig met het Beeldkwaliteitsplan. De vergelijking met het eerder vergund gebouw is vanuit een algemene kwaliteitsbenadering begrijpelijk, maar in het kader van een beoordeling over de vergunbaarheid van deze aanvraag niet relevant.
  • De zone voor tuinen: hier zal in voorwaarden worden opgenomen de beide zones van 80cm breed uit te voeren als tuinpaden. Gelet op de beperkte afmetingen heeft het geen meerwaarde deze af te scheiden middels tuinmuurtjes.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 juni 2022

Volledig en ontvankelijk

29 augustus 2022

Start openbaar onderzoek

6 september 2022

Einde openbaar onderzoek

5 oktober 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 december 2022

Verslag GOA

21 november 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

6 september 2022

5 oktober 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich aan bij:

- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

Het college sluit zich niet aan bij:
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden: Algemene voorwaarden de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De brandvoorzorgsmaatregelen uit het advies van de brandweer zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2. er moet voldaan worden aan de verordening toegankelijkheid;

3. de bijgevoegde voorwaarden van het advies van Proximus zijn strikt na te leven;

4. ruimte AO.2 op het gelijkvloers mag niet verzelfstandigd worden, ze maakt ofwel deel uit van de commerciële ruimte AO.3, of wordt deel van het gelijkvloers appartement AO.1;

5. de beide zones van 80cm die ontstaan tussen rooilijn en twee van de vier gevels uit te voeren als een tuinpad, met duidelijke markering van de rooilijn door aangepaste materialisatie;

6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.