Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09886 - Omgevingsvergunning - OMV_2022129831. Van Steenlandstraat 73 te 2100 Deurne (Antwerpen) - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09886 - Omgevingsvergunning - OMV_2022129831. Van Steenlandstraat 73 te 2100 Deurne (Antwerpen) - Goedkeuring 2022_CBS_09886 - Omgevingsvergunning - OMV_2022129831. Van Steenlandstraat 73 te 2100 Deurne (Antwerpen) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:                  OMV_2022129831

Gegevens van de aanvrager: mevrouw Marjolein Cannoodt met als adres Van Steenlandstraat 73 te 2100 Deurne

Ligging van het project:     Van Steenlandstraat 73 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:           afdeling 32 sectie B nr. 1010L2

Vergunningsplichten:         Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag: verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-    02/02/1949: toelating (626#11868) voor het oprichten van een woning.

 

Vergund geachte toestand

-        functie: eengezinswoning;

-        bouwvolume:

o   2 bouwlagen met plat dak;

o   bouwdiepte tegen de linkerbuur 14,55 m en tegen de rechterbuur 10,25 m;

o   bouwhoogte van 6,81 m;

-        gevelafwerking:

o   gevels in geelbeige gevelsteen;

o   buitenschrijnwerk in hout, donkerbruin geschilderd;

-        inrichting: achtertuin met een oppervlakte van circa 110 m².

Bestaande toestand

-        functie: eengezinswoning;

-        bouwvolume:

o   naast de keuken een veranda aangebouwd;

o   bouwdiepte op het gelijkvloers over de gehele breedte 14,75 m;

o   wasplaats in de kelder vervangen door een garage;

-        gevelafwerking:

o   vernieuwde inkomdeur en garagepoort in hout, natuurkleurig;

o   ramen in de voorgevel in bruin PVC;

o   achtergevel van de uitbouw geïsoleerd en bekleed met houten beplankingen, natuurkleurig geschilderd;

o   ramen in de achterbouw vervangen door antracietkleurig aluminium.

Nieuwe toestand

-        functie: eengezinswoning;

-        bouwvolume:

o   2 bouwlagen met plat dak;

o   bouwdiepte op het gelijkvloers over de gehele breedte 14,75 m;

o   bouwdiepte op de verdieping tegen de linkerbuur 14,75 m en tegen de rechterbuur 10,45 m;

o   bouwhoogte van 6,81 m;

o   garage in de kelder;

-        gevelafwerking:

o   inkomdeur en garagepoort in hout, natuurkleurig;

o   ramen in de voorgevel in bruin PVC;

o   achtergevel van de uitbouw geïsoleerd en bekleed met houten beplankingen, natuurkleurig geschilderd;

o   ramen in de achterbouw vervangen door antracietkleurig aluminium;

-        inrichting: achtertuin (met terras) met een oppervlakte van circa 110 m².

Inhoud van de aanvraag

-        uitbreiden van het bouwvolume met een veranda;

-        wijzigen van de voorgevel;

-        wijzigen van de scheimuren;

-        doorvoeren van interne constructieve werken;

-        aanleggen van een terras.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht

zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

-  de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

-  de eigen aard van het betrokken gebied;

-  de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening 

inzake  hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting 

van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

o Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

De hoogte van de eetruimte in de nieuwe achterbouw bedraagt minder dan de minimaal vereiste 2,60 m voor verblijfsruimten.

 

Sectorale regelgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over

de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-        Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Van Steenlandstraat.

 

Schaal ruimtegebruik bouwdichtheid

De vergunde woning omvat een hoofdbouw van twee bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing met een achterbouw van twee bouwlagen onder plat dak langs de linker perceelsgrens tot een bouwdiepte van 14,55 m. In de bestaande toestand werd een veranda toegevoegd langs de rechterzijde van het perceel en werden de achtergevels geïsoleerd. In voorliggende aanvraag wenst men de bestaande veranda te verwijderen en te vervangen door een nieuwe achterbouw van één bouwlaag onder

een plat dak met grote hellende daklichtkoepel. De nieuwe gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt circa 14,75 m over de volledige breedte van het perceel.

De voorgestelde werken zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding blijft er nog voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden.

 

Bodemreliëf

Op de snede van de vergunde en de bestaande toestand is er een hoogteverschil te zien tussen het vloerpeil van de gelijkvloerse verdieping en de tuinzone. Volgens het archiefplan bedraagt het hoogteverschil ongeveer 55 cm, in de bestaande toestand is er een verschil van circa 41 cm. Het terras dat in de nieuwe toestand wordt voorzien tegen de achtergevel wordt hoger aangelegd waardoor het hoogteverschil tussen de binnen- en buitenruimte wordt beperkt tot een verschil van 15 cm. De beperkte wijzigingen van het bodemreliëf zijn aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel in gele gevelsteen werd voorzien van een nieuwe houten voordeur en nieuwe ramen in bruine pvc. De deur die volgens het archiefplan toegang gaf tot de wasruimte met fietsenberging op de ondergrondse bouwlaag werd vervangen door een bredere houten poort met twee opengaande vleugels.

De aangebrachte gevelwijzigingen zijn stedenbouwkundig inpasbaar.

 

Hinderaspecten gezondheid gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In functie van de nieuwe achterbouw wordt de scheimuur met de rechter aanpalende opgehoogd. De scheimuur wordt opgetrokken evenwijdig met de helling van de glazen lichtkoepel waardoor de ophoging circa 1,70 m bedraagt op het hoogste punt en 0,50 m ter hoogte van de achtergevel. Er wordt door de uitbreiding van de scheimuur geen groot nadeel met betrekking tot bezonning verwacht voor het aanpalende perceel.

De achtergevel van de nieuwe aanbouw wordt voorzien van een groot raam richting de aangrenzende tuin waardoor het contact tussen de gelijkvloerse verblijfsruimten en de buitenruimte wordt versterkt. Dit komt de algemene woonkwaliteit ten goede en wordt dan ook gunstig beoordeeld.

Wel wordt opgemerkt dat de eetruimte die zich in de nieuwe achterbouw bevindt, niet overal een hoogte heeft van minstens 2,60 m conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode. Onder het platte dak is de hoogte beperkt tot 2,50 m. Aangezien de zone onder de daklichtkoepel een hoogte heeft van minstens 3,30 m, en alle andere gelijkvloerse verblijfsruimten wel voldoen aan de minimale hoogte conform artikel 21 van de bouwcode, kan hierop een afwijking worden toegestaan.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.


Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven. Door het vervangen van de deur, die via de helling in de voortuin toegang gaf tot de ondergrondse wasruimte met fietsenberging, door een garagepoort kan de ondergrondse bouwlaag nu echter ook gebruikt worden als autogarage. Dit wordt gunstig beoordeeld op voorwaarde dat er voldoende ruimte wordt vrijgehouden voor het stallen van fietsen.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.     Op de ondergrondse verdieping moet voldoende ruimte bewaard blijven voor het stallen van fietsen.

2.     Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

19 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 december 2022

Verslag GOA

29 november 2022

naam GOA

Katrine Leemans

Onderzoek

Bevraging aanpalenden

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Schriftelijke

bezwaarchriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0000
 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij: 

-     het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Op de ondergrondse verdieping moet voldoende ruimte bewaard blijven voor het stallen van fietsen.
  2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.