Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09887 - Omgevingsvergunning - OMV_2022130676. Cornelis Schutstraat 49 2100 te Deurne (Antwerpen) - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09887 - Omgevingsvergunning - OMV_2022130676. Cornelis Schutstraat 49 2100 te Deurne (Antwerpen) - Goedkeuring 2022_CBS_09887 - Omgevingsvergunning - OMV_2022130676. Cornelis Schutstraat 49 2100 te Deurne (Antwerpen) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:                  OMV_2022130676

Gegevens van de aanvrager:  de heer Bart Baeten met als contactadres Cornelis Schutstraat 49 te 2100 Deurne en mevrouw Veerle De Goede met als adres Cornelis Schutstraat 49 te 2100 Deurne

Ligging van het project:     Cornelis Schutstraat 49 2100 te Deurne (Antwerpen)
Kadastrale percelen:           afdeling 29 sectie A nr. 577W5
Vergunningsplichten:         Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag:   verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-        20/04/2012: vergunning (3553#926) voor het verbouwen en uitbreiden van de woning.

Vergunde toestand

-        functie: eengezinswoning;

-        bouwvolume:

o   2 bouwlagen met plat dak;

o   bouwdiepte op het gelijkvloers van 12,90 m en op de verdieping van 9,30 m;

o   kroonlijsthoogte van 6,50 m;

o   achtertuin met een oppervlakte van circa 140 m²;

-        gevelafwerking:

o   voorgevel opgetrokken in rode gevelsteen;

o   achtergevel opgetrokken in wit geschilderd parement en planchetten in wit pvc;

o   buitenschrijnwerk uitgevoerd in aluminium, natuurkleurig;

o   deur naar de ondergrondse fietsenstalling uitgevoerd in aluminium, natuurkleurig.

Bestaande toestand

-        functie: eengezinswoning;

-        bouwvolume:

o   2 bouwlagen met plat dak;

o   bouwdiepte op het gelijkvloers van 12,90 m en op de verdieping van 9,30 m;

o   kroonlijsthoogte van 6,50 m;

o   achtertuin met een oppervlakte van circa 140 m²;

-        gevelafwerking:

o   voorgevel opgetrokken in rode gevelsteen;

o   achtergevel opgetrokken in wit geschilderd parement en planchetten in wit pvc;

o   buitenschrijnwerk uitgevoerd in een zwarte kleur;

o   deur naar de ondergrondse fietsenstalling uitgevoerd in een zwarte kleur.

Nieuwe toestand

-        functie: eengezinswoning;

-        bouwvolume:

o   3 bouwlagen met plat dak;

o   bouwdiepte op het gelijkvloers van 12,90 m en op de verdiepingen van 9,30 m;

o   kroonlijsthoogte van 10,10 m;

o   achtertuin met een oppervlakte van circa 140 m²;

-        gevelafwerking:

o   voorgevel van de bijkomende verdieping opgetrokken in dezelfde rode gevelsteen als de bestaande gevel, met een terugliggend vlak in beige tegels en een borstwering in rood staal;

o   nieuwe dakrand in grijze gevelcementplaat;

o   achtergevel van de hoofdbouw geïsoleerd en bepleisterd in een witte kleur;

o   buitenschrijnwerk van voor- en achtergevel uitgevoerd in een zwarte kleur.

Inhoud van de aanvraag

-        uitbreiden van het volume met een bijkomende bouwlaag;

-        wijzigen van de voorgevel;

-        wijzigen van de scheimuren;

-        doorvoeren van interne constructieve werken.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht

zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

  • de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
  • de eigen aard van het betrokken gebied;
  • de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van

28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Cornelis Schutstraat wordt gekenmerkt door eengezinswoningen in gesloten bebouwing. De bestemming van de woning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Het bestaande pand bestaat uit twee bouwlagen onder plat dak en wordt uitgebreid met een derde bouwlaag met daarin een slaapkamer, badkamer en bureauruimte.

Vooraan wordt een klein inpandig terras voorzien, dat enerzijds voor extra privacy zorgt voor de achterliggende functies (slaap- en badkamer) en anderzijds fungeert als passieve zonwering.

In de straat komen meerdere panden voor met drie bouwlagen, een extra bouwlaag is stedenbouwkundig inpasbaar. De bouwdiepte is afgestemd op de kenmerkende bouwdiepte in het bouwblok en veroorzaakt geen hinder voor de aanpalenden of de ruimere omgeving.

Nieuwe daken met een oppervlakte van ten minste 20 m² moeten volgens artikel 38 van de bouwcode aangelegd worden als groendak, tenzij op het dak energieopwekkende systemen geplaatst worden. Op het dak worden over nagenoeg de hele oppervlakte zonnepanelen voorzien, waardoor de verplichting om een groendak te plaatsen, vervalt.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevel wordt voort gemetst met eenzelfde rode baksteen en volgt dezelfde ritmiek en detaillering. De kroonlijst wordt verwijderd, er wordt een nieuwe kroonlijst voorzien die qua diepte en hoogte aansluit bij de aanwezige kroonlijsten in de straat. De achtergevel wordt geïsoleerd en afgewerkt in wit pleisterwerk. Het schrijnwerk wordt in dezelfde zwarte kleur uitgevoerd als het bestaande schrijnwerk. Alle andere materialen die worden toegepast (beton, vezelcementplaat, tegelwerk) verwijzen naar bestaande kleuren in de gevel (grijze plint en dorpels, crèmekleurige natuursteen tussen de ramen op de eerste verdieping).

De materiaal- en kleurkeuze zijn inpasbaar in de omgeving. Door dezelfde materialen te laten terugkomen, krijgt de gevel een logische verderzetting. Tegelijkertijd zorgt het aanvullende materialenpalet voor een hedendaagse aanvulling die het nieuwe deel definieert.

 

Hinderaspecten – gebruiksgenot – wooncomfort – veiligheid in het algemeen

De woning kent een klassieke indeling met leefruimtes op het gelijkvloers en slaapkamers en badkamer op de eerste verdieping. De uitbreiding met een extra slaapkamer, badkamer en bureauruimte betekent een aanzienlijke verbetering van de woonkwaliteit, door een vergroting van de bewoonbare oppervlakte en de toevoeging van een kleine buitenruimte.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 september 2022

Volledig en ontvankelijk

19 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 december 2022

Verslag GOA

2 december 2022

naam GOA

Katrine Leemans

Onderzoek

Bevraging aanpalenden

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

-     het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.