Terug
Gepubliceerd op 11/01/2023

2022_CBS_09883 - Omgevingsvergunning - OMV_2022129049. Geestenspoor 74 te 2180 Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/12/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_09883 - Omgevingsvergunning - OMV_2022129049. Geestenspoor 74 te 2180 Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_09883 - Omgevingsvergunning - OMV_2022129049. Geestenspoor 74 te 2180 Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:                  OMV_2022129049

Gegevens van de aanvrager:   de heer Jan Valkenborgh met als adres Geestenspoor 74 te 2180 Antwerpen en mevrouw Katrien Theeuwes met als adres Geestenspoor 74 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:     Geestenspoor 74 te 2180 Antwerpen

Kadastrale percelen:    afdeling 35 sectie F nr. 96T10

Vergunningsplichten:    Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:  verbouwen van een eengezinswoning


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-        4/12/1934: toelating (802#3387) voor het bouwen van een garage;

-        er zijn geen plannen en/of documenten aangaande de eengezinswoning zelf beschikbaar.

Geacht vergunde toestand

-        functie:

o   eengezinswoning;

-        bouwvolume:

o   in halfopen bebouwing, met een garage van 1 bouwlaag onder plat dak rechts van de woning (op circa 1 m achter voorgevellijn) – betreffend garagevolume sluit aan op het buurpand.

Bestaande toestand

-        conform geacht vergunde toestand, afgezien van of aangevuld met:

-        bouwvolume:

o   2 bouwlagen onder mansardedak in halfopen bebouwing met een bouwdiepte van circa 9 m voor het hoofdvolume (en een hellend dak met dakkapel aan de achterzijde);

o   voorgevelbreedte van circa 7 m, met erker op eerste verdieping;

o   gelijkvloerse aanbouw, variërend in bouwdiepte tussen 18,50 m en 12 m;

o   overdekt terras tot op een bouwdiepte van 15 m;

o   afdak aangebracht aan achterzijde garage;

-        gevelafwerking:

o   roodbruine baksteen met wit gecementeerde gevelbanden;

o   wit P.V.C. schrijnwerk;

o   wit houten garagepoort;

-    inrichting:

o aan achterzijde verhoogd terras, op vloerniveau woonruimtes.

Nieuwe toestand

-        conform huidige toestand, afgezien van:

-        bouwvolume:

o   afgebroken aanbouwen en nieuw gelijkvloerse uitbreiding, tot op 14 m;

o   tegen scheidingsmuur links aangebracht overdekt terras, van 3 op 3,5 m (totale bouwdiepte: 17 m).

 

Inhoud van de aanvraag

-        slopen van de gelijkvloerse aanbouwen;

-        bouwen van een nieuw gelijkvloers volume, met daaraan gekoppeld een terrasoverkapping.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht

zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal- culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van

28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

artikel 21 – Minimale hoogte van ruimten: verblijfsruimtes moeten een minimale hoogte van 2,60 m hebben. De hoogte van de slaapkamers onder het mansarde-/hellende dak bedraagt slechts 2,55 m.

 

Sectorale regelgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

  • Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021) De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

  • Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.

(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag vertoont een strijdigheid met de geldende voorschriften, in die zin dat blijkt dat de slaapkamers op de 2de verdieping in se niet voldoen aan de richtlijnen inzake vrije plafondhoogte.

Echter kan er zonder meer gesproken worden van een vergund geachte toestand (gezien de duidelijke historiciteit van het gebouw) en blijkt de afwijking in hoogte bovendien zeer beperkt te zijn (slechts 5 cm), waardoor kan gesteld worden dat de woonkwaliteit gegarandeerd is en blijft.

Er wordt derhalve geadviseerd betreffende afwijking als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het verbouwen van een vergund geachte eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De voorgestelde volumetrie, inclusief het overdekte terras, bevindt zich gelijkvloers geheel binnen de maximale maatvoering van 17 m die doorgaans voor dit soort van panden wordt gehanteerd (zodat op een deftige wijze lichtinval en woonkwaliteit gegarandeerd blijven). Ook de gehanteerde hoogte, variërend tussen 3 en 4 m (waarbij het hogere deel teruggetrokken ten opzichte van de scheidsmuren wordt voorzien), is correct ruimtelijk ingepast in de gebouwde context.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De werken vinden geheel plaats aan de achterzijde van de woning en zijn bijgevolg niet zichtbaar vanop het openbare domein. Desalniettemin zijn de gehanteerde (en in de voorgevel te regulariseren) materialen, roodbruine gevelsteen, wit stalen, P.V.C. en aluminium schrijnwerk, zonder meer aanvaardbaar voor dit type van gebouwen en zijn zij bovendien reeds voorkomend in de ruime omgeving, waardoor er ontegensprekelijk sprake is van een correcte visuele inpassing in de omgeving.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 oktober 2022

Volledig en ontvankelijk

21 oktober 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 december 2022

Verslag GOA

29 november 2022

naam GOA

Gerd Cryns

Onderzoek

Bevraging aanpalenden

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij: 

-     het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.