Er werd een aanvraag
voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld
wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het
Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: OMV_2022129049
Gegevens van de aanvrager: de heer Jan
Valkenborgh met als adres Geestenspoor 74
te 2180 Antwerpen en mevrouw Katrien Theeuwes
met als adres
Geestenspoor 74 te 2180 Antwerpen
Ligging van het project: Geestenspoor 74 te 2180 Antwerpen
Kadastrale percelen: afdeling 35 sectie F nr. 96T10
Vergunningsplichten: Stedenbouwkundige handelingen
Voorwerp van de aanvraag:
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
-
4/12/1934: toelating
(802#3387) voor het bouwen van een garage;
-
er zijn geen plannen en/of documenten aangaande de
eengezinswoning zelf beschikbaar.
Geacht vergunde toestand
-
functie:
o
eengezinswoning;
-
bouwvolume:
o in
halfopen bebouwing, met een garage van 1 bouwlaag onder plat dak rechts van de woning (op circa 1 m
achter voorgevellijn) – betreffend garagevolume sluit
aan op het buurpand.
Bestaande toestand
-
conform geacht vergunde toestand, afgezien van of
aangevuld met:
-
bouwvolume:
o 2
bouwlagen onder mansardedak in halfopen bebouwing met een bouwdiepte van circa 9 m voor het hoofdvolume
(en een hellend dak met dakkapel aan de achterzijde);
o
voorgevelbreedte van
circa 7 m, met erker op eerste verdieping;
o gelijkvloerse
aanbouw, variërend in bouwdiepte tussen 18,50 m en 12 m;
o
overdekt terras
tot op een bouwdiepte van 15 m;
o
afdak aangebracht aan achterzijde
garage;
-
gevelafwerking:
o
roodbruine baksteen met wit gecementeerde gevelbanden;
o
wit P.V.C. schrijnwerk;
o
wit houten garagepoort;
- inrichting:
o aan achterzijde verhoogd
terras, op vloerniveau woonruimtes.
Nieuwe toestand
-
conform huidige
toestand, afgezien van:
-
bouwvolume:
o afgebroken
aanbouwen en nieuw gelijkvloerse uitbreiding, tot op 14 m;
o tegen
scheidingsmuur links aangebracht overdekt terras, van 3 op 3,5 m (totale
bouwdiepte: 17 m).
Inhoud van de aanvraag
-
slopen van de gelijkvloerse aanbouwen;
-
bouwen van een nieuw gelijkvloers volume, met
daaraan gekoppeld een terrasoverkapping.
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht
zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal- culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
o artikel 21 – Minimale hoogte van ruimten: verblijfsruimtes moeten een minimale hoogte van 2,60 m hebben. De hoogte van de slaapkamers onder het mansarde-/hellende dak bedraagt slechts 2,55 m.
Sectorale regelgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021) De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag vertoont een strijdigheid met de geldende voorschriften, in die zin dat blijkt dat de slaapkamers op de 2de verdieping in se niet voldoen aan de richtlijnen inzake vrije plafondhoogte.
Echter kan er zonder meer gesproken worden van een vergund geachte toestand (gezien de duidelijke historiciteit van het gebouw) en blijkt de afwijking in hoogte bovendien zeer beperkt te zijn (slechts 5 cm), waardoor kan gesteld worden dat de woonkwaliteit gegarandeerd is en blijft.
Er wordt derhalve geadviseerd betreffende afwijking als dusdanig te bekrachtigen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet louter het verbouwen van een vergund geachte eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De voorgestelde volumetrie, inclusief het overdekte terras, bevindt zich gelijkvloers geheel binnen de maximale maatvoering van 17 m die doorgaans voor dit soort van panden wordt gehanteerd (zodat op een deftige wijze lichtinval en woonkwaliteit gegarandeerd blijven). Ook de gehanteerde hoogte, variërend tussen 3 en 4 m (waarbij het hogere deel teruggetrokken ten opzichte van de scheidsmuren wordt voorzien), is correct ruimtelijk ingepast in de gebouwde context.
Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De werken vinden geheel plaats aan de achterzijde van de woning en zijn bijgevolg niet zichtbaar vanop het openbare domein. Desalniettemin zijn de gehanteerde (en in de voorgevel te regulariseren) materialen, roodbruine gevelsteen, wit stalen, P.V.C. en aluminium schrijnwerk, zonder meer aanvaardbaar voor dit type van gebouwen en zijn zij bovendien reeds voorkomend in de ruime omgeving, waardoor er ontegensprekelijk sprake is van een correcte visuele inpassing in de omgeving.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 oktober 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 21 oktober 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 20 december 2022 |
Verslag GOA | 29 november 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Bevraging aanpalenden
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.