Beste, Carl
Ik richt me tot u als vertegenwoordiger van ons district in de Vervoerregioraad in het kader van Routeplan 2030.
In september 2022 adviseerde de districtsraad over de realisatie van een busbaan op de A12 in beide richtingen en dit minstens tot ASC12, het aansluitingscomplex te Berendrecht.
Begin vorige maand vernamen we op het werkatelier in Zandvliet dat er binnenkort effectief een vrije busbaan zou worden aangelegd op de A12 tussen de aansluiting van de R2 in Stabroek en de oprit Leugenberg in Ekeren. Dit is alvast een stap in de goede richting.
Ook de werking van De Lijn, voor de verbinding van Berendrecht en Zandvliet met zowel Antwerpen als de omliggende gemeenten, en het scholierenvevoer werd meermaals besproken in de districtsraad.
Kan u ons laten weten wat de plannen van De Lijn zijn, nu een (gedeeltelijk) vrije busbaan aangekondigd wordt? I
Zijn er gegevens over passagiersvervoer met De Lijn op de diverse lijnen in ons district?
Heeft de Vervoerregioraad de plannen van De Lijn voor ons district goedgekeurd, en kan u deze toelichten? Is er al een timing bekend?
Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:
Lantis en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) leggen een busbaan aan op de A12 in de richting van Antwerpen. De busbaan komt er als voorbereiding op de verwachte hinder door de Oosterweelwerken op het noordelijk deel van de Ring. Het gaat over een traject van 6 kilometer, tussen de aansluiting van de R2 in Stabroek en de oprit Leugenberg in Ekeren. De busbaan maakt het collectief vervoer interessanter voor de pendelaars.
De Lijn deed een optimalisatie in gans Vlaanderen. De impact van het voorstel voor ons (op basis van het voorstel voor Vervoerregio Antwerpen) is:
Wat uw vraag over gegevens over passagiersvervoer betreft, hebben we volgende informatie ontvangen van De Lijn. Het betreft gegevens voor de periode van 1 september 2022 tot en met 31 december 2022 voor de lijn 770 en lijn 771:
De nieuwe regeling van De Lijn zou in voege gaan vanaf 1 juli.
di 07/03/2023 - 10:31