Terug
Gepubliceerd op 07/03/2023

2023_MV_00013 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: De Lijn

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 06/03/2023 - 20:00 Districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Pascale De Langhe, districtsschepen; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

An Van Uffelen, districtsraadslid; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Raf Crynen, voorzitter districtsraad
2023_MV_00013 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: De Lijn 2023_MV_00013 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: De Lijn

Motivering

Indiener(s)

Marc Maes

Gericht aan

Carl Geeraerts

Tijdstip van indienen

do 02/03/2023 - 09:10

Toelichting

Beste, Carl

Ik richt me tot u als vertegenwoordiger van ons district in de Vervoerregioraad in het kader van  Routeplan 2030.

In september 2022 adviseerde de districtsraad over de realisatie van een busbaan op de A12 in beide richtingen en dit minstens tot ASC12, het aansluitingscomplex te Berendrecht.

Begin vorige maand vernamen we op het werkatelier in Zandvliet dat er binnenkort effectief een vrije busbaan zou worden aangelegd op de A12 tussen de aansluiting van de R2 in Stabroek en de oprit Leugenberg in Ekeren. Dit is alvast een stap in de goede richting.

Ook de werking van De Lijn, voor de verbinding van Berendrecht en Zandvliet met zowel Antwerpen als de omliggende gemeenten, en het scholierenvevoer werd meermaals besproken in de districtsraad.

Kan u ons laten weten wat de plannen van De Lijn zijn, nu een (gedeeltelijk) vrije busbaan aangekondigd wordt? I

Zijn er gegevens over passagiersvervoer met De Lijn op de diverse lijnen in ons district?

Heeft de Vervoerregioraad de plannen van De Lijn voor ons district goedgekeurd, en kan u deze toelichten? Is er al een timing bekend?

Bespreking

Antwoord

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:

  1. Busbaan:

Lantis en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) leggen een busbaan aan op de A12 in de richting van Antwerpen. De busbaan komt er als voorbereiding op de verwachte hinder door de Oosterweelwerken op het noordelijk deel van de Ring. Het gaat over een traject van 6 kilometer, tussen de aansluiting van de R2 in Stabroek en de oprit Leugenberg in Ekeren. De busbaan maakt het collectief vervoer interessanter voor de pendelaars.

  1. De Lijn:

De Lijn deed een optimalisatie in gans Vlaanderen. De impact van het voorstel voor ons (op basis van het voorstel voor Vervoerregio Antwerpen) is:

  • voor de sneldiensten over de A12 wordt de frequentie verdubbeld, op zaterdag ook elk half uur een snelbus en ook ’s avonds en op zondag rijdt de snelbus;
  • 771 wordt X70 en 776 wordt 071.

Wat uw vraag over gegevens over passagiersvervoer betreft, hebben we volgende informatie ontvangen van De Lijn. Het betreft gegevens voor de periode van 1 september 2022 tot en met 31 december 2022 voor de lijn 770 en lijn 771:

  • 62,77% van de reizigers die in Berendrecht en Zandvliet op de bus stappen of er afstappen, rijdt naar of komt vanuit Antwerpen: voor hen is de nieuwe situatie een vooruitgang. Een verplaatsing van bijvoorbeeld Zandvliet Dorp naar Antwerpen Rooseveltplaats duurt met de sneldienst 40’ (in de dal) tot 45’ (in de spits). Met de stopdienst duurt dezelfde verplaatsing 52’ (in de dal) tot 1u05 (in de spits). Je wint dus ongeveer een kwartier als je de sneldienst neemt in plaats van de stopdienst, en is het de sneldienst waar het aanbod drastisch verhoogd wordt. De sneldienst bedient alle halten in Antwerpen die de stopdienst aandoet, vanaf P+R Luchtbal tot en met de Rooseveltplaats.
  • 4,05% van de reizigers verplaatst zich binnen het district Berendrecht-Zandvliet. Voor hen verandert er niet veel: zij kunnen deze verplaatsing nog steeds gewoon blijven doen zoals vandaag.
  • 15,87% van de reizigers die in Berendrecht en Zandvliet op de bus stappen of er afstappen, rijdt naar of komt vanuit Stabroek en Hoevenen. Ruim een derde van deze reizigers stapt op tussen 7 en 8u, wat allicht te verklaren is door de scholieren die dan de bus nemen. Zij zullen nog steeds een rechtstreekse bus naar Stabroek PITO krijgen. De overige reizigers kunnen overstappen aan een halte aan de Kromme Weg.
  • 17,30% van de reizigers die in Berendrecht en Zandvliet op de bus stappen of er afstappen, rijdt naar of komt vanuit Ekeren. Opnieuw geldt dat ruim een derde van deze reizigers opstapt tussen 7 en 8u, wat opnieuw allicht te verklaren is door de scholieren die dan de bus nemen. Voor hen blijven de rechtstreekse bussen naar de scholen in Ekeren bestaan. De overige reizigers kunnen ook overstappen aan de halte aan de Kromme Weg.
     Afhankelijk van waar je juist in Ekeren moet zijn, is er echter meestal nog een beter alternatief, dat niet alleen sneller is dan de overstap aan de Kromme Weg, maar ook nagenoeg even lang duurt als de rechtstreekse rit met de stopdienst vandaag: de sneldienst nemen tot aan P+R Luchtbal en daar overstappen op één van de 7 bussen per uur die naar Ekeren Markt rijden.
  • Reizigers die dichtbij Zandvliet Stelplaats wonen, aan de Kromme Weg of aan het einde van de Monnikenhofstraat, kunnen uiteraard ook gewoon direct de stopdienst nemen.

 

De nieuwe regeling van De Lijn zou in voege gaan vanaf 1 juli.

‚Äč di 07/03/2023 - 10:31