De inwoners van de Kapelstraat willen dat de bezorgdheid gehoord wordt. Volgende opmerkingen kwamen van de inwoners:
- Het voorontwerp werd door het districtscollege goedgekeurd(2023_DCBZL_00027) en pas daarna werden op 16 februari de opmerkingen van de bewoners gehoord.
- Algemeen vinden de inwoners dat er reeds voldoende groen is in de Kapelstraat.
- Bij het inrijden van de Kapelstraat vanuit de Bosstraat zijn er links en rechts parkeerstroken voorzien. Hierdoor kan het zijn dat chauffeurs bij het inrijden van de straat moeten wachten in de Bosstraat omdat er tegenliggend verkeer is.
- We stellen voor om de rechtse parkeerstrook enkele meter naar de noorden te verplaatsen en de vrijgekomen ruimte met laag groen te beplanten, in functie van de zichtbaarheid.
- De meeste bewoners maken zich zorgen over het gebrek aan parkeermogelijkheden in de nieuwe Kapelstraat. Het aantal parkeerplaatsen is weliswaar verhoogd naar 15, maar dit is onvoldoende om de te verwachten parkeerdruk op te vangen:
· Parkeerdruk Bosstraat: 40 parkeerplaatsen minder
· Parkeerdruk Kapel van de Hagelberg: is nu officieel de parochiekerk van Berendrecht met erediensten en plechtigheden: waar moeten bezoekers parkeren? En zijn er parkeerplaatsen voor gehandicapten?
· De nieuwbouwwoningen in het Durabrik genereren extra verkeer wat zich vertaalt in extra parkeerdruk. Volgens de projectontwikkelaar ‘moet er maar parking in de buurt gezocht worden’.
- Kapelstraat wordt gedeeltelijk (recht stuk tussen Bosstraat en Steenovenstraat) woonerf met een snelheidsbeperking van 20 km/u.Op dit ogenblik is het korte stukje Frans Brandsstraat ook woonerf. Dit zou samen met zijstraat Kapelstraat zone 30 worden volgens de laatste toelichting op 16 februari laatstleden. Waarom zijn er twee snelheidsregimes in één straat?
- Door de omvorming naar (verhoogd) woonerf valt ook de voorrangsregel van de Kapelstraat ten opzichte van de Steenovenstraat weg. De snelheid van de automobilisten zal in de Steenovenstraat enkel maar toenemen.Om de veiligheid te garanderen voor de zwakke weggebruiker (voetgangers/fietsers) hiervoor de nodige opvolging / aanpassingen te kunnen voorzien( voorleggen Te Antwerpen bevoegdheid Steenovenstraat )een veilige oversteekplaats?een aanpassing in de plannen?
Carl Geeraerts, districtsburgemeester, antwoordt puntsgewijs op de gestelde vragen:
Robin De Winter, raadslid, merkt op dat hij niet de concrete antwoorden kreeg die hij verwachtte. Het is zijn inschatting dat het mogelijk is, en vraagt om de parkeerstrook naar het midden te verschuiven en de wadi’s vooraan in de Kapelstraat te voorzien.
Wat de nieuwbouwwoningen betreft, merkt het raadslid op dat er almaar meer gebouwd wordt en hierdoor verdwijnt groen, wat in contract staat met het vergoenen. Het lijkt dat hoe meer er gebouwd wordt, hoe minder parkeerplaatsen er worden voorzien.
Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester: over de parkeerproblematiek bij nieuwbouwprojecten is recent op de districtsraad gesproken. De districtsraad adviseerde, op aangeven van raadslid Marc Maes, om de huidig geldende parkeernorm aan te passen naar 2.0.
Durabrik heeft een vergunning op basis van de huidige regels en in hun bouwvoorschriften hebben ze parkeerverplichtingen opgelegd gekregen de ze moeten naleven.
di 07/03/2023 - 10:33