Terug
Gepubliceerd op 14/02/2023

2023_DCBZL_00027 - Kapelstraat. Wegeniswerken. Woonstraat – Antwerpen breekt uit. SWOU12336 - Voorontwerp - Goedkeuring

districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 13/02/2023 - 18:30 Districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Rudi Sempels, districtsschepen; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris

Voorzitter

Carl Geeraerts, districtsburgemeester
2023_DCBZL_00027 - Kapelstraat. Wegeniswerken. Woonstraat – Antwerpen breekt uit. SWOU12336 - Voorontwerp - Goedkeuring 2023_DCBZL_00027 - Kapelstraat. Wegeniswerken. Woonstraat – Antwerpen breekt uit. SWOU12336 - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Antwerpen breekt uit  Selectie projecten

goedkeuring college

18 december 2020

10682

projectdefinitie en concept

goedkeuring districtscollege

19 april 2022

84

mobiliteitsvoorwaarden

goedkeuring college 

20 mei 2022

4174

info bewoners

 

27 april 2022

 

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

17 oktober 2022

 

Op 18 december 2020 (jaarnummer 10682) keurde het college de weerhouden projectvoorstellen voor tuinstraat en woonstraat breekt uit en de verdeling van de dotatie per project goed.

Het districtscollege keurde in zitting van 19 april 2022 (jaarnummer 84) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Kapelstraat, district Berendrecht-Zandvliet-Lillo goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Het college keurde in zitting van 20 mei 2022 (jaarnummer 4174) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht:

  • ten opzichte van het concept komen er vijf parkeerplaatsen bij:
    • vier ter hoogte van de woningen;
    • één ter hoogte van de dwarsparkeerplaatsen;
  • in het noordelijke smalle deel werd een asverschuiving voorzien;
  • het kruispunt in het midden van de straat werd overzichtelijker ingericht:
    • de bestaande beplantingen die het zicht belemmeren worden verwijderd;
    • op de hoek van het smalle deel van de straat komt een grasbetontegelstrook (in plaats van een beplantingsstrook) die de kruising van gemotoriseerd verkeer met fietsers vergemakkelijkt;
  • de aansluiting met de Bosstraat werd bijkomend onthard en vergroend met een beplantingsvak en grasbetontegels;
  • de pleintjes ter hoogte van de ingangen naar het park en de kapel werden verder verfijnd en onthard;
  • het fietscomfort naast de grasbetontegelstroken is verbeterd; aan beide zijden werd minstens 150 cm betonstraatstenen voorzien;
  • de zijstraat van de Kapelstraat, richting Frans Brandstraat, is omwille van budgettaire redenen uit het project geschrapt. Hierdoor worden er minder nieuwe bomen aangeplant.

Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 14 plaatsen in de bestaande toestand naar 15 plaatsen in de nieuwe toestand; dit omwille van de hoge parkeerdruk in de straat.

Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Er worden negen bomen aangeplant.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Kapelstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Kapelstraat is een lokale straat.

Inspraak

Het infomoment voor de bewoners ging door op 27 april 2022.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2400/5022500000/224/2BZL010101M01710/2BL090610.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein zitting van 17 oktober 2022 Gunstig onder voorwaarden
  • er met SW/MOB de aansluiting op de Bosstraat bekeken wordt;
    • dit werd samen besproken;
  • de aanzet naar de zijstraat wordt aangepast naar toekomstig beeld en dus het plateau verbreden naar 4m;
    • dit wordt in de volgende fase aangepast;
  • de legende en symboliek van bomen en beplanting verduidelijkt wordt;
    • dit werd reeds aangepast op het plan;
  • er bekeken wordt of er in het noordelijk gedeelte zitmeubilair en/of -muurtjes voorzien kunnen worden;
    • dit wordt in de volgende fase bekeken, maar dit deel van de straat is heel smal.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
2BZL0101 - Bereikbaar, veilig en leefbaar
2BZL010101 - Openbaar domein (lokaal)
2BZL010101M01710 - SWOU12336 Kapelstraat (ABU)

Besluit

Het districtscollege berendrecht zandvliet lillo beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het voorontwerp (21 september 2022) voor wegeniswerken in de Kapelstraat, district Berendrecht-Zandvliet-Lillo, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht aan Water-link:
    • opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • Na de inspraakprocedure:
    • voorontwerp uitwerken tot een definitief ontwerp.
    • indien vereist archeologienota laten opmaken.

SW/Mobiliteit

draft signalisatieplan opmaken

Bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20221018_12336_VO_BT_NT_def.pdf