De raad van bestuur keurde op 19 december 2019 (jaarnummer 4) afspraken goed met betrekking tot onder meer het aangaan van verbintenissen, de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole en de ondertekening van girale betalingsorders. Daarnaast keurde de raad van bestuur algemene overgangsmaatregelen goed.
De gemeenteraad keurde op 28 januari 2020 (jaarnummer 89) de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG Culturele Instellingen Antwerpen/Erfgoed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 30 juni 2025 goed.
De raad van bestuur keurde op 7 juli 2020 (jaarnummer 13) de afspraken rond interne kredietaanpassingen goed.
De raad van bestuur keurde op 29 september 2020 (jaarnummer 16) goed dat in het kader van het organisatiebeheersingssysteem in volgende gevallen tussentijdse kredietverhogingen mogelijk zijn:
De raad van bestuur keurde op 29 september 2021 (jaarnummer 38) goed dat enkel in volgende gevallen tussentijdse kredietverhogingen mogelijk zijn en een beslissing van het directiecomité vereist:
De raad van bestuur keurde op 11 mei 2023 (jaarnummer 12) goed om de bevoegdheidsverdeling inzake interne kredietaanpassingen te bepalen door het huidig (voor de periode 2022-2023 140.000,00 euro, (exclusief btw)) en toekomstig Europese drempelbedrag voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Voorliggend besluit wil de mogelijkheden om tussentijdse kredietverhogingen uitbreiden.
In de beheersovereenkomst met de stad Antwerpen is opgenomen (artikel 10): "Het agentschap voorziet in een gedocumenteerd systeem van organisatiebeheersing dat ontworpen is om een redelijke zekerheid te verschaffen omtrent:
Dit organisatiesysteem behelst minstens de regels met betrekking tot:
Kredietverhogingen
In bepaalde omstandigheden, zoals bij piekmomenten, gebeurt het dat de dagelijkse verkoopsontvangsten uit ticketverkoop (hieronder niet inbegrepen het bepalen van tarieven), horeca, shop, workshops,… hoger uitkomen dan begroot. Om flexibel te kunnen inspelen op deze piekmomenten, zoals het aanvullen van voorraden van horeca of shop, is het nodig om de kredietverhoging doorheen het jaar te kunnen doorvoeren en niet enkel tijdens de aanpassing van het meerjarenplan. Het voorstel is om, naar analogie met AG CIA Kunsten, de niet begrote meerontvangsten uit verkopen van horeca, tickets, shop of workshops mee te nemen als tussentijdse kredietverhoging na een goedkeuring van het directiecomité.
Tussentijdse kredietverhogingen zijn mogelijk in onderstaande gevallen:
Elke kredietverhoging vereist een beslissing van het directiecomité.
Alle eerdere uitgangspunten voor mogelijke kredietverhogingen blijven onverminderd gelden:
Voorgestelde wijzigingen hebben impact op de goedkeuring van tussentijds voorgestelde wijzigingen in het budget, maar niet op de realisatie ervan. Om het budget te realiseren blijft de bestaande gedelegeerde financiële en handtekenbevoegdheid van de instellingsdirecteuren dan ook ongewijzigd en wordt deze delegatie ook verder over de musea en erfgoedinstellingen uitgerold.
De raad van bestuur keurt goed dat in volgende gevallen tussentijdse kredietverhogingen mogelijk zijn:
De raad van bestuur keurt goed dat elke kredietverhoging een goedkeuringsbeslissing van het directiecomité vereist.