Terug
Gepubliceerd op 03/03/2023

2023_DCEK_00035 - District Ekeren. Prinshoeveweg - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Ekeren
ma 27/02/2023 - 18:30 Hecerna
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Palinckx, districtsburgemeester; Annemie Plompen, districtsschepen; Marc Elseviers, districtsschepen; Mick De Maere, districtsschepen; Fabienne Van Damme, Districtsschepen; Wies Meeusen, Districtssecretaris

Secretaris

Wies Meeusen, Districtssecretaris

Voorzitter

Koen Palinckx, districtsburgemeester
2023_DCEK_00035 - District Ekeren. Prinshoeveweg - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2023_DCEK_00035 - District Ekeren. Prinshoeveweg - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Prinshoeveweg in het district Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 5 juli 2019 (jaarnummer 5732);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Donk".
Het gedeelte van de  straat, begrepen tussen De Oude Landen en de Jozef Ickxstraat, werd in verschillende fasen heraangelegd.

Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' goed. De signalisatie op het fietspad wordt aangepast conform deze principenota.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden, in het gedeelte begrepen tussen de Pastoor Goetschalckxstraat en de Baljuwlaan (artikel 3);
  • de signalisatie van het fietspad in het gedeelte, begrepen tussen De Oude Landen  en de Leerhoeklaan,  langs de beide zijden, wordt aangepast conform de principenota (artikel 5).
    De verkeersborden D9 (deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A) worden vervangen door D7 (fietspad) met onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden);
  • het parkeerverbod van maandag tot en met zaterdag, langs de even zijde, ter hoogte van huisnummer 90 en 92 wordt gereglementeerd (artikel 6);
  • de oversteekplaatsen voor voetgangers, ter hoogte van de Kruidenlaan, huisnummer 153 en Weegbreelaan, die nieuw werden aangebracht bij de heraanleg, worden opgenomen in het reglement (artikel 8);
  • het verdrijvingsvlak langs de even zijde, ter hoogte van huisnummer 54 (in/uitgang van de school) wordt gereglementeerd (artikel 9);
  • de situering van de haakse parkeervakken langs de oneven zijde, aan weerszijden van het kruispunt met de Kruidenlaan, wordt aangepast aan de nieuwe situatie na de heraanleg (artikel 10);
  • na de heraanleg wijzigde de verkeerssituatie in de straat zodat de volgende  signalisatie niet meer van toepassing is en bijgevolg uit het aanvullend verkeersreglement wordt verwijderd:
    • het inhaalverbod, vanaf de scheiding van de nummers 142 en 140 tot aan de Kruidenlaan;
    • het parkeerverbod langs de even zijde, van tegenover de Jozef Ickxstraat tot aan de Baljuwlaan en vanaf de Oude Landen tot aan de Baljuwlaan;
    • de verdeling in rijstroken, vanaf nummer  114 tot nummer 120 en vanaf de scheiding van de nummers 199 en 201 tot de scheiding van de nummers 207 en 209;
    • de denkbeeldige rand van de rijbaan langs de even zijde, vanaf de scheiding van de nummers 120 en 126 tot tegenover de scheiding van de nummers 195 en 197;
    • de verkeersgeleiders ter hoogte van nummer 120; ter hoogte van de nummers 197 en 199 en ter hoogte van De Oude Landen; 
    • de parkeerzones, langs de oneven zijden van de middenberm (de middenberm werd niet meer voorzien na de heraanleg).

De parkeerbalans is positief: na de heraanleg van de verschillende fasen, is er een vermeerdering met 20 parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Met het districtsraadbesluit van 24 november 2014 (jaarnummer 00115) werd de vereenvoudiging van de adviesprocedure van de aanvullende verkeersreglementen goedgekeurd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 22 februari 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0104 - We volgen via de adviesbevoegdheid van het district de Ekerse belangen in bovenlokale bevoegdheden kort en consequent op.
2EKE010401 - Ekeren zet in op een optimale verkeerscirculatie voor alle verkeersmodi

Besluit

Het districtscollege ekeren beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Prinshoeveweg in het district  Ekeren, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 juli 2019 (jaarnummer 5732).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220907_bijlage avr.pdf
  • 20220927_plan 1.pdf
  • 20220927_plan 2.pdf
  • 20220927_plan 3.pdf
  • 20220927_plan 4.pdf
  • 20220927_plan 5.pdf
  • 20220927_plan 6.pdf
  • 20220927_plan 7.pdf
  • 20220927_plan 8.pdf
  • 20220927_plan 9.pdf
  • 20220927_plan 10.pdf