Het district wenst de veiligheid en leesbaarheid van de publieke ruimte te vergroten door een verkeersplateau aan te leggen die tevens de overgang visualiseert van een zone-50 naar een zone-30. Daarnaast worden fietssuggestiestroken aangelegd die de aandacht en veiligheid voor fietsers zullen verbeteren.
Op het kruispunt Noordland – Conterscherp wordt een verkeersplateau aangelegd. Deze zal fungeren als snelheidsremmende maatregel en de overgang tussen zone-30 en zone-50 markeren. Bijkomend worden fietssuggestiestroken in Noordland aangelegd ten noorden van het verkeersplateau tot aan de start van de zone-70. Deze ingreep dient ten behoeve van het verhogen van de zichtbaarheid en veiligheid van fietsverkeer.
Parkeerbalans:
Er is geen wijziging in de parkeerbalans ten opzichte van de bestaande toestand.
Bomenbalans:
Er worden geen bomen verwijderd, er worden geen nieuwe bomen aangeplant.
Hemelwaterplan:
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Waar kan voorziet men een maximale ontharding.
Omgevingsvergunning:
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.
Noordland is een lokale straat.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SBT11363/INTERN/2400/5022500000/224/2BZL010101M02650/2BL090610.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (1 maart 2023) voor wegeniswerken in Noordland, district Berendrecht-Zandvliet-Lillo, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT | opdrachtdocumenten opmaken |
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |