Terug
Gepubliceerd op 27/04/2023

2023_MV_00034 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: Maatregelen tegen vrachtverkeer in de dorpskernen van Berendrecht en Zandvliet

districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 24/04/2023 - 20:00 districthuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Karel Hendrickx, districtsraadslid; Rudi Sempels, districtsschepen; Zander Vliegen, districtsraadslid; An Van Uffelen, districtsraadslid; Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Marc Maes, districtsraadslid; Steve Van Broeckhoven, districtsraadslid; Carina Stark, districtsraadslid; Robin De Winter, districtsraadslid; Bart Goris, districtsraadslid; Veronique Clabost, districtsraadslid; Annick Kersten, districtsraadslid; An De Visscher, districtssecretaris

Afwezig

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Verontschuldigd

Raf Crynen, voorzitter districtsraad; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen

Secretaris

An De Visscher, districtssecretaris
2023_MV_00034 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: Maatregelen tegen vrachtverkeer in de dorpskernen van Berendrecht en Zandvliet 2023_MV_00034 - Mondelinge vraag van raadslid Marc Maes: Maatregelen tegen vrachtverkeer in de dorpskernen van Berendrecht en Zandvliet

Motivering

Indiener(s)

Marc Maes

Gericht aan

Carl Geeraerts

Tijdstip van indienen

do 20/04/2023 - 13:54

Toelichting

Beste districtsschepen,

Regelmatig hebben onze inwoners te maken met (haven-gerelateerd of logistiek) vrachtverkeer dat, al dan niet bewust of geleid door de GPS, door de dorpskernen rijdt op zoek naar een bestemming.

Ondanks de verbodsborden blijven vrachtwagenchauffeurs routes zoals bijvoorbeeld de Antwerpse Baan uitkiezen, wat voor een gevaarlijke situatie zorgt voor fietsers en voetgangers.

Vorig jaar stond in de ‘Alternatievennota Oostelijke Verbinding’ vermeld dat, op vraag van het district, het aanleggen van keerlussen in Berendrecht en Zandvliet, er voor zou zorgen dat dat vrachtverkeer niet meer door de dorpskernen van rijdt.

De centrumstraten kunnen daardoor ingericht worden in functie van zacht verkeer.

Het is de bedoeling dat ‘verdwaalde’ vrachtwagens van die keerlussen gebruik maken

Zeer onlangs las ik in één van de documenten van het complex project De Nieuwe Rand, dat de keerlussen voor vrachtwagens aan dorpskernen Berendrecht en Zandvliet al uitgetekend zijn, als zogenaamde ‘quick wins’.

De realisatie van de keerlussen zal er, samen met eventuele andere maatregelen en handhaving voor zorgen dat vrachtwagens niet meer door de dorpskernen rijden.

Kan u ons laten weten waar precies deze keerlussen aan de dorpsingangen (Noordland, afrit A12 Berendrecht en Antwerpsebaan Bevrijdingsdok?) voorzien worden? 

Op welke termijn worden deze ingrepen gepland?

Bespreking

Antwoord

Antwoord Carl Geeraerts, districtsburgemeester:

In het project De Nieuwe Rand werden een aantal Quick Wins opgelijst. Eén van de Quick Wins betreft de aanleg van een keerlus voor vrachtverkeer in Berendrecht. De concrete locatie is aan de Antwerpsebaan, ten zuiden van Berendrecht, in het Havengebied.

Aan de hand van de opgelijste Quick Wins moet de financiering van de realisatie nog beslist worden door de Vlaamse Regering. Bij een Quick Win wordt bekeken of de start van de realisatie binnen 3 jaar mogelijk is.

Specifiek voor ons district wordt, naast de opgelijste Quick Win voor de aanleg van een keerlus voor vrachtverkeer in Berendrecht, voorgesteld om de quick wins aan te vullen met het aanleggen van de ontbrekende oprit richting Antwerpen bij ASC 11 (Zandvliet) en voor het realiseren van geluidsbermen langs de A12 in Ekeren en Berendrecht-Zandvliet-Lillo. Het district is reeds langer vragende partij om dit te realiseren, in het bijzonder deze laatste maatregel die een aanzienlijke impact kan betekenen voor de leefkwaliteit in onze dorpen.

Raadslid Marc Maes vraagt of er nog andere keerlussen voorzien worden.

In Zandvliet kunnen vrachtwagens keren aan het rondpunt en (in de toekomst) de oprit Zandvliet nemen.

di 25/04/2023 - 12:21