Terug
Gepubliceerd op 04/06/2024

2024_RVBAGSO_00060 - Juridische Zaken - Schoolreglementen 2024-2025 - Sjabloon buitengewoon onderwijs (basis en secundair) - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 31/05/2024 - 17:30 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Mie Branders; Peggy Pooters; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Koen DaniĆ«ls; Greet De Vrij; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Claude Marinower; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Sanne Descamps

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2024_RVBAGSO_00060 - Juridische Zaken - Schoolreglementen 2024-2025 - Sjabloon buitengewoon onderwijs (basis en secundair) - Goedkeuring 2024_RVBAGSO_00060 - Juridische Zaken - Schoolreglementen 2024-2025 - Sjabloon buitengewoon onderwijs (basis en secundair) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Elk schoolreglement uit het buitengewoon onderwijs bestaat uit schooleigen en schooloverstijgende afspraken. Al deze afspraken zijn in 1 document gebundeld door middel van een sjabloon. Dit sjabloon bevat naast alle schooloverstijgende afspraken per onderwijsniveau ook ruimte voor en toelichting bij de schooleigen afspraken. De directeur van de instelling is bevoegd voor het aanvullen van het sjabloon met de schooleigen afspraken.

De sjablonen moeten jaarlijks herzien worden, onder meer met het oog op gewijzigde regelgeving. Ze worden jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur.

Juridische grond

Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.

Het besluit van de Vlaamse Regering houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs van 17 december 2010.

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor de goedkeuring van de schoolreglementen.

Argumentatie

De volgende documenten worden ter goedkeuring aan de raad van bestuur voorgelegd:

  • leeg sjabloon van schoolreglement buitengewoon basis 2024-2025 (bijlage 1)
  • leeg sjabloon van schoolreglement buitengewoon secundair 2024-2025 (bijlage 2)

Ter informatie worden de volgende documenten aan dit besluit toegevoegd:

  • overzicht van de toelichting in de sjablonen bij specifieke bepalingen 2024-2025 (bijlage 3)  
  • leeg sjabloon van schoolreglement buitengewoon basis 2023-2024 (bijlage 4)
  • leeg sjabloon van schoolreglement buitengewoon secundair 2023-2024 (bijlage 5)

De volgende wijzigingen zijn doorgevoerd voor het schooljaar 2024-2025:

  • Uitbreiding van het voorwoord zodat de wederkerigheid van het reglement beter uit de verf komt: wat biedt de school aan en wat verwacht ze van de leerling. In de toelichting bij de engagementsverklaring (punt 2.3) worden scholen opgeroepen om met het oog op de ouderbetrokkenheid voldoende in te gaan op het aanbod van de school. 
  • Bij opvang buiten de lesuren werd verduidelijkt dat de opvang openstaat voor alle leerlingen en dat tijdens de opvang de afspraken en leefregels uit het schoolreglement blijven gelden. Voor de opmaak van een attest heeft de school enkel het rijksregisternummer nodig van de ouder die het kind fiscaal ten laste heeft. In de toelichting is opgenomen welke schooleigen informatie scholen in dit punt moeten aanvullen (punt 1.2).
  • In het onderdeel individuele begeleiding van de engagementsverklaring wordt de term individueel orthopedagogisch handelingsplan veranderd in individueel aangepast curriculum conform de terminologie van het leersteundecreet (punt 2.3).
  • Bij het overzicht van de situaties waarin de school de lessen kan schorsen ontbrak de mogelijkheid die de regelgeving voorziet om de laatste halve dag voor de zomervakantie de lessen te schorsen (punt 3.2 basis).
  • Het bedrag van de minder scherpe maximumfactuur wordt geïndexeerd conform de reglementaire bepalingen van 520 naar 535 euro. Het bedrag van de scherpe maximumfactuur verandert niet (punt 6.1 basis).
  • Aanpassing rookverbod aan nieuwe regelgeving die roken verbiedt binnen een straal van 10 meter aan de in- en uitgangen van een onderwijsinstelling (of tot aan de grenzen van de gevel als deze minder dan 10 meter is) (punt 8). 
  • Scholen worden steeds vaker geconfronteerd met de vraag om een ruimte te voorzien voor het beoefenen van de levensbeschouwing en daarnaast met leerlingen die (spontaan) bidden op speelplaatsen of in andere ruimtes. Vanuit het leerplichtonderwijs is de vraag gesteld naar een schooloverstijgende afspraak hierover.
    Alle leerlingen hebben recht op neutraal onderwijs in een neutrale omgeving. Wanneer sommige leerlingen hun levensbeschouwingen uitoefenen in de gebouwen van de school, kan de school aan de andere leerlingen geen neutrale omgeving meer garanderen. Daarom beschouwen we de uitoefening van levensbeschouwing op school als niet verenigbaar met het pedagogisch project van Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Voor alle scholen geldt dezelfde afweging, om die reden wordt deze afspraak schooloverstijgend in de verschillende sjablonen van het leerplichtonderwijs opgenomen:
    We werken op school aan een positieve en respectvolle omgeving. We moedigen iedereen aan om open te staan voor verschillende overtuigingen, culturen en achtergronden. Hiervoor is het belangrijk dat de school een neutrale omgeving is. Omdat iedereen recht heeft op deze neutrale omgeving staan we niet toe dat je je levensbeschouwing uitoefent op school. We voorzien hiervoor ook geen speciale ruimtes. (punt 8).
  • De omschrijving van de preventieve schorsing werd aangepast om nauwer aan te sluiten bij de omschrijving in de regelgeving (punt 9.2).
  • De termijn waarbinnen de beroepscommissie tucht moet samenkomen wordt opgeschort tijdens de schoolvakanties. Hiermee wordt vermeden dat een beroep dat kort vóór een schoolvakantie wordt ingediend, niet binnen de termijn georganiseerd zou kunnen worden. Organisatorisch worden de nodige stappen gezet om ervoor te zorgen dat dergelijke beroepen steeds zo snel mogelijk na de schoolvakantie plaatsvinden (punt 9.3).
  • Aanpassing van het onderdeel leerlingenbegeleiding aan het nieuwe decretale kader rond afzondering en fixatie. Deze maatregelen kunnen enkel als uiterste redmiddel en onder strenge voorwaarden. Scholen die deze maatregelen overwegen of reeds hebben moeten toepassen, werken een beleid uit dat gericht is op de afbouw ervan en informeren ouders en leerlingen over dit beleid in hun schoolreglement. Scholen uit het leerplichtonderwijs zullen bij de start van het nieuwe schooljaar informatie over dit nieuwe kader krijgen en ondersteuning om dit kader correct toe te passen. In de scholen buitengewoon onderwijs was er al expertise met veiligheidstechnieken die de vrijheid van leerlingen tijdelijk beperken. Een passage in de sjablonen hierover is aangepast aan het decretale kader en verplaatst van het onderdeel leefregels naar het onderdeel leerlingenbegeleiding (punt 10.1):
    Bij agressie of gevaarlijk gedrag kunnen we speciale veiligheidstechnieken gebruiken om de situatie zo snel mogelijk en zonder geweld op te lossen. Wanneer je kind onder toezicht van de school staat, kunnen we om de veiligheid te herstellen overgaan tot afzondering of fixatie. Als jullie vooraf akkoord gaan, kunnen we deze maatregelen ook nemen om gevaar te vermijden. 
    De school volgt altijd de afgesproken procedure en de regelgeving. Afzondering of fixatie gebeurt enkel als laatste redmiddel wanneer andere maatregelen niet helpen. Er volgt altijd een gesprek met jullie nadat er afzondering of fixatie is gebeurd.
    Heb je vragen over deze veiligheidstechnieken? Of over maatregelen met afzondering of fixatie? Contacteer dan (aanvullen).
  • Scholen dienen deze passage aan te vullen met het eigen beleid.

  • De bereikbaarheid van het CLB tijdens het schooljaar 2024-2025 (punt 10.3).
  • Op vraag van de CLB-artsen wordt in het onderdeel 'Medisch toegevoegd' dat ouders bij twijfel of een ziekte besmettelijk is, de school verwittigen of advies vragen bij hun arts (punt 14).
  • Op advies van de functionaris van gegevensbescherming (DPO) wordt in het onderdeel 'Privacy op school' informatie toegevoegd over de verschillende gronden op basis waarvan Stedelijk Onderwijs Antwerpen persoonsgegevens van leerlingen verwerkt en over de rechten van leerlingen en ouders (punt 15.1).
  • Melding dat bij begeleiding van de leerling door MFC Mytyl apart de toestemming zal worden gevraagd om gegevens over de begeleiding uit te wisselen. Deze toestemming wordt niet gevraagd via het akkoord met het schoolreglement (punt 15.1). 
  • Twee aanpassingen aan de bijdrageregeling met betrekking tot de aanrekening van kosten voor de opvang buiten de lesuren.
    De bijdrageregeling is een verplichte bijlage bij het schoolreglement. De toelichting daarbij bevat meer informatie en verwijst onder andere naar de verschillende tarieven voor de opvang buiten de lesuren zoals eerder vastgelegd door de raad van bestuur (2022_RVBAGSO_00104). De wijzigingen zijn:
    • Wanneer leerlingen pas na het einduur worden opgehaald, moet de school bijkomende kosten maken (o.a. een bijkomende vergoeding voor de vrijwilliger die instaat voor het toezicht). Om een gedeelte van deze kosten op de ouders te kunnen verhalen, wordt een bijdrage van 5 euro per leerlingen en per begonnen kwartier aangerekend. Om deze kost te kunnen aanrekenen, moet ze worden opgenomen in de bijdrageregeling van het schoolreglement.
    • Bij scholen die deelnemen aan het pilootproject over de voor- en naschoolse opvang én aan het project toegankelijkheid zal de registratie en facturatie van leerlingen in het schooljaar 2024-2025 per begonnen kwartier gebeuren in plaats van per begonnen halfuur. De tarieven veranderen niet.

In bijlagen 1 en 2 zijn de wijzigingen in de teksten ten opzichte van het huidige schooljaar 2023-2024 telkens groen gemarkeerd.

Inspraak

Vanwege het einde van het mandaat van de resterende leden bij de start van het schooljaar 2023-2024 was er dit schooljaar geen schoolraad voor het buitengewoon basisonderwijs. Een nieuwe verkiezing zal in het schooljaar 2024-2025 worden georganiseerd.

De schoolraad voor gewoon en buitengewoon secundair onderwijs heeft op 31 maart 2022 beslist om voor de rest van de mandaatperiode af te zien van overleg over de schoolreglementen voor het buitengewoon secundair onderwijs.

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de sjablonen van schoolreglement voor 2024-2025 voor het buitengewoon basis- en secundair onderwijs goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
 Finaliseren van het schoolreglement op basis van het definitieve sjabloon  Directeurs buitengewoon onderwijs  juni 2024


Communicatiestrategie:

Doelgroep Communicatiemiddel
 Alle ouders  Directies delen aangepast schoolreglement aan ouders mee, ofwel bij inschrijving, ofwel bij start nieuwe schooljaar.

Bijlagen

  • Bijlage 1_Leeg sjabloon schoolreglement bubao_2024-2025.pdf
  • Bijlage 2_Leeg sjabloon schoolreglement buso_2024-2025.pdf
  • Bijlage 3_Overzicht van de toelichting bij sjabloon buitengewoon onderwijs_2024-2025.pdf
  • Bijlage 4_Leeg sjabloon schoolreglement bubao_2023-2024.pdf
  • Bijlage 5_Leeg sjabloon schoolreglement buso_2023-2024.pdf