Terug
Gepubliceerd op 24/06/2024

2024_RVBAGSO_00077 - SO2024_2555_Raamovereenkomst voor aankoop en levering beroeps-, werk- en veiligheidskledij en persoonlijke beschermingsmiddelen - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 21/06/2024 - 16:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Mie Branders; Peggy Pooters; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Sanne Descamps; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Greet De Vrij

Afwezig

Claude Marinower; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Koen Daniëls

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2024_RVBAGSO_00077 - SO2024_2555_Raamovereenkomst voor aankoop en levering beroeps-, werk- en veiligheidskledij en persoonlijke beschermingsmiddelen - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring 2024_RVBAGSO_00077 - SO2024_2555_Raamovereenkomst voor aankoop en levering beroeps-, werk- en veiligheidskledij en persoonlijke beschermingsmiddelen - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De huidige raamovereenkomst voor de aankoop en levering van beroeps-, werk- en veiligheidskledij en persoonlijke beschermingsmiddelen is reeds verlopen. Daarom is het aangewezen een nieuwe raamovereenkomst hiervoor af te sluiten. Financiën/Aankoop stelt voor om voor deze opdracht een mededingingsprocedure met onderhandeling SO2024_2555 uit te schrijven.

De looptijd van deze raamovereenkomst bedraagt 4 jaar en omvat de aankoop van beroeps-, werk- en veiligheidskledij en persoonlijke beschermingsmiddelen.  

Deze opdracht is opgedeeld in 4 percelen:

  • Perceel 1:

Werk-, beroeps- en veiligheidskledij 

Doelgroep: Dienst Technisch Onderhoud + alle opleidingen van AGSO excl. horeca

  • Perceel 2

Persoonlijke Beschermingsmiddelen 

Doelgroep: Dienst Technisch Onderhoud + alle opleidingen van AGSO excl. horeca

  • Perceel 3

Kledij en PBM 

Doelgroep: opleidingen horeca

  • Perceel 4

Kledij en PBM 

Doelgroep: schoonmaakpersoneel

Juridische grond

In toepassing van artikel 38, §1, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.

Overeenkomstig artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten mag de aanbestedende overheid selectiecriteria als voorwaarde voor deelname opleggen aan de kandidaten of inschrijvers.

Regelgeving: bevoegdheid

Raad van bestuur conform aankoopprocedures en goedkeuringsmatrix van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Argumentatie

Motivatie voor de mededigingsprocedure met onderhandeling:

Het is voor de aanbestedende overheid onmogelijk om bij de opmaak van de opdrachtdocumenten een exacte omschrijving te geven van alle werk-, beroeps- en veiligheidskledij en persoonlijke beschermingsmiddelen voor de komende 4 jaar. De complexiteit maakt het noodzakelijk om met de inschrijvers te onderhandelen over de wijze waarop er snel kan ingespeeld worden op de behoefte, de wijze van bestellen en de prijssetting.

Fase 1 van de MMO: de algemene oproep tot kandidaten

Financiën/Aankoop zal de aankondiging van de opdracht bekend maken. Hiertoe werd selectieleidraad SO2024_2555 uitgeschreven. Elke ondernemer kan een aanvraag tot deelneming indienen door verstrekking van de door de aanbestedende overheid gevraagde informatie voor de selectie. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van de economische en financiële draagkracht én van de technische en beroepsbekwaamheid. De aanbestedende overheid zal nagaan of de kandidaat voldoet aan de volgende selectie-eisen:

Economische en financiële draagkracht

1. De kandidaat moet een minimale totale jaaromzet van de laatste 3 boekjaren aantonen (hoogte afhankelijk van het perceel).

2. De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor de financiële - economische draagkracht van de inschrijver te beoordelen aan de hand van de jaarrekeningen.

Technische en beroepsbekwaamheid van de kandidaat

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de inschrijver wordt beoordeeld aan de hand van een controleerbare referentielijst met minimum 3 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten.

De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar en hebben afzonderlijk een minimale waarde (afhankelijk van perceel). 

Voor elke referentieopdracht in de lijst worden volgende vermeldingen bijgevoegd: 

  • de opdrachtgever (met gegevens contactpersoon + telefoonnummer);
  • het begin en einde van de uitvoering;
  • de beknopte omschrijving van de opdracht;
  • de omzet;
  • aantal locaties;
  • attest van goede uitvoering.

Enkel de geselecteerde kandidaten zullen uitgenodigd worden tot het indienen van een offerte. Zij ontvangen dan het bestek. Financiën/Aankoop legt op dat moment de selectie van de kandidaten en het bestek ter goedkeuring voor aan de raad van bestuur.

Fase 2: het indienen van de offerte

In een volgende fase zullen de geselecteerde kandidaten uit de eerste fase, op basis van bestek SO2024_2555, een eerste offerte kunnen indienen. Deze vormt de basis voor eventuele verdere onderhandelingen.

Inspraak

Sinds de realisatie van Opti-Aankoop wordt er extra ingezet op de betrokkenheid van de klant(en). Voor de opmaak van deze overheidsopdracht werden medewerkers van VP, IDBP en FD en een aantal TA’s geconsulteerd.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020504 - Voldoende, duurzame en inspirerende leer- en werkomgevingen

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt goed dat mededingingsprocedure met onderhandeling SO2024_2555 wordt uitgeschreven voor het sluiten van een raamovereenkomst voor de aankoop en levering van beroeps-, werk- en veiligheidskledij en persoonlijke beschermingsmiddelen en keurt eveneens selectieleidraad SO2024_2555 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Uitvoering beslissing:
Taak Verantwoordelijke Timing
Publicatie selectieleidraad via eProcurementFinanciën/AankoopNa vrijgave beslissing raad van bestuur