In uitvoering van de Europese klokkenluidersrichtlijn heeft de Vlaamse overheid specifieke regelgeving uitgewerkt:
Beide decreten zijn een vertaling van de Europese richtlijn en bevatten dezelfde toepassingsmodaliteiten.
De bedoeling van de klokkenluidersregeling is om de drempel te verlagen voor het melden van wanpraktijken in organisaties en bedrijven zodat inbreuken sneller opgespoord en behandeld kunnen worden. Het gaat om meldingen van elke handeling of nalatigheid die onrechtmatig is of die het doel of de toepassing van regelgeving ondermijnt. Klokkenluidersmeldingen over het Stedelijk Onderwijs kunnen gaan over alle inbreuken op wet- en regelgeving die op het Stedelijk Onderwijs van toepassing is.
De klokkenluidersregeling geldt voor personeelsleden of personen die een werkrelatie hebben met de organisatie(s), in dit geval Stedelijk Onderwijs. Dit zijn o.a. voormalige personeelsleden, kandidaat-personeelsleden, aannemers, leveranciers, personeelsleden van aannemers en leveranciers.
Volgens de klokkenluidersregeling moeten de procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen een aantal garanties bieden met betrekking tot de vertrouwelijkheid en de anonimiteit van de melders. De regeling voorziet een verbod op represailles tegen melders (zoals negatieve beoordeling, tucht, wijziging van taken, financiële sancties) of reputatieschade. Deze bescherming tegen represailles is onbeperkt in tijd. Daarnaast zijn ook sancties voorzien voor onterechte meldingen.
zie bevoegdheid
Volgens artikel III 60/3, §3, 2° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kunnen overheden een gezamenlijk intern meldingskanaal oprichten.
Volgens artikel 8, §1 van het besluit van de Vlaamse gemeenschap van 23 juni 2023 tot bescherming van de klokkenluiders in het onderwijs kunnen instellingen een gezamenlijk intern meldingskanaal oprichten.
Binnen de groep stad Antwerpen gelden en golden voor de invoering van de (nieuwe) klokkenluidersregeling al verschillende kanalen om integriteitsschendingen te melden en is een bescherming ingebouwd, zowel voor personeelsleden als voor derden.
Personeelsleden die een integriteitsschending melden, kunnen op dit moment al beroep doen op bescherming tegen eventuele negatieve gevolgen ten gevolge van de melding. Daarover oordeelt het Bureau voor integriteit.
Voor de groep stad Antwerpen kan het Bureau voor integriteit de rol opnemen van gezamenlijk intern meldkanaal in toepassing van de klokkenluidersregeling. Omdat het Bureau voor integriteit al andere integriteitsschendingen in ontvangst en behandeling neemt, kan de behandeling van de verschillende meldingen op elkaar worden afgestemd en gekaderd binnen de andere klachtenbehandelingen, meldkanalen en de werking van de ombudsvrouw. De gemeenteraad keurde op 22 mei 2023 (2023_GR_00316) goed dat alle entiteiten van de groep stad Antwerpen een gezamenlijk intern meldkanaal kan worden opgericht.
Het Bureau voor integriteit werkte de procedures en systemen uit voor de leden van de groep stad Antwerpen die toetreden tot het gezamenlijk intern meldkanaal.
De aansluiting bij het gezamenlijk intern meldkanaal van de groep stad Antwerpen moet worden overlegd met
Beide overlegorganen zullen worden geïnformeerd over de concrete procedure.
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
opvolgen en publiceren procedures door Bureau voor integriteit | juridische dienst |