Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

2024_RVBAGSO_00024 - Onderwijsorganisatie - Secundair onderwijs - programmatie - De Resonant & Kunstkaai - 7de leerjaar BSO gericht op het hoger onderwijs - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 22/03/2024 - 17:30 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Peggy Pooters; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Nathalie van Baren; Sander Rottiers; Koen Daniëls; Bavo Smits; Greet De Vrij; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs

Afwezig

Claude Marinower; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Mie Branders; Sanne Descamps

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2024_RVBAGSO_00024 - Onderwijsorganisatie - Secundair onderwijs - programmatie - De Resonant & Kunstkaai - 7de leerjaar BSO gericht op het hoger onderwijs - Goedkeuring 2024_RVBAGSO_00024 - Onderwijsorganisatie - Secundair onderwijs - programmatie - De Resonant & Kunstkaai - 7de leerjaar BSO gericht op het hoger onderwijs - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 28 maart 2018 nam het Vlaams Parlement plenair het ontwerp van decreet aan dat de modernisering van de organisatie en de structuur van het secundair onderwijs vastlegt. Op 1 juni 2018 gaf de Vlaamse Regering haar definitieve goedkeuring aan het besluit dat verder uitvoering geeft aan het decreet. 

Op 14 februari 2020 keurde de raad van bestuur in uitvoering van het programma Levenslang Leren (PROG 31) de strategische aanbodnota 'Een onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - Een blik op de toekomst' goed. De nota legt de basisprincipes vast voor de ontwikkeling van het aanbod.

Op 27 maart 2020 keurde de raad van bestuur, in het kader van de implementatie van de modernisering van het secundair onderwijs, de basisopties goed in het tweede leerjaar van de eerste graad van het secundair onderwijs. Deze gingen in voege vanaf 1 september 2020.

Op 27 november 2020 keurde de raad van bestuur, in het kader van de implementatie van de modernisering van het secundair onderwijs, de concordanties  in de tweede graad van het secundair onderwijs goed. Deze gingen in voege vanaf 1 september 2021.

Op 20 mei 2022 keurde de raad van bestuur in uitvoering van het programma Levenslang Leren (PROG 31) het addendum bij de strategische aanbodnota goed. Hierin worden de gewijzigde capaciteitscijfers op basis van de recente capaciteitsmonitor (HIVA 2021)  opgenomen en worden niveau-overschrijdend en per onderwijsniveau enkele noodzakelijke inhoudelijke aanvullingen geformuleerd.

Op 25 november 2022 keurde de raad van bestuur, in het kader van de implementatie van de modernisering van het secundair onderwijs, de concordanties  in de derde graad van het secundair onderwijs goed. Deze gingen in voege vanaf 1 september 2023.

Het Stedelijk Secundair Onderwijs wil vanaf 1 september 2024 investeren in bijkomende '7de voorbereidende leerjaren gericht op het hoger onderwijs'. 

Juridische grond

Codex secundair onderwijs (B.S.24/06/2011)

SO61 programmatie in het voltijds gewoon secundair onderwijs

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor de programmatie van het aanbod.

Argumentatie

Het Stedelijk Secundair Onderwijs wil vanaf 1 september 2024 twee bijkomende '7de voorbereidende leerjaren gericht op het hoger onderwijs' inrichten. We kiezen hierbij voor Kunstkaai en De Resonant. Deze scholen tonen beiden een sterk engagement om deze opleiding mee op te nemen in hun aanbod. 

De programmatie past binnen de uitvoering van de strategische aanbodnota en het bijhorende addendum. Door het gericht en efficiënt aanbieden van enkele bijkomende 7de voorbereidende jaren – naast het reeds bestaande 7de voorbereidende jaar op Merit - zetten we in op doorlopende leerlijnen voor jongeren die het getuigschrift OK3 hebben behaald. Het inrichten van dit 7de jaar biedt deze leerlingen de kans om zich voor te bereiden op het hoger onderwijs, en in het bijzonder op professionele bacheloropleidingen.

De 7de voorbereidende jaren richten zich op leerlingen die voorheen een praktische opleiding genoten waarin algemene vorming hoofdzakelijk op een geïntegreerde, praktijkgerichte manier werd gegeven. Vanuit onze visie op de 7de voorbereidende jaren leggen we daarom een sterke inhoudelijke nadruk op academische vaardigheden binnen deze opleiding. Ook de versterking van mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid krijgt veel aandacht, net zoals actief burgerschap. We zetten derhalve in op motiverende leercontexten voor het ontwikkelen van de meer theoretische, onderzoekende en abstraherende vaardigheden. 

In het licht van de hervorming van de 7de jaren in kader van de modernisering van het secundair onderwijs is het daarnaast ook wenselijk dat we bij de inrichting van het '7de voorbereidende leerjaar gericht op het hoger onderwijs' rekening houden met de domeinen die de bewuste scholen inrichten. Op deze manier kunnen we leerlingen zo gericht mogelijk voorbereiden op een aansluitende richting binnen de bacheloropleidingen. Momenteel richten we deze opleiding al in op Merit dat zich focust op de domeinen Maatschappij & Welzijn en Taal & Cultuur. Binnen Kunstkaai zal de focus binnen deze opleiding op het domein 'Kunst en creatie' liggen, terwijl de focus bij De Resonant in het 7de voorbereidende jaar voornamelijk op het domein Voeding en horeca en, in mindere mate, op het domein Maatschappij en welzijn zal liggen.

Kunstkaai en De Resonant zullen voor deze opleiding een samenwerking aangaan met een hogeschool. Merit werkt hiervoor momenteel al samen met AP hogeschool. Doorheen de jaren bouwde AGSO hier samen met AP Hogeschool heel wat expertise en wetenschappelijk onderbouwde kennis op over hoe we deze opleiding op een kwaliteitsvolle manier kunnen inrichten.

Tot en met het schooljaar 2024-2025 is het 7de leerjaar gericht op het hoger onderwijs vrij programmeerbaar.


Impact financiën, HR en patrimonium

De Resonant

De financiële gevolgen van deze programmatie kunnen door de school gedragen worden. Binnen de aanwezige domeinen op De Resonant (Voeding en horeca en Maatschappij en welzijn) zijn alle leermiddelen reeds aanwezig. Er is ook financiële ruimte voor de nodige aanvullende leermaterialen. 

Binnen het team van De Resonant zijn alle nodige leraren reeds aanwezig, dit zowel uit de doorstroomgerichte als dubbele finaliteit. Ook beschikt de school over diverse leraren die reeds meerdere jaren in de huidige 7de specialisatiejaren les geven. 

Vanuit de dienst Patrimonium wordt een gunstig advies gegeven voor deze programmatie. De school verbindt zich ertoe om in de 3de graad Welzijnswetenschappen capaciteit af te bouwen van 2 klasgroepen naar 1 klasgroep per leerjaar. Deze afbouw in capaciteit moet worden gezien als een gevolg van de modernisering binnen het secundair onderwijs. De opleiding Welzijnswetenschappen (doorstroomgericht) in de 3de graad  werd op 1 september 2023 geconcordeerd vanuit de opleiding Sociale en technische wetenschappen (tso). Deze laatste kende een grotere instroom van leerlingen dan de opleiding Welzijnswetenschappen met doorstroomgerichte finaliteit. Door deze afbouw in capaciteit, komt de nodige ruimte vrij voor de inrichting van het '7de leerjaar gericht op het hoger onderwijs'.

Kunstkaai

De school kan de financiële impact zelf dragen. Er zijn geen extra investeringen nodig.

Door het nieuwe curriculum in functie van de modernisering en het wegvallen van enkele bestaande 7de specialisatiejaren verliezen een aantal leerkrachten uren op Kunstkaai. Zij zijn inzetbaar in het 7de leerjaar gericht op het hoger onderwijs en enthousiast over deze opportuniteit. Mogelijks moet er toch voor bepaalde vakken een extra leerkracht gezocht worden; maar de school verwacht hier geen moeilijkheden. Kunstkaai werd tot nog toe slechts beperkt geconfronteerd met het lerarentekort.

Het advies vanuit Patrimonium voor de vrije programmatie van 1 klas van het 7de leerjaar BSO gericht op het hoger onderwijs georganiseerd door Kunstkaai is positief onder volgende voorwaarden: 

(1) Het 7de leerjaar BSO gericht op het hoger onderwijs kent zijn aanvang per 1 september 2025

en 

(2) Om voldoende ruimte te maken voor het 7de leerjaar BSO worden, in het kader van de modernisering en zoals aangegeven door de school, effectief afgebouwd tegen 1 september 2025: 7de leerjaar ‘Decor en standenbouw’, 7de leerjaar ‘Grafische opmaaksystemen’, 7de leerjaar ‘Publiciteit en illustratie’.  Voor het  4de leerjaar ‘Decor en etalage’ gaat  er ruimtelijk gewerkt worden met 3 klassen in plaats van 4 klassen.

Fasering

In schooljaar 2023-2024 wordt de programmatie aangevraagd voor het 7de leerjaar gericht op het hoger onderwijs met het oog op opstart vanaf schooljaar 2024-2025.

Inspraak

Overleg directies secundair op 28 februari 2024.

Onderhandeling met de representatieve vakorganisatie op 5 maart 2024. Er werd een protocol van akkoord bereikt.

Algemene financiële opmerkingen

 

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020503 - Breed aanbod in functie van leren en werken
2LWS020503PA5705 - programmatieplan SEO AGSO

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt in De Resonant de programmatie goed van het 7de leerjaar BSO gericht op het hoger onderwijs per 1 september 2024.

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt in Kunstkaai de programmatie goed van het 7de leerjaar BSO gericht op het hoger onderwijs  per 1 september 2024.

Artikel 3

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
Melding Agodi 7de leerjaar gericht op het hoger onderwijs op De Resonant Elise Schillebeeckx31/03/2024
Melding Agodi 7de leerjaar gericht op het hoger onderwijs op Kunstkaai
Elise Schillebeeckx31/03/2024

 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Vrije programmaties AGSO 2024-2025