De goedkeuring van het nieuw decreet voor Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) op 9 maart 2018 heft de programmatiestop op en geeft het DKO de mogelijkheid om nieuw aanbod in te richten. Hierdoor kan het DKO haar aanbod verdiepen en verbreden, om zo flexibel in te spelen op maatschappelijke evoluties binnen de kunsten en op vraag van (potentiële) leerlingen.
De raad van bestuur keurde op 29 november 2019 (2019_RVBAGSO_00161) de Ambities 2020-2025 van het AG Stedelijk Onderwijs goed. De ambities voor het DKO zijn onder meer een kunstencampus per district, waar muziek, woord, dans en beeld geclusterd worden. Dit wordt gerealiseerd in partnerschap met private aanbieders en de districten. Het Stedelijk Onderwijs gaat ook voor een buurtgericht aanbod.
Op 14 februari 2020 (2020_RVBAGSO_00017) keurde de raad van bestuur de strategische aanbodnota 'Onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - Een blik op de toekomst' goed. De nota vormt het uitgangspunt voor het voorbereiden van programmatiedossiers voor het onderwijsaanbod in het DKO. Er wordt gestreefd naar een kunstencampus in elk district, het maximaal inzetten op samenwerkingen en wijkbetrokkenheid, het verhogen van de deelnamekans en het hanteren van de Antwerpse context als inspiratiebron voor het aanbod.
De raad van bestuur is bevoegd voor de programmatie van het aanbod.
Met betrekking tot Academie Hoboken muziek, woord, dans: Dans 3e en 4e graad - cluster 3
Het is de tweede maal dat Academie Hoboken deze bevoegdheid aanvraagt. Het dossier werd herwerkt op basis van de adviezen van vorig jaar:
De programmatie past binnen de toekomstvisie van Academie Hoboken en het Stedelijk Onderwijs:
Academie Hoboken heeft expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur, om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen.
Met betrekking tot Academie Borgerhout muziek, woord: Radio Maken
Met Radio Maken wil academie Borgerhout jong talent kansen bieden het métier te leren, het medium levendig houden, extra taalkansen bieden in de grootstad Antwerpen en makers en luisteraars met elkaar verbinden. Door een hedendaagse invulling te geven aan het vak (via actuele audio-vormen zoals podcasts, luisterverhalen, reportages, reclamespots, animatie, ...), in samenwerking met sterke partners, wil de academie haar missie waarmaken om een aanbod te realiseren dat aansluit bij de leefwereld van jongeren.
De programmatie past binnen de toekomstvisie van Academie Borgerhout en het Stedelijk Onderwijs:
Academie Borgerhout heeft expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur, om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen.
Met betrekking tot Academie Merksem muziek, woord, dans: Experimentele muziek
Met experimentele muziek biedt Academie Merksem een antwoord op de vraag naar moderne muziekopleidingen en maken ze de omslag naar meer digitalisering en mediawijsheid in het DKO. Door de programmatie breidt de academie haar aanbod uit voor jongeren en volwassenen, en wil de academie haar instroom verhogen. Zo evident aanwezig experimentele muziek (of de realisaties) is in de hedendaagse maatschappij, zo afwezig is de mogelijkheid in het huidige aanbod DKO om een opleiding te volgen waar dit centraal staat. Door hierop in te zetten wil Academie Merksem tevens de digitale kloof mee verkleinen.
De aanvraag past in de missie en visie van Academie Merksem en het Stedelijk Onderwijs:
Academie Merksem heeft expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur, om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen.
Met betrekking tot Academie Merksem muziek, woord, dans: Radio Maken
Academie Merksem wil met Radio Maken een aanbod organiseren waarbij leerlingen via een tijdloos medium bruggen bouwen tussen elkaar, de academie en haar omgeving. ‘Radio maken verbindt’ is het uitgangspunt van de academie, en sluit aan bij haar missie om als dynamische ontmoetingsplaats te fungeren.
De programmatie past binnen de toekomstvisie van Academie Merksem en het Stedelijk Onderwijs:
Academie Merksem heeft expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur, om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen.
Met betrekking tot Academie Deurne: 4de graad Beeldende kunsten - optie tekenen
Sinds 2018 biedt Academie Deurne het domein beeldende kunst aan. Het domein groeit sterk jaar na jaar. Vandaag heeft de academie enkel een 1ste, 2de en 3de graad in dit domein. Een 4de graad is van belang om de leerlingen een doorstroomperspectief te bieden binnen de academie.
De academie vraagt Cluster 6 aan; deze cluster omvat de opties grafiekkunst, levend model, tekenkunst, schilderkunst, grafisch ontwerp en illustratie en ontwerpschetsen. De academie zal de optie 'Tekenkunst' aanbieden binnen deze cluster. Tekenen is een basis en wordt gebruikt als opstap naar andere technieken en materialen.
De aanvraag past in de missie en visie van Academie Deurne en het Stedelijk Onderwijs:
Academie Deurne heeft de expertise in huis, alsook de nodige infrastructuur om deze opleiding kwalitatief uit te bouwen.
De aanvragen kwamen tot stand na overleg binnen de Academies en werden afgetoetst binnen het onderwijsniveau.
Dit besluit werd besproken op het formeel overleg met de representatieve vakorganisaties op 06 februari 2024. Protocol in bijlage van dit besluit.
De financiële implicaties van de programmaties worden begroot en gedragen binnen de betrokken academies.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag goed tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van de derde en vierde graad dans in Academie Hoboken.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag goed tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van de unieke optie Radio Maken in Academie Borgerhout.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag goed tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van de optie Experimentele muziek in Academie Merksem.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag goed tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van de unieke optie Radio Maken in Academie Merksem.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag goed tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van de vierde graad beeldende kunsten in Academie Deurne.
Uitvoering beslissing:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
indienen aanvraag onderwijsbevoegdheden en programmaties bij departement onderwijs | Lise Belmans | 1 maart 2024 |