Binnen het programma Taal in de Stad organiseert Stedelijk Onderwijs Antwerpen (AGSO) een project 'taalprofielen in functie van doorstroming' waarbij leerlingen uit de doorstroom, arbeidsmarktgerichte en dubbele finaliteit versterkt worden in hun talige competenties om zo een betere doorstroming naar het hoger onderwijs of betere aansluiting op de arbeidsmarkt te bekomen.
Voor de periode van 1 september 2022 tot 30 juni 2023 sloot Stedelijk Onderwijs Antwerpen een dienstverleningsovereenkomst voor één schooljaar met de Universiteit Antwerpen (UA) met het oog op ondersteuning bij de uitvoering van dit project. Deze overeenkomst wordt als bijlage bij dit besluit toegevoegd.
Na een positieve evaluatie van deze samenwerking hebben beide partijen de wens om deze overeenkomst te verlengen.
niet van toepassing
De raad van bestuur is bevoegd voor het afsluiten van structurele samenwerkingsverbanden met inrichters van onderwijs.
Het project ‘taalprofielen in functie van doorstroming’ komt tegemoet aan de noden van scholen om leerlingen met een schooltaalachterstand gericht te remediëren en kansrijk te oriënteren. Hiertoe ontwikkelt het project een tekstendatabank met ankerteksten die een beeld geven van het vereiste taalvaardigheidsniveau per graad, finaliteit en studierichting. Deze teksten zijn geschreven door de leerlingen uit de betrokken richtingen en via de methodiek van comparatieve evaluatie gerangschikt door de projectmedewerkers en leerkrachten uit de richtingen. De databank laat schoolteams toe in te schatten of de taalvaardigheid van leerlingen tegemoet komt aan de verwachtingen uit de richting zelf. Deze tekstendatabank is nog volop in ontwikkeling. Het project werkt telkens een maand samen met leerkrachtenteams van de medewerkende scholen om tot vijf ankerteksten te komen die een representatief beeld geven van de vereiste taalvaardigheid van de graad, finaliteit en richting. Voor een correcte toepassing van de methodiek van comparatieve evaluatie en het ontwikkelen van gepaste instructies voor de verschillende graden en finaliteit werkt het projectteam samen de Universiteit Antwerpen. Het is de ambitie om voor elke graad, finaliteit en studierichting ankerteksten op te leveren waarbij het project prioriteit geeft aan tweede en derde graad arbeidsmarktfinaliteit en dubbele finaliteit om de oriëntatie te optimaliseren. In een eerste fase mikt het project op ankerteksten per graad, finaliteit en domein met in een tweede fase ankerteksten gedifferentieerd naar studierichting binnen de domeinen.
Naast het toepassen van de onderzoeksmethodiek staat de UA in voor de foutenanalyse op de teksten en het uitwerken van remediëringspraktijken. Zowel de tekstendatabank als de databank met remediëringspraktijken wordt vanaf februari 2024 ontsloten via de Sharepoint aan alle schoolteams binnen AGSO.
In de tweede fase vanaf januari 2024 ontwikkelt het project een portfoliotool die leerlingen met een schooltaalachterstand, bijvoorbeeld ex-OKAN-leerlingen, in staat stelt zicht te krijgen op de eigen schooltaalvaardigheid. Daarnaast biedt dit portfolio ook aan scholen de kans om binnen het kader van screening een zicht te krijgen op de startcompetenties van instromende leerlingen. Ook voor de ontwikkeling van deze tool rekent het projectteam op de verdere samenwerking met professor Casteleyn.
De kortlopende samenwerking met de Universiteit Antwerpen werd door de stuurgroep in oktober 2023 positief geëvalueerd omwille van de toegevoegde expertise in het onderzoeksopzet en de kwaliteitscontrole op de uitgewerkte materialen.
Een verlenging van deze overeenkomst maakt van deze samenwerking een structureel samenwerkingsverband met een inrichter van onderwijs. De beslissing om te verlengen valt daarmee onder de bevoegdheid van de raad van bestuur.
Met dit besluit keurt de raad van bestuur een verlenging van de samenwerking goed tot en met 31 december 2024, met de mogelijkheid van een eenmalige bijkomende verlenging tot en met 31 december 2025.
Aan het einde van de verlengde samenwerking (einde 2024) volgt een evaluatie van de samenwerking. De raad van bestuur delegeert deze evaluatie en de beslissing om al dan niet bijkomend te verlengen tot en met 31 december 2025 naar het directiecomité die dit op haar beurt subdelegeert naar de directeur onderwijskwaliteit.
De financiële consequenties van de dienstverleningsovereenkomst zijn begroot binnen het programma Taal in de Stad.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen delegeert de bevoegdheid om de evaluatie en beslissing om te verlengen met een extra jaar tot en met 31 december 2025 aan het directiecomité die dit op haar beurt subdelegeert aan de directeur onderwijskwaliteit.
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
evaluatie dienstverlening | directeur onderwijskwaliteit | december 2024 |
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres |
dienstverleningsovereenkomst | €8312,- per jaar | budgetplaats: Onderwijskwaliteit budgetpositie: 6152 Projecten functiegebied: 2LWS020505PROG52 budgetperiode: 2023-2025 |