De huidige polissen arbeidsongevallen van AGSO lopen binnenkort af:
Deze verzekeringen werden afgesloten op basis van de overheidsopdracht GAC_2018_00533.
Om de continuïteit te waarborgen zal de stad Antwerpen een plaatsingsprocedure uitschrijven (GAC_2023_02613) om nieuwe arbeids- en lichamelijke ongevallenverzekeringen te bekomen met ingangsdatum 1 januari 2025.
Meerdere entiteiten van de groep Antwerpen hebben hun interesse geuit om deel te nemen aan deze plaatsingsprocedure. Daartoe zal de stad Antwerpen in toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten een plaatsingsprocedure onder de vorm van een occasionele gezamenlijke opdracht uitschrijven. Een occasionele gezamenlijke opdracht is een opdracht die al dan niet integraal gezamenlijk gerealiseerd wordt in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor diensten door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.
De raad van bestuur is bevoegd voor het afsluiten van overeenkomsten boven de 250.000 euro.
De Overheidsopdrachtenwet laat toe dat twee of meer aanbestedende overheden kunnen overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen. In deze procedure zijn alle deelnemende overheden samen verantwoordelijk voor het gedeelte dat gezamenlijk wordt uitgevoerd (o.a. de gunningsprocedure) maar is elke aanbestedende overheid als enige verantwoordelijk voor het nakomen van haar verplichtingen met betrekking tot de delen die zij in eigen naam en voor eigen rekening uitvoert.
In casu hebben meerdere entiteiten van de groep Antwerpen en de gemeente en het OCMW van Borsbeek (in het kader van de toekomstige fusie) hun interesse geuit om deel te nemen aan de plaatsingsprocedure voor arbeids- en lichamelijke ongevallenverzekeringen. Om te vermijden dat elke aanbestedende overheid elke beslissing apart moet goedkeuren – wat tot een aanzienlijk langer besluitvormingsproces zou leiden – vraagt de stad Antwerpen aan de betrokken entiteiten om het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen machtiging te verlenen om in naam en voor rekening van de raad van bestuur:
AGSO heeft zijn rechtspositieregeling en arbeidsvoorwaarden steeds zoveel mogelijk gelijk laten lopen met deze van de stad Antwerpen. Hieronder vallen ook de verzekeringen van de personeelsleden.
De huidige arbeids- en lichamelijke ongevallenverzekeringen lopen normaal gezien nog tot en met 31 december 2025.
Reeds in 2023 heeft de huidige verzekeraar Ethias aangegeven de polis zo snel mogelijk te willen opzeggen tenzij de groep Antwerpen zou instemmen met een verhoging van de premie voor de arbeidsongevallenverzekering wet ’67 (gewone arbeidsongevallenpolis niet-gesubsidieerd personeel) van 40% en de goedkeuring van een sideletter met maatregelen om de frequentiegraad en ernst van de arbeidsongevallen te doen dalen. De raad van bestuur van AGSO heeft hiermee ingestemd in vergadering van 23 juni 2023.
Niettemin heeft Ethias aangegeven deze arbeidsongevallenverzekering te willen opzeggen tegen 31 december 2024 omwille van deze negatieve schadestatistieken.
Aangezien uit een onderzoek in de aanloop naar de beslissing van 23 juni 2023 bleek dat de schadestatistiek van AGSO opmerkelijk beter was dan deze van een aantal andere entiteiten van de groep Antwerpen, werd advies gevraagd aan een consultant over het al dan niet aansluiten bij de voorliggende overheidsopdracht van de stad Antwerpen. Deze gaf aan dat de betere schadestatistiek moet gerelativeerd worden aangezien de referentieperiode voor een groot deel bestond uit de coronajaren met ruim thuiswerk en sluiting van de scholen, waarna vanaf 2022 weer een stijging wordt opgetekend. De schadestatistiek heeft dus niet in die mate in betere S/P-ratio (schadelast/premie) dat een aparte procedure zou kunnen leiden tot significant betere premievoorwaarden. Verzekeraars bieden bovendien een gedifferentieerd tarief aan naargelang activiteit en schadestatistiek.
De kost van het voeren van een afzonderlijke procedure zou dus niet opwegen tegen eventueel andere premievoorwaarden voor deze verzekeringen.
De kosten voor het aandeel van AGSO (premie) worden gedragen door AGSO.
De raad van bestuur keurt goed dat er machtiging verleend wordt aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om in naam en voor rekening van de raad van bestuur:
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Kennisgeving beslissing à Stad Opvolgen procedure | JUR | asap |