Op 14 februari 2020 keurde de raad van bestuur in uitvoering van het programma Levenslang Leren (PROG 31) de strategische aanbodnota 'Een onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - Een blik op de toekomst' goed. In deze nota wordt er resoluut gekozen voor het bevorderen van een optimale doorstroom van leerlingen. Meer specifiek voor opleidingsvorm 3 worden voldoende alternatieven (duaal en niet-duaal) ter beschikking gesteld en formuleert AGSO de ambitie om een voortrekkersrol op te nemen inzake duaal leren.
Op 16 november 2021 heeft de raad van bestuur de programmatie ‘duaal keukenmedewerker’ zowel in de kwalificatie- als in de integratiefase goedgekeurd. Ingevolge een tekort aan leerlingen in de integratiefase zal de school deze onderwijsbevoegdheid echter verliezen.
Op 7 juni 2023 keurde de Vlaamse Regering onderwijsdecreet XXXIII goed. Dit onderwijsdecreet geeft een nieuw regelgevend kader voor programmaties van structuuronderdelen in het buitengewoon secundair onderwijs. Het onderwijsdecreet beoogt een vrijere benadering van niet-niche structuuronderdelen en reductie van planlast.
7/06/2023: goedkeuring Vlaamse Regering - Onderwijsdecreet XXXIII
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen is bevoegd voor de programmatie van het aanbod.
Strategische aanbodnota
In de strategische aanbodnota wordt er resoluut gekozen voor het bevorderen van een optimale doorstroom van leerlingen. Een cruciaal aspect van deze strategie is de expliciete keuze voor flexibele trajecten, dewelke zorgvuldig worden afgestemd op de specifieke leer- en ontwikkelingsbehoeften van iedere individuele leerling. Daarnaast wordt er in de nota benadrukt dat een leerling naadloos moet kunnen overschakelen naar alternatieve mogelijkheden, wanneer een traject niet het gewenste effect resulteert. Om deze gestroomlijnde doorstroom te bewerkstelligen binnen een school dan wel binnen een cluster of campus, zal het aanbod dienovereenkomstig worden afgestemd. Voor opleidingsvorm 3 worden voldoende alternatieven (duaal en niet-duaal) ter beschikking gesteld. AGSO formuleert eveneens de ambitie om een voortrekkersrol op te nemen inzake duaal leren. Binnen het buitengewoon secundair onderwijs neemt De Leerexpert Schoolstraat deze voortrekkersrol op zich.
De Leerexpert Schoolstraat
Op 16 november 2021 heeft de raad van bestuur de programmatie ‘duaal keukenmedewerker’ zowel in de kwalificatie- als in de integratiefase goedgekeurd. Ingevolge een tekort aan leerlingen in de integratiefase zal de school deze onderwijsbevoegdheid echter verliezen. AGSO beoogt met de beslissing de herbevestiging van deze vrije programmatie en motiveert dit streven op grond van onderstaande overwegingen.
Uniek, complementair aanbod
Binnen AGSO is De Leerexpert Schoolstraat (instellingsnummer: 27532) de enige verstrekker van het duaal leren binnen het AGSO-aanbod. Bovendien is het aanbod 'keukenmedewerker duaal – IF' uniek voor de stad Antwerpen. Dit initiatief biedt kansen voor de leerlingen die de opleiding volgen, rekening houdend met het feit dat het beroep ‘keukenmedewerker’ als een knelpuntberoep op de arbeidsmarkt wordt gekwalificeerd (VDAB, knelpunten in Vlaanderen, 2023). De school heeft reeds substantieel geïnvesteerd in werkplekken, waar leerlingen hun opleiding kunnen voltooien. Tevens biedt de school ook de opleiding ‘fastfoodmedewerker’ aan, en dit zowel in de integratieve als kwalificatiefase. Een toegewijde trajectbegeleider coördineert en bewaakt het leerproces van de leerlingen en fungeert als centraal aanspreekpunt. Gezien de significante overlapping in het aanbod kunnen beide groepen, mits enige differentiatie, harmonieus worden samengevoegd.
Naar volgend schooljaar verwacht de school een interne doorstroom van 2 leerlingen en zullen zij daarnaast dit structuuronderdeel ook openzetten voor een 3-tal zij-instromers. Door het samenzetten van fastfoodmedewerker en keukenmedewerker wordt een rendabele klasgroep samengesteld. De programmatienorm voor de opleiding is 1 leerling. De school zal bovendien zich engageren om deze opleiding zowel intern binnen de school, als extern buiten de school bijkomende naambekendheid te geven, zodat het aantal leerlingen binnen deze opleiding in de komende schooljaren kan worden opgetrokken.
Aansluiting op de arbeidsmarkt
Uit het schoolverlatersrapport (VDAB, editie 2023) destilleren we twee cruciale bevindingen. Allereerst verloopt de overgang naar de arbeidsmarkt vlotter voor leerlingen, die deelnemen aan duaal leren in vergelijking met een lineair traject in het BuSO. Het rapport stelt immers vast dat een aandeel van 10,6% van de leerlingen uit een duaal traject een jaar na afronding nog werkzoekend is, terwijl dit aandeel na het voltooien van een lineair traject in het BuSO nog 20% uitmaakt. Ten tweede illustreert het rapport dat het volgen van een specialisatiejaar (in BuO: integratiefase) de kansen van de leerling op de onderwijsmarkt vergroot, en aldus de kans op werkloosheid wordt verkleind. Na de kwalificatiefase zoeken er immers nog 24% van de leerlingen naar werk, terwijl dit percentage na het doorlopen van de integratiefase herleid wordt tot 15%.
In het licht van deze overwegingen en in lijn met het strategische beleid, bepleit AGSO de vrije programmatie van het structuuronderdeel ‘integratiefase keukenmedewerker duaal’. Deze stap is in lijn met onze inzet voor een optimaal onderwijsaanbod en de bevordering van een succesvolle doorstroom van leerlingen binnen ons onderwijssysteem.
Het opnieuw inrichten van deze opleiding vergt geen financiële middelen en er zijn ook geen bijkomende infrastructurele maatregelen nodig.
Deze vrije programmatie werd met de directies BuSO OV3 en netwerkdirecteur OV3 doorgesproken.
De programmatie zal op 6 februari 2024 worden voorgelegd op het vakbondsoverleg.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de vrije programmatie goed van 'integratiefase keukenmedewerker duaal' binnen het buitengewoon secundair onderwijs opleidingsvorm 3, met name De Leerexpert Schoolstraat
Taak | Verantwoordelijke | Timing |
Aanvraag AGODI | OBI | maart 2024 |